7 332 läst ·
51 svar
7k läst
51 svar
Råd kring affärsmodell och prissättning vvs.
Vart i Sverige håller du till? Det kan avgöra mycket i frågan. Vet du vad konkurrenterna tar? Mitt tips är att inte prisa ut dig för att få jobb i början det är bättre att hålla sig till marknaden och sälja in sig på annat sätt.
Jag håller till i Skaraborg, västra Götaland i en ort på 11000invånare med en stad på 60000 invånare 2 mil ifrån.Axbard_89 skrev:
Konkurrenterna tar allt mellan 650kr Tim till 690kr Tim ink moms var jag vet.
Så det känns som om jag ligger ganska bra till ändå.
Många jämför timpriset mellan hantverkare och skulle jag ligga högre än andra skulle det nog sända fel signaler och inte låta särskilt attraktivt tänker jag. Men det kanske är ett alternativ. Kul att ni kommer mer idéer.
Du ska inte "kriga" med priser utan med att göra bra jobb i rätt tid och vara helt öppen med vad det kostar. Dom kunder som endast ser till priset vill du inte ha i alla fall för även om du jobbar gratis och skänker bort grejerna så tycker dom att det är för dyrt och vill pruta ändå mera.
Bästa svaret idag. Tack. Eftersom jag har detta som bisyssla tar jag inte på mig mer jobb än jag hinner färdigt med i tid vilket gör att jag oftast snabbt kan komma och på så sätt vara enkel att jobba med.E elmont skrev:
Att anlita en hantverkare är på något vis ändå en lyx som man får betala för. Jag själv har aldrig anlitat någon varken till bilreparationer eller hantverk utan fått utföra det själv på min fritid. Att anlita någon bör inte vara billigt. Sen hade det givetvis varit billigare om man inte hade behövt skatta bort en så stor del
Först med säljarens (dina) ögon.saandersson skrev:
Skriv inte "allt". Det finns ALLTID något specialfall där inte allt ingår. Ta bort ordet "allt" och låt resten stå kvar. Att din avsikt är att allt verkligen ingår är dock toppen och kommer uppskattas långsiktigt.
"Ovan gäller" => "För fast pris gäller ovanstående om inte annat är överenskommet"saandersson skrev:
"Ovan gäller" är tvetydigt och kan tolkas antingen som gällande Fast pris eller gällande allt ovan. Vilket menar du?
Kanske ett NÄR tas den ut också? en gång per arbetsdag? Per resa till och från kunden?saandersson skrev:
Du har ingen uppgift om vad som gäller vid jourarbete, men det kanske inte är aktuellt eller önskvärt att ha med? Antar att det kan se dyrt ut. Kanske bra att ha ett motsvarande infoblad kring jour specifikt?saandersson skrev:
Vad gäller materialpåslag - det jag tror är minst kontroversiellt för alla är att du beskriver det som dina (ink dina rabatter) priser + x % påslag. Då känner man att man får ta del av ditt fantastiskt bra pris hos grossisten som man inbillar sig är ofantligt mycket bättre än det man själv kan få i affären, och bekymrar sig inte så mycket över påslaget. Om du bara sköter detta på ett snyggt sätt tror jag de flesta blir nöjda med det. Jag har aldrig hört någon som inte tycker att du får ta ett påslag, det är när du säljer prylar till grossens listpris kanske + ett påslag också, som det blir ett satans liv.....
MathiasS skrev:
Först med säljarens (dina) ögon.
Skriv inte "allt". Det finns ALLTID något specialfall där inte allt ingår. Ta bort ordet "allt" och låt resten stå kvar. Att din avsikt är att allt verkligen ingår är dock toppen och kommer uppskattas långsiktigt.
"Ovan gäller" => "För fast pris gäller ovanstående om inte annat är överenskommet"
"Ovan gäller" är tvetydigt och kan tolkas antingen som gällande Fast pris eller gällande allt ovan. Vilket menar du?
Kanske ett NÄR tas den ut också? en gång per arbetsdag? Per resa till och från kunden?
Du har ingen uppgift om vad som gäller vid jourarbete, men det kanske inte är aktuellt eller önskvärt att ha med? Antar att det kan se dyrt ut. Kanske bra att ha ett motsvarande infoblad kring jour specifikt?
Vad gäller materialpåslag - det jag tror är minst kontroversiellt för alla är att du beskriver det som dina (ink dina rabatter) priser + x % påslag. Då känner man att man får ta del av ditt fantastiskt bra pris hos grossisten som man inbillar sig är ofantligt mycket bättre än det man själv kan få i affären, och bekymrar sig inte så mycket över påslaget. Om du bara sköter detta på ett snyggt sätt tror jag de flesta blir nöjda med det. Jag har aldrig hört någon som inte tycker att du får ta ett påslag, det är när du säljer prylar till grossens listpris kanske + ett påslag också, som det blir ett satans liv.....
Okej, ja jag får ta bort detta " ALLT" och möjligen skriva något undantagsfall i worst case.
Jag menar att priserna och villkoren som står specificerat ovan (på hela pappret) gäller om inte kunden och jag kommit fram till något annat. Jag får se till att förtydliga detta lite.
Givetvis bör jag förklara när denna avgift tas ut för servicebil! tack.
Jourarbete är egentligen ingenting som jag önskar att arbeta med. Men givetvis kan jag lägga till en prisuppgift på detta också. Jag har dock inte alltid möjlighet att utföra jourarbete då jag har ett annat arbete också
Låter det bättre att säga att materialkostnaden baseras mina inköpspriser hos grossist + 20% exempelvis?
Vad tycker ni är skälig procentsats att lägga på materialet? När skulle ni reagera på att det var en väl tilltaget påslag?
skäligt är att täcka de kostnader du har förknippat med att tillhandahålla materialet, om du tar betalt för din tid som går åt vid inköp så är 0% skäligt.saandersson skrev:
Skäligt torde vara att lägga den förtjänst du normalt räknar med läggs på din timkostnad, dock kan ju detta orsaka viss rädsla att framstå som dyr och då är det ju bra att hålla nere timkostnaden och istället ta in det på materialet men om man inte är tydlig med varför man har ett påslag på materialet så är man väldigt långt från transparent och ur ett kundperspektiv har man också ett lägre möjligt ROT avdrag.
Som relativt nybliven men påläst villaägare hade jag varit salig över en sådan transparens som du angett ovan. Att få timkostnad och övriga kostnader presenterade utan att behöva fråga hade gett dig ett övertag direkt om jag letat efter en röris.
När det gäller materialkostnader hade jag helst sett inköpspris med påslag som modell. Ett påslag på 10 procent hade jag tagit utan att blinka. 20 procent hade inte heller varit något problem förutsatt att hantverkaren har bra rabatter. Jag betalar gärna något mer än näthandlarna för att ett proffs köper det som hen är van att jobba med och vet fungerar. Det jag vill undvika är att jag googlar lite stickprover på fakturan och ser att alla artiklarna ligger markant högre än vad jag själv kunde köpt. Vad ”markant” är beror på varan. En ballofix kan jag betala 20-30 procent mer än näthandeln för, men är det en porslinstron eller vvb med samma påslag hade jag känt mig lurad.
När det gäller materialkostnader hade jag helst sett inköpspris med påslag som modell. Ett påslag på 10 procent hade jag tagit utan att blinka. 20 procent hade inte heller varit något problem förutsatt att hantverkaren har bra rabatter. Jag betalar gärna något mer än näthandlarna för att ett proffs köper det som hen är van att jobba med och vet fungerar. Det jag vill undvika är att jag googlar lite stickprover på fakturan och ser att alla artiklarna ligger markant högre än vad jag själv kunde köpt. Vad ”markant” är beror på varan. En ballofix kan jag betala 20-30 procent mer än näthandeln för, men är det en porslinstron eller vvb med samma påslag hade jag känt mig lurad.
Jag brukade tidigare använda mig av en väldigt bra VVS-firma. Allting de sålde till privatpersoner tog de samma pris för som Rinkaby Rör. Inga påslag eller rabatter hit eller dit. Helt perfekt.saandersson skrev:
Problemet med Rinkaby rör är att 90% av kunderna inte har en aning om vad det innebär, dessutom har 99% av kunderna inte kunskapen att förstå om det är samma sak som erbjuds som det som finns hos Rinkaby Rör som trots allt har ett rätt begränsat sortiment i sin webbhandel.
0% är förstås skäligt, men tex 15% är också skäligt. Eftersom hantverkaren också har ett garantiansvar för det som monteras måste man ha höjd för detta förutom att det också är helt naturligt att tjäna lite pengar på det material man förmedlar, det behöver man inte ha ett skäl för. Det i sig är en tjänst man kan ta betalt för utöver tiden man lägger ner.M marka skrev:
Redigerat:
15% skulle jag svälja utan att protestera, 20 kanske gränsfall. För mig personligen hänger det på vad priset blir mot näthandlarna, där jag normalt annars handlar. Är det avsevärt dyrare än det skulle jag känna mig lurad. De flesta av dina kunder har nog inte Rinka som referens utan går bara på påslags%en.saandersson skrev: