Jepp danfos är inget skräp, men nästa grej är hur exspansitionen styrs från kompressorns tryck. kan vara att den ska variera rätt häftigt och därav slits en del. MInvärde på den kanske och inte någon överkurs på att hålla trycket konstant. Är inte kylis, så bara antagande från min sida.
 
Termiska expansionsventiler arbetar på temperaturskillnad - temperaturen som är strax efter utloppet mot evaporatorn och den andra punkten är temperaturen på den förångade gasen ur evaporatorn, vilket brukar sättas mellan 2 till 4 grader varmare beroende på köldmedel och dess glide (vid gasblandningar).

Det termiska expansionsventilerna använder sig själv som referens för ena punkten och en gasbulb med kapillärledning för den andra punkten vid evaporatorns utgång.

kör man stegmotor-expansionsventiler så har man motsvarande termiska sensorer som mäter temperaturen på dessa punkter i bästa fall och somliga av sensorerna kan också vara borttagna och ersättas med beräkningsmodeller och tränad data istället.

Dom här stegmotorerna eller snarare magnetrotorn som driver skruven som öppnar och stänger ventilen kan bara göra en viss antal manövrar under sin tänkta livstid innan de bli för slitna - förvisso fortfarande väldigt stort antal manövrar men ändå begränsat, vilket gör att styrsystem inte längre finreglerar analogt steglöst på mindre än sekundnivå som analoga mekaniska termiska expansionsventiler hela tiden gör, utan ventilen ställs med ett antal steg gentemot en startpunkt i ett förprogrammerat läge för en viss driftsituation och det ändras inte förrän andra sensorer och driftparametrar runt om indikerar att driften har gått ganska mycket snett som ny justering görs för att kompensera det.
 
X xxargs skrev:
Termiska expansionsventiler arbetar på temperaturskillnad - temperaturen som är strax efter utloppet mot evaporatorn och den andra punkten är temperaturen på den förångade gasen ur evaporatorn, vilket brukar sättas mellan 2 till 4 grader varmare beroende på köldmedel och dess glide (vid gasblandningar).

Det termiska expansionsventilerna använder sig själv som referens för ena punkten och en gasbulb med kapillärledning för den andra punkten vid evaporatorns utgång.

kör man stegmotor-expansionsventiler så har man motsvarande termiska sensorer som mäter temperaturen på dessa punkter i bästa fall och somliga av sensorerna kan också vara borttagna och ersättas med beräkningsmodeller och tränad data istället.

Dom här stegmotorerna eller snarare magnetrotorn som driver skruven som öppnar och stänger ventilen kan bara göra en viss antal manövrar under sin tänkta livstid innan de bli för slitna - förvisso fortfarande väldigt stort antal manövrar men ändå begränsat, vilket gör att styrsystem inte längre finreglerar analogt steglöst på mindre än sekundnivå som analoga mekaniska termiska expansionsventiler hela tiden gör, utan ventilen ställs med ett antal steg gentemot en startpunkt i ett förprogrammerat läge för en viss driftsituation och det ändras inte förrän andra sensorer och driftparametrar runt om indikerar att driften har gått ganska mycket snett som ny justering görs för att kompensera det.
Jaha då vet man det, nu kan man sova lycklig, med den vetskapen eller! 🤣
 
K krambriw skrev:
Bara en liten fundering som i nuläget kanske känns främmande; i vp forumet tycker jag att det börjat komma in rapporter om problem med expansionsventilerna i Nibes 750/730 modeller.

Klart är att dom pumparna är äldre än dessa QE pumpar men det har varit rapporter från pump ägare där pumparna endast varit i drift 8-10 år. Klart oroande för dom som har en sådan alltså.

Enligt uppgifter är det tydligen dålig kvalitet på expansionsventilen. Frågan är, och hoppas, att det är en bättre vald komponent i QE pumparna? Vet inte hur man ska undersöka detta vidare. Hade jag haft en QE hade jag försökt kolla upp det i min pump och sedan ställa frågan till "någon" ( @DonPablo )som vet vilken typ som sitter i Nibes diton

EDIT hittade en notering där fabrikat "Danfoss Tub eller liknande" nämns som det som sitter i Nibe
Denna sitter i Nibes 730/750 vet dock inte vad qvantum har, men mycket troligt de har elektronisk expansionsventil
https://store.danfoss.com/se/sv/Cli...tisk-expansionsventil,-TUBE,-R407C/p/068U1753
 
  • Gilla
krambriw
  • Laddar…
Strålande, tack @DonPablo !!
Jag ska se om jag kan hitta vad jag har i min Comfortzone
 
K krambriw skrev:
Strålande, tack @DonPablo !!
Jag ska se om jag kan hitta vad jag har i min Comfortzone
Jag tror de kör med honeywell ventiler, ganska driftsäkra saker vad jag erfarit
 
Kunde inte hålla mig, öppnade upp skåpet. Du har rätt (som vanligt), det var en TLE ventil. Tack!
 
  • Rörsystem och behållare inuti ett öppet skåp, med en röd TLE-ventil märkt "Carly" synlig i centrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en TLE-ventil med en blå etikett som visar justeringsinställningar för olika kylmedier, omgiven av kopparrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
DonPablo
  • Laddar…
Email från Qvantum om att byta SIM-kort i värmepump för bättre uppkoppling, med instruktioner för att använda hemma-WiFi och en videolänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta kom idag, vet fortfarande inte riktigt var Qvantums WiFi router sitter, har ingen lös enhet i alla fall. Antar man får försöka hitta den för att byta ut kortet när det kommer.
 
HiddenDingo HiddenDingo skrev:
[bild]

Detta kom idag, vet fortfarande inte riktigt var Qvantums WiFi router sitter, har ingen lös enhet i alla fall. Antar man får försöka hitta den för att byta ut kortet när det kommer.
Den är ju stor som ett modem från 80-talet så du borde se den 😉
Jag drog ut min direkt efter installation...vet inte varför backup skulle vara så viktigt..
 
HiddenDingo HiddenDingo skrev:
[bild]

Detta kom idag, vet fortfarande inte riktigt var Qvantums WiFi router sitter, har ingen lös enhet i alla fall. Antar man får försöka hitta den för att byta ut kortet när det kommer.
Jag har en lös router som vi satte innanför överskåpet, så nu fick jag fiska fram den och sätta den utanför istället. Förstår inte varför pannan behöver ha 4G-uppkoppling när den ändå har Wi-Fi tillgängligt? Går strömmen i huset så dör ju pannan ändå. Skulle vara om ens internetuppkoppling fallerar då, precis som larmet har en 4G-backup.

Vilken modell har du och när fick du den installerad? Jag har en QE4:a som installerades i januari.
 
perosb perosb skrev:
Den är ju stor som ett modem från 80-talet så du borde se den 😉
Jag drog ut min direkt efter installation...vet inte varför backup skulle vara så viktigt..
JudgeSweden JudgeSweden skrev:
Jag har en lös router som vi satte innanför överskåpet, så nu fick jag fiska fram den och sätta den utanför istället. Förstår inte varför den behöver ha 4G-uppkoppling när den ändå har Wi-Fi tillgängligt. Går strömmen i huset så dör ju pannan ändå. Skulle vara om ens internetuppkoppling fallerar då, precis som larmet har en 4G-backup.

Vilken modell har du och när fick du den installerad? Jag har en QE4:a som installerades i januari.
Har en QE6 som installerades i december 2024. Har dock inget elutag eller liknande i närheten av pumpen så antog att min hade något integrerat för WiFi istället för routern de visat i sina instruktionsvideor (om nu inte installatören antingen kopplat eluttag eller direktkopplat routern på något sätt). Får ta en titt runt om pumpen.

Håller med att uppkoppling via mobilnätet verkar lite overkill.
 
HiddenDingo HiddenDingo skrev:
Har en QE6 som installerades i december 2024. Har dock inget elutag eller liknande i närheten av pumpen så antog att min hade något integrerat för WiFi istället för routern de visat i sina instruktionsvideor (om nu inte installatören antingen kopplat eluttag eller direktkopplat routern på något sätt). Får ta en titt runt om pumpen.

Håller med att uppkoppling via mobilnätet verkar lite overkill.
OK, jag vet att det varit tal om att de ska bygga in funktionen istället för att ha en extern enhet. Då går din på 4G istället för Wi-Fi, för du har molnsymbolen nere till vänster i din display?

Jag hade ett eluttag bakom gamla VVB, så jag kunde koppla in routern där. Har man ett nätverksuttag i närheten kan man enkelt dra en Ethernet-kabel till uttaget från pannans Erhernet-port.
 
Är det många som har problem med för dålig avrinning? Vi får vatten på golvet rätt ofta. Så nu ska Qvantum komma och byta till en nyare större spillkopp med 32-slang istället för en 13-slang.
 
  • Gilla
Eldhand
  • Laddar…
JudgeSweden JudgeSweden skrev:
OK, jag vet att det varit tal om att de ska bygga in funktionen istället för att ha en extern enhet. Då går din på 4G istället för Wi-Fi, för du har molnsymbolen nere till vänster i din display?

Jag hade ett eluttag bakom gamla VVB, så jag kunde koppla in routern där. Har man ett nätverksuttag i närheten kan man enkelt dra en Ethernet-kabel till uttaget från pannans Erhernet-port.
Har molnsymbolen där men har kopplat min till mitt IoT WiFi, var tvungen att kolla och den är ansluten där fortfarande.Verkar som det sitter en https://www.teltonika-networks.com/products/routers/rut200 om jag tittar tillbaka till vad default nätverket hette i appen när den installerades. Verkar vara en ganska liten skapelse så om den inte ligger på golvet under pumpen är den gömd bakom fronten till elinstallationen kanske?
 
HiddenDingo HiddenDingo skrev:
Har molnsymbolen där men har kopplat min till mitt IoT WiFi, var tvungen att kolla och den är ansluten där fortfarande.Verkar som det sitter en [länk] om jag tittar tillbaka till vad default nätverket hette i appen när den installerades. Verkar vara en ganska liten skapelse så om den inte ligger på golvet under pumpen är den gömd bakom fronten till elinstallationen kanske?
Japp, det är en sådan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.