Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Suvi5700
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Vet inte riktigt säker på vad är du försöker säga. Men vem som tjänar på att kriget fortsätter? Inte är det den ukrainska befolkningen iallafall.
Nä, det är det inte dom har fått lida massor. Och det är till största del Zelenskys fel. Och Europas krikshetsande politiker.
Drygt två veckor efter krigsutbrottet var det fred på gång. Men då kom Boris Johnson och stoppade det.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
  • Wow
HenrikHuslöse och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Nä, det är det inte dom har fått lida massor. Och det är till största del Zelenskys fel. Och Europas krikshetsande politiker.
Det är till 100% Rysslands och Putins fel.
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Drygt två veckor efter krigsutbrottet var det fred på gång. Men då kom Boris Johnson och stoppade det.
Jaså?

För mig är ditt sätt att tänka, ungefär som att ha en misshandlande man och skylla på hustrun och hennes agerande och hennes väninnor.
 
  • Gilla
  • Haha
Klacken och 10 till
  • Laddar…
Fairlane
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Kloka tankar från Gustav.

[media]
Jag tror inte vänsterkillen från Alternativ för Sverige riktigt har förstått.
Om något land angriper Sverige och man hatade den svenska regimen, hur skulle man reagera.
Det låter såklart enkelt att säga att man inte skulle uppskatta det, men även någon som hatar den svenska regimen kan inte jämföra det med hur det är för Iranierna som i årtionden har förtryckts av sin regim på ett sätt vi aldrig varit nära. När som helst kan du bli upplockad av regimens polis som måste gripa folk för att inte riskera att bli uppfattade som regimkritiska och själva bli gripna. Den som gripits kan misshandlas, torteras och avrättas. Det finns nog få personer Iran som inte känner någon som råkat illa ut. Det går inte att jämföra med att man hatar den svenska regimen. Om du hade haft släktingar som gripits av polisen och sen aldrig återkommit, kanske hade de avrättats i fängelse, kanske hade de misshandlats och torterats så svårt så de aldrig någonsin blir återställda, ja då kanske du skulle känna en glädje när bödlarna dör.

Jag är emot kriget, men så många har förlorat familjemedlemmar, så jag kan förstå att de jublar och känner ett visst hopp om förbättring. Om hopplösheten är tillräckligt stor så kan nog även bomber kännas hoppfulla. Jag tycker också det är lite fel att jämföra med bomber mot Stockholm och andra städer och inte låtsas om att det inte är allmänt skickade bomber utan för det mesta har de tydliga mål.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Suvi5700
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror inte vänsterkillen från Alternativ för Sverige riktigt har förstått.
Om något land angriper Sverige och man hatade den svenska regimen, hur skulle man reagera.
Det låter såklart enkelt att säga att man inte skulle uppskatta det, men även någon som hatar den svenska regimen kan inte jämföra det med hur det är för Iranierna som i årtionden har förtryckts av sin regim på ett sätt vi aldrig varit nära. När som helst kan du bli upplockad av regimens polis som måste gripa folk för att inte riskera att bli uppfattade som regimkritiska och själva bli gripna. Den som gripits kan misshandlas, torteras och avrättas. Det finns nog få personer Iran som inte känner någon som råkat illa ut. Det går inte att jämföra med att man hatar den svenska regimen. Om du hade haft släktingar som gripits av polisen och sen aldrig återkommit, kanske hade de avrättats i fängelse, kanske hade de misshandlats och torterats så svårt så de aldrig någonsin blir återställda, ja då kanske du skulle känna en glädje när bödlarna dör.

Jag är emot kriget, men så många har förlorat familjemedlemmar, så jag kan förstå att de jublar och känner ett visst hopp om förbättring. Om hopplösheten är tillräckligt stor så kan nog även bomber kännas hoppfulla. Jag tycker också det är lite fel att jämföra med bomber mot Stockholm och andra städer och inte låtsas om att det inte är allmänt skickade bomber utan för det mesta har de tydliga mål.
Okej, så då är det okej att bli glad och lycklig över krig och att civila dör?
Tycker du verkligen det?
 
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Nä, det är det inte dom har fått lida massor. Och det är till största del Zelenskys fel. Och Europas krikshetsande politiker.
Drygt två veckor efter krigsutbrottet var det fred på gång. Men då kom Boris Johnson och stoppade det.
Nu får du faktiskt ge dig. De är knappast så att Ukrainarna bombar sönder sitt eget land, eller rövar bort sina egna barn.
Detta är enbart Rysslands fel, som invaderar ett självständigt land.
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 11 till
  • Laddar…
Fairlane
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Okej, så då är det okej att bli glad och lycklig över krig och att civila dör?
Tycker du verkligen det?
Jag förstår att du blir lurad av en massa konspirationsteorier för läsförståelsen är det lite si och så med.

Jag skrev att jag kan ha en förståelse för att man glädja av att bödlarna får stryk.

Man glädjs inte åt civila offer men kanske kan man känna ett hopp om att de åtminstone inte dör förgäves, man hoppas på att det ska leda till något bättre. Om det leder till något bättre, sämre eller liknande vet jag inte och inte personerna i Iran heller, men många hoppas nog efter att ha levt i år av förtvivlan.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Genom att inte vilja ha fred. Och ständigt pumpa in med vapen och pengar. Fast merparten av pengarna hamnar i korrupta politiker och makthavares fickor.
Är det bättre att bara luta sig tillbaka, rulla tummarna och låta Ryssland invadera ett annat land?
 
  • Gilla
Klacken och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Genom att inte vilja ha fred. Och ständigt pumpa in med vapen och pengar. Fast merparten av pengarna hamnar i korrupta politiker och makthavares fickor.
Du tycker inte att Ryssland krigshetsar betydligt mer? Det var väl ändå de som startade?
Ukraina har ju också velat förhandla om fred, medan Ryssland står fast vid sina krav från dag ett, de ändrar inget, inte det minsta intresserade av fred om det inte är genom att Ukraina kapitulerar.
 
  • Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 10 till
  • Laddar…
Fairlane
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Har aldrig påstått att Ukraina anföll Ryssland. Men i din lilla skyddade värld finns nog inte fler alternativ.
Du har rätt i det sista iallafall, alltid något.

Vi har alltså följande möjligheter till att kriget startade:

1. Ukraina anföll Ryssland
2. Ryssland anföll Ukraina
3. Något tredje alternativ som du inte ens kan säga vad det är

Vi är överens om att det inte är nummer 1.
Jag och de flesta andra anser att det är nummer 2.
Du och några andra konspirationsteoretiker tror på något alternativ 3 som inte ens kan nämnas.
 
  • Gilla
  • Haha
Klacken och 9 till
  • Laddar…
Om vi ska tro chefen för Shell så blir det brist på såväl diesel som flygbränsle i Europa inom ett par veckor om sundet förblir stängt.
Kanske bäst att tanka fullt och fylla reservdunkarna.
För bensin verkar det något ljusare men även där väntas brist.
 
B Bitterhetsakademin skrev:
Om vi ska tro chefen för Shell så blir det brist på såväl diesel som flygbränsle i Europa inom ett par veckor om sundet förblir stängt.
Kanske bäst att tanka fullt och fylla reservdunkarna.
För bensin verkar det något ljusare men även där väntas brist.
Eftersom 20% av världens olja transporteras genom Hormuz så bör det rimligen finnas 80% kvar.

Så frågan är ju vilka som drabbas mest av de där 20% bortfall (eftersom det inte är en jämn fördelning), och hur "brist" definieras men självklart kommer priserna gå upp för alla då det är en global marknad.

Just nu ser vi brist/ransoneringar i en del länder, men det är främnst pga hamstring. Efterfrågan har gått upp när alla panikköper, och då hinner inte försörjningskedjorna med, och det hade dom inte kunnat klara även om sundet varit fullt öppet.

Så om många följer uppmaningen att "fylla dunkarna" i nuläget kommer det leda till problem - för alla. Det skulle man ha gjort redan innan egentligen då.
Nu är inte bensin/diesel så lämpligt att preppa större mängder med dock av flera anledningar...

Sen kan ju tex logistikkedjorna för just flygbränsle vara mer känsliga i denna region - jag vet inte hur de går.

Personligen tror jag att TACO gäller även nu, och att konflikten kring Iran kommer lösa sig. Tyvärr tror jag inte det iranska folket kommer ha fått en ny mer liberal regering (även om man bytt personerna i toppskiktet), och även om ett antal rika personer i USA kommer ha kunnat skott sig på insideraffärer så kommer många ha förlorat en hel del på detta krig.
Israel kommer kanske kortsiktigt ha vunnit p åatt återigen smacka till sian fiender, men i längden undrar jag om inte antipatin och riskerna för än mer radikala terrorgrupper i regionen har vuxit och vi kommer se uppblossande konflikter där om 5-10-15 år igen, kanske ännu värre.

Populismen funkar ju tyvärr väldigt kortsiktigt :/
 
Redigerat:
  • Gilla
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
Angreppet mot Iran har fått folket att enas mot en yttre fiende och att tro att Hormuzsundet öppnas den närmaste tiden är nog optimistiskt i överkant. Iran har haft årtionden på sig att planera och har en mängd försvarsställningar insprängda i berg längs med kusten som är svåra att slå ut. Det sägs att Trump planerar att sätta in soldater mot Kharg och flera andra mål men det kommer att ske till priset av ett stort antal stupade amerikanska soldater vilket kommer missgynna republikanerna kraftigt i kommande val. Dessutom tyder mycket på att iranierna då kör den brända jordens taktik och spränger sina egna anläggningar i stället för att låta dem falla i fiendens händer.
Vad som kommer att kännas i plånboken är konsekvenserna av skyhöga gaspriser de närmaste åren och därpå följande höga elpriser.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Givetvis är ju Ryssland skyldiga till massor av liv. Men att som Europas politiker krigshetsa istället för att jobba för fred är högst oansvarigt. Därför bär dom en stor skuld i massa oskyldiga Ukrainska människors liv.
Men att prata om fred är tydligen fel ?🤷‍♂️
Att prata om fred är helt rätt.

Att på något sätt insinuera att Ukraina inte har rätt att försvara sig mot ett militärt angrepp och anklaga dom för detta krig är helt fel !

Man får inte heller glömma bvåde de övergrepp som begåtts på ockuperad och tidigare ockuperad mark av Ryssar, och hur precis det som en del Pro-ryska krafter försöker prata om pågår i den ockuperade zonen: Dvs Ryssland förbjuder Ukrainska, man tar tillfånga och torterar misstänka Ukraina-sympatistörer och "utbildar" barnen att bli ryssar. Dvs precis som vanligt: Ryssland (och dom som går på den propagandan) anklagar Ukraina för det som dom själva gör...står typ på sidan 1 i propagandamanualen sedan Goebbles eftersom, även om det inte biter, så kommer ev motanklagelser bita mindre sen.

Och det är inte att krigshetsa att utlova stöd till Ukraina. Mig veterligen har inte, de toppolitiker jag känner till iaf, avrått från fredsförhandlingar; Utan dom säger att Ukraina måste vara med, Europa vill vara med (eftersom vi ligger i närområdet), dvs man vill inte ha en uppgörelse mellan bara Ryssland och USA, och att EU kommer stötta Ukraina (vilket förstås också är så dom blir hörda i förhandlingarna; Ryssland kommer ju inte förhandla om dom tror dom kan totalt köra över dom för att alla drar tbx stödet)
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
Fairlane Fairlane skrev:
Du tycker inte att Ryssland krigshetsar betydligt mer? Det var väl ändå de som startade?
Ukraina har ju också velat förhandla om fred, medan Ryssland står fast vid sina krav från dag ett, de ändrar inget, inte det minsta intresserade av fred om det inte är genom att Ukraina kapitulerar.
Ovanstående inlägg var tydligen roligt enligt Intet. Frågan är vad som var roligt eller felaktigt i det. Intet kommer såklart inte svara, det gör han aldrig. Intet kan bara säga "USA är dumma, Israel är dumma, Ukraina är korrupt, nu åter till ämnet", aldrig svara på frågor, aldrig utveckla något om Ryssland etc.

Jag försöker själv reda ut vad jag skrev som kan varit roligt eller skrattretande.

Du tycker inte att Ryssland krigshetsar betydligt mer?
Det här kan väl inte ses som fel? Ryssland startade kriget, kastar in mer och mer folk, har personer i ledande ställning som upprepar att kriget ska fortsätta tills Rysslands mål är uppnådda, har en väldigt stor mängd krigshetsare både i ledande ställning och i form av militärbloggare, hotar andra länder, talar om för andra länder vad de får/inte får göra, provocerar andra länder exempelvis genom att flyga in på andra länders territorier etc.
Nej, det kan inte vara detta Intet vänder sig emot.

Det var väl ändå de som startade?
Inte ens Intet kan väl förneka att det var ryssar som landsattes på Krim 2014. Där och då förnekades det såklart av Ryssland, men senare har de ju erkänt, så det borde väl även Intet klara av? Att det var Ryssland som startade kriget 2022 är väl också utom all tvekan?
Nej, inte heller detta kan Intet säga emot tror jag.

Ukraina har ju också velat förhandla om fred, medan Ryssland står fast vid sina krav från dag ett, de ändrar inget, inte det minsta intresserade av fred om det inte är genom att Ukraina kapitulerar.
Zelenskij har flera gånger sagt sig vara redo att möta Putin och tala fred, Ryssland sågar alla sådana försök. Ryska ledare upprepar konstant att Ryssland ska uppnå alla sina mål innan det kan bli fred.
Svårt att säga emot ovanstående också, så det tror jag inte ens Intet gör.

Kan det vara så att Intet helt enkelt vänder sig mot att det pågår ett krig? Han kanske tänker att det bara pågår en "militärteknisk specialoperation"?

Jag gissar på att det inlägget inte kommer besvaras av Intet, framförallt inte med något relevant, utan att det bara kommer generera en skrattgubbe.
 
  • Gilla
Krille4 och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Det är ingen ide att försöka förklara för er som inte vill se.
Du kan inte ens ge en hint?

Det låter snarare som att du inte vet.
 
  • Gilla
Krille4 och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.