JudgeSweden JudgeSweden skrev:
Är det många som har problem med för dålig avrinning? Vi får vatten på golvet rätt ofta. Så nu ska Qvantum komma och byta till en nyare större spillkopp med 32-slang istället för en 13-slang.
Inte ännu, men hur är det tänkt att man ska komma åt koppen för att rengöra? Tycker den sitter sådär bakom alla rör till värmekretsen.
 
HiddenDingo HiddenDingo skrev:
Har molnsymbolen där men har kopplat min till mitt IoT WiFi, var tvungen att kolla och den är ansluten där fortfarande.Verkar som det sitter en [länk] om jag tittar tillbaka till vad default nätverket hette i appen när den installerades. Verkar vara en ganska liten skapelse så om den inte ligger på golvet under pumpen är den gömd bakom fronten till elinstallationen kanske?
Ok, kanske inte som modem.

Min var kopplad med TP på baksidan av pumpen.
Du kanske har den där.
 
HiddenDingo HiddenDingo skrev:
Inte ännu, men hur är det tänkt att man ska komma åt koppen för att rengöra? Tycker den sitter sådär bakom alla rör till värmekretsen.
Ja, den sitter illa till, höger bak. Tack och lov har jag pannan mot en vägg åt vänster, men jag måste dra ut tvättmaskinen för att komma åt koppen. 🤪😂
 
Porten som man ska koppla den lösa routern till används inte på min, så jag antar jag har en intern historia. Vart jag ska sätta SIM kortet vet jag ej, antar mailet gick ut till alla oavsett modell.
 
  • Elektronisk kretskort med flera anslutna kablar, komponenter och portar för nätverksanslutning i en metallåda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
M Mull129 skrev:
Kan förresten tipsa om Sylomer pads för att minska vibrationsljud. Finns att få tag på Kuntze i Sthlm. Reducerade en hel del stomljud som irriterade mig. Jag använder den bruna som är 100×100×25 mm. Det behövs en platta/plåt på varje för att inte pumpens fot ska sjunka igenom. Det funkar med med kapade vinkelbeslag från Biltema (19-624).
https://www.kuntze.se/produkt/sylomer-pad/
 
HiddenDingo HiddenDingo skrev:
Inte ännu, men hur är det tänkt att man ska komma åt koppen för att rengöra? Tycker den sitter sådär bakom alla rör till värmekretsen.
JA, koppen är omöjlig att komma åt, den går inte att rengöra som man ska göra enligt manualen...
Jag påpekade detta för en säljare från Qvantum som var med lite under installationen, han hade inget svar på min fråga...
JAg vet dock att de har ändrat var koppen sitter för några månader sedan. Alla som har fått den "gamla lösningen" borde få den uppdaterad av qvantum?
 
  • Gilla
Börje Edlund och 3 till
  • Laddar…
JudgeSweden JudgeSweden skrev:
I have a loose router that we put inside the overhead cupboard, so now I had to fish it out and put it outside instead. Don't understand why the boiler needs to have a 4G connection when it already has Wi-Fi available? If the power goes out in the house, the boiler dies anyway. It would be if your internet connection fails then, just like the alarm has a 4G backup.

What model do you have and when did you have it installed? I have a QE4 that was installed in January.
I had my Qvantum connected with a network cable, and with WIFI as well. Qvantum took back the router that came with the heat pump.
 
  • Gilla
perosb och 1 till
  • Laddar…
JudgeSweden JudgeSweden skrev:
OK, jag vet att det varit tal om att de ska bygga in funktionen istället för att ha en extern enhet. Då går din på 4G istället för Wi-Fi, för du har molnsymbolen nere till vänster i din display?

Jag hade ett eluttag bakom gamla VVB, så jag kunde koppla in routern där. Har man ett nätverksuttag i närheten kan man enkelt dra en Ethernet-kabel till uttaget från pannans Erhernet-port.
Fungerar det med ethernet kabel nu? Jag provade efter installationen i september förra året. Då gick det inte och Teltonika routern ansluten till pumpen var enda sättet. Fjärruppkoppling och uppgradering fungerade inget vidare.. Någon månad senare fick de wifimodulen på displayenheten att fungera (en ESP32 modul). Jag ska kabeln igen nu i helgen, wifi täckningen vid vår QE4 är på gränsen..
 
M Mull129 skrev:
Does it work with an ethernet cable now? I tried after the installation in September last year. Then it didn't work and the Teltonika router connected to the pump was the only way. Remote connection and upgrading didn't work at all. A month or so later they got the wifi module on the display unit working (an ESP32 module). I'm going to re-wire the cable this weekend, the wifi coverage at our QE4 is on the limit.
Yes, my QE6 was installed in November last year. The ethernet cable was connected to the port on the print. But it also uses the built-in WIFI module as well. In the log of the router I see traffic on both interfaces.
 
M mhmschouten skrev:
Yes, my QE6 was installed in November last year. The ethernet cable was connected to the port on the print. But it also uses the built-in WIFI module as well. In the log of the router I see traffic on both interfaces.
OK, I disconected the LAN cable when the internal wifimodule started to work. I would be surprised if they enabled the LAN as an option to wifi. I'll check tonight/tomorrow.
 
  • Gilla
Tb87
  • Laddar…
HiddenDingo HiddenDingo skrev:
Inte ännu, men hur är det tänkt att man ska komma åt koppen för att rengöra? Tycker den sitter sådär bakom alla rör till värmekretsen.
Hade samma problem, för klen avrinning och fel lutning på koppen när den kör avisning. De kom och justerade något efteråt.
Nej man kommer ej åt koppen så den kommer till slut bli full med damm…
 
Har en lång rulle ansluten tråd från qe6 plinten för en innetermostat men ej inkopplad än då jag måste borra i tak och väggar för att leda fram tråden den dit där termostaten ska sitta.
Nu såg jag stöd för att lägga till enheter i nya appen. Tex trådlös termostat! Var köper man denna, kan ju slippa en massa jobb..
Se bild
 
  • Mobilappskärm med alternativ för att lägga till och ansluta en Qvantum-termostat, Sonoff iHost och Plugwise Adam-enheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JudgeSweden
  • Laddar…
M Mull129 skrev:
OK, I disconected the LAN cable when the internal wifimodule started to work. I would be surprised if they enabled the LAN as an option to wifi. I'll check tonight/tomorrow.
Confirmed, using LAN cannot replace the wifi connection 😕.
 
I morse fick min QE6 något konstigt ryck och värmde tanken till 80 grader än fast jag har inställt varmvattnet på "2-gubbar". Den brukar värma upp till 64 grader med kompressor.
Nu maxade den till 80 grader med elpatron, precis som jag INTE vill ha det....

Någon som vet om någon uppdatering har gjorts?
Någon som upplevt något liknande?
 
  • Översiktsskärm för värmesystemets driftstatus med temperaturer och flödesmängder markerade, central tank visad vid 79,5 grader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.