Jag tror inte en sekund på att det skulle vara tillräckligt att byta filter så sällan, det gäller att pumpen får rätt luftflöde att utvinna ifrån. Jag skiftar ungefär 5-6 gånger per år och dom är rejält dammiga varje gång. Jag har ett gäng nya på lager men har sedan flera år vid skiftet tvättat/sköljt ur det smutsiga filtret och återanvänt det nästa gång osv, fungerar jättebra (skölj först bort det värsta i varmt vatten, byt vatten och tillsätt någon droppe ajax, skölj igen för att få bort ev fett och resterande damm ur filtret, sköljj avslutningsvis med varmt klart vatten ett par gånger)
 
HiddenDingo HiddenDingo skrev:
I have ordered [länk] which I think is the same thing. The support did not want to answer what filter class their filter has. Will get back to you when delivery has taken place.:)
On the website of the Dutch importer it states that it uses a class G3 filter.
 
  • Gilla
HiddenDingo
  • Laddar…
JudgeSweden JudgeSweden skrev:
The salesperson I spoke to said that you can vacuum the filter after the first 180 days and then replace it after 360 days, so once a year.
I vacuumed the filters the first time. After that I washed the filter with water, good as new. I also received a free box with 10 filters from Qvantum.
 
  • Gilla
Eldhand
  • Laddar…
Jag föreslår till kunder med flvp, nytt filter på vintern, och återanvänd de gamla på sommaren när behovet är lägre
 
  • Gilla
JudgeSweden
  • Laddar…
Min pump uppdaterade styrenheterna inatt (tror jag) från v140 till v172.
 
  • Gilla
Nyzzeed
  • Laddar…
perosb perosb skrev:
Min pump uppdaterade styrenheterna inatt (tror jag) från v140 till v172.
Några nyheter? 😁
 
N Nyzzeed skrev:
Några nyheter? 😁
Hoppas det 😉

Men inte hittat några release notes.
 
  • Gilla
Nyzzeed
  • Laddar…
N Nyzzeed skrev:
Några nyheter? 😁
Ja, samma här
 
  • Display visar programvaruversion 1.4.24 och huvudstyrenhet 172/172, med knapp för att söka efter uppdateringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Eldhand skrev:
Ja, samma här
Har alltid fått köra in de där manuellt tidigare iom att varmvattnet för i 10-15minuter...kanske är ändrat...
 
N Nyzzeed skrev:
Några nyheter? 😁
Här var det inget nytt iaf...Kombiläge kör visst där hemma nu... ;(
Avläsningar från Qvantum-systemet visar olika parametrar som eltillsats, flödesgivare, kompressorhastighet och status i kombiläge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
perosb perosb skrev:
Här var det inget nytt iaf...Kombiläge kör visst där hemma nu... ;(
[bild]
Kan man få upp Kombiläge om det körs alltså i home assistans?
 
N Nyzzeed skrev:
Kan man få upp Kombiläge om det körs alltså i home assistans?
Njäe...
{%
set flvp =
(states("binary_sensor.qvantum_eltillsats_l1")|bool or
states("binary_sensor.qvantum_eltillsats_l2")|bool or
states("binary_sensor.qvantum_eltillsats_l3")|bool) and
states("sensor.qvantum_kompressorhastighet")|int > 0
%}
{{flvp}}
 
perosb perosb skrev:
Här var det inget nytt iaf...Kombiläge kör visst där hemma nu... ;(
[bild]
Inte roligt då kombiläge hoppar in då elen är som dyrast...
Efter mycket tjat från mig kring kombiläget/elpatronen har jag nu fått återkoppling från supporten och de har gjort en inställning (som vi inte kommer åt) att elpatronen inte kan gå in innan -30 grader ute :).
Så förhoppningsvis slipper jag nu kombiläget/elpatron.
Jag har 2 llvp som kan värma betydligt effektivare om inte kompressorn på QE6 räcker till.
 
M mhmschouten skrev:
On the website of the Dutch importer it states that it uses a class G3 filter.
Goed, dan heb ik de juiste ding voor de komende jaren :)

Går garanterat bra att beställa en rulle G3 klassat filter. Klippa är lätt med bra sax men tar lite tid…
 
  • En hand håller ett lager av vit G3-klassat filtermaterial, redo att klippas till rätt storlek.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • G3-klassat filtermaterial i närbild, redo att klippas med en sax för användning i olika projekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mhmschouten
  • Laddar…
ClasseClas
E Ekna skrev:
Jag har tyckt att min värmepump bullrat en del vilket är störande då den står relativt centralt i huset. De två enskilt största åtgärderna jag gjort är att be supporten spärra vissa intervall, samt isolerat insidan på den övre kåpan med biltemas tjockaste ljuddämpningsmatta (30 mm), se bild.

[bild]

Jag kan verkligen rekommendera att testa ovanstående om ni har störande buller, enkelt och effektivt i mitt fall.
Sylodyn vibrationsdämpare är ett bra komplement som rekommenderas. Mkt meckigt att få till i efterhand eftersom de monteras under fötterna på pumpen. Jag fick såna monterade när jag bytte till en Nibe S735 för några år sen. OT, den pumpen är väldigt tyst så det kanske hade gått utan dämpare.

https://www.energibutiken.se/sv/vib...-vibrationsdampare-for-varmepumpar-15004.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.