97 237 läst ·
1 518 svar
97k läst
1,5k svar
Pyspunka eller global reset av det monetära systemet?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Vi får också sätta silverpriset i perspektiv, idag ligger det nära tjugoen kronor grammet och för två år sedan kostade det runt sju och femtio. Silver är ju till stor del en industriråvara så framtida konjunkturutveckling kommer också påverka. En annan osäkerhetsfaktor på lång sikt är utvecklingen av nya solceller och batterier som behöver mycket mindre silver. För den som inte köpt på toppen har det ändå varit en lysande investering och det mesta talar för ett högt pris under överskådlig framtid.Intet skrev:
Administrator
· Skåne
· 8 624 inlägg
Tråden handlar om ekonomi och det monetära systemet. Vänligen återgå till ämnet. Diskussioner om krig har vi tyvärr inte möjlighet att moderera, därför stänger jag av medlemmar från tråden som envisas med att diskutera det. Det här är ju ett forum om att bygga och renovera.
TS skrev:
"Hur står det till egentligen med ekonomin, vi har superlåga räntor och högkonjunktur, detta har pågått i flera år. Jag har i flera år funderat på detta och har på senare tid läst mycket om detta utan att dra några egna slutsatser.
Mike Maloney har producerat ett flertal avsnitt som berör detta ämne. Enligt Mike är det bara en tidsfråga innan vi är i en global reset.
Jag tycker det ligger i något se säger? Eller är det bullshit, kan man somna om?"
/Moderator
TS skrev:
"Hur står det till egentligen med ekonomin, vi har superlåga räntor och högkonjunktur, detta har pågått i flera år. Jag har i flera år funderat på detta och har på senare tid läst mycket om detta utan att dra några egna slutsatser.
Mike Maloney har producerat ett flertal avsnitt som berör detta ämne. Enligt Mike är det bara en tidsfråga innan vi är i en global reset.
Jag tycker det ligger i något se säger? Eller är det bullshit, kan man somna om?"
/Moderator
För den som varit långsiktig med sina investeringar har det nog varit en bra affär. Hittade den här annonsen i en gammal tidning. De som köpte då är bara att gratulera.Intet skrev:
Så förutseende var jag inte men jag började köpa silver när det kostade 7000 kr/kg och det car inte så längesedan. Det senaste jag köpte innan jul kostade 20.000kr/kg och med det tror jag att jag nöjer mig ett tag, såvida inte det rasar ner på allvar men den chansen tror jag är ganska liten.B Bitterhetsakademin skrev:
Du ska nog inte försöka komma med förklaringar på nåt som du uppenbart inte har en susning om.Suvi5700 skrev:
Tror du ”gulfstaterna” (oklart vilka du syftar på?) sitter på
A) några stora mängder spekulativa guldreserver?
Bj har lättare att säkert transportera ut guldet till ev köpare?
C) mängden guld de i teorin skulle hunnit sälja sen Sundet stängdes skulle göra länderna ”likvida”
Nej, här har du igen noll koll
Den förklaring som är troligast är att marknaden positionerar sig för högre räntor och säljer guld för att istället köpa räntebärande värdepapper till exempel statsobligationer.Z Zodde skrev:Du ska nog inte försöka komma med förklaringar på nåt som du uppenbart inte har en susning om.
Tror du ”gulfstaterna” (oklart vilka du syftar på?) sitter på
A) några stora mängder spekulativa guldreserver?
Bj har lättare att säkert transportera ut guldet till ev köpare?
C) mängden guld de i teorin skulle hunnit sälja sen Sundet stängdes skulle göra länderna ”likvida”
Nej, här har du igen noll koll
Vad gäller punkt B så har stater ofta sitt guld i ett valv i tredje land och guldet flyttas inte nödvändigtvis fysiskt vid en försäljning.
Förklaringen som är troligast är att senaste tidens guldprisrally var extremely overdone å vi e inne i en korrektionsfas. Priset är fortfarande 25% högre än sept 2025.B Bitterhetsakademin skrev:Den förklaring som är troligast är att marknaden positionerar sig för högre räntor och säljer guld för att istället köpa räntebärande värdepapper till exempel statsobligationer.
Vad gäller punkt B så har stater ofta sitt guld i ett valv i tredje land och guldet flyttas inte nödvändigtvis fysiskt vid en försäljning.
punkt B gäller för Sverige och likasinnade men berätta gärna för mig vilka ”gulfstater” som
a) öht har STORA spekulativa guldinnehav
b) öht har guld i ”tredje land” (läs USA)
Det har ju funnits en oro att gas och råoljepriserna skulle skjuta i höjden (map på kriget i mö), och sen nästan störta hela världens ekonomier.
Ja det har ju funnits orakel som meddelat att detta redan har hänt ...
Men det kan ju vara en aning intressant att kolla vad som händer.
Gaspriset på Europeiska gasbörsen.
Och de europeiska gaslagren är ganska tomma nu, men samtidigt har de hela sommaren på sig att fyllas upp, och vis av sådan här oro i omvärlden så räknar nog de flesta med att Europa kommer att minska sin exponering mot fossila energikällor även detta år (dvs mer sol och vind kommer att installeras).
I alla fall visar inte marknaden någon större oro, det skuttade upp i början av det där kriget, sen har det typ legat kvar. Inga våldsamma svängningar heller, så marknadsoron är tydligen inte så stor heller.
Inget är skrivet i sten, läget ser ganska stabilt ut, men det kan ju komma att gå både uppåt eller nedåt framöver, men den världen lever vi ju typ jämt i. Plötsligt händer något, och dagen efter blir allt annorlunda, en pandemi upptäcks, ett krig startar eller avbryts, en president får hjärtattack och dör ...
Men än så länge ingen ko på isen, vi vet lika lite om framtiden som vanligt.
Men hur är det med oljan då?
Ja det ser värre ut, här crude oil, världsmarknadspriset (man kan ju välja olika, Brent, Ural osv, men jag kör på crude, det är ingen gigantisk skillnad).
Ja det ser ju värre ut, men vad vi inte ska glömma är att under åren med putins energikrig, 2021-2023 så skenade gaspriset enormt (som syns i förra diagrammet), medan oljepriset gick upp betydligt mer måttligt.
Just nu så drabbas försörjningsläget på både olja och gas hårt, inte som "förra gången" endast tillgången på gas.
Så tänk på det när ni ser denna graf, och jämför med grafen över dutch TTF.
Crude oil sprang upp med 50-60$, men 20$ är faktiskt en helt normal variation, och uppgången kom dessutom från en rejält låg nivå.
Ja vad vill jag med detta då?
Tja, ingenting. Det går liksom inte att förutspå något av detta.
Inte mer än att marknadsaktörerna i alla fall inte ser eller anar något hemskt som är påväg.
Ja det har ju funnits orakel som meddelat att detta redan har hänt ...
Men det kan ju vara en aning intressant att kolla vad som händer.
Gaspriset på Europeiska gasbörsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och de europeiska gaslagren är ganska tomma nu, men samtidigt har de hela sommaren på sig att fyllas upp, och vis av sådan här oro i omvärlden så räknar nog de flesta med att Europa kommer att minska sin exponering mot fossila energikällor även detta år (dvs mer sol och vind kommer att installeras).
I alla fall visar inte marknaden någon större oro, det skuttade upp i början av det där kriget, sen har det typ legat kvar. Inga våldsamma svängningar heller, så marknadsoron är tydligen inte så stor heller.
Inget är skrivet i sten, läget ser ganska stabilt ut, men det kan ju komma att gå både uppåt eller nedåt framöver, men den världen lever vi ju typ jämt i. Plötsligt händer något, och dagen efter blir allt annorlunda, en pandemi upptäcks, ett krig startar eller avbryts, en president får hjärtattack och dör ...
Men än så länge ingen ko på isen, vi vet lika lite om framtiden som vanligt.
Men hur är det med oljan då?
Ja det ser värre ut, här crude oil, världsmarknadspriset (man kan ju välja olika, Brent, Ural osv, men jag kör på crude, det är ingen gigantisk skillnad).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det ser ju värre ut, men vad vi inte ska glömma är att under åren med putins energikrig, 2021-2023 så skenade gaspriset enormt (som syns i förra diagrammet), medan oljepriset gick upp betydligt mer måttligt.
Just nu så drabbas försörjningsläget på både olja och gas hårt, inte som "förra gången" endast tillgången på gas.
Så tänk på det när ni ser denna graf, och jämför med grafen över dutch TTF.
Crude oil sprang upp med 50-60$, men 20$ är faktiskt en helt normal variation, och uppgången kom dessutom från en rejält låg nivå.
Ja vad vill jag med detta då?
Tja, ingenting. Det går liksom inte att förutspå något av detta.
Inte mer än att marknadsaktörerna i alla fall inte ser eller anar något hemskt som är påväg.
Det är tyvärr ett helt normalt beteende före en krasch och verkligen inget jag blir lugn av. Snarare tvärs om.Mikael_L skrev:
Putins energikris😁. Det var ju EU som slutade köpa och Biden som sprängde ledningen. Eller var det några Ukraina seglare?Mikael_L skrev:
När det skjuts till höger och vänster i världens krutdurk borde "marknaden" läsa mer än vad Trumps twitter.
Nu börjar Hutierna fyra av sina nyårsraketer de med mot Israel, så snart har de inga antirobotar kvar, kan man tänka. Såvida inte USA snor de vi beställt i vårt biståndsprogram och skickar till mutkolven Netanyahu istället.
På så vis kan kriget och den sjunkande världsekonomin fortsätta länge än samtidigt som energipriserna far i höjden.
Taiwan verkar strax få slut på råvaror till sina halvledare men vad gör det. För sålänge Trumps säger att kriget snart är slut, så är det, det 😁.
Nyss twittrade Trump att nittio procent av irans raketer var förstörda. Nu tror han att det är bara trettio procent och imorgon?
Att "marknaden" inte går bananas är ett orostäcken i sig.
En tanke om guldpriset är att kineser i gemen sparar i guld och när världsmarknadspriset sjunker drabbas de av kollektiv panik och börjar sälja av sitt innehav vilket sänker priset ytterligare och så börjar du och jag sälja vårt med. Osv.
Marknaden har ju genom åren visat sig vara allt annat än pålitlig, så vad finns det för orsak till att lita på den, denna gång?
För att svara på fråga a så har Saudiarabien relativt stora reserver, en sextonde plats globalt alldeles före Storbritannien.Z Zodde skrev:Förklaringen som är troligast är att senaste tidens guldprisrally var extremely overdone å vi e inne i en korrektionsfas. Priset är fortfarande 25% högre än sept 2025.
punkt B gäller för Sverige och likasinnade men berätta gärna för mig vilka ”gulfstater” som
a) öht har STORA spekulativa guldinnehav
b) öht har guld i ”tredje land” (läs USA)
Deras 323 ton till ett värde av 437 miljarder bleknar givetvis jämfört med stormakternas men är ändå betydande.
B är klurigare att svara på då flera av Gulfstaterna inte verkar lämna uppgifter vare sig om mängden eller om det förvaras inom eller utom landets gränser.
I Europa ser vi på Brent som är referensoljan här. WTI, West Texas Intermediate (light sweet) är dels en annan kvalité men framförallt producerad ONshore mens Brent e OFFshore. Så WTI har dessutom andra (högre) transportkostnader å benchmark för den amerikanska marknaden.Mikael_L skrev:
Så jag rekar å det starkaste att du följer Brent!👍😉
Precis som att när det gäller gaspriset följer vi Dutch TTF futures å inte Henry Hub (US) eller JKM (Asia)
Så Saudi skulle sälja detta guld för att bli likvida..? Det tror inte ens du på och det var just DET som efterfrågades. Alltså vilka ”gulfstater” som agerade som skribenten jag svarade på menade…B Bitterhetsakademin skrev:För att svara på fråga a så har Saudiarabien relativt stora reserver, en sextonde plats globalt alldeles före Storbritannien.
Deras 323 ton till ett värde av 437 miljarder bleknar givetvis jämfört med stormakternas men är ändå betydande.
B är klurigare att svara på då flera av Gulfstaterna inte verkar lämna uppgifter vare sig om mängden eller om det förvaras inom eller utom landets gränser.
”Inte verkar lämna uppgifter”
Vad har du för belägg för det..?
Har inte påstått att så är fallet men det är spekulationer som framförts utan det jag skrev om försäljning för att köpa räntebärande papper ligger nog närmare sanningen. Vad gäller guldinnehavet för respektive länder gjorde jag en googling och fick upp en lista över länders guldreserv och på ett antal länder stod det "uppgift saknas" och med det lät jag mig nöja. Det är möjligt att den som önskar gräva djupare kan hitta uppgifter.Z Zodde skrev: