98 096 läst ·
1 518 svar
98k läst
1,5k svar
Pyspunka eller global reset av det monetära systemet?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Över hundra experter inom folkrätt vid Harvard, Yale. Stanford och University of California har undertecknat ett öppet brev där de anklagar Trump och den amerikanska krigsmakten för brott mot krigets lagar och folkrätten.
Hans hot om att slå ut civil infrastruktur och bomba landet till stenåldern och att bomba skolor och sjukhus är helt klart ett brott mot internationell rätt. Senast bombades Irans största bro i Karaj som skulle invigas inom kort och även en mängd museer och kulturarv har bombats till ruiner.
Under natten träffades ett av Kuwaits största raffinaderier som nu brinner och enligt amerikansk underrättelsetjänsten har Iran tusentals drönare och missiler så attackerna lär fortsätta under överskådlig tid så vi får förbereda oss på att det blir värre än pyspunka.
Hans hot om att slå ut civil infrastruktur och bomba landet till stenåldern och att bomba skolor och sjukhus är helt klart ett brott mot internationell rätt. Senast bombades Irans största bro i Karaj som skulle invigas inom kort och även en mängd museer och kulturarv har bombats till ruiner.
Under natten träffades ett av Kuwaits största raffinaderier som nu brinner och enligt amerikansk underrättelsetjänsten har Iran tusentals drönare och missiler så attackerna lär fortsätta under överskådlig tid så vi får förbereda oss på att det blir värre än pyspunka.
Ok. Därför skrev du tvärs emot det jag påstod med din kommentar "-Vi vet att det förekommer, även om du inte kan minnas det".Fairlane skrev:
Varför svävade du ut i en fantasi, istället för att kommentera mitt påstående?
Det har väl en högst avsevärd betydelse.Fairlane skrev:
Sverige lät, mot svensk lagstiftning, amerikansk militär kidnappa två egyptiska medborgare på svenskt territorium och föra de till Egypten där de torterades. Två är illa nog, men tusen hade varit värre. Eller hur?
"Med stor sannolikhet"? Jösses. Har du inget bättre argument? Imponerande retorik!Fairlane skrev:
Kanske, kanske inte. Du har ingen aning om det stämmer.
Men om vi står bakom sanktionerna mot Iran är det helt naturligt att vi får ett mothugg då och då. Som man ligger får man bädda.
Nja. Vi ser väl lite olika på vad några eventuella mutor av gangsters betyder gentemot ett anfallskrig vi tydligen stöder.Fairlane skrev:
jaså. Nyss förnekade du det.Fairlane skrev:
"Du skriver spaltmeter, som Israel och USA, som knappt har ett dugg med trådens ämne att göra"
Jaså (igen). Dina undanflykter börjar bli lite väl repetitiva.Fairlane skrev:
Det vore en frisk fläkt om du istället för att smita och "tolka" om vart annat, kommentera det som faktiskt skivs.
Är detta "-inte särskilt relevant till ekonomin"?
Att handla olja i Dollar var tydligen inte den garanti de lovades av USA. Så, då kanske även de börjar handla med annan valuta istället, vilket ger Jänkarna ytterligare en knuff i ryggen och ännu ett steg närmare stupet.
Eller detta?
Nu steg börsen kraftigt samt mina metalldepåer. Helt ologiskt då Trump totalt tappat greppet och öppet visar att USA är den galne mobbare de alltid varit, vilket borde få börsen att sjunka istället.
Eller kanske det här?
Såg nu att börserna faller idag. Det var ju i och för sig glädjande med tanke på ovanstående vansinnestal.
-Fairline. -Jag tror du underskattar dina följares förmåga att tänka själva.
Eller kanske inte. Du fick ju raskt två tummar, så jag tar tillbaka antagandet.😁
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Det spelar roll såklart, men det är väldigt väl känt att Iran har lejt mördare i Sverige (och i andra länder) för att ha ihjäl folk som de anser motarbetar regimen.Intet skrev:
Väldigt väl känt duger såklart inte för dig. Du kanske inte heller tror att de avrättade en svensk medborgare nyligen, eller att de har gripit svenska medborgare i utpressningssyfte?
Ok, vi vet med 99,9% säkerhet att det är så, men det är klart att Iran förnekar. De förnekar också att de har något med mord att göra, att de spionerar på exiliranier etc. Ska det vara på den nivån så kanske vi inte vet att Israel och USA anfallit Iran heller...Intet skrev:
"OK"Intet skrev:
Mord då? Stöd till Ryssland, oj förlåt det gillar du ju, stöd till Hizbollah, Hamas, och Hutierna?Intet skrev:
Nej, som vanligt missförstod du eller läste inte.Intet skrev:
USA angriper Iran, Israel angriper Iran, har med saken att göra.
Trump är dum, Nethanyahu är dum, har inte med det att göra, särskilt inte när det inte ens finns en koppling till kriget.
-Dingen, jag vet inte ens om jag har några följare. Det finns säkert folk som liksom jag tycker att det är Irans och Israels anfallskrig är fel och att attacker mot civila och civila anläggningar är förkastligt. Ungefär som i inlägget #1351 som du gillade. Jag håller med om att det är förkastligt, liksom när Ryssland startar krig, bombar civil infrastruktur, bombar teatrar där civila sökt skydd, skjuter missiler mot marknader och bostadshus, men då vet du helt plötsligt intee och det är kompilicerat och Ukraina är korrupt...Intet skrev:
Intet skrev:
Nu verkar de största orsakerna till de ekonomiska pyskolapspunkan själva inse att det håller på att gå åt skogen för dom.
Enligt DD Geopolitics. -Har USA begärt att bolagen som äger satelliter över det fullständiga anfallskrigsomtådet skall sluta visa bilder. Gäller retroaktivt från 15e mars (?).
https://t.me/DDGeopolitics/180724
Här går han loss i ett förtvivlat raseriutbrott värdigt en känslig byggahusare.
https://t.me/DDGeopolitics/180787
Här en bonusTrump
https://t.me/DDGeopolitics/180813
Så vill det sig väl drar sig ockupationsmakterna tillbaka med svansen mellan benen och deklarerar för sina undersåtar, den fullständiga segern medans resten av världen drar en djup suck av lättnad, tar fram solutionen och laglappen.
Vill det sig illa och det fullständiga anfallet av rent vansinne istället eskalerar, kan det gå hur illa som helst.
Lika bra att kasta reparationssatsen och köpa ett nytt hjul när de åter börjar tillverkas.
För en vecka sedan köpte jag på mig ett lager bensin för 19kr L. I hopp om att jag skulle göra en dålig affär och höra smädelserna ifrån de dansande grisarna.
Nu passerades det priset med råge.
Men men. Påverkan på världsekonomin har väl "knappast med trådens ämne att göra"?😁
Enligt DD Geopolitics. -Har USA begärt att bolagen som äger satelliter över det fullständiga anfallskrigsomtådet skall sluta visa bilder. Gäller retroaktivt från 15e mars (?).
https://t.me/DDGeopolitics/180724
Här går han loss i ett förtvivlat raseriutbrott värdigt en känslig byggahusare.
https://t.me/DDGeopolitics/180787
Här en bonusTrump
https://t.me/DDGeopolitics/180813
Så vill det sig väl drar sig ockupationsmakterna tillbaka med svansen mellan benen och deklarerar för sina undersåtar, den fullständiga segern medans resten av världen drar en djup suck av lättnad, tar fram solutionen och laglappen.
Vill det sig illa och det fullständiga anfallet av rent vansinne istället eskalerar, kan det gå hur illa som helst.
Lika bra att kasta reparationssatsen och köpa ett nytt hjul när de åter börjar tillverkas.
För en vecka sedan köpte jag på mig ett lager bensin för 19kr L. I hopp om att jag skulle göra en dålig affär och höra smädelserna ifrån de dansande grisarna.
Nu passerades det priset med råge.
Men men. Påverkan på världsekonomin har väl "knappast med trådens ämne att göra"?😁
Att rätta till alla dina missförstånd går långt utanför ämnet, så du får nöja dig med gillningar från dina mest trogn följeslagare.Fairlane skrev:
Det spelar roll såklart, men det är väldigt väl känt att Iran har lejt mördare i Sverige (och i andra länder) för att ha ihjäl folk som de anser motarbetar regimen.
Väldigt väl känt duger såklart inte för dig. Du kanske inte heller tror att de avrättade en svensk medborgare nyligen, eller att de har gripit svenska medborgare i utpressningssyfte?
Ok, vi vet med 99,9% säkerhet att det är så, men det är klart att Iran förnekar. De förnekar också att de har något med mord att göra, att de spionerar på exiliranier etc. Ska det vara på den nivån så kanske vi inte vet att Israel och USA anfallit Iran heller...
"OK"
Mord då? Stöd till Ryssland, oj förlåt det gillar du ju, stöd till Hizbollah, Hamas, och Hutierna?
Nej, som vanligt missförstod du eller läste inte.
USA angriper Iran, Israel angriper Iran, har med saken att göra.
Trump är dum, Nethanyahu är dum, har inte med det att göra, särskilt inte när det inte ens finns en koppling till kriget.
-Dingen, jag vet inte ens om jag har några följare. Det finns säkert folk som liksom jag tycker att det är Irans och Israels anfallskrig är fel och att attacker mot civila och civila anläggningar är förkastligt. Ungefär som i inlägget #1351 som du gillade. Jag håller med om att det är förkastligt, liksom när Ryssland startar krig, bombar civil infrastruktur, bombar teatrar där civila sökt skydd, skjuter missiler mot marknader och bostadshus, men då vet du helt plötsligt intee och det är kompilicerat och Ukraina är korrupt...
PS. Var inte orolig. De kommer snart.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Putin har inte fattat än, kan du säga till honom?Intet skrev:
För nog har Rysslands anfallskrig och mördande av civila påverkat världsekonomin rätt mycket, det kan väl inte ens du förneka?
Vad har han inte fattat?Fairlane skrev:
Vår relation är mer åt det grabbigt machohållet. Vi rider barbacka endast iklädda trånga jeans, dyker efter antika urnor och åker motorcykel utan hjälm.
Vid solnedgång tänder vi en lägereld och kokar en uppfriskande rödbetssoppa gjord av primörer direkt från hans mammas trädgård. Sådana där manliga aktiviteter som är dig främmande. Föreställ dig två Ryska Marlboromän.
Trivialiteter som en redan vunnen specialoperation är inte ämnet för dagen. Nej, vi snackar Brudar, krigsskador och stordåd av morske män.
Netanyahu och hans lakejer har redan sprungit om den fosterländska frihetskampen för länge sedan i termer om världsekonomin. Att Europa begår ekomiskt själmord är deras ensak och inget resten av världen bryr sig om.Fairlane skrev:
Hålls däremot Hormossundet stängt länge till, vilket jag tror att det gör har galningarna givit Irak makten att själva direkt och indirekt, styra över världsekonomin.
I Italien ransoneras redan flygbränsle där långdistansplan får förtur och de kortare destinationerna ställs in. Detta kommer naturligtvis att sprida sig runt om i världen vilket Putte förnöjt förkunnar när han slänger upp två välmarinerade stekar på lägerelden.
Det vore ju trevligt om du kunde visa att du klarar av att prata ekonomi i ekonomitråden utan att hänga upp dig på gårdagens nyheter och min personliga relationer. Avundsjuk?
Hur går det om avsaltningsanläggningarna sprängs i bla. Dubai och hela landets fastighetsbestånd blir världelöst samt flyktngströmmarna som följer på det. Har du några tankar om hur det mer aktuella scenariot påverkar världsekonomin än din gamla skåpmat?
Här är en reklamfilm för deras lilla raket.
https://t.me/DDGeopolitics/180834
Och här är en intervju med Patrick Henningsen. Som förklarar hur Israel styr USA och om världsekonomin grundat på kriget i Mellanöstern.
"is an independent foreign and political affairs analyst. He recently graduated with an MA in International Relations from the University of Plymouth".
Dags att sova. Сладких снов
Redigerat:
Vad som verkligen kan ställa till det är om Kina passar på att ta Taiwan med all sin halvledarindustri.
Svenska YLE hade igår en stort uppslagen artikel om Kinas invasionsövning utanför Taiwan under mars med tusentals båtar inblandade.
Fartygen är en del av Kinas maritima milis och det bedöms vara en övning inför en kommande invasion eller blockad.
Även i slutet av december genomfördes en övning med 2000 fartyg i en fyrtio mil lång formation som hölls i trettio timmar för att sedan upplösas.
Svenska YLE hade igår en stort uppslagen artikel om Kinas invasionsövning utanför Taiwan under mars med tusentals båtar inblandade.
Fartygen är en del av Kinas maritima milis och det bedöms vara en övning inför en kommande invasion eller blockad.
Även i slutet av december genomfördes en övning med 2000 fartyg i en fyrtio mil lång formation som hölls i trettio timmar för att sedan upplösas.
Det räcker att Kina slutar exportera vissa metaller så stannar hela världsekonomin upp för stt raskt störta ner i havet. Kina behöver faktiskt inte göra mer än så för att demonstrera vem som bestämmer numera, vilket borde få en rusning ifrån den osäkra dollarn vilket ytterligare spär på pyskrashpunkan.
Jag antar att såväl Putin och Ping häpet tittar på och undrar om Trump blivit spritt språngande galen, på riktigt. Först senile Biden, sedan galne Trump. Stackars Amerika!
Nu verkar ju Kina inte vara det land som fångar fågeln i flykten utan istället det som håller sig till sin långsiktiga plan. Taiwan lär väl ryka. Men inte nu, är min mycket amatörmässiga gissning.
Gissar även att världens börser faller kraftigt idag. För det är väl bara vi som har ledigt idag, annandagen?
Det är väldigt mycket som kan gå fel och väldigt lite som kan gå rätt för tillfället.
Jag antar att såväl Putin och Ping häpet tittar på och undrar om Trump blivit spritt språngande galen, på riktigt. Först senile Biden, sedan galne Trump. Stackars Amerika!
Nu verkar ju Kina inte vara det land som fångar fågeln i flykten utan istället det som håller sig till sin långsiktiga plan. Taiwan lär väl ryka. Men inte nu, är min mycket amatörmässiga gissning.
Gissar även att världens börser faller kraftigt idag. För det är väl bara vi som har ledigt idag, annandagen?
Det är väldigt mycket som kan gå fel och väldigt lite som kan gå rätt för tillfället.
Det verkar som om "marknaden" inte förstår hur det egentligen ligger till. Två stollar har givit en diktator fria händer att bestämma priset på energi. Kanske inte helt bestämma men ändå påverka mer än de borde kunna.
Här är en analys av ekonomin i kombination med dårskapen i Mellanöstern och Israels och USA-s krigsbrott.
Eftersom deras agerande påverkar hela väldens ekonomier, är det helt inom ämnet.
Lyssna och förundras av, med hur ringa vishet världen styres.
Här är en analys av ekonomin i kombination med dårskapen i Mellanöstern och Israels och USA-s krigsbrott.
Eftersom deras agerande påverkar hela väldens ekonomier, är det helt inom ämnet.
Redigerat:
Den amerikanska krigsmakten är förmodligen rejält vingklippt efter att Pete Hegseth avskedat så gott som alla kompetenta generaler och ersatt dem med jasägare som inte ifrågasätter.Intet skrev:
Det verkar som om "marknaden" inte förstår hur det egentligen ligger till. Två stollar har givit en diktator fria händer att bestämma priset på energi. Kanske inte helt bestämma men ändå påverka mer än de borde kunna.
[media]
Det talas om att militären avskyr Hegseth och bakom hans rygg kallar honom för diverse öknamn som anspelar på hans inkompetens och dumhet.
Trump har nu gjort ett kontroversiellt uttalande om att inte Iran underkastar sig fullständigt innan klockan 8 i kväll amerikansk tid då kommer landet utsättas för massiva terrorbombningar mot civil infrastruktur. Han gapar om att inga broar eller el ska finnas kvar i landet.
Gör han det är han en större krigsförbrytare än Putin och Usa måste i så fall utsättas för mycket hårdare sanktioner från världssamfundet än vad skett mot Ryssland.
Förenta nationerna har gjort ett uttalande där de säger att sådana bombningar kan utgöra krigsbrott.
Gör han det är han en större krigsförbrytare än Putin och Usa måste i så fall utsättas för mycket hårdare sanktioner från världssamfundet än vad skett mot Ryssland.
Förenta nationerna har gjort ett uttalande där de säger att sådana bombningar kan utgöra krigsbrott.
https://t.me/DDGeopolitics/180787B Bitterhetsakademin skrev:Trump har nu gjort ett kontroversiellt uttalande om att inte Iran underkastar sig fullständigt innan klockan 8 i kväll amerikansk tid då kommer landet utsättas för massiva terrorbombningar mot civil infrastruktur. Han gapar om att inga broar eller el ska finnas kvar i landet.
Och här ger Israel sig själv rätten att angripa civila mål. Det är förvisso en rätt de alltid haft och alltid använt.
https://t.me/DDGeopolitics/180912
Att en liten fläck på kartan till aparthaidland, långt härifrån har makten att bestämma priset på huslån, bensin och livsmedel i Sverige är oroande.
Det som är ännu värre är vår underdånighet mot vissa länder. De får i praktiken göra vad de vill medans andra bedöms efter en helt annan måttstock.
Det är väldigt konstigt att "börsen" verkar sakna såväl ögon och öron utan dansar på som om inget händer. -"Ingen rädder för vargen här, vargen här...
Redigerat: