B Börje Edlund skrev:
Yes but is only one common tank? So why switch? Is it just goal temp that is switched? I mean its not like other pumps that have separate heat and tap water areas in the tank.
Because when it is heating the house, the warm water (25-45 degrees) goes from the heat exchanger directly into the heating circuit of your house and the return water goes to the heat exchanger again. The tank is bypassed. When it makes domestic hot water, the hot water goes into the tank, the water that comes from the heat exchanger is too hot to go into the heating pipes, so it uses a 3 way valve to separate the low temperature water for heating from the high temperature water in the tank. In theory, when a lot of heating is necessary, it can mix some of the hot water from the tank with the water for heating the house, but I've not seen it yet.
At least, that's how I think it works, when looking in the app.
 
Någon annan som har igång smartcontrol och 'uppvärmning' inkluderat i den?

Den tar ju bort uppvärmningen hela tiden. Varmvatten är ikryssat men när jag går in i appen så har uppvärmning checkats av.

Varför gör den så?

Har som standard 2 gubbar men te.x nu har vi gäster över en vecka så då har jag 4 gubbar inställt.
 
T tommythegun skrev:
Någon annan som har igång smartcontrol och 'uppvärmning' inkluderat i den?

Den tar ju bort uppvärmningen hela tiden. Varmvatten är ikryssat men när jag går in i appen så har uppvärmning checkats av.

Varför gör den så?

Har som standard 2 gubbar men te.x nu har vi gäster över en vecka så då har jag 4 gubbar inställt.
Edit: Verkar inte konsekvent, efter att ha återaktiverat uppvärmning igen i smartcontrol har den fortsatt vara aktiv.

Hade inte noterat det innan, men verkar vara samma för mig. Aktiverade uppvärmning i smartcontrol och startade sen om appen. Då var uppvärmning avaktiverad igen. 🤔

Har 2 gubbar på varmvattnet och smartcontrol på balanserat.
 
Redigerat:
M mhmschouten skrev:
Because when it is heating the house, the warm water (25-45 degrees) goes from the heat exchanger directly into the heating circuit of your house and the return water goes to the heat exchanger again. The tank is bypassed. When it makes domestic hot water, the hot water goes into the tank, the water that comes from the heat exchanger is too hot to go into the heating pipes, so it uses a 3 way valve to separate the low temperature water for heating from the high temperature water in the tank. In theory, when a lot of heating is necessary, it can mix some of the hot water from the tank with the water for heating the house, but I've not seen it yet.
At least, that's how I think it works, when looking in the app.
T tommythegun skrev:
Någon annan som har igång smartcontrol och 'uppvärmning' inkluderat i den?
Den tar ju bort uppvärmningen hela tiden. Varmvatten är ikryssat men när jag går in i appen så har uppvärmning checkats av.

Varför gör den så?

Har som standard 2 gubbar men te.x nu har vi gäster över en vecka så då har jag 4 gubbar inställt.
Jag hade balanserat inställt, nu är plötsligt bara varmvatten flaggan på. Hände av sig själv. Litar ändå ej på smartcontrol då den sist körde fullt kW när elen var som dyrast. Väntar på att de fixar det så det får vara så etttag.
Var också bortrest med bortaläge inställt 3 veckor i dec. Min iphone blev trasig så köpte en ny och laddade alla appar mm från bkup på icloud.
Då försvann bortaläget när jag gick in i appen i den nya iphonen. En del grejer verkar lagras i appen o en del i pumpen? För har hänt liknande ändringar jag byter mellan att använda app i iphone o ipad.
 
B Berjeb skrev:
Edit: Verkar inte konsekvent, efter att ha återaktiverat uppvärmning igen i smartcontrol har den fortsatt vara aktiv.

Hade inte noterat det innan, men verkar vara samma för mig. Aktiverade uppvärmning i smartcontrol och startade sen om appen. Då var uppvärmning avaktiverad igen. 🤔

Har 2 gubbar på varmvattnet och smartcontrol på balanserat.
Skulle tro att det är en bugg i appen.
Inte helt ovanligt att Qvantum släpper nåt som inte fungerar ;)

Den heter "Include Space Heating", (kort SH) och styr "enable_sc_sh" (Enable SmartControl Space Heating). Värdet sätts men läses inte in av appen så state blir fel där. Så den är lite smålurig att aktivera/inaktivera.

De tre knapparna som ligger längst ner där "Eko, Balanserad, Komfort" heter "Smart Space Heating Mode".
Så kan vara något som kommer...att man bara ska köra "Smart Control" på vatten tanken och inte på uppvärmning. I det scenariot har det ju heller inte med "Komfort" att göra...tbc

Om du har senaste pre-release av home-assistant integrationen kan du se värdet
Två inställningar med ikoner och text: "Tillåt smart styrning uppvärmning" och "Tillåt smart styrning varmvatten", båda inställda på "On".
 
  • Gilla
Berjeb
  • Laddar…
B Börje Edlund skrev:
Jag hade balanserat inställt, nu är plötsligt bara varmvatten flaggan på. Hände av sig själv. Litar ändå ej på smartcontrol då den sist körde fullt kW när elen var som dyrast. Väntar på att de fixar det så det får vara så etttag.
Var också bortrest med bortaläge inställt 3 veckor i dec. Min iphone blev trasig så köpte en ny och laddade alla appar mm från bkup på icloud.
Då försvann bortaläget när jag gick in i appen i den nya iphonen. En del grejer verkar lagras i appen o en del i pumpen? För har hänt liknande ändringar jag byter mellan att använda app i iphone o ipad.
Förstår inte heller varför den hela tiden slår på patronen fullt , den värmde upp till 80gr nu trots 2 plus ute . Och gör det med jämna intervall... Inte så smart för min helt rörliga elräkning . Första bilden hade den precis slagit av patronen , ser i tibber när den kör på sina kW. Skulle räcka med bara kompressorn för mina två gubbar och för att få värme till golvet.
 
  • Diagram av hydronisk enhet med temperaturer och flödesmätare, visar aktuella värden och kretsar i värmesystemet vid varmvattenproduktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Graf över energiförbrukning från app, visa fluktuationer i kW under ett dygn. Högsta idag: 9 023 W kl 03:42, aktuell förbrukning: 1 957 W.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Graf över elförbrukning från Tibber-app, visar intervaller med högre förbrukning (orange) och lägre förbrukning (grön) mellan 06:00 och 12:00.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Slår den av smartcontrol när man sätter pumpen på bortaläge?
 
B Börje Edlund skrev:
Förstår inte heller varför den hela tiden slår på patronen fullt , den värmde upp till 80gr nu trots 2 plus ute . Och gör det med jämna intervall... Inte så smart för min helt rörliga elräkning . Första bilden hade den precis slagit av patronen , ser i tibber när den kör på sina kW. Skulle räcka med bara kompressorn för mina två gubbar och för att få värme till golvet.
Gradminuterna ökar för mycket och då kommer den värma tanken till 80 grader för att kunna hjälpa till med framledningstemperaturen.
Kasst jag vet men det är svaret Qvantum ger och att de jobbar för en schemaläggningsfunktion för elpatronen.

Min pump har även börjat värma de 2 sista graderna på 2 gubbar med elpatron efter förra uppdateringen. Det är något de säger att de felsöker.

Buggen att den endast värmer varmvattnet med elpatron i manuellt läge när man har värme av verkar vara tillbaka efter senaste uppdateringen igen.
 
  • Gilla
JudgeSweden
  • Laddar…
Does anyone know how the weather service works? Does it replace the outside sensor or do they work together?
 
  • Gilla
Börje Edlund
  • Laddar…
N Nyzzeed skrev:
Slår den av smartcontrol när man sätter pumpen på bortaläge?
Kollade inte, men tror det så bortaläget liksom la sig över alla val i appen som tex justering fläkthastighet osv.
 
M mhmschouten skrev:
Does anyone know how the weather service works? Does it replace the outside sensor or do they work together?
I ask the same, i switched it on via bluetooth and qr code from the app in front of the pump.
But it is grayed out in the app again. So dont know what this does or if it works…
I thouhh maybe it would use future weather temp to plan better?
 
N Nyzzeed skrev:
Gradminuterna ökar för mycket och då kommer den värma tanken till 80 grader för att kunna hjälpa till med framledningstemperaturen.
Kasst jag vet men det är svaret Qvantum ger och att de jobbar för en schemaläggningsfunktion för elpatronen.

Min pump har även börjat värma de 2 sista graderna på 2 gubbar med elpatron efter förra uppdateringen. Det är något de säger att de felsöker.

Buggen att den endast värmer varmvattnet med elpatron i manuellt läge när man har värme av verkar vara tillbaka efter senaste uppdateringen igen.
Köpte pumpen pga bättre variabel kompressor mm plus alla funktioner den skulle ha så man kunde optimera uppvärmningen o elförbrukningen. Hade en gammal på och av pump 490 plus en ngenic som styrde pumpen mot pris mm tidigare.
Besviken på logiken, elprisstyrningen, mm mm.
Själva pumpen funkar dock och värmer bra och billigare än en ivt490 utan ngenic i alla fall.
Väntar väldigt otåligt nu på alla funktioner som skulle finnas.
Jag vill att den gör något så enkelt som värmer tanken på lågpristid,så den kan lämna värme till golvet och varmvattengenomsteömningen, utan att slå på patronen alls helst ,ska den slå på ska det kunna begränsas när och hur stor effekt. Och att den inte drar på mer än max 5-6 kW totalt så man slipper få så dyr effekttaxa med peak effekt pris.
Apropå reklamen på bilden… Skärmdump av Qvantum webbplats med funktioner för värmepump: automatisk uppdatering, spotprisoptimering och termiskt batteri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JudgeSweden
  • Laddar…
Tycker det är konstigt att den kör utan Smart Control på bortaläget. Någon som vet vad den mer gör? Den ska köra mindre varmvatten också. Hur lågt låter den tempen på varmvattnet gå?
 
Den verkade köra 16 grader typ enligt min innetemp på frånluften. Så det spar en hel del kostnad i alla fall.
 
Hej!
Är det någon som har någon koll på den, vad det verkar, trådlösa termostaten. Ser ut som att man kan lägga till den och att den har Co2 givare. Såg i installtörsinställningarna att det nu finns ett fält för reducerad fläkthastighet som jag inte sett förr.

Hade varit bra med en funktion som minskar fläkthastigheten om kompressorn inte går eller går på väldigt låga varv. Så länge Co2 inte blir för hög.

Kanske något som kan fungera via homeassistant framöver.

Läst till och från i denna tråden och det finns väldigt mycket bra information.
Det vore smidigt med en typ Wiki av och för användare som förklarar alla inställningar och funktioner som finns för där är informationen från Qvantum ganska sparsam. Tror i många fall personer här vet mer 🤣🙈
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.