137 087 läst ·
1 247 svar
137k läst
1,2k svar
Qvantum QE frånluftsvärmepump
Kan förresten tipsa om Sylomer pads för att minska vibrationsljud. Finns att få tag på Kuntze i Sthlm. Reducerade en hel del stomljud som irriterade mig. Jag använder den bruna som är 100×100×25 mm. Det behövs en platta/plåt på varje för att inte pumpens fot ska sjunka igenom. Det funkar med med kapade vinkelbeslag från Biltema (19-624).
Produkter som diskuteras: "vinkelbeslag"
Vinkelbeslag
Vinkelbeslag är byggkomponenter designade för att stärka förbindelser mellan material i olika vinklar. De erbjuder en robust lösning för att sammanfoga två komponenter i en viss vinkel, vilket säkerställer stabilitet och styrka i
Läs mer
Hade över 5000 rpm när den var nyinstallerad i December och behövde värma hela tanken från 10~ grader eller vad vattnet kan ha varit då. Är ganska säker på att jag sätt 5600~ varv i samband med det. När det varit ett par minus brukar den ligga runt 4k, antar den sällan behöver köra hårdare än så.perosb skrev:
Bra att veta! Var sugen på att testa https://www.energibutiken.se/sv/vib...-vibrationsdampare-for-varmepumpar-15004.html när vi ska göra om tvättstugan just för att få bort vibrationer men bra med flera alternativ.M Mull129 skrev:Kan förresten tipsa om Sylomer pads för att minska vibrationsljud. Finns att få tag på Kuntze i Sthlm. Reducerade en hel del stomljud som irriterade mig. Jag använder den bruna som är 100×100×25 mm. Det behövs en platta/plåt på varje för att inte pumpens fot ska sjunka igenom. Det funkar med med kapade vinkelbeslag från Biltema (19-624).
Vad kostade en platta? Antar man kan gå upp i viktklass till grå eller mörkblå med tanke på att pumpen väger en del, dock har man ju fyra fötter så vikten är ju fördelad rätt bra.
Drygt en hundring styck om jag minns rätt. Den bruna är upp till 100kg, dvs 400kg med fyra st och det räcker.HiddenDingo skrev:
Bra att veta! Var sugen på att testa [länk] när vi ska göra om tvättstugan just för att få bort vibrationer men bra med flera alternativ.
Vad kostade en platta? Antar man kan gå upp i viktklass till grå eller mörkblå med tanke på att pumpen väger en del, dock har man ju fyra fötter så vikten är ju fördelad rätt bra.
Vi har våran i bortaläge i perioder och när vi ställer om den till normalläge så går kompressorn på max, dvs 7200 rpm ett tag, lite beroende på hur låg temperaturen i tanken blivit.HiddenDingo skrev:
Vad för tank ? utjämningtyp eller acktank, sistnämnda så kanske du har en ON/OFF VP och tar ut värmen från tanken med en shunt.M Mull129 skrev: