J Joseph57 skrev:
Ok jag läste vad du skrev sist och gillade, men jag tänkte att någon annan som inte hade varit inne på tråden kanske hade info😀
Men QT med temp sensor och display hade ju varit riktigt trevligt.
Eller bara trådlösa givare för den delen..

• Gilla
GregerRil och 1 till
  • Laddar…
Finns det något sätt att se/räkna ut aktuell COP värde från den datan man får i Home Assistant integrationen? Dvs. kan man se effekten på värmen som går ut i huset någonstans?

GregerRil GregerRil skrev:
Finns det något sätt att se/räkna ut aktuell COP värde från den datan man får i Home Assistant integrationen? Dvs. kan man se effekten på värmen som går ut i huset någonstans?
Om jag fattar rätt behöver man flödesmängd ut i rören samt även effekten på pumpen.
Sen display v1.2.9 får man inte ens energi för kompressor/patron 🤦🏼‍♂️

Ska man få reda på vad VP ger i effekt, så går det inte att lita på något som kan kallas COP. Enda sättet är att ha en enrgimätare modell som mäter flödet + temp ut + temp in till VP. Då kan få rätt värde och se vad VP ger. Allt annat är en uppskattning, som kanske inte är med verkligheten.
Finns någon enstaka VP som har det inbyggt, annars blir all mätning utanför VP, det går inte att implementera mätning i VP.

J jonaserik skrev:
Ska man få reda på vad VP ger i effekt, så går det inte att lita på något som kan kallas COP. Enda sättet är att ha en enrgimätare modell som mäter flödet + temp ut + temp in till VP. Då kan få rätt värde och se vad VP ger. Allt annat är en uppskattning, som kanske inte är med verkligheten.
Finns någon enstaka VP som har det inbyggt, annars blir all mätning utanför VP, det går inte att implementera mätning i VP.
Ja men temp ut och in finns ju i VP. Så med de, flödesmängd och energi (W) så går det ju räkna på...

perosb perosb skrev:
Ja men temp ut och in finns ju i VP. Så med de, flödesmängd och energi (W) så går det ju räkna på...
Jepp men var får du flödesmänden ifrån då, den viktigaste delen att beräkna effekt.

J jonaserik skrev:
Jepp men var får du flödesmänden ifrån då, den viktigaste delen att beräkna effekt.
Men det var ju det jag skrev...att det inte fanns. Finns bara för varmvatten.

Edit: eller skrev åtminstone indirekt, att man behövde de..(och kör man ja integrationen är de inte med)

perosb perosb skrev:
Om jag fattar rätt behöver man flödesmängd ut i rören samt även effekten på pumpen.
Sen display v1.2.9 får man inte ens energi för kompressor/patron 🤦🏼‍♂️
Aha, undrade just varför inte energiförbrukningen uppdateras. Tror du att det är tillfälligt ?

M Mull129 skrev:
Aha, undrade just varför inte energiförbrukningen uppdateras. Tror du att det är tillfälligt ?
Bra fråga. Det slutade typ 25 september när 1.2.9 kom.
Jag har mailat supporten men inget svar. Ju fler som mailar kanske desto bättre ;)
Energiförbrukningen är rätt trevlig att ha.

• Gilla
Mull129
  • Laddar…
perosb perosb skrev:
Bra fråga. Det slutade typ 25 september när 1.2.9 kom.
Jag har mailat supporten men inget svar. Ju fler som mailar kanske desto bättre ;)
Energiförbrukningen är rätt trevlig att ha.
Fick v1.2.10 idag, kWh verkar bra tillbaka.

Edit: fick in 1 mätvärde iaf på 2 timmar🤔

• Gilla
JudgeSweden
  • Laddar…
perosb perosb skrev:
Fick v1.2.10 idag, kWh verkar bra tillbaka.

Edit: fick in 1 mätvärde iaf på 2 timmar🤔
Svar från Qvantum att det var en bugg och att "fix kommer" (förmodligen redan löst nu i 1.2.10)

Hittade även lite nya metrics. Finns i senaste HA pre-release integrationen.

Mest intressant är 3 nya "power" metrics, DHW Power, Heating Power, Total Power.
Total Power verkar vara i Watt. Men de andra två...vet inte....nån som har några gissningar?
De ligger alltid mellan 0-8 (se nedre graf)
Heating är uppe på 3.1 även när den gör varmvatten.
Graf med Qvantum kompressorhastighet och effektmetrics, inklusive DHW Power och Heating Power från 0-8 W över tid 11 okt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bara en liten fundering som i nuläget kanske känns främmande; i vp forumet tycker jag att det börjat komma in rapporter om problem med expansionsventilerna i Nibes 750/730 modeller.

Klart är att dom pumparna är äldre än dessa QE pumpar men det har varit rapporter från pump ägare där pumparna endast varit i drift 8-10 år. Klart oroande för dom som har en sådan alltså.

Enligt uppgifter är det tydligen dålig kvalitet på expansionsventilen. Frågan är, och hoppas, att det är en bättre vald komponent i QE pumparna? Vet inte hur man ska undersöka detta vidare. Hade jag haft en QE hade jag försökt kolla upp det i min pump och sedan ställa frågan till "någon" ( @DonPablo )som vet vilken typ som sitter i Nibes diton

EDIT hittade en notering där fabrikat "Danfoss Tub eller liknande" nämns som det som sitter i Nibe

Redigerat:
K krambriw skrev:
Bara en liten fundering som i nuläget kanske känns främmande; i vp forumet tycker jag att det börjat komma in rapporter om problem med expansionsventilerna i Nibes 750/730 modeller.

Klart är att dom pumparna är äldre än dessa QE pumpar men det har varit rapporter från pump ägare där pumparna endast varit i drift 8-10 år. Klart oroande för dom som har en sådan alltså.

Enligt uppgifter är det tydligen dålig kvalitet på expansionsventilen. Frågan är, och hoppas, att det är en bättre vald komponent i QE pumparna? Vet inte hur man ska undersöka detta vidare. Hade jag haft en QE hade jag försökt kolla upp det i min pump och sedan ställa frågan till "någon" ( @DonPablo )som vet vilken typ som sitter i Nibes diton
Jepp och inget är starkare än sin svagaste länk, det gäller kanske att få det så billigt som möjligt från fabrikantsidan sett. Men därom vet konsumenter intet.

Ja och vad som är envärre blir att konsumenten åker på en myckert dyr reparationskostnad som äter upp flera års besparingar pga val av billigare men sämre komponent

Så återigen, teckna extra försäkringar om sådant är möjligt (vet inte om det finns för QE). Jag hade min försäkrad hos Arctic (tror jag det var) men min Comfortzone har hållit så den behövdes aldrig. Istället sitter jag nu å håller tummarna för att den ska fortsätta fungera lika felfritt som hittills ;)

K krambriw skrev:
Ja och vad som är envärre blir att konsumenten åker på en myckert dyr reparationskostnad som äter upp flera års besparingar pga val av billigare men sämre komponent

Så återigen, teckna extra försäkringar om sådant är möjligt (vet inte om det finns för QE). Jag hade min försäkrad hos Arctic (tror jag det var) men min Comfortzone har hållit så den behövdes aldrig. Istället sitter jag nu å håller tummarna för att den ska fortsätta fungera lika felfritt som hittills ;)
Qvantum har också försäkring via Arctic.

• Text om försäkringsvillkor för en Qvantum-värmepump, innehållande information om trygghetsåtgärder och skadeanmälan via Arctic.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
krambriw
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.