N Nyzzeed skrev:
Min pump har börjat värma sista graderna på 2 gubbar med elpatron. Har ni liknande?
Vi var nere på 52 grader i tanken i morse och kompressorn tog den hela vägen till 62. Vi har golvvärme i betongbjälklag (=trögt) med innegivare och ute temp legat stabilt på +3-4 senaste dagarna vilket antagligen hjälper.
 
Jag har tyckt att min värmepump bullrat en del vilket är störande då den står relativt centralt i huset. De två enskilt största åtgärderna jag gjort är att be supporten spärra vissa intervall, samt isolerat insidan på den övre kåpan med biltemas tjockaste ljuddämpningsmatta (30 mm), se bild.

Isolerad värmepumpskåpa med 30 mm Biltema ljuddämpningsmatta, kombinerad med supportlösning för att minska buller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kan verkligen rekommendera att testa ovanstående om ni har störande buller, enkelt och effektivt i mitt fall.
 
  • Gilla
Rouge och 5 till
  • Laddar…
Slog till på en QE6, än så länge nöjd. Men skulle vilja få in data i Home Assistant , som jag är helt ny på, någon som kan förklara hur man får till det? Eller peka mig till en guide?
 
perosb perosb skrev:
Finns lite info här.
[länk]

[länk]
Tack! Fått till det nu! Får utforska lite funktioner.
 
Två helt olika frågor:

1) i API till HA finns en sensor för heating_power vilket jag tolkar som den beräknade uteffekten i kW. Är detta korrekt? Hur tillförlitlig är denna? Tänker att man kan ju beräkna COP om man vill med detta värde.

2) Filter, det är inte billigt att köpa från Qvantum. Borde vara billigare att köpa på rulle, då det inte är något märkvärdigt vad jag kunde se?

/S
 
E Ekna skrev:
Jag har tyckt att min värmepump bullrat en del vilket är störande då den står relativt centralt i huset. De två enskilt största åtgärderna jag gjort är att be supporten spärra vissa intervall, samt isolerat insidan på den övre kåpan med biltemas tjockaste ljuddämpningsmatta (30 mm), se bild.

[bild]

Jag kan verkligen rekommendera att testa ovanstående om ni har störande buller, enkelt och effektivt i mitt
Gjorde samma sak i helgen och kan bekräfta att det är ett mycket effektivt sätt att få bort rätt mycket buller. Märkte även att resonansen i vissa frånluftdon minskade.

Undra om man kan göra samma sak på övriga sidor? Blir fult men kanske tyst?
 
  • Isoleringsmaterial med reflekterande folie och stenbaserad komposit visas på golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
HiddenDingo HiddenDingo skrev:
Gjorde samma sak i helgen och kan bekräfta att det är ett mycket effektivt sätt att få bort rätt mycket buller. Märkte även att resonansen i vissa frånluftdon minskade.

Undra om man kan göra samma sak på övriga sidor? Blir fult men kanske tyst?
Jag gjorde samma sak i våras. Det hjälper. Satte också Biltemas Bitumenmatta på baksidan och ovansidan för att minska resonansljud. Vet inte hur mycket just det gjorde. Största skillnaden var sylomerpadsen mot golvet, det tog bort stomljuden helt.
 
  • Gilla
Freddie747
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
Två helt olika frågor:

1) i API till HA finns en sensor för heating_power vilket jag tolkar som den beräknade uteffekten i kW. Är detta korrekt? Hur tillförlitlig är denna? Tänker att man kan ju beräkna COP om man vill med detta värde.
Kan svara på denna lite nu, då detta verkar vara totalt odokumenterat.

Denna sensor verkar vara uppskattad producerad värmeeffekt endast. Varmvattenproduktionen finns *givetvis* i sensor.qvantum_dhw_power

Dock kan man inte räkna ut COP rakt av genom att integrera summan av dessa båda värden då det inte finns något tydligt samband mellan status eller kompressor-varvtal. Man kan tydligt se att den sammanlagda ut- energin ökar när pumpen får status 2 eller 3, men sen när status övergår till idle fortsätter energin att räknas upp, men den klingar sakta av.... sen ökar den igen när pumpen övergår till heating, och klingar sakta av...

Det är ju förvisso korrekt då den tillförda energin buffras och sakta pytsas ut vid behov, men det går inte att räkna ut COP/timme då uttaget av energi är fördröjt medans intaget är ögonblickligt.

Är inte nån värmepumpsexpert, så ovan kan vara rent svammel, men är det någon som är mer insatt i detta så får denne gärna flika in. Jag har mest suttit och kört lite SQL mot HA-databasen och gissat mig fram

Med tanke på att i princip alla värmepumpar av rang idag kan visa en approximerad COP vore det ju märkligt om inte qvantum kan göra detta...
 
S steve5432 skrev:
Två helt olika frågor:

1) i API till HA finns en sensor för heating_power vilket jag tolkar som den beräknade uteffekten i kW. Är detta korrekt? Hur tillförlitlig är denna? Tänker att man kan ju beräkna COP om man vill med detta värde.

2) Filter, det är inte billigt att köpa från Qvantum. Borde vara billigare att köpa på rulle, då det inte är något märkvärdigt vad jag kunde se?

/S
Har beställt https://www.ventilationsshopen.se/se/filtermatta-g3-1-m-x-2-5-m som jag tror är samma sak. Supporten ville inte svara på vilken filterklass deras filter har. Återkommer när leverans har skett :)
 
  • Gilla
JudgeSweden
  • Laddar…
HiddenDingo HiddenDingo skrev:
Har beställt [länk] som jag tror är samma sak. Supporten ville inte svara på vilken filterklass deras filter har. Återkommer när leverans har skett :)
Men är ju inga jättepengar man sparar då de rekommenderar att byta filtrena 1 gång per år 😊
 
N Nyzzeed skrev:
Men är ju inga jättepengar man sparar då de rekommenderar att byta filtrena 1 gång per år 😊
Min rekommenderar varje 180 dagar (2x per år), Qvantum tar 50kr per filter om man köper 8 pack. Denna ger 40 filter för 498 så 12.5kr filtret. 150 kr per år är ju ingen super besparing men ändå några tusenlappar över pumpens livslängd.

Borde vara safe, inte som att det är något duper filter utan det ska vibbars hålla damm borta från fläktarna och så vidare.
 
  • Gilla
Nyzzeed
  • Laddar…
HiddenDingo HiddenDingo skrev:
Min rekommenderar varje 180 dagar (2x per år), Qvantum tar 50kr per filter om man köper 8 pack. Denna ger 40 filter för 498 så 12.5kr filtret. 150 kr per år är ju ingen super besparing men ändå några tusenlappar över pumpens livslängd.

Borde vara safe, inte som att det är något duper filter utan det ska vibbars hålla damm borta från fläktarna och så vidare.
Säljaren jag pratade med sa att man kan dammsuga filtret efter första 180 dagarna och sen byta ut det efter 360 dagar, alltså en gång om året.
 
  • Gilla
HiddenDingo och 1 till
  • Laddar…
JudgeSweden JudgeSweden skrev:
Säljaren jag pratade med sa att man kan dammsuga filtret efter första 180 dagarna och sen byta ut det efter 360 dagar, alltså en gång om året.
De sa samma till mig för några dagar sedan 👍🏼
 
  • Gilla
JudgeSweden
  • Laddar…
JudgeSweden JudgeSweden skrev:
Säljaren jag pratade med sa att man kan dammsuga filtret efter första 180 dagarna och sen byta ut det efter 360 dagar, alltså en gång om året.
Tyckte filtret såg ok ut om man dammsög när jag bytte sist så ska absolut göra detta istället nu då.

Då räcker min rulle till 20 års filter alltså 😬
 
  • Gilla
JudgeSweden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.