137 118 läst ·
1 247 svar
137k läst
1,2k svar
Qvantum QE frånluftsvärmepump
Hej
Har precis fått en qe6 installerad. Hur ser ni om elpatronen är igång eller varit igång? Ser att några har postat grafer på elanvändning men kan ej finna det i appen?
Har precis fått en qe6 installerad. Hur ser ni om elpatronen är igång eller varit igång? Ser att några har postat grafer på elanvändning men kan ej finna det i appen?
De är via home-assistant https://github.com/perosb/qvantum_custom_component?tab=readme-ov-file#installationT tommythegun skrev:
Går det att manuellt tvinga cirkulationspumpen för värmeslingorna att köra en viss hastighet? En av mina slingor (har 4st ettrörssystemslingor) låter som om den skulle behöva luftas när pumpen går på 70% men inte vid lägre procent. Kommer vatten direkt när man öppnar avluftningarna oavsett vad jag prövat och antar att det kan vara skit i slingan eller liknande. Vill testa att köra cirkulationspumpen på 100% och se vad som händer.
Rätt seg uppdatering på min QE6a, hade något katastrofalt fel imorse. Något gick sönder och gjorde att trycket ökade i värmekretsen så att säkerhetsventilen släppte ut rätt mycket vatten. Fick low-pressure larm och inget fungerade. Ringde supporten och luftade ur massa luft eller gas?, ur tanken. Väntar på tekniker men lutar åt stor reperation eller ny pump. Installerades i februari så är inte ens ett år gammal. Fick fylla på nytt vatten och nu kör den bara på elpatron så slipper duscha kallt under julen iaf.
Någon som kan förklara tydligare vad som mest troligt hände?
Någon som kan förklara tydligare vad som mest troligt hände?
Since the laste software update, the temperature of the domestic hot water fluctuates a lot, warm, cold, warm, cold etc.
Does anyone else have this problem?
Does anyone else have this problem?
Kan vara att en växlare har blivit läck och då går köldmediat in i systemvattnet och larmar, samt att trycket ökar rätt häftigt i tanken. Har vatten kommit in i kompressorn så är det kört med allt i den VP. Inte så gammal, så garanti ska finnas.GregerRil skrev:
Rätt seg uppdatering på min QE6a, hade något katastrofalt fel imorse. Något gick sönder och gjorde att trycket ökade i värmekretsen så att säkerhetsventilen släppte ut rätt mycket vatten. Fick low-pressure larm och inget fungerade. Ringde supporten och luftade ur massa luft eller gas?, ur tanken. Väntar på tekniker men lutar åt stor reperation eller ny pump. Installerades i februari så är inte ens ett år gammal. Fick fylla på nytt vatten och nu kör den bara på elpatron så slipper duscha kallt under julen iaf.
Någon som kan förklara tydligare vad som mest troligt hände?
Ja det är nog så, ja jag hoppas ju lite på att jag får en helt ny på garantin.J jonaserik skrev:
Osmart control skulle jag kalla det för. Väntar på att få funktion att kunna ställa in tider då patronen får gå in och tider den ska vara absolut blockad mm. Annars blir det dyrt med effektavgifterna…perosb skrev:
Som kuriosa kring Smart Control av värmen.
Vid "Höjt pris - sänker temp" verkar den fungera enligt:
1. Om Smart Control är AV används calc supply as is. I detta exempel då 30grader kalkylerad framledning
2. Läge Komfort: framledning sänks till 28grader
3. Läge Balanserat: framledning sänks 24grader
4. Läge Eko: framledning sänks till 20grader
Dvs varje steg påverkar med 4 grader framledning. Oklart vad Qvantums definition av "Höjt pris" är.
Så beroende på hur mycket huset läcker och hur kallt man vill ha![]()
Starta appen(senaste version) längst upp till vänster är det ett ”inställningshjul” , tryck på det(innan det försvinner efter en stund) och sedan avancerade inställningar och sedan systemöversikt. Där har du i tanken bild om patron är igång i läge 1 till 3 , du kan också scrolla nedåt och se alla värden, eller byta till andra vyn o se kompressor l frånluftstemp mm. Att se OM patronen varit på går ej, bara om den ÄR på.perosb skrev:
Själv har jag tibber P1 på elmätaren så ser bakvägen kW varje minut så ser det där när den slår på alla extra kW
Har du gjort något försök att räkna ut COP för denna värmepump? Tyvärr finns detta inte med i API, så jag gjorde ett rudimentärt försök med att slå ihop heating power och dhw power till en summasensor, och sen för kWh en integralsensor på det.perosb skrev:
Förbrukningen för hela värmepumpen mäter jag med en qubino 3 fas mätare.
Tittar man på momentana effektvärden ser det ju fullt rimligt ut
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men, COP blir alldeles för lågt. Uppenbarligen fungerar det inte att beräkna COP tillförlitligt på detta sätt.
Jag hoppas att Qvantum i en framtid lägger med COP också så att man kan få med det ut och visa i en trevlig graf.
/S


