Hej,
Jag är relativt ny på detta forum men har ofta fått mycket användbar hjälp härifrån. Jag planerar att bygga ett eget kök i massivt trä och tänkte därför be om råd kring materialval och allmänna tips.
Köket är tänkt att gå i klassisk stil med infällda luckor, se bifoga bilder. Min plan är att bygga stommarna i moduler på annan ort och sedan montera dem på plats. Utsidan är tänkt att målas med linoljefärg, medan insidan ska lämnas obehandlad för att visa träkonstruktionen.
Jag har inspirerats av köken från Snek:
https://www.snek.se/
Samt denna YouTube-video:
Materialval
Jag har tänkt bygga stommarna i helstav limfog. Vilken dimension skulle ni rekommendera? Hos Calexico finns limfog i 20 mm – är det överdrivet för stommar?
När det gäller luckor och täcksidor (för att få infällda luckor) är jag mer osäker på materialvalet. Är det bättre att välja något hårdare material? Till exempel björkplywood?
Jag funderar också på vilket material som är bäst till lådor. Är plywood det enklaste och mest stabila alternativet?
Bearbetning av material
När det gäller själva byggandet undrar jag också om man vanligtvis behöver rikta och planhyvla limfog från Calexico, eller om det normalt räcker att såga till och limma direkt.
Beslag
Slutligen undrar jag om någon har tips på lådskenor och gångjärn som ger ett gediget och kvalitativt intryck.
Alla tips tas tacksamt emot!