P
MathiasS MathiasS skrev:
15% skulle jag svälja utan att protestera, 20 kanske gränsfall. För mig personligen hänger det på vad priset blir mot näthandlarna, där jag normalt annars handlar. Är det avsevärt dyrare än det skulle jag känna mig lurad. De flesta av dina kunder har nog inte Rinka som referens utan går bara på påslags%en.
Lägg dig på minst 20 procent i påslag rakt av på de vanligaste o sen något mer på special.

Nån gång ska du ju gå i pension.

Att du åker runt o monterar grejer efter Rinkebys priset tjänar du inte pengar på.

Majoriteten gör de inte. I och med inköp av material följer stort ansvar iom garanti o funktions ansvar. De kostar pengar.
 
Henrik Nordlander skrev:
Lägg dig på minst 20 procent i påslag rakt av på de vanligaste o sen något mer på special.

Nån gång ska du ju gå i pension.

Att du åker runt o monterar grejer efter Rinkebys priset tjänar du inte pengar på.

Majoriteten gör de inte. I och med inköp av material följer stort ansvar iom garanti o funktions ansvar. De kostar pengar.
Det låter som dubbla budskap här, han ska både ta betalt för att tjäna pengar samtidigt som han inte tjänar något eftersom garanti och funktionsansvar är så betungande, hur ligger det till ska han lägga på för att göra en förtjänst eller ska han lägga på för att täcka sina kostnader?
 
M marka skrev:
för att göra en förtjänst
För att göra en förtjänst förstås!
 
Ja då utgör ju garanti delen inte en massa pengar för då blir det ju ingen förtjänst kvar, det är ju bra att ha med som argument om man inte vågar berätta varför man har ett påslag på de varor man köper in på tid bekostad av kunden men väldigt långt ifrån tranparent.
 
Och sedan kostar det ju en slant att ha ett lager och att ligga på matr. , det kanske man vill täcka med matr. påslaget.
 
I slutändan blir det ju så att kunden betalar mer per timma som hantverkaren handlar än vad man betalar för det faktiska arbetet, när hantverkaren monterar så betalar man för det kunnandet och när hantverkaren handlar så betalar man både timkostnaden för kunnandet och påslag på materialet, kostnaden kan ju vara rimlig men jag har svårare att se det som skäligt och vill man verkligen vara tydlig och transparent så tror jag att man ska berätta om detta på just ett tydligt och transparent sätt.
 
E elmont skrev:
Och sedan kostar det ju en slant att ha ett lager och att ligga på matr. , det kanske man vill täcka med matr. påslaget.
de kostnaderna bör man naturligtvis täcka men här handlar det ju uttalat om att ha ett påslag för att öka intäkten, inte för att täcka sina kostnader.
 
Ok nu förstår jag din fråga. Han ska täcka sina kostnader OCH göra en förtjänst, annars är det ju ingen ide med att driva företag. Hur mycket garantiarbeten kostar har jag ingen aning om.

När du handlar en produkt, vilken som helst, lägger alla led på en marginal. Tillverkare, importör, grossist, detaljist/butik/slutkundssäljare. Man behöver inte ha något speciellt skäl till det. Detsamma gäller en röris som säljer kopplingar och rör.
 
Så länge man är tydlig med att man gör en förtjänst på produkterna så finns det ju ingen grund till konflikt med kunden men när man inte berättar det eller väljer att vara otydlig och ej transparent så är det inte skäligt att ha ett påslag som skall generera en förtjänst, priset för kunden kan ju dock ännu vara mycket bra och rimligt.
 
P
M marka skrev:
Så länge man är tydlig med att man gör en förtjänst på produkterna så finns det ju ingen grund till konflikt med kunden men när man inte berättar det eller väljer att vara otydlig och ej transparent så är det inte skäligt att ha ett påslag som skall generera en förtjänst, priset för kunden kan ju dock ännu vara mycket bra och rimligt.

Men hallå. Menar du på fullaste allvar att man skall behöva "meddela" att påslag görs för att göra förtjänst.
Hela grunden i att ha en verksamhet!
 
  • Gilla
  • Haha
saandersson och 2 till
  • Laddar…
Henrik Nordlander skrev:
Men hallå. Menar du på fullaste allvar att man skall behöva "meddela" att påslag görs för att göra förtjänst.
Hela grunden i att ha en verksamhet!
ja om man vill vara tydlig och transparent så bör man absolut meddela detta, om man inte har just ”tydlig och transparent” som något som skall uppnås så ser jag ingen anledning att prata om eventuella påslag.
 
Det är nog för övrigt rätt många som tror att man anlitar en hantverkare och inte en återförsäljare vilket förmodligen lett till många av det trådar som handlar om just prispåslag, kunden har inte förstått att det är en återförsäljare som skall tjäna pengar på material utan kunden tror att det bara är själva hantverkskunnandet som skall betalas när verksamheten i själva verket är dubbel hantverkare&återförsäljare. Sen är det väl också många hantverkare som försöker gömma det faktum att dom också är återförsäljare vilket naturligtvis gör det svårt för kunden att komma till insikten.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
P
M marka skrev:
Det är nog för övrigt rätt många som tror att man anlitar en hantverkare och inte en återförsäljare vilket förmodligen lett till många av det trådar som handlar om just prispåslag, kunden har inte förstått att det är en återförsäljare som skall tjäna pengar på material utan kunden tror att det bara är själva hantverkskunnandet som skall betalas när verksamheten i själva verket är dubbel hantverkare&återförsäljare. Sen är det väl också många hantverkare som försöker gömma det faktum att dom också är återförsäljare vilket naturligtvis gör det svårt för kunden att komma till insikten.
Det tror jag inte.

En bilmekaniker jobbar likadant. Tar betalt för material och för arbetet och tjänar pengar på båda delarna.

Att de ska vara tabulagt för en röris att tjäna pengar är obegripligt.
 
Henrik Nordlander skrev:
Det tror jag inte.

En bilmekaniker jobbar likadant. Tar betalt för material och för arbetet och tjänar pengar på båda delarna.

Att de ska vara tabulagt för en röris att tjäna pengar är obegripligt.
Du skapar själv tabut när du några inlägg tidigare anser att kunden inte har någon som helst rätt att känna till dina påslag.
 
M marka skrev:
Det är nog för övrigt rätt många som tror att man anlitar en hantverkare och inte en återförsäljare vilket förmodligen lett till många av det trådar som handlar om just prispåslag, kunden har inte förstått att det är en återförsäljare som skall tjäna pengar på material utan kunden tror att det bara är själva hantverkskunnandet som skall betalas när verksamheten i själva verket är dubbel hantverkare&återförsäljare. Sen är det väl också många hantverkare som försöker gömma det faktum att dom också är återförsäljare vilket naturligtvis gör det svårt för kunden att komma till insikten.
Ser man till diskussionerna här på forumet de senaste 15 åren så är det inte alls det som är problemet. Problem uppstår när hantverkaren säljer material till grossistens listpriser. Då blir det svindyrt för kunden och priserna är inte marknadsmässiga.

Man kan alltid ha en synpunkt kring att man ska ha högre timpris istället för materialpåslag, men det är ju bara en fråga om affärsmodell. Jag kan inte påminna mig om att jag hört någon säga att man inte ska tjäna pengar på det man säljer så länge marginalen är skälig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.