J Joseph57 skrev:
Är det någon som har hört när eller om det ska komma en trådlös inomhusgivare till QE6/QE4
Såg i release notes om nån QT Remote display eller nåt sånt...går att välja i appen att lägga till men inte sett själva produkten nånstans.
 
  • Gilla
Joseph57
  • Laddar…
Jag har QE6 och har aldrig sett den varva upp till mer än ca 3800.
Hur högt kan den gå (när det blir kallare)?
 
E Eldhand skrev:
Jag har QE6 och har aldrig sett den varva upp till mer än ca 3800.
Hur högt kan den gå (när det blir kallare)?
Graf över Qvantum-kompressorhastighet i rpm över en vecka, med toppar och dalar varje dag från lördag till fredag.
Diagram som visar Qvantums kompressorhastighet i rpm, varierar mellan 0 och 5000 rpm över tiden, med flera toppar och dalar.
Vet inte vad taket är....när den värmer än så länge ligger den runt 900rpm, när den gör värmer vatten upp mot 4000rpm.

Någon som kört den vid -10 som vet hur den jobbar?
 
Redigerat:
  • Gilla
Eldhand
  • Laddar…
perosb perosb skrev:
[bild]
[bild]
Vet inte vad taket är....när den värmer än så länge ligger den runt 900rpm, när den gör värmer vatten upp mot 4000rpm.

Någon som kört den vid -10 som vet hur den jobbar?
Jag har en QE4 och tror att max varvtal är det samma. Den går upp till 7200 rpm.
 
Kan förresten tipsa om Sylomer pads för att minska vibrationsljud. Finns att få tag på Kuntze i Sthlm. Reducerade en hel del stomljud som irriterade mig. Jag använder den bruna som är 100×100×25 mm. Det behövs en platta/plåt på varje för att inte pumpens fot ska sjunka igenom. Det funkar med med kapade vinkelbeslag från Biltema (19-624).
 
perosb perosb skrev:
[bild]
[bild]
Vet inte vad taket är....när den värmer än så länge ligger den runt 900rpm, när den gör värmer vatten upp mot 4000rpm.

Någon som kört den vid -10 som vet hur den jobbar?
Hade över 5000 rpm när den var nyinstallerad i December och behövde värma hela tanken från 10~ grader eller vad vattnet kan ha varit då. Är ganska säker på att jag sätt 5600~ varv i samband med det. När det varit ett par minus brukar den ligga runt 4k, antar den sällan behöver köra hårdare än så.
 
M Mull129 skrev:
Kan förresten tipsa om Sylomer pads för att minska vibrationsljud. Finns att få tag på Kuntze i Sthlm. Reducerade en hel del stomljud som irriterade mig. Jag använder den bruna som är 100×100×25 mm. Det behövs en platta/plåt på varje för att inte pumpens fot ska sjunka igenom. Det funkar med med kapade vinkelbeslag från Biltema (19-624).
Bra att veta! Var sugen på att testa https://www.energibutiken.se/sv/vib...-vibrationsdampare-for-varmepumpar-15004.html när vi ska göra om tvättstugan just för att få bort vibrationer men bra med flera alternativ.

Vad kostade en platta? Antar man kan gå upp i viktklass till grå eller mörkblå med tanke på att pumpen väger en del, dock har man ju fyra fötter så vikten är ju fördelad rätt bra.
 
HiddenDingo HiddenDingo skrev:
Bra att veta! Var sugen på att testa [länk] när vi ska göra om tvättstugan just för att få bort vibrationer men bra med flera alternativ.

Vad kostade en platta? Antar man kan gå upp i viktklass till grå eller mörkblå med tanke på att pumpen väger en del, dock har man ju fyra fötter så vikten är ju fördelad rätt bra.
Drygt en hundring styck om jag minns rätt. Den bruna är upp till 100kg, dvs 400kg med fyra st och det räcker.
 
HiddenDingo HiddenDingo skrev:
Hade över 5000 rpm när den var nyinstallerad i December och behövde värma hela tanken från 10~ grader eller vad vattnet kan ha varit då. Är ganska säker på att jag sätt 5600~ varv i samband med det. När det varit ett par minus brukar den ligga runt 4k, antar den sällan behöver köra hårdare än så.
Vi har våran i bortaläge i perioder och när vi ställer om den till normalläge så går kompressorn på max, dvs 7200 rpm ett tag, lite beroende på hur låg temperaturen i tanken blivit.
 
M Mull129 skrev:
Vi har våran i bortaläge i perioder och när vi ställer om den till normalläge så går kompressorn på max, dvs 7200 rpm ett tag, lite beroende på hur låg temperaturen i tanken blivit.
Vad för tank ? utjämningtyp eller acktank, sistnämnda så kanske du har en ON/OFF VP och tar ut värmen från tanken med en shunt.
 
J jonaserik skrev:
Vad för tank ? utjämningtyp eller acktank, sistnämnda så kanske du har en ON/OFF VP och tar ut värmen från tanken med en shunt.
QE4/QE6 har en ackumelatortank för värmevatten och genomströmningsvärmare för varmvatten.
 
Och definitivt ingen ON/OFF, betydligt modernare än så, med varvtalsstyrd kompressor
 
Hej har en Qvantum QE6 i appen finns ett tillägg anslut ytterligare enheter QT termostat se bifogad bild är det någon som vet mer om den?
 
  • Appskärm som visar möjligheter att ansluta ytterligare enheter: Qvantum termostat och Sonoff iHost.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Joseph57 skrev:
Hej har en Qvantum QE6 i appen finns ett tillägg anslut ytterligare enheter QT termostat se bifogad bild är det någon som vet mer om den?
Inte mer än det som skrevs härom dagen.
I release notes benämns den som "Remote display"
 
perosb perosb skrev:
Inte mer än det som skrevs härom dagen.
I release notes benämns den som "Remote display"
Ok jag läste vad du skrev sist och gillade, men jag tänkte att någon annan som inte hade varit inne på tråden kanske hade info😀
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.