137 134 läst ·
1 247 svar
137k läst
1,2k svar
Qvantum QE frånluftsvärmepump
Inte ännu, men hur är det tänkt att man ska komma åt koppen för att rengöra? Tycker den sitter sådär bakom alla rör till värmekretsen.JudgeSweden skrev:
Ok, kanske inte som modem.HiddenDingo skrev:
Har molnsymbolen där men har kopplat min till mitt IoT WiFi, var tvungen att kolla och den är ansluten där fortfarande.Verkar som det sitter en [länk] om jag tittar tillbaka till vad default nätverket hette i appen när den installerades. Verkar vara en ganska liten skapelse så om den inte ligger på golvet under pumpen är den gömd bakom fronten till elinstallationen kanske?
Min var kopplad med TP på baksidan av pumpen.
Du kanske har den där.
Husägare
· Västmanland
· 127 inlägg
Ja, den sitter illa till, höger bak. Tack och lov har jag pannan mot en vägg åt vänster, men jag måste dra ut tvättmaskinen för att komma åt koppen. 🤪😂HiddenDingo skrev:
Vet någon vilken filterklass det är på filtren man får från Qvantum? https://www.filterhuset.se/se/sv/Ventilationsfilter/Universalfilter,-kli/p/DF-101634 ger ju 16~ filter för 149kr istället för 8st för 400kr hos https://www.qvantum.com/sv/kop-filter/. Klart, vore dumt att slita på pumpen för att spara hundralappar men ändå.
Redigering: Denna ser rättare ut? Verkar fungera för en Nibe F750 till exempel https://www.ventilationsshopen.se/se/filtermatta-g3-1-m-x-2-5-m
Redigering: Denna ser rättare ut? Verkar fungera för en Nibe F750 till exempel https://www.ventilationsshopen.se/se/filtermatta-g3-1-m-x-2-5-m
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 212 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 212 inlägg
https://www.kuntze.se/produkt/sylomer-pad/M Mull129 skrev:Kan förresten tipsa om Sylomer pads för att minska vibrationsljud. Finns att få tag på Kuntze i Sthlm. Reducerade en hel del stomljud som irriterade mig. Jag använder den bruna som är 100×100×25 mm. Det behövs en platta/plåt på varje för att inte pumpens fot ska sjunka igenom. Det funkar med med kapade vinkelbeslag från Biltema (19-624).
JA, koppen är omöjlig att komma åt, den går inte att rengöra som man ska göra enligt manualen...HiddenDingo skrev:
Jag påpekade detta för en säljare från Qvantum som var med lite under installationen, han hade inget svar på min fråga...
JAg vet dock att de har ändrat var koppen sitter för några månader sedan. Alla som har fått den "gamla lösningen" borde få den uppdaterad av qvantum?
I had my Qvantum connected with a network cable, and with WIFI as well. Qvantum took back the router that came with the heat pump.JudgeSweden skrev:
I have a loose router that we put inside the overhead cupboard, so now I had to fish it out and put it outside instead. Don't understand why the boiler needs to have a 4G connection when it already has Wi-Fi available? If the power goes out in the house, the boiler dies anyway. It would be if your internet connection fails then, just like the alarm has a 4G backup.
What model do you have and when did you have it installed? I have a QE4 that was installed in January.
Fungerar det med ethernet kabel nu? Jag provade efter installationen i september förra året. Då gick det inte och Teltonika routern ansluten till pumpen var enda sättet. Fjärruppkoppling och uppgradering fungerade inget vidare.. Någon månad senare fick de wifimodulen på displayenheten att fungera (en ESP32 modul). Jag ska kabeln igen nu i helgen, wifi täckningen vid vår QE4 är på gränsen..JudgeSweden skrev:
OK, jag vet att det varit tal om att de ska bygga in funktionen istället för att ha en extern enhet. Då går din på 4G istället för Wi-Fi, för du har molnsymbolen nere till vänster i din display?
Jag hade ett eluttag bakom gamla VVB, så jag kunde koppla in routern där. Har man ett nätverksuttag i närheten kan man enkelt dra en Ethernet-kabel till uttaget från pannans Erhernet-port.
Yes, my QE6 was installed in November last year. The ethernet cable was connected to the port on the print. But it also uses the built-in WIFI module as well. In the log of the router I see traffic on both interfaces.M Mull129 skrev:Does it work with an ethernet cable now? I tried after the installation in September last year. Then it didn't work and the Teltonika router connected to the pump was the only way. Remote connection and upgrading didn't work at all. A month or so later they got the wifi module on the display unit working (an ESP32 module). I'm going to re-wire the cable this weekend, the wifi coverage at our QE4 is on the limit.
OK, I disconected the LAN cable when the internal wifimodule started to work. I would be surprised if they enabled the LAN as an option to wifi. I'll check tonight/tomorrow.M mhmschouten skrev:
Hade samma problem, för klen avrinning och fel lutning på koppen när den kör avisning. De kom och justerade något efteråt.HiddenDingo skrev:
Nej man kommer ej åt koppen så den kommer till slut bli full med damm…
Har en lång rulle ansluten tråd från qe6 plinten för en innetermostat men ej inkopplad än då jag måste borra i tak och väggar för att leda fram tråden den dit där termostaten ska sitta.
Nu såg jag stöd för att lägga till enheter i nya appen. Tex trådlös termostat! Var köper man denna, kan ju slippa en massa jobb..
Se bild
Nu såg jag stöd för att lägga till enheter i nya appen. Tex trådlös termostat! Var köper man denna, kan ju slippa en massa jobb..
Se bild
I morse fick min QE6 något konstigt ryck och värmde tanken till 80 grader än fast jag har inställt varmvattnet på "2-gubbar". Den brukar värma upp till 64 grader med kompressor.
Nu maxade den till 80 grader med elpatron, precis som jag INTE vill ha det....
Någon som vet om någon uppdatering har gjorts?
Någon som upplevt något liknande?
Nu maxade den till 80 grader med elpatron, precis som jag INTE vill ha det....
Någon som vet om någon uppdatering har gjorts?
Någon som upplevt något liknande?


