Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Prepping, Survivalism

1. elpaco
    mar '19

Vad är prepping och survivalism?

1 svar · 2,4k läst
    ·
  2. M
    55m

Batcave Kontorsbunker under gräsmattan

mutalisken: Hur högt i tak kommer du ha när det är klar tror du?
    164 svar · 83,1k läst
    ·
  3. T
    20d

Pyspunka eller global reset av det monetära systemet?

Taxture: Skulle ränteavdraget ”kopplas” mot bara kapitalinkomster och inte mot löneinkomst skulle jag tycka det vore mer ”rätt” Tanken var nog god när det skapades men har tyvärr inte blivit så lyckat som det tänkts och är en av orsakerna till skenande fastighetspriser
    331 svar · 39,3k läst
    ·
  4. M
    24d

Hur lång tid utan samhällsservice planerar ni för?

mutalisken: [citat] Intressant för övrigt att elpriserna är så låga nu när gasen är strypt…
    20 svar · 1,1k läst
    ·
  5. H
    16 jun

Varför har preppers så vansinniga bilar?

heimlaga: [citat] Enda felet är att den är rysk så reservdelar lär bli svåra att få tag på i västvärlden om några månader. Motorn på 1,7 liter torde annars passa bra för gengasdrift men den är ganska liten i förhållande till bilens vikt så med gengas blir det ganska liten motoreffekt. Det blir som krigstidens lastbilar. Man får plocka växlar i varje uppförsbacke.
    97 svar · 21,6k läst
    ·
  6. B
    2 jun

Bensincistern/-tank på tomten

Bjober: En rätt intressant länk till test av gammal bensin: https://www.snowrider.se/artiklar/2021/06/04/gammal-bensin/ 3år gammal bensin som stått i ventilerad plastdunk! Alf och Björn som gjort testet kan sina saker och maskinen de kör i bromsbänk är ingen gammal traktor som nöjer sig med fotogen i tanken. Den backar tändning och sköljer med bränsle direkt som knackning uppstår. Då undrar
    58 svar · 7,7k läst
    ·
  7. M
    19 maj

Säsongen för hybridattacker börjar i dag. Hur förbereder ni er?

maria01: [citat] skrev jag det???
    90 svar · 15,1k läst
    ·
  8. lars_stefan_axelsson
    17 apr

Byggnation av bunker alá 2012 ;)!

lars_stefan_axelsson: [citat] Visst. Jag böjer mig för domaren. ;) Men, det är liiite tuff moderering kan jag tycka. Frågan om hur säkerhetsläget för Sverige ser ut är inte främst ett politiskt ställningstagande, utan fakta på marken. Nåja, tolkning kan färgas av politisk inställning, visst, men det är främst en situation som kan analyseras nyktert. (Vad vi skall göra åt det nyuppkomna
    105 svar · 43,4k läst
    ·
  9. H
    31 mar

Hembyggt spritkök

hapazard: [citat] Jag tror mer på svenskens variant som liknar den klassiska trangiabrännaren, man vill ju få ner en del värme som kan förgasa bränslet. I de två första varianterna kan det bara ske med värmeöverföring i väggarna, vilket borde ge lite klen förbränning. Det ser ut att sota en del i den första videon, troligen på grund av för fet bränsleblandning. Man kan ju med fördel (iaf
    1 svar · 500 läst
  10. Anna_H
    11 mar

Ha cash på hög

Anna_H: [citat] Inget som syns i våra loggar, men vi tar bara med det som ger telefonkö i vår växel.
    431 svar · 41,3k läst
    ·
  11. C
    6 mar

Tips på kommunikation

civilingenjören: [MEDIA=youtube]kR-TWBhFaBM[/MEDIA]
    2 svar · 663 läst
  12. M
    5 mar

Nytt delforum: Prepping

Markarbetaren: [citat] Jag har en sådan här https://duab.se/skog-tradgard/vattenpumpar/manuella-vattenpumpar/kronan-gardspump-kronan-komplett-med-sugkit Sjuk kvalitet, iaf. originalet. Min är från 1930, är enbart för prydnad. Har bara stått dom senaste 30 åren. Barnen brukar få nått ryck ibland och pumpar, vattnet kommer, alldeles brunt av rost och den läcker i foten, men den fungerar, helt otroligt.
    131 svar · 15,2k läst
    ·
  13. T
    3 mar

Duger detta?

Takfönster: Kan dessa grejer vara bra om: huset brinner upp, om bilen stannar i skogen, om kriget kommer och du måste gå långt eller bosätta dig nånstans i väntan på skyddsrum eller gränsövergång. Om du av nån intern anledning hellre bor i skogen än hemma :) Vandringsryggsäck Liggunderlag Sovsäck Presenning Rep Yxa Kniv Multitool kniv Spade Kök både t-röd och ved Servis Tändstål Tändare
    0 svar · 577 läst
  14. U
    20 feb

Vädurspumpar

Utpost9: [citat] --- din plocklista, stämmer inte överens med lagerlistan som man får fram med 2476, dom 2 översta enheterna finns inte med, behövs dom inte mer eller ??
    56 svar · 33,2k läst
    ·
  15. tensiden
    19 feb

Kan man preppa färdigt ?

tensiden: Man ska inte preppa mer än att man kan förbruka (och förnya) varorna innan de blir för dåliga. Har själv upptäckt viss mat i extraförvaret som både hade passerat bäst före och varit nära. Batterier klarar inte hur lång lagringstid som helst (beror lite på sort men).
    130 svar · 16,3k läst
    ·
  16. klaskarlsson
    10 feb

Använda krypgrund för krislådor?

klaskarlsson: [citat] Jag skulle säga att trä är ok, så länge den inte står direkt på fuktig mark förstås. "organiskt material" har ju mer att göra med om man lägger "byggskräp" osv där nere - inte en massiv trä-kosntruktion som ju är precis vad bjälklag osv är som du säger :) Hittade denna tråd nu, är intressant tycker jag. I vår förra stuga hade vi ett loft för prepperlådan, men i den
    10 svar · 3,6k läst
  17. K
    dec '21

Vad tänka på vid nybygge och prepp?

Karl Olssvan: Nu har jag egen brunn, solcell, kamin, vedspis, bergvärme. Så jag har funderat på om de är bra. Skulle jag grävt brunn nu, nej. Dels är detta vatten kanske inte bra, dels finns det medel att köpa som renar vatten från bäcken. Eller så kanske en granne har brunn? Nej det jag skulle gjort är bygga braskamin och kunna myselda. Anns behövs inget extra.
    8 svar · 3,2k läst
  18. imported_Benno
    dec '21

Förvara vatten?

imported_Benno: Biltemas livsmedelklassade 10-litersdunkar brukar rekommenderas. Större dunkar är besvärliga att bära. Särskilt om man sedan ska hämta vatten på något av kommunens utlämningsställen vid en långvarigare kris.
    27 svar · 6,0k läst
  19. S0MMER
    okt '21

Vad skulle du ta med dig till en öde ö?

S0MMER: Du fastnar av oförklarliga skäl på en öde ö, men får möjligheten att välja endast två av följande alternativ att ha med dig på ön, vad väljer du och varför?
    0 svar · 1,1k läst
    ·
  20. Andreas_kalmar
    jun '21

Förbereda för?

Andreas_kalmar: Nä på stranden är nog en dold ficka på handduken ett säkrare kört men hemma så skulle nog en fejkad u56 dosa på lämpligt ställe vara svår att upptäcka
    19 svar · 3,2k läst
    ·
  21. Tochvi
    apr '21

Vad ska ni äta?

Tochvi: Jag brukar dra ihop en "typ" chiliconcarne. Krossade tomater vita bönor burkmajs kött av det slag man har. Färs/grytbitar/korv? Är det kött funkar det! Rör ihop det med lite kryddor du gillar (peppar/salt/buljongtärningar/basilika/vitlök/paprika/chili) whatever. Sen låter du det stå och puttra antingen på platta eller över gas/ved så det får gotta ihop sig så har du en riktigt
    7 svar · 2,3k läst
  22. harry73
    jan '21

Säkerhet: Nåt mjukt att landa på nedanför stege

harry73: hade lite fall och klätterträning med barnen idag [bild] [bild]
    21 svar · 3,3k läst
    ·
  23. Chrissofsweden
    dec '20

Brandsäkerhet

Chrissofsweden: [citat] Först och främst, tack för att du delade med dig. Jag tycker att jag har bra brandskydd hemma men fasiken när jag började tänka på vilka konsekvenser pulver skulle få så är jag säker på att jag också skulle tveka vid mindre bränder. Beställde en Firemill och ska köpa in två brandvarnare till samt en skumsläckare. Sen till det där med uppfostran. Jag är inte säker på
    9 svar · 2,3k läst
  24. H
    okt '20

Annorlunda objekt/ Bergrum i Norrtälje

heimlaga: Potatisodlare?
    2 svar · 1,7k läst
  25. H
    aug '20

Varför?

heimlaga: Jag vill bara tillägga att skulle Finland ha valt att låta sig tas av ryssarna 1939 eftersom det var meningslöst att göra motstånd så skulle både Finlands och Sveriges historia och och nuvarande samhälle och levnadsstandard ha blivit väldigt annorlunda.
    17 svar · 3,6k läst
  26. buspojken
    jun '20

Har Corona fått er att bli preppers?

buspojken: Har pandemin fått några av er att börja preppa? Vilka steg har ni tagit och vad är ert mål?
    0 svar · 1,0k läst
  27. L
    maj '20

Matransonering

Lilllen: Ang att jobba i jordbruk. I min ungdom prövade jag på jordgubbsplockning. Det var inte ett kul jobb. Det var jobbigt att gå böjd/krypa hela tiden. Man fick betalt per liter. Jag räknade ut att jag när jag stressade på lite extra, tjänade som max 37kr/h. Bonusen med jordgubbar i egna munnen räckte inte och jag tröttnade efter tre dagar. De hade vuxna polacker också som plockade. De
    21 svar · 2,9k läst
  28. Krokben
    mar '20

Uppvärmning utan el

Krokben: [citat] Ja okej! Då kanske man ska slänga med en sådan kamin i beredskaps-kittet! Tack för svaret!
    15 svar · 7,2k läst
  29. buspojken
    mar '20

Börjar ni känna stress över Corona situationen?

buspojken: [citat] var mer riktat mot kow
    295 svar · 38,1k läst
    ·
  30. buspojken
    mar '20

Vad preppar ni med för mat hemma, vad får man inte missa?

buspojken: Tror de flesta börjar lugna ner sig nu, när de ser att toapapper osv fylls på eftersom. Hoppas folk håller uppe sina förråd när de här blåst över.
    84 svar · 11,6k läst
    ·
  31. K
    mar '20

Har ni en BOB? Och vad innehåller den?

knipo: [citat] Hemorrojderna lämnar jag okommenterade. Men att sitta på utedass funkar utmärkt även långt under -20°. Det vet jag av erfarenhet. Hemligheten är frigolitsits. Med vanliga sitsar så är det näst intill outhärdligt, eller i varje fall väldigt kallt under lång tid. Med frigolitsits är det riktigt skönt. Det blir varmt direkt. Om det är något problem så är det nog pålen som
    141 svar · 27,7k läst
    ·
Laddar...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.