Hej
Har precis fått en qe6 installerad. Hur ser ni om elpatronen är igång eller varit igång? Ser att några har postat grafer på elanvändning men kan ej finna det i appen?
 
Istället för ON eller OFF står det nu detta:
 
  • Skärmbild av app som visar värme- och ventilationssystem. Värdet för Värmeväxlaren är "DHW" istället för ON/OFF.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av ett kontrollsystem där växelventilens status visar "HTG" istället för "ON" eller "OFF". Cirka 19,4°C varmvattentemperatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går det att manuellt tvinga cirkulationspumpen för värmeslingorna att köra en viss hastighet? En av mina slingor (har 4st ettrörssystemslingor) låter som om den skulle behöva luftas när pumpen går på 70% men inte vid lägre procent. Kommer vatten direkt när man öppnar avluftningarna oavsett vad jag prövat och antar att det kan vara skit i slingan eller liknande. Vill testa att köra cirkulationspumpen på 100% och se vad som händer.
 
E Eldhand skrev:
Instead of ON or OFF it now says this:
DHW = Domestic Hot Water
HTG= Heating

That's what I think.
 
  • Gilla
perosb
  • Laddar…
Rätt seg uppdatering på min QE6a, hade något katastrofalt fel imorse. Något gick sönder och gjorde att trycket ökade i värmekretsen så att säkerhetsventilen släppte ut rätt mycket vatten. Fick low-pressure larm och inget fungerade. Ringde supporten och luftade ur massa luft eller gas?, ur tanken. Väntar på tekniker men lutar åt stor reperation eller ny pump. Installerades i februari så är inte ens ett år gammal. Fick fylla på nytt vatten och nu kör den bara på elpatron så slipper duscha kallt under julen iaf.

Någon som kan förklara tydligare vad som mest troligt hände?
 
  • Ledsen
perosb
  • Laddar…
Since the laste software update, the temperature of the domestic hot water fluctuates a lot, warm, cold, warm, cold etc.
Does anyone else have this problem?
 
GregerRil GregerRil skrev:
Rätt seg uppdatering på min QE6a, hade något katastrofalt fel imorse. Något gick sönder och gjorde att trycket ökade i värmekretsen så att säkerhetsventilen släppte ut rätt mycket vatten. Fick low-pressure larm och inget fungerade. Ringde supporten och luftade ur massa luft eller gas?, ur tanken. Väntar på tekniker men lutar åt stor reperation eller ny pump. Installerades i februari så är inte ens ett år gammal. Fick fylla på nytt vatten och nu kör den bara på elpatron så slipper duscha kallt under julen iaf.

Någon som kan förklara tydligare vad som mest troligt hände?
Kan vara att en växlare har blivit läck och då går köldmediat in i systemvattnet och larmar, samt att trycket ökar rätt häftigt i tanken. Har vatten kommit in i kompressorn så är det kört med allt i den VP. Inte så gammal, så garanti ska finnas.
 
J jonaserik skrev:
Kan vara att en växlare har blivit läck och då går köldmediat in i systemvattnet och larmar, samt att trycket ökar rätt häftigt i tanken. Har vatten kommit in i kompressorn så är det kört med allt i den VP. Inte så gammal, så garanti ska finnas.
Ja det är nog så, ja jag hoppas ju lite på att jag får en helt ny på garantin.
 
perosb perosb skrev:
Som kuriosa kring Smart Control av värmen.

Vid "Höjt pris - sänker temp" verkar den fungera enligt:

1. Om Smart Control är AV används calc supply as is. I detta exempel då 30grader kalkylerad framledning
2. Läge Komfort: framledning sänks till 28grader
3. Läge Balanserat: framledning sänks 24grader
4. Läge Eko: framledning sänks till 20grader

Dvs varje steg påverkar med 4 grader framledning. Oklart vad Qvantums definition av "Höjt pris" är.
Så beroende på hur mycket huset läcker och hur kallt man vill ha :)
Osmart control skulle jag kalla det för. Väntar på att få funktion att kunna ställa in tider då patronen får gå in och tider den ska vara absolut blockad mm. Annars blir det dyrt med effektavgifterna…
 
perosb perosb skrev:
De är via home-assistant [länk]
Starta appen(senaste version) längst upp till vänster är det ett ”inställningshjul” , tryck på det(innan det försvinner efter en stund) och sedan avancerade inställningar och sedan systemöversikt. Där har du i tanken bild om patron är igång i läge 1 till 3 , du kan också scrolla nedåt och se alla värden, eller byta till andra vyn o se kompressor l frånluftstemp mm. Att se OM patronen varit på går ej, bara om den ÄR på.
Själv har jag tibber P1 på elmätaren så ser bakvägen kW varje minut så ser det där när den slår på alla extra kW
 
M mhmschouten skrev:
DHW = Domestic Hot Water
HTG= Heating

That's what I think.
Yes but is only one common tank? So why switch? Is it just goal temp that is switched? I mean its not like other pumps that have separate heat and tapwater areas in the tank.
 
Är inte detta mer en information om hur växelventilen står?
 
perosb perosb skrev:
De är via home-assistant [länk]
Har du gjort något försök att räkna ut COP för denna värmepump? Tyvärr finns detta inte med i API, så jag gjorde ett rudimentärt försök med att slå ihop heating power och dhw power till en summasensor, och sen för kWh en integralsensor på det.

Förbrukningen för hela värmepumpen mäter jag med en qubino 3 fas mätare.
Tittar man på momentana effektvärden ser det ju fullt rimligt ut

Tre grafer över värmepumpdata: total värmeeffekt, kompressorhastighet och total elförbrukning, över tre dagar från måndag till torsdag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men, COP blir alldeles för lågt. Uppenbarligen fungerar det inte att beräkna COP tillförlitligt på detta sätt.

Jag hoppas att Qvantum i en framtid lägger med COP också så att man kan få med det ut och visa i en trevlig graf.

/S
 
Vad förväntar du dig för COP? Räknar ni inklusve pumpens egenförbrukning? Dvs inklusive cirkpump, fläkt, övrig elektronik? Eller räknar ni exklusive detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.