Status
Inte öppen för fler kommentarer.
B Bitterhetsakademin skrev:
Vad gäller de bortförda barnen är det ett brott mot folkrätten och värt att fördöma. Däremot är det svårt att få grepp om omfattningen. FN har namn på 1200 barn varav tjugo procent återförenats med sina föräldrar, Ukraina talar om 20000 och några källor påstår 200000 barn. Enligt Kvartals artikel den 17/2 rör det sig om knappt 20000.
Det är inte rimligt att siffran är högre än 20000. Ukraina skulle inte framföra en siffra som är fel nedåt. Att FN inte har namnen på dem är inte så konstigt: de är ju främst från idag ockuperade områden där Ryssland kontrollerar informationen. FNs siffra blir därför automatiskt en underskattning.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Hur mår Netanyahu och hur många fingrar har han egentligen?
Många spekulationer om hans eventuella, välsignade frånfälle på sistone.

Här är en snutt från hans eget X-konto där det i början ser ut som om hans vänsterhand kortvarigt berikas med ännu ett finger.

Vore det så väl att han nedstigit till dödsriket kanske det finns hopp för välden iallafall när åtminstone en cancersvulst avlägsnats och däckexplotionen blir en pyspunka istället.
Eller tvärtom. Den som lever får se 😬

Fusk eller fakta?

https://x.com/netanyahu/status/2032347755247517738?ref_src=twsrc^tfw|twcamp^tweetembed|twterm^2032347755247517738|twgr^3fdfe4e62efa2be0d6a12bddc87e6c28710041d3|twcon^s1_c10&ref_url=https://www.palestinechronicle.com/fact-check-where-is-netanyahu-and-why-are-questions-spreading-online/
 
Redigerat:
  • Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Det finns iallafall enstaka i ledningen som står upp för moraliska principer.
Joe Kent har lämnat in sin avskedsansökan från posten som chef för National Counterterrorism Center eftersom han inte kan stödja det omoraliska kriget mot Iran.
Han skriver i sitt avskedsbrev att det står klart att kriget startades efter påtryckningar från Israel och den mäktiga israellobbyn.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Fairlane
B Bitterhetsakademin skrev:
Det finns iallafall enstaka i ledningen som står upp för moraliska principer.
Joe Kent har lämnat in sin avskedsansökan från posten som chef för National Counterterrorism Center eftersom han inte kan stödja det omoraliska kriget mot Iran.
Han skriver i sitt avskedsbrev att det står klart att kriget startades efter påtryckningar från Israel och den mäktiga israellobbyn.
Jag tyckte det lät ok, tills jag läste på lite mer om Joe Kent.
Det verkar finns lite antisemitiska sidor hos honom och han verkar inte ha alla hästar i stallet. han har framfört teorier om att det var FBI som iscensatte stormningen av Kapitolium till exempel. För den som gillar konspirationsteorier, gillar i betydelsen tror på dem, är han säkert vettig, men för mig är han inte riktigt det. Jag delar dock slutsatsen att Trump låtit sig luras av Netanyahu etc och att kriget är orättfärdigt.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tyckte det lät ok, tills jag läste på lite mer om Joe Kent.
Det verkar finns lite antisemitiska sidor hos honom och han verkar inte ha alla hästar i stallet. han har framfört teorier om att det var FBI som iscensatte stormningen av Kapitolium till exempel. För den som gillar konspirationsteorier, gillar i betydelsen tror på dem, är han säkert vettig, men för mig är han inte riktigt det. Jag delar dock slutsatsen att Trump låtit sig luras av Netanyahu etc och att kriget är orättfärdigt.
Kent har haft en hög chefsposition så han liknar inte den typiske foliehatten.
Det är ett faktum att AIPAC är en av de största och mest inflytelserika lobbyingorganisationerna i Usa med en budget på 156 miljoner dollar för räkenskapsåret 2023-2024.
361 av kongressledamöterna tog 2024 emot mer än 53 miljoner $ från AIPAC.
Det har länge varit vanligt att beskylla rättmätig kritik mot staten Israel för att vara antisemitism men de orden börja mista sin makt i takt med att Israels brott mot mänskligheten har exponerats.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
B Bitterhetsakademin skrev:
Kent har haft en hög chefsposition så han liknar inte den typiske foliehatten.
Tillsatt av Trump, eftersom han är (eller åtminstone har varit) en väldigt trogen Trump.
tillsatt för drygt ett år sen. Det finns en hel del konstigheter med honom. Han ansåg till exempel att Anthony Fauci borde åtalas för mord.
B Bitterhetsakademin skrev:
Det är ett faktum att AIPAC är en av de största och mest inflytelserika lobbyingorganisationerna i Usa med en budget på 156 miljoner dollar för räkenskapsåret 2023-2024.
361 av kongressledamöterna tog 2024 emot mer än 53 miljoner $ från AIPAC.
Vilket är rätt irrelevant, då det inte var kongressen som startade kriget, det var Trump tillsammans med Netanyahu.
B Bitterhetsakademin skrev:
Det har länge varit vanligt att beskylla rättmätig kritik mot staten Israel för att vara antisemitism men de orden börja mista sin makt i takt med att Israels brott mot mänskligheten har exponerats.
Ja, det är har tyvärr varit ett vanligt agerande att anklaga folk som kritiserar Israels agerande för antisemiter. Det är givetvis vansinnigt, men det är ju också vansinnigt att ducka för antisemitism bara för att man också kritiserar Israels agerande. Jag vet inte om Joe Kent är antisemit eller om det bara är något man nu kastar på honom för att det inte ska se lika illa ut för Trump, men han verkar onekligen falla in i en hel del konspirationsteorier. Som sagt, gillar man konspirationsteorier och tror på dem, så är han säkert en vettig kille, i min värld är han inte riktigt det, även om jag uppskattar denna kritik mot kriget.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Efter gårdagens israeliska angrepp mot en iransk gasanläggning svarande Iran med omfattande vedergällning och har lovat att slå ut hela produktionen i Mellanöstern om anfallen fortsätter. Skadorna blev omfattande men Iran varnade i förväg så raffinaderierna var utrymmda. Det talas nu om risk för extrem gasbrist under flera år, slås produktionen ut varaktigt kommer priset på den amerikanska gasen trissas upp till fantasinivåer då Europa och Asien bjuder över varandra. Ska det finnas gas till ett pris folket kan betala blir det nog till att stå med mössan i hand och försöka få köpa av Ryssland.
Dessutom används gasen som råvara till konstgödsel och redan nu har priserna på den skenat till rekordnivåer. Det är möjligt att tillverka den med vätgas tillverkad med el från solceller vilket både skulle vara miljövänligt och minska beroendet av råvaror från mindre pålitliga länder men har hittills varit för dyrt.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Mikael_L
Intet Intet skrev:
Skall vi gissa att det gasberoende Europa klarar sig fjorton dar sådär innan det blir ransonering och total punktering.
Ja enligt säkra källor så kraschar hela Europa idag (eller det är sista möjliga dagen, egentligen skulle det hänt för någon dag sedan), med ransonering och total punktering.

Gaspriset fram till idag:
Graf över EU:s naturgaspriser som visar en ökning under de senaste sex månaderna fram till ett pris på 54,71 EUR/MWh, graf från tradingeconomics.com.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var de senaste 6 månaderna, för lite överblick och historik, återigen postar jag en 5-års.
Graf över EU:s naturgaspriser i EUR/MWh från 2021 till 2026, med en topp 2022 och nuvarande pris på 54.710 EUR/MWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://tradingeconomics.com/commodity/eu-natural-gas
 
  • Gilla
b8q och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja enligt säkra källor så kraschar hela Europa idag (eller det är sista möjliga dagen, egentligen skulle det hänt för någon dag sedan), med ransonering och total punktering.

Gaspriset fram till idag:
[bild]

Det var de senaste 6 månaderna, för lite överblick och historik, återigen postar jag en 5-års.
[bild]

[länk]
Ja men det var innan det senaste dygnets utveckling i Mellanöstern, det går fort nu. Flera anläggningar i Qatar brinner och Iran har lovat att gå vidare och slå ut många fler raffinaderier. Usa säger sig nu vara beredda att slå ut Irans produktionskapacitet och sedan är spiralen med attacker och vedergällning i full gång. Det är vid den här tiden som Tysklands gaslager ska fyllas efter vintern och de är nu nere på bara tjugo procent mot normalt det dubbla så kommande vinter lär bli kostsam.
 
Mikael_L
Det låter verkligen som att du och intet mest hoppas på den enorma kraschen.
Det är verkligen inte det minsta konstigt att folk (inkl jag) tror att ni får ersättning från kreml, ni jobbar i vilket fall exakt i för dem rätt riktning, framför varenda en av kremls talepunkter.

Jag gillar inte människor som vill Sverige illa, som gör Sverige illa, som inte är patrioter.
 
  • Gilla
  • Haha
jawen och 5 till
  • Laddar…
Det här kan avvärja gaspriskraschen som det har varnats för. Det sker en överetablering av LNG-anläggningar och att bli av med en konkurrensen från mellanöstern skulle skapa andrum för producenter i Nord- och Sydamerika, i Afrika och i Europa.

Kina är knappast ledsna, de satsar på att ställa till solpaneler och vindkraftverk. Priset på solpaneler rusar nu och räddar krisande kinesiska solpanelfabriker. De kinesiska vindkraft- och kärnkraftbyggarna ler nog i mjugg. Även om olje- och gaspriserna går ner snabbt så kommer minnet att driva riskbedömningarna länge framöver.

Det här kriget kommer som en skänk från ovan för många företag och länder. Ryssland är ett av de länder som gynnas dramatiskt, men långt ifrån det enda. Centralasiatiska länder kommer bygga gaspipelines för export österut, söderut och västerut.

Jag förutser en global industriell boom på ingång.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Jag förutser en global industriell boom på ingång.
Stora frågan är väl hur allvarlig krisen hinner bli innan världen ska återuppbyggas?
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det låter verkligen som att du och intet mest hoppas på den enorma kraschen.
Det är verkligen inte det minsta konstigt att folk (inkl jag) tror att ni får ersättning från kreml, ni jobbar i vilket fall exakt i för dem rätt riktning, framför varenda en av kremls talepunkter.

Jag gillar inte människor som vill Sverige illa, som gör Sverige illa, som inte är patrioter.
Att hoppas på kraschen när man har ett stort hus att värma upp låter inte logiskt, man kanske får bli rysstroll för att ha råd.😆 Du verkar insatt i frågan, betalar de bra?
 
  • Haha
Intet
  • Laddar…
En joker i leken är att Trump funderar på att införa exportrestriktioner på amerikansk olja för att hålla nere priserna för de egna medborgarna. Detta skulle strypa utbudet på den internationella marknaden och driva upp priset ytterligare. Mellanårsvalet är på ingång och höga energipriser kommer straffa republikanerna hårt.
Vad gäller gaspriset gick det upp med 35 procent i den inledande handeln.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det låter verkligen som att du och intet mest hoppas på den enorma kraschen.
Det är verkligen inte det minsta konstigt att folk (inkl jag) tror att ni får ersättning från kreml, ni jobbar i vilket fall exakt i för dem rätt riktning, framför varenda en av kremls talepunkter.

Jag gillar inte människor som vill Sverige illa, som gör Sverige illa, som inte är patrioter.
Du gillar alltså korkade, kortsiktiga, arroganta idioter som dig själv?
Ursäkta. Glömde, självförhärligande.
Jag har säkert missat något men det får duga sålänge.

Lite utanför ämnet men det måste sägas, för livsfarligt vansinne måste bekämpas även om dumhet i sig inte är ett brott.

Gaspriserna hålls kanske nere för att några av någon orsak kortsiktigt vinner på att tulla på sina egna lager och hoppas på ett mirakel innom kort. Kanske fram till mellanårsvalet eller bara tills imorgon.

Det är tydligen bara vi landsförrädare som oroar oss för konsekvenserna av ett krig i världens energicentrum där målet för attackerna på båda sidor är energianläggningar. Ja, så korkade är rysstrollen.

De kloka "patrioterna" däremot. De dansar och sjunger dagen lång: -"ingen rädder för vargen här, vargen här, vargen här!".

Istället för att protestera mot de som startade anfallskkriget och försatte oss i detta eländiga läge, väljer naturligtvis en god "patriotidiot" det bekvämare alternativet att anonymt demonstrera sitt innehållslösa liv i ett hemmafixarforum. Det imponerar helt obegripligt på en liten skara likasinnade.
Människor i gemen är nog mer intresserade av att det oprovocerade vansinnet tar slut så fort som möjligt för att reducera följderna av Israelisk och amerikansk aggression än att läsa verklighetsfrämmande rappakalja från en svensk elektriker med grava självhjälpsbehov.

Tack vare ett så ansvarslöst beteende kommer en total omstart allt närmare.

Amen.
 
  • Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.