Hej! Jag tänkte att ni på detta forumet som är insatta i mycket ska gå ge lite råd och feedback på min prissättning och affärsmodell. Jag har startat en vvs-firma där jag är den enda anställda och jag har detta som bisyssla ska tilläggas då jag jobbar 100% som brandman också. (Jobba skift ger mycket ledighet)
Jag är i grunden utbildad rörmokare med ca 8års erfarenhet med certifikat.

Nu till min egentliga fråga. Jag har läst mycket om oskäliga summor på dels timpriser och servicebilar och milersättningar osv. Så nu skulle jag vilja ha feedback på hur ni tänker kring mina priser.
Jag vill vara tydlig och transparent därför har jag tänkt att ta för vana att skicka ut mina priser i samband med att arbetet diskuteras med kunden.
Jag har klistrat in mina priser här under och även förklaringar som kunden kommer få ta del av samtidigt.
Angående servicebil och rotavdraget som nämns här nedan har jag fått en tillsägelse av Skatteverket att jag måste ta ut skälig kostnad för bil och specificera det utanför arbetstiden.

"Prislista 2020:
Arbetskostnad per timme: 600kr ink moms 25%

Servicebilavgift inom kommunen: 125kr inklusive moms 25%

Servicebilavgift 30km utanför kommunen: 200kr inklusive moms 25%

Vid längre resa än 30km debiteras servicebilavgiften 200kr plus 37,5kr ink moms per mil.
(Milkostnaden börjar efter 30km)

Arbetskostnad faktureras minst 1 timme per besök och därefter heltimmar.

Vad räknas som arbetstid?

- Projektering
- Uttag av material hos grossist
- Arbetet som utförs hos dig som kund
- Restid till kund debiteras med arbetstid
- Restid från kund debiteras inte med arbetstid

Vad menas med servicebilsavgift? Varför tas den ut?

Vid rotavdrag får man avdrag för arbetstiden och ingenting annat enligt Skatteverket. Vilket
innebär att för att finansiera ett fordon måste denna avgift debiteras och detta får inte
finansieras via arbetstidens kostnad. Detta kan annars innebära att delar av utbetalning av
rotavdraget nekas av Skatteverket om inte en skälig kostnad för fordon debiteras.
Timpriset är beräknat på denna modell vilket innebär att servicebil även debiteras när inte
rotavdrag nyttjas.

Fast pris
När du som kund fått ett fast pris ingår allt.
-Projektering
-Uttag av material hos grossist
-Resor ink servicebil
-Hantverksarbete

Ovan gäller om inte annat är överenskommet. "

Även fast jag egentligen känner att priserna är skäliga och humana skulle det vara skönt med både ris och ros och hur priserna faktiskt tolkas av er därute som kanske inte har så bra insikt i företagsekonomi som vanligt folk oftast inte har.

Mvh

Som kund tycker jag att detta ser bra ut, men saknar uppgifter om hur du prissätter material, följer du Ahlsells grundprislista? Eller håller du priser som motsvarar priserna på typ Rinkabyrör? eller någonstans där emellan?

Kom på en sak till, om du tar ut hyra för specialmaskiner kanske du skall tala om detta för kunden med...

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Zixten Zixten skrev:
Som kund tycker jag att detta ser bra ut, men saknar uppgifter om hur du prissätter material, följer du Ahlsells grundprislista? Eller håller du priser som motsvarar priserna på typ Rinkabyrör? eller någonstans där emellan?

Jag handlar till 99% hos en annan grossist och jag har givetvis rabatter. Vissa saker som WC stolar, blandare mm har jag liten eller ingen rabatt på vilket gör att internetpriser i många fall är samma som mina inköpspriser eller tillochmed billigare.
Men generellt har jag hittils gjort som så att jag specificerar varenda liten del av materialet på fakturan lägger på en viss procentsats som dock inte syns på fakturan.
Sedan tar jag stickprov ur fakturan för att sedan jämföra med en leverantör av rörprodukter på nätet.
Jag jämför inte allt med Rinkaby rör utan gör en googling och jämför med detta som kommer upp då. Ibland hamnar jag billigare än många på nätet och ibland hamnar jag givetvis dyrare på vissa produkter beroende på vilken rabatt jag har på dessa.

Men för att ta ett exempel ur senaste fakturan på en badrumsrenovering med utanpåliggande rör betalade kunden för ett Vatette 15mm t-rör
80kr ST ink moms. Medan Rinkaby rör tar 71kr ST ink moms. Pris enligt grossisten: 140,5 ex moms.
Jag kan därmed också erkänna att det är ingen stor marginal jag har på produkterna här då Rinkaby rör i stort sett är lika med mitt inköpspris på många produkter och man kan inte tävla med dom.

Jag gör alltså några sådana jämförelser och givetvis kan några produkter sticka iväg lite mycket i pris om jag inte har någon direkt rabatt om jag lägger på samma procentsats som på allt annat. Detta får jag försöka ha lite koll på. Detta gör det så svårt för mig att köra rakt spår på min materialprissättning.
Vet att många kör på grossisternas prislista vilket jag aldrig har gjort.

Det är också svårt att rakt av säga: du får 30%rabatt på grossisterns prislista för då går jag back på vissa produkter. Och säger jag istället att jag lägger på 25% på inköpspris låter det istället inte bra i deras örön men i själva verket har dom fått väldigt humana priser om man jämför vad man får betala annars i denna bransch. Samt att jag riskerar inte att gå back på produkter som jag inte har någon rabatt på.
Så jag har svårt att ge dom en prislista på förhand exakt vilket man givetvis borde kunna ge.

Hur tänker ni?

Debitera dina nettopriser + ett % påslag (10-20%) och uppge påslaget. Låt kunden få en kopia på din inköpsfaktura där du "maskar" det som inte angår kunden.
Ps
Och när du lämnar fast pris så uppger du bara totalsummorna för arbete, matr bilkostnader och ev hyrmatr.

Redigerat:
  • Gilla
ARJU och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Debitera dina nettopriser + ett % påslag (10-20%) och uppge påslaget. Låt kunden få en kopia på din inköpsfaktura där du "maskar" det som inte angår kunden.
Det känns också svårt att kunden ska få en kopia på mina inköpsfakturor då dessa många gånger innehåller fler produkter än det som används och fakturerats kunden och det kan vara flera olika fakturor som gäller samma kund. Det blir också väldigt mycket administrativ tid som går åt. I dagsläget läggs allt med samma ordernummer in på kundens ordernummer och jag kan digitalt klicka bort det materialet som inte används och där också styra prissättningen.
Dock skulle jag kunna visa mina påslag där.

Jag tänker också att det för många kan låta bra när en annan vvs-firma erbjuder en rabatt på materialet medan det låter dåligt när jag lägger på 15% på materialet fast i själva verket har dom fått 20% MER rabatt av mig än dom fått av vvs-firman som erbjuder rabatt.
hm.. svårt att göra alla nöjda. Dock aldrig fått något klagomål men man vill ju kunna uppge ungefärliga priser på ett korrekt sätt...

Om du som du säger vill vara tydlig och transparent så måste du nog också acceptera jämförelser med aktörer som inte är öppna och transparenta inte blir till din fördel. Jag tycker du ska bry sig mindre om vad andra aktörer för och istället fokusera på vad du själv vill uppnå, om tydlig och transparent är ett mål så gör det då ordentligt. Förklara exakt hur dina inköp går till och varför och hur mycket du lägger på, marknaden kommer visa om modellen uppskattas eller ej.

• Gilla
arkTecko
  • Laddar…
Att "maska" en fakturakopia tar inte många minuter, gör en kopia av fakturan och tejpa över det du inte vill visa och gör en ny kopia. Du måste även vara medveten om att det inte bara är att vara ute och skruva som tar tid allt pappersarbete på "kontoret" är också det nödvändigt och tar mycket tid.
Använder du leverantörernas grundprislista med ett %avdrag kommer du rätt snart upptäcka att du måste ha olika rabattsatser på alla olika artiklar då dina rabatter kommer att skilja sig rejält mellan dom olika sakerna. Och du kan vara säker på att alla privata kunder kommer att sitta och leta priser på nätet som dom kan jämföra med.
Sedan brukar det inte vara något som helst problem att hos grossister handla och faktureras på "egna" projekt. Dvs man får fakturor för dom olika projekten separat och då blir behovet av att "maska" än mindre.

Jag förstår dilemmat med prissättningen, Inte lätt att göra en egen prislista heller, då det kan bli prisändringar lite då och då, och det kan bli ett stort tidskrävande jobb att hela tiden hålla en uppdaterad prislista.

Kanske ha en skrivning att du strävar efter att hålla bra priser för kunden, men inte har möjlighet att matcha de billigaste näthandlarna, och ha en jämförelse på dina priser mellan "näthandlare A", Grossists grundprislista, och ditt pris, välj ut 10 - 15 vanliga produkter, så kan kunden se hur du prissätter.

Typ:
Vatette 15mm t-rör
Mitt pris 80kr ST ink moms
"Näthandel": 71kr ST ink moms
Grossist: 175 kr ST ink moms

Zixten Zixten skrev:
Jag förstår dilemmat med prissättningen, Inte lätt att göra en egen prislista heller, då det kan bli prisändringar lite då och då, och det kan bli ett stort tidskrävande jobb att hela tiden hålla en uppdaterad prislista.

Kanske ha en skrivning att du strävar efter att hålla bra priser för kunden, men inte har möjlighet att matcha de billigaste näthandlarna, och ha en jämförelse på dina priser mellan "näthandlare A", Grossists grundprislista, och ditt pris, välj ut 10 - 15 vanliga produkter, så kan kunden se hur du prissätter.

Typ:
Vatette 15mm t-rör
Mitt pris 80kr ST ink moms
"Näthandel": 71kr ST ink moms
Grossist: 175 kr ST ink moms
Nej det är ett litet dilemma. Det kan vara ett alternativ att göra som du säger att välja ut några artiklar vilket inte skapar så stort jobb när priserna ändras heller då detta går snabbt att uppdatera. Jag har också funderat på att skriva såhär:

"Många VVS-firmor använder sig av ”rabatter” baserade på grossistens grundprislista när dom prissätter sina artiklar vilket gör det krångligare för dig som kund att veta om det är ett bra pris i jämförelse med näthandlare.
Jag har valt att jämföra mig med näthandlare och generellt sett hamnar materialkostnaden +10-20% på ordinarie internetpriser. "

Via denna prissättningen tror jag sällan att det kommer löna sig att köpa in materialet själv för kunden
då det oftast tar längre tid att montera material som man inte är van att arbeta med som kunden själv köpt. Ibland kan det även vara så att kunden glömt viktiga delar som man själv inte har med i servicebilen vilket resulterar i att man måste åka och handla detta = Debiterbar arbetstid. Där har det oftast ätit upp vinsten av att köpa in materialet på egen hand.
Jag tänker att kunden har chansen att ta ställning till detta här. Jag har inget problem med att kunden köper in materialet själv men dom kan inte klaga på att man måste läsa monteringsanvisningarna för det superavancerade vattenlåset med 10 olika sätt att montera detta.

Håller ni med? är detta tillräckligt transparent?

• Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Nja inte särskilt transparent överhuvudtaget men en helt ok prissättning, det är dock stor skillnad mellan att ta skäliga priser och att vara transparent.

P
saandersson saandersson skrev:
Hej! Jag tänkte att ni på detta forumet som är insatta i mycket ska gå ge lite råd och feedback på min prissättning och affärsmodell. Jag har startat en vvs-firma där jag är den enda anställda och jag har detta som bisyssla ska tilläggas då jag jobbar 100% som brandman också. (Jobba skift ger mycket ledighet)
Jag är i grunden utbildad rörmokare med ca 8års erfarenhet med certifikat.

Nu till min egentliga fråga. Jag har läst mycket om oskäliga summor på dels timpriser och servicebilar och milersättningar osv. Så nu skulle jag vilja ha feedback på hur ni tänker kring mina priser.
Jag vill vara tydlig och transparent därför har jag tänkt att ta för vana att skicka ut mina priser i samband med att arbetet diskuteras med kunden.
Jag har klistrat in mina priser här under och även förklaringar som kunden kommer få ta del av samtidigt.
Angående servicebil och rotavdraget som nämns här nedan har jag fått en tillsägelse av Skatteverket att jag måste ta ut skälig kostnad för bil och specificera det utanför arbetstiden.

"Prislista 2020:
Arbetskostnad per timme: 600kr ink moms 25%

Servicebilavgift inom kommunen: 125kr inklusive moms 25%

Servicebilavgift 30km utanför kommunen: 200kr inklusive moms 25%

Vid längre resa än 30km debiteras servicebilavgiften 200kr plus 37,5kr ink moms per mil.
(Milkostnaden börjar efter 30km)

Arbetskostnad faktureras minst 1 timme per besök och därefter heltimmar.

Vad räknas som arbetstid?

- Projektering
- Uttag av material hos grossist
- Arbetet som utförs hos dig som kund
- Restid till kund debiteras med arbetstid
- Restid från kund debiteras inte med arbetstid

Vad menas med servicebilsavgift? Varför tas den ut?

Vid rotavdrag får man avdrag för arbetstiden och ingenting annat enligt Skatteverket. Vilket
innebär att för att finansiera ett fordon måste denna avgift debiteras och detta får inte
finansieras via arbetstidens kostnad. Detta kan annars innebära att delar av utbetalning av
rotavdraget nekas av Skatteverket om inte en skälig kostnad för fordon debiteras.
Timpriset är beräknat på denna modell vilket innebär att servicebil även debiteras när inte
rotavdrag nyttjas.

Fast pris
När du som kund fått ett fast pris ingår allt.
-Projektering
-Uttag av material hos grossist
-Resor ink servicebil
-Hantverksarbete

Ovan gäller om inte annat är överenskommet. "

Även fast jag egentligen känner att priserna är skäliga och humana skulle det vara skönt med både ris och ros och hur priserna faktiskt tolkas av er därute som kanske inte har så bra insikt i företagsekonomi som vanligt folk oftast inte har.

Mvh
Tycker du är billig i timmen
Lägre än vi gör på pressade avtal.

M marka skrev:
Nja inte särskilt transparent överhuvudtaget men en helt ok prissättning, det är dock stor skillnad mellan att ta skäliga priser och att vara transparent.
Ja precis, när jag syftar på transparent menar jag att som kund ska man veta hur prissättningen är och vad man kan förvänta sig att behöva betala utan att bli överaskad när fakturan väl kommer.
Tanken är att alltid ge kunden en prislista innan jobben startar där kunden i lugn och ro kan få gå genom kostnaderna och även ha en chans att räkna på trolig materialkostnad om dom själva skulle vilja köpa materialet eller välja att låta mig sköta alltihop.

Henrik Nordlander skrev:
Tycker du är billig i timmen
Lägre än vi gör på pressade avtal.
Ja jag vet att jag inte ligger i överkant på min prissättning på arbetstiden.
Vart bor du och vad ligger ni på per timme ink moms?

P
Mälardalen

Privatkund 750 inkl moms
Pressade avtal 500 exkl moms

P
Du kan lätt lägga på 100 per timme tycker jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.