Status
Inte öppen för fler kommentarer.
B Bitterhetsakademin skrev:
Har inte påstått att så är fallet men det är spekulationer som framförts utan det jag skrev om försäljning för att köpa räntebärande papper ligger nog närmare sanningen. Vad gäller guldinnehavet för respektive länder gjorde jag en googling och fick upp en lista över länders guldreserv och på ett antal länder stod det "uppgift saknas" och med det lät jag mig nöja. Det är möjligt att den som önskar gräva djupare kan hitta uppgifter.
Nej, du påstod inte det men du svarade istf han som påstod det…
Teoriet om spekulativa försäljningar av guldreserver har hittills aldrig visat sig stämma, så nog är de påhitt igen av guldbulls. Guldreserver är det CENTRALBANKERNA som förfogar över å dessa används ALDRIG spekulativt.

Precis som teorin (var det du?) som framfördes för nån månad sen av samma guldbulls att det fanns stora shorts som var tvungna att täckas in i Mars/April… Jag sa redan då att det är samma tugg som dessa guldbulls alltid kommer upp med med jämna mellanrum men ALDRIG stämmer.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Mikael_L
Jag kollade förresten filmen "The big short" igår kväll (natt).
På tal om att spekulera.

Jadå, har sett den en gång förut, men tycker den var värd att kolla en gång till. :)
Men där kan man ju snacka om en nästan global reset av finanssystemet, kan vi vara ens i närheten av ett sådant läge idag?
Ja det beror väl på enorma uppblåsta värden utan substans, vad skulle det vara?
Bostadslån igen? AI-bubbla?, Tesla?

Z Zodde skrev:
Då har du varit orolig i många år å sannolikt förlorat pengar på det också (hedge mot cash som aldrig kommer kostar multum)
Du missförstår. Naturligtvis menar jag hur den reagerar i orostider som dessa.
Inte när allt tuggar på i godan ro och det tror jag egentligen att du mycket väl förstod.

Chefen för BP låter iallafall orolig och talar om fyra dagars arbetsvecka och bränsleransonering, även om sundet öppnar idag är mycket av raffinaderikapaciteten utslagen för flera år framåt. Dessutom tillverkas en stor del av världens urea i regionen, AdBlue kan vi klara oss utan men det är värre med kommande brist på gödning.
Det talas redan om risbönder i Asien som överväger att låta fälten ligga i träda på grund av brist på gödning. Allt medan världens befolkning ökar och det blir mer än hundra miljoner nya munnar att mätta varje år.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Allt medan världens befolkning ökar och det blir mer än hundra miljoner nya munnar att mätta varje år.
Nu råkade du överdriva lite grann. Projicerad tillväxt är ca 70 miljoner per år, knappast mer än hundra miljoner.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Nu råkade du överdriva lite grann. Projicerad tillväxt är ca 70 miljoner per år, knappast mer än hundra miljoner.
Några år har det varit nära hundra miljoner men räknar vi snittet på de sista tio åren blir det cirka åttio miljoner per år.

kashieda kashieda skrev:
Jag får ju säga att sju nya Sverige per år är illa nog.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Jag får ju säga att sju nya Sverige per år är illa nog.
Det står dig helt fritt att minska antalet med ett, om du tycker att det finns för många människor.

Några år har det varit nära hundra miljoner men räknar vi snittet på de sista tio åren blir det cirka åttio miljoner per år.
Nära är fortfarande inte mer än.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Det står dig helt fritt att minska antalet med ett, om du tycker att det finns för många människor.
Ok. Var bor du?

• Wow
  • Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Vi ska nog inte oroa oss allt för mycket över befolkningstillväxten då naturen alltid ser till att reglera populationen hos en djurart till en lämplig nivå och människan står inte över naturens lagar. Den hårda verkligheten kommer att anpassa befolkningen till vad jorden kan försörja.

Intet Intet skrev:
Ok. Var bor du?
Jag bor hyresfritt i ditt huvud, har du inte märkt det?

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Som ni märkt anser jag, likt Barack Obama att båda sidor i ett krig skall få framföra sina argument.
Vad Israel vill är ju glasklart. -Lebensraum. USA, däremot. Något grumligt. Avleda uppmärksamheten från Epstein till krig så Trump kan slingra sig undan samt tillfredsställa sina donatorers önskemål är mitt tips.

Så här kommer en intervju med Seyed M Marandi. Geopolitisk analytiker född i USA men nu verksam på ett universitet i Teheran. Ett anonymt konto på X har satt ett pris på hans huvud. 1.000.000 Dollar.

Han förklarar Irans syn på kriget och därmed det världsekonomiska läget.
-Iran ger sig aldrig varesig det blir pyspunka eller total omstart.

Håll till godo.

Orsaken till att Taiwan påstås stoppa produktionen av "datachips" är brist på helium som tydligen behövs i produktionsprocessen. Om detta har jag ingen som helst personlig kunskap om.
Men är det sant, är det illa. Inga kylskåp, bilar inget något. Nästan i alla fall.

Utan att ha lyssnat på den avdankade piloten lägger jag även in hans länk som jag tror är en total motpol mot Marandi ovan.

"-Tänker alla lika, tänker de inte alls"!

Redigerat:
Intet Intet skrev:
Som ni märkt anser jag, likt Barack Obama att båda sidor i ett krig skall få framföra sina argument.
Vad Israel vill är ju glasklart. -Lebensraum. USA, däremot. Något grumligt. Avleda uppmärksamheten från Epstein till krig så Trump kan slingra sig undan samt tillfredsställa sina donatorers önskemål är mitt tips.

Så här kommer en intervju med Seyed M Marandi. Geopolitisk analytiker född i USA men nu verksam på ett universitet i Teheran. Ett anonymt konto på X har satt ett pris på hans huvud. 1.000.000 Dollar.

Han förklarar Irans syn på kriget och därmed det världsekonomiska läget.
-Iran ger sig aldrig varesig det blir pyspunka eller total omstart.

Håll till godo.

[media]
Orsaken till att Taiwan påstås stoppa produktionen av "datachips" är brist på helium som tydligen behövs i produktionsprocessen. Om detta har jag ingen som helst personlig kunskap om.
Men är det sant, är det illa. Inga kylskåp, bilar inget något. Nästan i alla fall.

Utan att ha lyssnat på den avdankade piloten lägger jag även in hans länk som jag tror är en total motpol Marandi ovan.

"-Tänker alla lika, tänker de inte alls"!
Stämmer bra, helium utvinns ur naturgas och är en kritisk resurs inte bara för halvledarindustrin utan även för sjukvården, bland annat för att kyla ner de supraledande magneterna i magnetkameror. Åtminstone tidigare hade Usa betydande beredskapslager men hur snabbt det blir brist vet jag inte.
Långt tillbaka var det Usa som var ledande på utvinning av helium, ett känt exempel är deras vägran att sälja till Nazityskland som i stället fick förlita sig på vätgas i sina zeppelinare med katastrofalt resultat.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Intet Intet skrev:
Det har inte alltid märkts Nej.
Intet Intet skrev:
.Vad Israel vill är ju glasklart. -Lebensraum.
I fallet Gaza/Västbanken Ja, i kombination med att Hamas (Irans kompis) faktiskt anföll Israel
I fallet Iran tror jag verkligen inte det.
Intet Intet skrev:
USA, däremot. Något grumligt. Avleda uppmärksamheten från Epstein till krig så Trump kan slingra sig undan samt tillfredsställa sina donatorers önskemål är mitt tips.
Vad som föregår i den mannens huvud vet nog ingen, men visst kan det vara ett sätt att avleda uppmärksamheten från Epstein

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.