97 237 läst ·
1 518 svar
97k läst
1,5k svar
Pyspunka eller global reset av det monetära systemet?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Iran har nu tagit beslut om att införa tullar för fartyg som passerar Hormuzsundet vilket kan ge landet intäkter på 630 miljarder per år, ett välkommet tillskott till kassan för att bygga upp vad Israel och USA bombat sönder. Inga fartyg från fiendeländer tillåts passera, med fiendeländer avses här länder som deltar i ensidiga sanktioner mot Iran.
Trump sade visst att tullar är det vackraste ordet i engelska språket men det gäller nog bara när han själv inför tullar😆.
Trump sade visst att tullar är det vackraste ordet i engelska språket men det gäller nog bara när han själv inför tullar😆.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 573 inlägg
Så i princip har Trump nu gett Irans regim en inkomstkälla och ett sätt att få ut någonting för alla sanktioner som dom har på sig sedan årtionden...B Bitterhetsakademin skrev:Iran har nu tagit beslut om att införa tullar för fartyg som passerar Hormuzsundet vilket kan ge landet intäkter på 630 miljarder per år, ett välkommet tillskott till kassan för att bygga upp vad Israel och USA bombat sönder. Inga fartyg från fiendeländer tillåts passera, med fiendeländer avses här länder som deltar i ensidiga sanktioner mot Iran.
Ja och om kalkylen stämmer så kommer Iran att tjäna mer på tullarna än vad de skulle tjänat på sin olja om de fått sälja den utan sanktioner.klaskarlsson skrev:
Vi får se hur Trump reagerar.
Och dom sparar in pengarna som kärnvapen kostar eftersom stängning av sundet är lika potent. Win win win.
Vi får sända en eloge till Spanien som visat ryggrad och nekat Usa att använda spanska baser, även Italien har trots sina nära relationer med Usa nekat dem att använda italienska flygbaser. Tyvärr lär vi inte se något fördömande från den svenska regimen. Trump är som vanligt trumpen och hotar med att dra sig ur Nato.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 573 inlägg
Om vi återgår till tråden så är väl problemet ekonomi.
Om Europa hade fortsatt, eller tom accelererat processen med att bli mindre beroende av fossila bränslen på 2010-talet så hade vi haft en bättre situation, och kunna ge fingret, lite mer iaf, åt USA och Ryssland samtidigt.
Problemet nu är att Trump ju uppenbarligen kör detta krig på "känn" och om han "känner för det" så kanske han drar på ännu mer och oljemarknaderna kraschar än hårdare.
Då kommer troligen den långsamma uppgången i vår egen ekonomi av sig (den har väl redan saktat in) och vi riskerar högre inflation, och kanske i förlängningen högre ränteläge, vilket förstås slår på boendeekonomin.
Nu tror jag inte detta blir en "revolution" eller en "global reset". Detta har hänt förut i historien, tex på 70-talet.
Effekten då, för Sverige, som hade 70-80% av energiberoendet i olja på den tiden, var att vi bla satsade på kärnkraften och byggde bort en hel del av detta beroende (idag är det ca 20-25%) och under 80 talet fick ekonomiun ett stort uppsving, lite för stort med tanke på kraschen som följde kanske, men ekonomin har historiskt pendlat väldigt...
Problemet vi har nu är ju att det framförallt är jordbruk och transportsektorn som är beroende, och det ligger till grund för mycket av våra basvaror (mat tex) och där kan bli väldigt inflationsdrivande. Inflationen på 70 talet (8-10%) och räntorna var ju inte heller så låga.
Och med den belåningsgrad vi har i samhället idag (alltså som privatpersoner) så vore räntor på 5-7% rätt kännbart över tid, även om vi 2023 fick känna på det litegrann.
Om Europa hade fortsatt, eller tom accelererat processen med att bli mindre beroende av fossila bränslen på 2010-talet så hade vi haft en bättre situation, och kunna ge fingret, lite mer iaf, åt USA och Ryssland samtidigt.
Problemet nu är att Trump ju uppenbarligen kör detta krig på "känn" och om han "känner för det" så kanske han drar på ännu mer och oljemarknaderna kraschar än hårdare.
Då kommer troligen den långsamma uppgången i vår egen ekonomi av sig (den har väl redan saktat in) och vi riskerar högre inflation, och kanske i förlängningen högre ränteläge, vilket förstås slår på boendeekonomin.
Nu tror jag inte detta blir en "revolution" eller en "global reset". Detta har hänt förut i historien, tex på 70-talet.
Effekten då, för Sverige, som hade 70-80% av energiberoendet i olja på den tiden, var att vi bla satsade på kärnkraften och byggde bort en hel del av detta beroende (idag är det ca 20-25%) och under 80 talet fick ekonomiun ett stort uppsving, lite för stort med tanke på kraschen som följde kanske, men ekonomin har historiskt pendlat väldigt...
Problemet vi har nu är ju att det framförallt är jordbruk och transportsektorn som är beroende, och det ligger till grund för mycket av våra basvaror (mat tex) och där kan bli väldigt inflationsdrivande. Inflationen på 70 talet (8-10%) och räntorna var ju inte heller så låga.
Och med den belåningsgrad vi har i samhället idag (alltså som privatpersoner) så vore räntor på 5-7% rätt kännbart över tid, även om vi 2023 fick känna på det litegrann.
"Prof. Michael Hudson, a world-renowned classical economist, discusses why the war against Iran has changed the global economy permanently."
Den här killen tror att Europa och USA kommer att ligga ekonomiskt risigt till framöver.
40% av amerikanerna har inga besparingar.
Konstgödsel kommer att bli en bristvara.
Framförallt Afrika kommer att drabbas av denna brist. Samt mycket mycket mer.
Väl värd att lyssna på för den som är mer intresserad av världsekonomin än av att fylla forumet med massiva mängder av nonsens.
Kan även tillägga att Kinas talesman har förklarat för Israel, som startade detta vansinne, att det kommer att utplånas ifall de använder sina kärnvapen.
Mig veterligen är detta första gången Kina lagt sig i världspolitiken och ekonomin så direkt som nu. På gott och ont.😬
Har föregående skribent rätt att det blåser över av sig själv som det gjort tidigare?Är jag den förste att applådera honom. Men, den som (över)lever får se.😁
Som motpol tar jag med den avdankade piloten Max, eftersom jag gillar diskussioner där folk tycker olika. Inte, lika.
Han glorifierar USA i Irankriget. 🤪
Ni som alltid tycker tvärs om än jag. -Är den gode Max ett missförstått geni? Eller totalt galen?
Redigerat:
Trump börjar fatta att situationen glider honom ur händerna. Natochefen Rutte uppger att han var helt hysterisk och hotade att stoppa all försäljning av vapen till Ukraina om inte europeiska länder stöttar Usa mot Iran. Han hotade ånyo med att dra sig ur Nato om han inte får fullt stöd i det krig han statat. Alexander Stubb har också talat med Trump och i vanlig ordning strukit medhårs och smickrat honom.
Hormuzsundet är nu iallafall öppet för spanska fartyg som får passera då de inte bedöms som fientliga av Iran.
Hormuzsundet är nu iallafall öppet för spanska fartyg som får passera då de inte bedöms som fientliga av Iran.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 573 inlägg
Och det sistnämnda är intressant. För vad Iran nu kan göra är att få nationer att ta sin hand ifrån USA, dvs vinna strategiskt på det.B Bitterhetsakademin skrev:Trump börjar fatta att situationen glider honom ur händerna. Natochefen Rutte uppger att han var helt hysterisk och hotade att stoppa all försäljning av vapen till Ukraina om inte europeiska länder stöttar Usa mot Iran. Han hotade ånyo med att dra sig ur Nato om han inte får fullt stöd i det krig han statat. Alexander Stubb har också talat med Trump och i vanlig ordning strukit medhårs och smickrat honom.
Sen kan Trump förstås kontra mot Spanien, och andra, att gör ni detta så kommer vi...well troligen "införa tariffer på 200%!" - i EUs fall lär retoriken hårdna om fler EU länder än spanien följer efter
De flesta NATO-länder utanför USA håller nog på att förbereda sig för en värld där USA kanske inte är garant för NATO, men sånt tar tid och Trump kör ju allt i super-speed och utan konsekvenstänk, som en 5-åring efter ett barnkalas.
Vad Trump, och USA, behöver tänka på är förstås att utan NATO-samarbeten så kommer dom inte ha access till baserna i Europa osv. Och även andra samarbeten som AUKUS kan stå på spel om man anser att USa inte är att lita på. Samt förstås att fler kommer välja att köpa vapensystem av andra länder än USA.
Så Trump/Vance's anti-NATO kampanjande har förstås negativa konsekvenser för oss i Europa. Ryssland gnuggar händerna; Men USA är en enorm förlorare på det också.
Så ekonomsikt kan det löna sig för länder som Sverige (och andra) att stryka Iran medhårs just nu. Kanske inte i form av att lyfta sanktioner och bjuda in regimen direkt i finrummet. Men att ta avstånd från USA's och Israels krig och förhandla med Iran om fri passage.
Inte minst länder i Asien kan detta ligga nära då dom är väldigt beroende av transporterna i persiska viken och kanske i många fall inte är lika hårt knutna till USA.
De USA-allierade arabländerna måste vara rejält förbannade på USA som inte kunnat försvara de, trots ett över 50-årigt försvarsavtal.
Att handla olja i Dollar var tydligen inte den garanti de lovades av USA. Så, då kanske även de börjar handla med annan valuta istället, vilket ger Jänkarna ytterligare en knuff i ryggen och ännu ett steg närmare stupet.
Glädjande nog håller Nato på att spricka, vilket ökar vår säkerhet genom ett större avstånd till världens största gangsterstat på dekis.
Tyvärr är vår underdånighet mot USA så stor att det är långtifrån säkert att de inte kan ha kvar sina baser I Europa även när NATO inploderar. Bara för att våra ledare blir till små rädda skolbarn uppkallade till rektorn för en grupplavett så fort de på led kliver in i ovala rummet.
Naturligtvis borde EU avsluta eventuella sanktioner mot Iran och normalisera förhållandet. Om inte annat för att vi umgås med andra fazistländer som om inget hänt. Iran har ju dessutom inte gjort oss något ont, såvitt jag kan minnas.
Nu steg börsen kraftigt samt mina metalldepåer. Helt ologiskt då Trump totalt tappat greppet och öppet visar att USA är den galne mobbare de alltid varit, vilket borde få börsen att sjunka istället.
Rulla ner till Trumps tal.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/...srael?inlagg=c5c7534edcaf10808f0e11b4bff5ee98
Såg nu att börserna faller idag. Det var ju i och för sig glädjande med tanke på ovanstående vansinnestal.
Att handla olja i Dollar var tydligen inte den garanti de lovades av USA. Så, då kanske även de börjar handla med annan valuta istället, vilket ger Jänkarna ytterligare en knuff i ryggen och ännu ett steg närmare stupet.
Glädjande nog håller Nato på att spricka, vilket ökar vår säkerhet genom ett större avstånd till världens största gangsterstat på dekis.
Tyvärr är vår underdånighet mot USA så stor att det är långtifrån säkert att de inte kan ha kvar sina baser I Europa även när NATO inploderar. Bara för att våra ledare blir till små rädda skolbarn uppkallade till rektorn för en grupplavett så fort de på led kliver in i ovala rummet.
Naturligtvis borde EU avsluta eventuella sanktioner mot Iran och normalisera förhållandet. Om inte annat för att vi umgås med andra fazistländer som om inget hänt. Iran har ju dessutom inte gjort oss något ont, såvitt jag kan minnas.
Nu steg börsen kraftigt samt mina metalldepåer. Helt ologiskt då Trump totalt tappat greppet och öppet visar att USA är den galne mobbare de alltid varit, vilket borde få börsen att sjunka istället.
Rulla ner till Trumps tal.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/...srael?inlagg=c5c7534edcaf10808f0e11b4bff5ee98
Såg nu att börserna faller idag. Det var ju i och för sig glädjande med tanke på ovanstående vansinnestal.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Jojo. I vilken omfattning det förekommer, vet varken du eller jag. Det enda vi vet, är att vi inte vet.Fairlane skrev:
Ditt resonemang blir lite larvigt eftersom Sverige glatt umgås med andra våldsverkare som är långt mycket värre marodörer än Iran. Så ett "jo, men..." är ytterst relevant i sammanhanget. Även om du inte gillar det.
Det vore ju roligt om du för en gångs skull håller dig till trådens ämne istället för att försöka få den stängd.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Vi vet att det förekommer, även om du inte kan minnas detIntet skrev:
Jojo. I vilken omfattning det förekommer, vet varken du eller jag. Det enda vi vet, är att vi inte vet.
Ditt resonemang blir lite larvigt eftersom Sverige glatt umgås med andra våldsverkare som är långt mycket värre marodörer än Iran. Så ett "jo, men..." är ytterst relevant i sammanhanget. Även om du inte gillar det.
Nu skojar du väl ändå?Intet skrev:
Du skriver spaltmeter som Israel och USA, som knappt har ett dugg med trådens ämne att göra, särskilt inte Israels agerande, men när jag svarar så ska jag hålla mig till trådens ämne?
Jag citerar mig själv.Fairlane skrev:
Jojo. I vilken omfattning det förekommer, vet varken du eller jag.
Vilket betyder att det förekommer men i vilken grad det förekommer, vet vi inte.
Hur lyckades du missförstå även det?
Lappri!Fairlane skrev:
Israels och USAs anfallskrig påverkar hela världsekonomin negativt, högst påtagligt.
Vilket är trådens ämne. Pyspunka eller global omstart.
Mina aktier i en guldgruva har till exempel stigit med 15% på en vecka. Efter en tidigare stagnation. Tror du inte att det åtminstone lite grann beror på att marknaden tror att en lågkonjunktur är på gång?
Så, nej. Du har naturligtvis fel igen om du tror att brist på kolväten, mineraler, nödvändiga industrigaser och konstgödsel "knappast har ett dugg med trådens ämne att göra".
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Jag missförstod inte det. Jag tycker bara det är mindre intressant hur vanligt det är. Att Iran förföljer exiliranier vet vi och det spelar mindre roll om det är 5% eller 20% som blir förföljda.Intet skrev:
Det spelar mindre roll om det är 5 som mördas varje år eller om det är under 1 i snitt.
Vi vet med stor sannolikhet att Iran nyttjar kurdiska räven och folk som slänger handgranater mot synagogor etc.
"Iran har ju dessutom inte gjort oss något ont, såvitt jag kan minnas.", tolkar jag som att du antingen har ett uselt minne eller förminskar det, välj själv.
Ja, anfallskriget not Iran påverkar såklart, mot Gaza mindre. Ditt inlägg #1345 var inte särskilt relaterat till ekonomin, snarare ett allmänt vevande mot USA och Nato.Intet skrev: