N Nyzzeed skrev:
Hur ofta luftar ni era pumpar? Jag har typ fått lufta var 3e dag sen jag fick den. Annars strular varmvattnet. Samt tappar tryck i mitt radiatorsystem. Kanske kan bero på elpatronen som läcker lite dock?
Tycker jag får lufta 1 gång per 2 månader kanske? Brukar räcka med den nedre luftningen. Tappar dock inte tryck utan märker det bara på varmvattnet. När jag luftar brukar dock trycket åka ner så jag får fylla på.

• Gilla
Nyzzeed
  • Laddar…
N Nyzzeed skrev:
Hur ofta luftar ni era pumpar? Jag har typ fått lufta var 3e dag sen jag fick den. Annars strular varmvattnet. Samt tappar tryck i mitt radiatorsystem. Kanske kan bero på elpatronen som läcker lite dock?
NJA inte är det VV och elpatron som gör att trycket sjunker, men kan bero lite grand på om du måste fylla på vatten efter luftning, om det är på radiatorsidan. Har du jordfelsbrytare skulle det vara ett hål på patron så skulle den lösa direkt, om inte JFB finns, så kan det vara ett hål på patron och då blir det kok med bubblor i VVB. Åker trycket JOJO. Kolla in om det är blött i slangen som går från säken. Då kan det vara att det saknas luft i exspantionskärlet, inte ovanligt eller hål i blåsan. PÅ kärlet finns en ventil ( som på bildäck ) tryck till på piggen, ska komma luft, är det vatten så är kärlet kört. Inget vatten få du kolla om förtrycket är rätt. Det görs med att tappa ur till noll i tryck och mäta med en mätare för luft. det ska vara ca 0,6 bar, fyller du luft och trycket stiger, så ut med mer vatten, kärlet ska vara tomt på vatten och trycket ska stå kvar.

J jonaserik skrev:
NJA inte är det VV och elpatron som gör att trycket sjunker, men kan bero lite grand på om du måste fylla på vatten efter luftning, om det är på radiatorsidan. Har du jordfelsbrytare skulle det vara ett hål på patron så skulle den lösa direkt, om inte JFB finns, så kan det vara ett hål på patron och då blir det kok med bubblor i VVB. Åker trycket JOJO. Kolla in om det är blött i slangen som går från säken. Då kan det vara att det saknas luft i exspantionskärlet, inte ovanligt eller hål i blåsan. PÅ kärlet finns en ventil ( som på bildäck ) tryck till på piggen, ska komma luft, är det vatten så är kärlet kört. Inget vatten få du kolla om förtrycket är rätt. Det görs med att tappa ur till noll i tryck och mäta med en mätare för luft. det ska vara ca 0,6 bar, fyller du luft och trycket stiger, så ut med mer vatten, kärlet ska vara tomt på vatten och trycket ska stå kvar.
Vi har jordfelsbrytare. Att det läcker från patronen är konstaterat av tekniker. 😊

M Mull129 skrev:
Jag är också nöjd. Speciellt jämfört med IVT495 som installerades när huset byggdes 2003. 135m2, enplan, QE4 installerad Sept.2024. Många(!) uppdateringar och förbättringar sedan dess. Elpatronsstyrningen kan förbättras.
Jag har en QE6 och är helnöjd har en 1 1/2 plansvilla från 79. Min eltillsats gick inte in trots att det var 9 minusgrader häromdagen, kanske kan jag tycka att den låter lite mycket vid vissa varvtal. Har två gubbar på varmvattnet o 21 grader inne. Hade en IVT490 innan i 23 år.
Det är en ofantligt skillnad med den nya pumpen😁

• Gilla
hensko och 1 till
  • Laddar…
N Nyzzeed skrev:
Vi har jordfelsbrytare. Att det läcker från patronen är konstaterat av tekniker. 😊
OK jordfesbrytare, då är inte patronen sprucken. Då är det säkert så att det läcker vid patronens slingor, vid genomgången på plattan dom sitter i. Eller avbrott i någon/ra av ellementen i den. Det brukar synas att det är rost på plattan. Går inte att åtgärda, bara ny patron. Inget ovanligt att sådant händer.

J Joseph57 skrev:
Jag har en QE6 och är helnöjd har en 1 1/2 plansvilla från 79. Min eltillsats gick inte in trots att det var 9 minusgrader häromdagen, kanske kan jag tycka att den låter lite mycket vid vissa varvtal. Har två gubbar på varmvattnet o 21 grader inne. Hade en IVT490 innan i 23 år.
Det är en ofantligt skillnad med den nya pumpen😁
Om du har identifierat vilka varvtal som stör mest kan du blocka dessa. Qvantumssupport rekommenderar att det blockade intervallet inte överstiger 500 rpm, antar att det är för att inte steget ska bli för stort...

• Gilla
Joseph57
  • Laddar…
E Ekna skrev:
Om du har identifierat vilka varvtal som stör mest kan du blocka dessa. Qvantumssupport rekommenderar att det blockade intervallet inte överstiger 500 rpm, antar att det är för att inte steget ska bli för stort...
Jaså, det va nytt...jag har några jobbiga.
Tack.

Jag skrev och frågade Qvantum support om några saker jag tycker saknas i deras API, och fick till svar:
Det kommer ett nytt uppdaterat API i början av nästa år. Lika bra att du väntar på det. Det kommer mycket nytt som gör större styrbarhet än vad vårt initiala API tillåter.

Det låter förhoppningsfullt. Håller tummarna för att de levererar något riktigt bra.

• Gilla
thomppa och 1 till
  • Laddar…
B bjoer751 skrev:
Jag skrev och frågade Qvantum support om några saker jag tycker saknas i deras API, och fick till svar:
Det kommer ett nytt uppdaterat API i början av nästa år. Lika bra att du väntar på det. Det kommer mycket nytt som gör större styrbarhet än vad vårt initiala API tillåter.

Det låter förhoppningsfullt. Håller tummarna för att de levererar något riktigt bra.
Ja, höst sa de innan så håller tummarna.
Det finns en MQTT nånstans så det hade varit snyggt för metrics.

B bjoer751 skrev:
Vad för något var det du efterfrågade?

E Ekna skrev:
Av ngn anledningen kan jag inte längre synka appen mot vp. När jag scannar qr-koden kommer jag inte vidare utan den är kvar på steg ett.

Jag är ansluten via bluetooth och webb. Jag kan se vp värden, men inte ändra ngt. Jag har testat att tömma cachen i appen, ominstallerat appen och startat om vp men utan framgång. Är det ngn som har samma problem, eller än bättre, har en lösning?
Svara mig själv ifall ngn skulle råka ut för samma problem.

Det var bluetooth-enheten som låst sig av okänd anledning. Åtgärdas genom att starta om den genom att koppla loss kontakten till skärmen på vp. Alltså, ta loss det undre höljet/kåpan och ta ur och sätt in kontakten till skärmen som sitter på insidan.

• Gilla
JudgeSweden
  • Laddar…
N Nyzzeed skrev:
Funkade inte när jag gjorde så iaf. Värmde fortfarande vattnet till 80 grader. Någon annan som provat?
Hej,
Nu har jag frågat supporten vid flertalet tillfällen och de påstår fortfarande att pumpen inte kommer gå in i "kombiläget" (elpatron till 80 grader) om man har "Manuellt läge” med ”Tillsats AV”.
Jag har kört på detta ett tag och det har fungerat, men det kan ju lika gärna bero på att det är så varmt ute.'
Någon annan som försöker bli av med kombiläget och testat detta?

E Eldhand skrev:
Hej,
Nu har jag frågat supporten vid flertalet tillfällen och de påstår fortfarande att pumpen inte kommer gå in i "kombiläget" (elpatron till 80 grader) om man har "Manuellt läge” med ”Tillsats AV”.
Jag har kört på detta ett tag och det har fungerat, men det kan ju lika gärna bero på att det är så varmt ute.'
Någon annan som försöker bli av med kombiläget och testat detta?
Du kan slå av värme också i manuellt läge så får du en fin överraskning när vattnet når sin ”lägsta” temp. 😉

perosb perosb skrev:
Vad för något var det du efterfrågade?
Möjlighet att kunna skicka in innetemperatur. Använde det på min förra värmepump, via Husdata-integration, har gjort en helper som använder alla mina temperaturgivare och kombinerar med väderprognos data för att kunna möta snabba väderskiftningar i tid, förutom att ge värmepumpen möjlighet att inte överproducera värme i onödan.

Och möjlighet att kunna iaf läsa ut värmekurvan, men helst kunna justera den.
Funderar på att göra något i HA som kan titta på historiken över värmebehov och funktion, för att justera värmekurvan mer i detalj, för att ytterligare ge ett jämnare klimat inne.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.