137 079 läst ·
1 247 svar
137k läst
1,2k svar
Qvantum QE frånluftsvärmepump
Min med, har 3 gubbar, och smart pris eko inställt. Just när det blev dyr el i morse gick den från 59gr till 80, med 5kWh extra el från elpatronen.E Eldhand skrev:I morse fick min QE6 något konstigt ryck och värmde tanken till 80 grader än fast jag har inställt varmvattnet på "2-gubbar". Den brukar värma upp till 64 grader med kompressor.
Nu maxade den till 80 grader med elpatron, precis som jag INTE vill ha det....
Någon som vet om någon uppdatering har gjorts?
Någon som upplevt något liknande?
Trots det väntade den från midnatt till 7:45 ca innan varmvatten pumpades ut i golvvärmen trots 2gr ute. Sedan droga den på igen lite när prispeaken vid middagstid startar. Inte kul…. Enda skillnaden är att apoen uppdaterats, dock ej pumpen. Så någon utifrån ?
Samma sak för mig. QE4, 2 gubbar, smart pris balanserad.B Börje Edlund skrev:Min med, har 3 gubbar, och smart pris eko inställt. Just när det blev dyr el i morse gick den från 59gr till 80, med 5kWh extra el från elpatronen.
Trots det väntade den från midnatt till 7:45 ca innan varmvatten pumpades ut i golvvärmen trots 2gr ute. Sedan droga den på igen lite när prispeaken vid middagstid startar. Inte kul…. Enda skillnaden är att apoen uppdaterats, dock ej pumpen. Så någon utifrån ?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Antar du är ironiskK krambriw skrev:
Hade en ngenic förut de fick justerera manuellt då den reagerade alldeles för sent mm.
Dessutom gör ju värma i platta på mark att värme ut behöver dra upp o på tidigare och stoppa och sänka tidigare, reaktionen när en platta ska värmas jmf med element är seg.
Men oavsett det ska den ju inte spetsa vattentanken på högpris…
Vad bra är du i se3? Och när värmde den tanken hos dig då? Användes elpatronen?perosb skrev:
Har du ett läge med 2-3 gubbar? Jag har bara antingen 2 eller 3.
Slänger upp lite bilder hur det såg ut när
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ja, SE3. Jag ändrar 2-3 gubbar med automation beroende på elpris. Det var 3 gubbar mellan 0415-0745 sen 2 0745-1015B Börje Edlund skrev:
Den körde elpatron minimalt. (Det gula på nedre grafen, så några minuter bara på L1+L2)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men oavsett, den ska ju bara gå till 62grader med 2 gubbar. 80 är ju endast vid "Extra varmvatten" (inte ens vid 5 gubbar)
Din verkar att värma där på morgonen en timme tidigare än min, och slutar innan priset går uppåt.perosb skrev:
Men varför qvantums smart inte istället nyttjar den billigaste tiden på natten fram till typ 6 är oklart.
Nja, jag har ju nu följt utvecklingen på det här området i drygt femton år och historiken talar väl inte direkt för Nibes mjukvara. Oändligt antal uppdateringar och buggfixar genom åren till deras 750/730 modeller. Så vad har det med QE att göra då kan man fundera över? Jag bara ser vissa symptom av likartat slag. En del som tidigare var på Nibe är ju numera här. Framtiden får utvisa hur det gårB Börje Edlund skrev:
Det finns väl stor chans att de lyckas med mjukvaran. Trots allt är det ny utveckling och på annan hårdvara än Nibe. Vi fick vår QE4 installerad ibörjan av september förra året och varken huvudkortet- eller displaymjukvaran var egentligen klara för release (bla. ingen fjärråtkomst och varvtalsstyrningen fungerade halvdant). Många uppdateringar sedan dess och tycker att den känns rätt klar nu, förutom enstaka konstigheter som diskuterats i tråden.K krambriw skrev:Nja, jag har ju nu följt utvecklingen på det här området i drygt femton år och historiken talar väl inte direkt för Nibes mjukvara. Oändligt antal uppdateringar och buggfixar genom åren till deras 750/730 modeller. Så vad har det med QE att göra då kan man fundera över? Jag bara ser vissa symptom av likartat slag. En del som tidigare var på Nibe är ju numera här. Framtiden får utvisa hur det går
Det som jag tycker mest av allt visat att det är en relativt ny och "omogen" grupp produktägare och utvecklare är bristen på dokumentation vid uppdateringarna.
Qvantum har valt att använda huvudstyrkort från LS Control, ett dansk företag som ägs av Nibe sedan ett par år. Jag tror att kompressorn är från Hitatchi (?), Bosch äger väl kompressor/air con delen av Hitatchi nu.
Displayen är en katalogprodukt från en kinesisk tillverkare, Panlee, https://fcc.report/FCC-ID/2BCBK-TR4848/6883560.pdf
Användarmjukvara och gränssnitt mot molntjänster ligger på en ESP32 modul som ingår i displayenheten.
Display och ESP32 modulen är närmast en konsumentprodukt och tveksamt om den kommer att ha en livslängd som motsvarar resten av pumpen. Frågan är hur länge den kommer att finnas som reservdel och om Qvantum har en plan för en alternativ hårdvara och mycket arbete som skulle krävas för att porta mjukvaran till en ny platform.
Jag hoppas självklart att det ska bli bra. Har ju en CE50 som förr eller senare måste ersättas. Intressant med den är att den kör original mjukvara, inga uppdateringar har behövts på den, installerades 2010
Mycket av den lull-lull som idag petas in vore kanske bättre att ha utanför. Varför inte bara hålla med ett bra gränssnitt för dom som vill göra mer? Önskemål och behov är ju så olika
Sedan tidigare väntar jag med spänning på att någon kan kolla upp fabrikatet på expansionsventilen? Visst, man måste nog stänga av pumpen och öppna någon lucka men hur svårt kan det vara? Hoppas verkligen dom har valt en med hög kvalitet eftersom just den komponenten verkar vara lite av en akilleshäl. Tydligen. Kanske bara i dom här nyare effektivare pumparna??
Mycket av den lull-lull som idag petas in vore kanske bättre att ha utanför. Varför inte bara hålla med ett bra gränssnitt för dom som vill göra mer? Önskemål och behov är ju så olika
Sedan tidigare väntar jag med spänning på att någon kan kolla upp fabrikatet på expansionsventilen? Visst, man måste nog stänga av pumpen och öppna någon lucka men hur svårt kan det vara? Hoppas verkligen dom har valt en med hög kvalitet eftersom just den komponenten verkar vara lite av en akilleshäl. Tydligen. Kanske bara i dom här nyare effektivare pumparna??
Finns det någon vits/vinst i att automatisera uppvärmning med elpatron beroende på elpris som du gör med automationen?perosb skrev:
Ja, SE3. Jag ändrar 2-3 gubbar med automation beroende på elpris. Det var 3 gubbar mellan 0415-0745 sen 2 0745-1015
Den körde elpatron minimalt. (Det gula på nedre grafen, så några minuter bara på L1+L2)
[bild]
[bild]
Men oavsett, den ska ju bara gå till 62grader med 2 gubbar. 80 är ju endast vid "Extra varmvatten" (inte ens vid 5 gubbar)
Här i SE4, 170 m2 modernt hus kör jag med eltillsatsen avstängd, och styrning i ECO med två gubbars varmvatten och kurvjustering -2. Pumpen tuffar på utan några större bekymmer enbart med kompressor.
Vad mer finns det att vinna med att automatisera "gubbarna" beroende på elpris? Tappvarmvatten värmer den väl "on demand", så det är väl inget man kan förbereda?
Det enda jag skulle vilja styra är det "termiska batteriet", så att man kan "ladda" med varmvatten under billiga timmar/solproduktion för att sedan utnyttja till att värma huset när det blir dyrt/kyligt. Kanske är det detta du försöker göra?
Vår QE6 har under oktober käkat 266 kWh... 4 personer, 21 grader innetemp.
Jag tänker att det kanske vore smart men då med två villkor, bara under tid medS steve5432 skrev:
a) lägsta eller ingen effektavgift
b) ev då även bara med högsta acceptabla elpriset
Jag tror a) i så fall kommer vara viktigast framöver, effektavgiften kommer överskugga själva elpriset
Hur stänger du av eltillsatsen? Jag försöker göra det i appen i grundinställningen i installatörsläge. Det går inte ta bort ja på den.S steve5432 skrev:Finns det någon vits/vinst i att automatisera uppvärmning med elpatron beroende på elpris som du gör med automationen?
Här i SE4, 170 m2 modernt hus kör jag med eltillsatsen avstängd, och styrning i ECO med två gubbars varmvatten och kurvjustering -2. Pumpen tuffar på utan några större bekymmer enbart med kompressor.
Vad mer finns det att vinna med att automatisera "gubbarna" beroende på elpris? Tappvarmvatten värmer den väl "on demand", så det är väl inget man kan förbereda?
Det enda jag skulle vilja styra är det "termiska batteriet", så att man kan "ladda" med varmvatten under billiga timmar/solproduktion för att sedan utnyttja till att värma huset när det blir dyrt/kyligt. Kanske är det detta du försöker göra?
Vår QE6 har under oktober käkat 266 kWh... 4 personer, 21 grader innetemp.