Status
Inte öppen för fler kommentarer.
B Bitterhetsakademin skrev:
Däremot behandlas palestinska invånare på ockuperat område förskräckligt av bosättare som straffritt bränner egendom och odlingar och misshandlar under ordningsmaktens beskydd.
Folket i väst börjar svänga i attityden mot Israel och det lidande de varit utsatta för ger inget frikort att bete sig som en apartheidstat.
Jag håller med. Även om jag till stor del har förståelse till varför det blivit som det är i Israel. De har i praktiken varit i krig konstant sedan statens bildande (vilket är en sak man också kan ifrågasätta). Men de har löst konflikten med de grannar som har velat lösa konflikten. Egyp5ville inte ha tillbaka Gaza. Jordanien var inte så sugna på att få tillbaka Västbanken heller...
...och här ligger en stor del av problematiken. Släng in fundamentalistiska judar på det och du har dagens situation.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag kikade nu lite snabbt på brent och dutch TTF, och man kan väl säga att marknadsaktörerna har inte reagerat något speciellt på vad som hänt igår em, inatt och under dagen.
En mycket blygsam uppgång på typ 1%, som lika gärna kan varit en rekyl på nedgången i går morse, kan noteras.

Råvaruhandlarna sitter i alla fall lugnt i båten för tillfället, och avvaktar vad som kommer att hända - på riktigt.

Mark Rutte har suttit i möte med "daddy" i Vita huset och ringer nu runt till allierade för att få dem att ställa upp med styrkor för att öppna Hormuzsundet.
Pål Jonson utesluter inte att Sverige kommer att sända styrkor utan säger att vi kan komma att stötta politiskt diplomatiskt eller militärt och han vill inte uttrycka sig på något sätt som kan förarga ledaren i Vita huset.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Nu är det klart med Irans tullar vid Hormuzsundet, all betalning kommer att ske i Bitcoin och de har gjort åtgärder som säkerställer att betalningen inte kan spåras eller konfiskeras.
Detta kommer driva efterfrågan på Bitcoin så kursen lär väl stiga, oklart hur mycket.

säkerställer att betalningen inte kan spåras eller konfiskeras
🤔 då kan man genast börja fundera på vems ”ficka” dom pengarna kommer att hamna i……….

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag kikade nu lite snabbt på brent och dutch TTF, och man kan väl säga att marknadsaktörerna har inte reagerat något speciellt på vad som hänt igår em, inatt och under dagen.
En mycket blygsam uppgång på typ 1%, som lika gärna kan varit en rekyl på nedgången i går morse, kan noteras.

Råvaruhandlarna sitter i alla fall lugnt i båten för tillfället, och avvaktar vad som kommer att hända - på riktigt.
Lika intressant är att ta en titt på Forties Blend alltså olja för omedelbar leverans och där har priset stigit till 147 $/fat. Det är högre än under finanskrisen 2008 och en indikation på avsevärd brist.
Det har lett till att vissa Brent-kontrakt stoppats på grund av den extrema prisskillnaden.
Tankers har bytt destination flera gånger under resans gång då köpare bjudit över varandra, vinsterna har varit så stora så att straffavgiften för det brutna kontraktet är försumbar i sammanhanget.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Nu är det klart med Irans tullar vid Hormuzsundet, all betalning kommer att ske i Bitcoin och de har gjort åtgärder som säkerställer att betalningen inte kan spåras eller konfiskeras.
Detta kommer driva efterfrågan på Bitcoin så kursen lär väl stiga, oklart hur mycket.
Inget är väl ”klart” ännu?
Du får sålla lite bättre bland de du litar på…
Bitcoin e fortfarande inom rangen 62-76kUSD som den legat i sen februari, långt ned från topparna på 125kUSD från i höstas…

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Det har lett till att vissa Brent-kontrakt stoppats på grund av den extrema prisskillnaden.
Sanning med modifikation. Brent kontakt (FUTURES) har ej stoppats. (Har mig veterligen aldrig stoppats)
Det var Brent CFDs som inte gick att få tag i på grund av en ordentlig leverans squeeze.

Traders kunde alltså INTE hedga Forties via Brent som normalt är en möjlighet

Hoppas du förstår skillnaden mellan futures och CFDs 🧐🧐

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Sanning med modifikation. Brent kontakt (FUTURES) har ej stoppats. (Har mig veterligen aldrig stoppats)
Det var Brent CFDs som inte gick att få tag i på grund av en ordentlig leverans squeeze.

Traders kunde alltså INTE hedga Forties via Brent som normalt är en möjlighet

Hoppas du förstår skillnaden mellan futures och CFDs 🧐🧐
Jag är inte själv involverad i råvaruspekulationer utan mitt inlägg refererade till Expressens och Aftonbladets artiklar i ämnet som kanske inte var så djupgående och initierade som man kunnat önska.

Jag är inte själv involverad i råvaruspekulationer utan mitt inlägg refererade till Expressens och Aftonbladets artiklar i ämnet som kanske inte var så djupgående och initierade som man kunnat önska.
Gå till Financial Times så läser du själv det som de svenska kvällstidningarna sedan halvt missförstår/misstolkar…

https://www.ft.com/content/f04ad855-81e3-49c5-827e-d3c4acb901c9?syn-25a6b1a6=1

A rush among European and Asian refineries to secure oil cargoes has pushed North Sea prices to a record high as Iran’s stranglehold on the Strait of Hormuz triggers fresh angst in the market. Forties Blend, a marker for oil for immediate delivery, hit almost $147 a barrel on Thursday, above the highs reached on the eve of the 2008 financial crisis as traders scrap for oil cargoes to replace huge volumes now trapped in the Gulf, according to LSEG data. The physical barrels from the North Sea were trading far above the roughly $97 price of Brent, the international benchmark, for delivery in June — another sign of fear of shortages in the oil market. The rush to secure cargoes was so intense it disrupted a vital pillar of the oil market. Traders said they were unable to buy Brent contracts for difference — which track the gap in prices between barrels for immediate delivery and for future delivery — for next week after the prices for the CFDs exceeded $30 a barrel, breaching the Intercontinental Exchange’s threshold. ICE is the main bourse for European oil trading. These contracts are widely used to hedge against rises in oil prices. Several market participants said they could not remember a time when they were unable to trade Brent contracts for difference and noted that some dealing was now taking place outside of the exchange. ICE did not respond to requests for comment.”

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Om ni inte lägger av med politiska och
Nu är det klart med Irans tullar vid Hormuzsundet, all betalning kommer att ske i Bitcoin
Klart? Det vill jag nog se hända i verkligheten innan jag tror på det...

Alfredo Alfredo skrev:
Om ni inte lägger av med politiska och
Klart? Det vill jag nog se hända i verkligheten innan jag tror på det...
Det går många rykten om situationen men klart är iallafall att trafiken genom sundet är minimal. Några ryska fartyg har passerat, senast i torsdags passerade en rysk supertanker och totalt är det bara ett tiotal fartyg som kommit igenom.

Vad som kan rädda världen från pyspunka eller värre är om kongressledamoten Jamie Raskins krav genomförs.
Han yrkar på att Trump skall genomgå en fullständig psykundersökning och att resultatet ska offentliggöras vid ett kongressförhör under ed.
Planen är att därefter få presidenten förklarad otillräknelig och skiljd från sitt ämbete.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vad som kan rädda världen från pyspunka eller värre är om kongressledamoten Jamie Raskins krav genomförs.
Han yrkar på att Trump skall genomgå en fullständig psykundersökning och att resultatet ska offentliggöras vid ett kongressförhör under ed.
Planen är att därefter få presidenten förklarad otillräknelig och skiljd från sitt ämbete.
Det kommer inte att gå igenom. Det krävs som jag förstår det 2/3 majoritet för att avsätta presidenten i USA. Och då får man JD Vance istället...

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det kommer inte att gå igenom. Det krävs som jag förstår det 2/3 majoritet för att avsätta presidenten i USA. Och då får man JD Vance istället...
Ur askan i elden...
Han är om möjligt ännu ondare, verkar som att det inte finns någon vettig lösning.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.