99 887 läst ·
829 svar
100k läst
829 svar
Qvantum QE frånluftsvärmepump
Om jag fattar rätt behöver man flödesmängd ut i rören samt även effekten på pumpen.GregerRil skrev:
Sen display v1.2.9 får man inte ens energi för kompressor/patron 🤦🏼♂️
Ska man få reda på vad VP ger i effekt, så går det inte att lita på något som kan kallas COP. Enda sättet är att ha en enrgimätare modell som mäter flödet + temp ut + temp in till VP. Då kan få rätt värde och se vad VP ger. Allt annat är en uppskattning, som kanske inte är med verkligheten.
Finns någon enstaka VP som har det inbyggt, annars blir all mätning utanför VP, det går inte att implementera mätning i VP.
Finns någon enstaka VP som har det inbyggt, annars blir all mätning utanför VP, det går inte att implementera mätning i VP.
Ja men temp ut och in finns ju i VP. Så med de, flödesmängd och energi (W) så går det ju räkna på...J jonaserik skrev:Ska man få reda på vad VP ger i effekt, så går det inte att lita på något som kan kallas COP. Enda sättet är att ha en enrgimätare modell som mäter flödet + temp ut + temp in till VP. Då kan få rätt värde och se vad VP ger. Allt annat är en uppskattning, som kanske inte är med verkligheten.
Svar från Qvantum att det var en bugg och att "fix kommer" (förmodligen redan löst nu i 1.2.10)perosb skrev:
Hittade även lite nya metrics. Finns i senaste HA pre-release integrationen.
Mest intressant är 3 nya "power" metrics, DHW Power, Heating Power, Total Power.
Total Power verkar vara i Watt. Men de andra två...vet inte....nån som har några gissningar?
De ligger alltid mellan 0-8 (se nedre graf)
Heating är uppe på 3.1 även när den gör varmvatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara en liten fundering som i nuläget kanske känns främmande; i vp forumet tycker jag att det börjat komma in rapporter om problem med expansionsventilerna i Nibes 750/730 modeller.
Klart är att dom pumparna är äldre än dessa QE pumpar men det har varit rapporter från pump ägare där pumparna endast varit i drift 8-10 år. Klart oroande för dom som har en sådan alltså.
Enligt uppgifter är det tydligen dålig kvalitet på expansionsventilen. Frågan är, och hoppas, att det är en bättre vald komponent i QE pumparna? Vet inte hur man ska undersöka detta vidare. Hade jag haft en QE hade jag försökt kolla upp det i min pump och sedan ställa frågan till "någon" ( @DonPablo )som vet vilken typ som sitter i Nibes diton
EDIT hittade en notering där fabrikat "Danfoss Tub eller liknande" nämns som det som sitter i Nibe
Klart är att dom pumparna är äldre än dessa QE pumpar men det har varit rapporter från pump ägare där pumparna endast varit i drift 8-10 år. Klart oroande för dom som har en sådan alltså.
Enligt uppgifter är det tydligen dålig kvalitet på expansionsventilen. Frågan är, och hoppas, att det är en bättre vald komponent i QE pumparna? Vet inte hur man ska undersöka detta vidare. Hade jag haft en QE hade jag försökt kolla upp det i min pump och sedan ställa frågan till "någon" ( @DonPablo )som vet vilken typ som sitter i Nibes diton
EDIT hittade en notering där fabrikat "Danfoss Tub eller liknande" nämns som det som sitter i Nibe
Redigerat:
Jepp och inget är starkare än sin svagaste länk, det gäller kanske att få det så billigt som möjligt från fabrikantsidan sett. Men därom vet konsumenter intet.K krambriw skrev:Bara en liten fundering som i nuläget kanske känns främmande; i vp forumet tycker jag att det börjat komma in rapporter om problem med expansionsventilerna i Nibes 750/730 modeller.
Ja och vad som är envärre blir att konsumenten åker på en myckert dyr reparationskostnad som äter upp flera års besparingar pga val av billigare men sämre komponent
Så återigen, teckna extra försäkringar om sådant är möjligt (vet inte om det finns för QE). Jag hade min försäkrad hos Arctic (tror jag det var) men min Comfortzone har hållit så den behövdes aldrig. Istället sitter jag nu å håller tummarna för att den ska fortsätta fungera lika felfritt som hittills
Så återigen, teckna extra försäkringar om sådant är möjligt (vet inte om det finns för QE). Jag hade min försäkrad hos Arctic (tror jag det var) men min Comfortzone har hållit så den behövdes aldrig. Istället sitter jag nu å håller tummarna för att den ska fortsätta fungera lika felfritt som hittills
Husägare
· Västmanland
· 109 inlägg
Qvantum har också försäkring via Arctic.K krambriw skrev:Ja och vad som är envärre blir att konsumenten åker på en myckert dyr reparationskostnad som äter upp flera års besparingar pga val av billigare men sämre komponent
Så återigen, teckna extra försäkringar om sådant är möjligt (vet inte om det finns för QE). Jag hade min försäkrad hos Arctic (tror jag det var) men min Comfortzone har hållit så den behövdes aldrig. Istället sitter jag nu å håller tummarna för att den ska fortsätta fungera lika felfritt som hittills![]()