Hej! Jag tänkte att ni på detta forumet som är insatta i mycket ska gå ge lite råd och feedback på min prissättning och affärsmodell. Jag har startat en vvs-firma där jag är den enda anställda och jag har detta som bisyssla ska tilläggas då jag jobbar 100% som brandman också. (Jobba skift ger mycket ledighet)
Jag är i grunden utbildad rörmokare med ca 8års erfarenhet med certifikat.

Nu till min egentliga fråga. Jag har läst mycket om oskäliga summor på dels timpriser och servicebilar och milersättningar osv. Så nu skulle jag vilja ha feedback på hur ni tänker kring mina priser.
Jag vill vara tydlig och transparent därför har jag tänkt att ta för vana att skicka ut mina priser i samband med att arbetet diskuteras med kunden.
Jag har klistrat in mina priser här under och även förklaringar som kunden kommer få ta del av samtidigt.
Angående servicebil och rotavdraget som nämns här nedan har jag fått en tillsägelse av Skatteverket att jag måste ta ut skälig kostnad för bil och specificera det utanför arbetstiden.

"Prislista 2020:
Arbetskostnad per timme: 600kr ink moms 25%

Servicebilavgift inom kommunen: 125kr inklusive moms 25%

Servicebilavgift 30km utanför kommunen: 200kr inklusive moms 25%

Vid längre resa än 30km debiteras servicebilavgiften 200kr plus 37,5kr ink moms per mil.
(Milkostnaden börjar efter 30km)

Arbetskostnad faktureras minst 1 timme per besök och därefter heltimmar.

Vad räknas som arbetstid?

- Projektering
- Uttag av material hos grossist
- Arbetet som utförs hos dig som kund
- Restid till kund debiteras med arbetstid
- Restid från kund debiteras inte med arbetstid

Vad menas med servicebilsavgift? Varför tas den ut?

Vid rotavdrag får man avdrag för arbetstiden och ingenting annat enligt Skatteverket. Vilket
innebär att för att finansiera ett fordon måste denna avgift debiteras och detta får inte
finansieras via arbetstidens kostnad. Detta kan annars innebära att delar av utbetalning av