137 136 läst ·
1 247 svar
137k läst
1,2k svar
Qvantum QE frånluftsvärmepump
Jag tror inte en sekund på att det skulle vara tillräckligt att byta filter så sällan, det gäller att pumpen får rätt luftflöde att utvinna ifrån. Jag skiftar ungefär 5-6 gånger per år och dom är rejält dammiga varje gång. Jag har ett gäng nya på lager men har sedan flera år vid skiftet tvättat/sköljt ur det smutsiga filtret och återanvänt det nästa gång osv, fungerar jättebra (skölj först bort det värsta i varmt vatten, byt vatten och tillsätt någon droppe ajax, skölj igen för att få bort ev fett och resterande damm ur filtret, sköljj avslutningsvis med varmt klart vatten ett par gånger)
I vacuumed the filters the first time. After that I washed the filter with water, good as new. I also received a free box with 10 filters from Qvantum.JudgeSweden skrev:
Njäe...N Nyzzeed skrev:
Inte roligt då kombiläge hoppar in då elen är som dyrast...perosb skrev:
Efter mycket tjat från mig kring kombiläget/elpatronen har jag nu fått återkoppling från supporten och de har gjort en inställning (som vi inte kommer åt) att elpatronen inte kan gå in innan -30 grader ute
Så förhoppningsvis slipper jag nu kombiläget/elpatron.
Jag har 2 llvp som kan värma betydligt effektivare om inte kompressorn på QE6 räcker till.
Goed, dan heb ik de juiste ding voor de komende jarenM mhmschouten skrev:
Går garanterat bra att beställa en rulle G3 klassat filter. Klippa är lätt med bra sax men tar lite tid…
Sylodyn vibrationsdämpare är ett bra komplement som rekommenderas. Mkt meckigt att få till i efterhand eftersom de monteras under fötterna på pumpen. Jag fick såna monterade när jag bytte till en Nibe S735 för några år sen. OT, den pumpen är väldigt tyst så det kanske hade gått utan dämpare.E Ekna skrev:Jag har tyckt att min värmepump bullrat en del vilket är störande då den står relativt centralt i huset. De två enskilt största åtgärderna jag gjort är att be supporten spärra vissa intervall, samt isolerat insidan på den övre kåpan med biltemas tjockaste ljuddämpningsmatta (30 mm), se bild.
[bild]
Jag kan verkligen rekommendera att testa ovanstående om ni har störande buller, enkelt och effektivt i mitt fall.
https://www.energibutiken.se/sv/vib...-vibrationsdampare-for-varmepumpar-15004.html