ClasseClas ClasseClas skrev:
Sylodyn vibrationsdämpare är ett bra komplement som rekommenderas. Mkt meckigt att få till i efterhand eftersom de monteras under fötterna på pumpen. Jag fick såna monterade när jag bytte till en Nibe S735 för några år sen. OT, den pumpen är väldigt tyst så det kanske hade gått utan dämpare.

[länk]
Eller Sylomer pads, men då behövs en tryckavlastare/plåt. Ganska enkelt att sätta dit i efterhand. En kofot och ett par klossar/regelbitar, och så tar man en i taget.
 
ClasseClas
M Mull129 skrev:
Ganska enkelt att sätta dit i efterhand.
I mitt fall har jag VP i ett hörn. Då är det definitivt pyssligt att få till dämparen längst in i hörnet. Nu har väl inte alla det så.
 
  • Ledsen
Mull129
  • Laddar…
HiddenDingo HiddenDingo skrev:
Goed, dan heb ik de juiste ding voor de komende jaren :)

Går garanterat bra att beställa en rulle G3 klassat filter. Klippa är lätt med bra sax men tar lite tid…
absolut billigast att köpa på rulle och klippa till själv, tar inte många minuter att göra.
 
Har lite problem att ansluta via Blåtand till pumpen, även om man står brevid den så blir det alltid "fjärranslutning" och via wifi.

Har provat att radera appen från iPhone och sen installerat den igen, men utan framgång. Nån som haft liknande och lyckats få bukt på det?

Funkade bra med min gamla telefon, men har uppdaterat till en nyare modell och tänker att det kanske är nått som är lagrat nånstans.

Skulle gärna testa nya "Vädertjänsten" som lagts till i senaste versionen av appen.
 
P perstr skrev:
Har lite problem att ansluta via Blåtand till pumpen, även om man står brevid den så blir det alltid "fjärranslutning" och via wifi.

Har provat att radera appen från iPhone och sen installerat den igen, men utan framgång. Nån som haft liknande och lyckats få bukt på det?

Funkade bra med min gamla telefon, men har uppdaterat till en nyare modell och tänker att det kanske är nått som är lagrat nånstans.

Skulle gärna testa nya "Vädertjänsten" som lagts till i senaste versionen av appen.
Har inte haft detta problem, har du testat att starta om displayen, om det kan hjälpa? Jag undrar dock vad ”Vädertjänsten” är. Jag aktiverade den, men sen då? Hittar ingen inställning eller att den visar utetemperaturen på något annat sätt. Varför skulle man inte vilja använda sig av utegivaren? En vädertjänst visar ju bara snittemperaturen.
 
JudgeSweden JudgeSweden skrev:
Har inte haft detta problem, har du testat att starta om displayen, om det kan hjälpa? Jag undrar dock vad ”Vädertjänsten” är. Jag aktiverade den, men sen då? Hittar ingen inställning eller att den visar utetemperaturen på något annat sätt. Varför skulle man inte vilja använda sig av utegivaren? En vädertjänst visar ju bara snittemperaturen.
väldigt oklart vad det är.
Väderprognosskärmen på flvp har väl alltid varit där..?
 
perosb perosb skrev:
väldigt oklart vad det är.
Väderprognosskärmen på flvp har väl alltid varit där..?
Ja, precis.
 
perosb perosb skrev:
väldigt oklart vad det är.
Väderprognosskärmen på flvp har väl alltid varit där..?
Naja, i senaste appen finns under avancerade inställningar en möjlighet att ha en vädertjänst som alternativ till en utegivare.

Men kräver blåtand och den lirar inte.

Hur startar man om displayen? Jag har startat om hela värmepumpen. Men kan klart testa att stänga av den och sen bryta strömmen till den ifall det hjälper.

I min app ser jag bara att den scannar och scannar men ansluter inte. Men på displayen står att det är anslutet via blåtand.
 
P perstr skrev:
Naja, i senaste appen finns under avancerade inställningar en möjlighet att ha en vädertjänst som alternativ till en utegivare.

Men kräver blåtand och den lirar inte.

Hur startar man om displayen? Jag har startat om hela värmepumpen. Men kan klart testa att stänga av den och sen bryta strömmen till den ifall det hjälper.

I min app ser jag bara att den scannar och scannar men ansluter inte. Men på displayen står att det är anslutet via blåtand.
Displayen startar man om genom att lossa på Ethernet-kabeln som går in i den på baksidan av fronten.
 
JudgeSweden JudgeSweden skrev:
Har inte haft detta problem, har du testat att starta om displayen, om det kan hjälpa? Jag undrar dock vad ”Vädertjänsten” är. Jag aktiverade den, men sen då? Hittar ingen inställning eller att den visar utetemperaturen på något annat sätt. Varför skulle man inte vilja använda sig av utegivaren? En vädertjänst visar ju bara snittemperaturen.
Beroende lite på vilken vädertjänst klart, men SMHI i tex HA kan ge prognos per timme. Med sån funktion skulle värmepumpen rent teoretiskt kunna agera i förväg på en prognos isf att reagera på aktuell temp. Men som sagt, vet ej då det som vanligt är skralt med info från Qvantum ;0)
 
  • Gilla
JudgeSweden
  • Laddar…
P perstr skrev:
Hur startar man om displayen? Jag har startat om hela värmepumpen. Men kan klart testa att stänga av den och sen bryta strömmen till den ifall det hjälper.
Du rycker ut sladden ur displayen bara.

P perstr skrev:
Naja, i senaste appen finns under avancerade inställningar en möjlighet att ha en vädertjänst som alternativ till en utegivare.
Skumt...jag har bara en knapp där "Aktivera vädertjänster".
Trycker man på den blir det en grön notis "Vädertjänster aktiverade" (efter man godkänt plats), men händer inte mycket mer än så....inget under avancerat...och Aktivera knappen är fortfarande "Aktivera"...
 
P perstr skrev:
Beroende lite på vilken vädertjänst klart, men SMHI i tex HA kan ge prognos per timme. Med sån funktion skulle värmepumpen rent teoretiskt kunna agera i förväg på en prognos isf att reagera på aktuell temp. Men som sagt, vet ej då det som vanligt är skralt med info från Qvantum ;0)
Då förstår jag bättre, tack. Att agera i förtid kan göra mycket, speciellt för de som har golvvärme ingjuten i betong, som är ett väldigt trögt system.
 
perosb perosb skrev:
Du rycker ut sladden ur displayen bara.


Skumt...jag har bara en knapp där "Aktiver vädertjänster".
Trycker man på den blir det en grön notis "Vädertjänster aktiverade" (efterman godkänt plats), men händer inte mycker mer än så....inget under avancerat...och Aktivera knappen är fortfarande "Aktivera"...
Precis vad jag upplevde också.
 
  • Gilla
perstr
  • Laddar…
JudgeSweden JudgeSweden skrev:
Precis vad jag upplevde också.
Kan sånt göras medan pumpen går eller måste man stänga av den först?
 
P perstr skrev:
Kan sånt göras medan pumpen går eller måste man stänga av den först?
Du behöver inte stänga av pumpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.