Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Frankrike har nu flyttat de sista 129 tonnen guld från Usa och har nu hela sin guldreserv i Paris. Tyskland förvarar fortfarande 1200 ton i Usa och där har diskussioner förts om att ta hem dessa men något beslut har inte fattats då de är rädda att förarga Trump och att relationerna skulle försämras. Även i Italien höjs röster för att flytta guldet i säkerhet. Sverige förvarar en mindre andel av sitt guld i Usa, omkring 13 ton.
Det förefaller riskabelt att förvara värdefulla tillgångar i en sådan stat.

Intet Intet skrev:
På tal om Tyskland. De har tydligen i tysthet infört en lag om att tyska män upp till 45 års ålder måste ha tillstånd av staten för att få vistas längre tid utomlands.
Skall de börja marschera igen?😬

[länk]
Misstänker att en stor del i Tyskland såväl som i Sverige skulle bränna sin inkallelseorder i ett skarpt läge.
Folket är knappast villiga att dö i ett krig skapat av eliten och för att skydda elitens intressen.
Vi ägs inte av staten och i slutändan är det det egna samvetet som avgör om man lyder eller ej.
Önskar staten döma ordervägrare till fängelse så får det bli så, låt eliten och deras söner strida vid fronten.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Misstänker att en stor del i Tyskland såväl som i Sverige skulle bränna sin inkallelseorder i ett skarpt läge.
Folket är knappast villiga att dö i ett krig skapat av eliten och för att skydda elitens intressen.
Vi ägs inte av staten och i slutändan är det det egna samvetet som avgör om man lyder eller ej.
Önskar staten döma ordervägrare till fängelse så får det bli så, låt eliten och deras söner strida vid fronten.
Men då får de stå ut med att bli kallade för antipatrioter, landsförrädare och ryssvänner av några högljudda anonyma gaphalsar till kronvrak på ett internetforum. 😁

Med tanke på att 75% av värnpliktkullen klassas som odugliga, löser det sig nog av sig själv. Det blir svårt för eliten att kommendera trupper till strid, som inte finns.

Inatt jag drömde ...

• Haha
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Sverige förvarar en mindre andel av sitt guld i Usa, omkring 13 ton.
Har du någon källa till var alla länder förvarar sitt guld?

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Har du någon källa till var alla länder förvarar sitt guld?
För Sveriges del går jag efter Riksbankens siffror och de andra uppgifterna är hämtade från "Realtids" artikel i ämnet.
På guldreserv.se finns en del intressant statistik men vet att jag sett en mer komplett lista tidigare men kommer inte ihåg var just nu.
Det är även så att flera länder av säkerhetsskäl väljer att inte publicera var guldet förvaras.

Snart smäller det. Öhhh kanske.

”En hel civilisation kommer att dö i natt”,
Ett tolvåriga barn styr världen.

Vad gör vi åt detta tänkta krigsbrott. Ingenting!

Vi och vi. Jag åkte till MACK-en och fyllde ett oljefat till. Nu till det priset av ca: 19.50 L.
Får se vad framtiden bär med sig. Högre eller lägre pris. Än så länge har det inte hänt så mycket här men när reserverna är tömda blir nog skattesänkningen osynlig.

Intet Intet skrev:
Snart smäller det. Öhhh kanske.

”En hel civilisation kommer att dö i natt”,
Ett tolvåriga barn styr världen.

Vad gör vi åt detta tänkta krigsbrott. Ingenting!

Vi och vi. Jag åkte till MACK-en och fyllde ett oljefat till. Nu till det priset av ca: 19.50 L.
Får se vad framtiden bär med sig. Högre eller lägre pris. Än så länge har det inte hänt så mycket här men när reserverna är tömda blir nog skattesänkningen osynlig.
Bedömare tror på 25-30 kronor litern för bensinen till sommaren om inget oförutsett gör det värre.
Vad som blir brist på tidigare är flygbränsle som är upp hundra procent på någon månad och där situationen kommer bli mycket problematisk redan i början av sommaren.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Verkar som att det tillfälligt lugnar ner sig?

Men man vet aldrig med Trump - det finns ju trots allt 3 (eller 4?) hangarfartyg i närheten och jag tror knappast han tänker skicka hem hangarfartygen innan de har tömt bomblasten…?

D Dortmunder DAB skrev:
Verkar som att det tillfälligt lugnar ner sig?

Men man vet aldrig med Trump - det finns ju trots allt 3 (eller 4?) hangarfartyg i närheten och jag tror knappast han tänker skicka hem hangarfartygen innan de har tömt bomblasten…?
Iran säger att sundet öppnas för alla fartyg som betalar tull, det beräknas enligt Iran bli över 600 miljarder per år till att betala uppbyggnaden av landet efter all förstörelse som Usa:s och Israels olagliga anfallskrig orsakat.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
På tal om Tyskland. De har tydligen i tysthet infört en lag om att tyska män upp till 45 års ålder måste ha tillstånd av staten för att få vistas längre tid utomlands.
Skall de börja marschera igen?😬

[länk]
Du glömde skriva att i slutet av förra året beslutade TYSKLAND emot allmän värnplikt, men det kanske inte passade in i storyn…(avd hur man lurar sina medskribenter på forumet)

• Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Du glömde skriva att i slutet av förra året beslutade TYSKLAND emot allmän värnplikt, men det kanske inte passade in i storyn…(avd hur man lurar sina medskribenter på forumet)
Det är riktigt, vad som införts i nuläget är att alla artonåriga män är tvingade att fylla i ett formulär där de ska uppge om de är intresserade av att gå med i försvaret. Enligt planerna ska krigsmakten öka från dagens 180000 till 260000 år 2035.
Enligt den nya lagen ska tvång tillämpas först om personalbehovet inte kan täckas med frivillighet. Men sådant kan ändras snabbt, folk är dock mer upplysta idag och hot skrämmer inte de som är ideologiskt övertygade att vägra tjänstgöra.

Mikael_L
Det är alltid lite spännande att kolla av marknadens reaktioner på lite större händelser.

Inatt så fick de ihop en "vapenvila", så jag tänkte att jag skulle kolla av lite hur starka reaktioner det blev på råvarubörserna.
Jag har väntat lite, och låtit dagen löpa, för det brukar bli en stor initial reaktion, med en viss återhämtning sen (jag har alltid antagit att det beror på daytraders)
Nåja, den ev återhämtningen blev inte så stor, det blev ett drygt 10-15% skutt, och sen höll det sig ganska lugnt.
Oljepriset, brent (som Zodde lärde mig var det vi är intresserade av i Europa)
Graf över Brent Crude Oil-priset i USD per fat under en vecka med tydlig nedgång och stabilisering runt 94,355 USD.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gaspriset, dutch TTF
Graf över EU naturgaspris (EUR/MWh) över en vecka, visar kraftiga prisändringar med en topp vid ungefär 53 och ett slutpris på 45.320.
Skapa konto

(Här har det inte handlats under påskhelgen, därför rakt streck)

Egentligen relativt måttliga reaktioner, jag tror att traders har börjat lära sig att ha lite is i magen när det är saker som har med trump att göra, de har nog börjat fatta att det till stor del handlar om att trumps insidervänner ska kunna dra ekonomisk nytta av börsrörelserna som han orsakar, och har fattat att det där racet kan man aldrig vinna om man inte hör till en inre cirkeln runt trump.

Jag kan kasta upp 10-års graferna också, så man får lite översikt över hur det sett ut historiskt.
Brent
Graf över Brentolja prisutveckling i USD/fat från 2016 till 2026, med toppar runt 2019 och 2022 och priset på 94.635 USD i slutet av perioden.
Skapa konto

Gas, Dutch TTF
Graf över naturgaspris i EU, år 2016-2026. Stor prisökning syns runt 2022 med toppar och dalar följande år. Aktuellt pris är 45,230 EUR/MWh.
Skapa konto

Gaspriset ser ju ut att ha väldigt måttliga rörelser, men det beror ju på grafen har med de vansinnigt stora prisökningarna som berodde på putins energikrig.

Nu är det väl drygt en månad sedan som Europa drabbades ransonering och total punktering - bara så att ni vet, ni har kanske inte märkt det, men så är det, ...för det har en som vet allt och kan allt, sagt.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Det går att konstatera att världen skulle behöva minska sitt beroende av fossila produkter.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Sånt här accelererar den omställningen i alla fall.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.