Status
Inte öppen för fler kommentarer.
I takt med att kriget fortgår förändras Ryssland. Folk skaffar allt färre barn barn. De som fortfarande skaffar många barn är muslimska befolkningsgrupper. Det är ingen hemlighet. Det talas om detta från det officella Ryssland. Effekten - förutom att befolkningen krymper - är att landet i tilltagande grad blir muslimskt. Flera delar av Ryssland består av områden som var muslimska men erövrades för länge sedan. Jag tvivlar på att dessa områden bryr sig så mycket om Putins ortodoxa imperiebyggande. Intresset för att erövra Ukraina, Finland och Baltikum är nog svalt. Det kan förbättra läget för Norden och Baltikum högst avsevärt på sikt. Dagestan är typexemplet. Från två miljoner invånare när Sovjetunionen föll 1991 till över tre miljoner idag. Andelen som uppger att de är etniska ryssar har minskat från 9% till 3%. Befolkningen är ung och och de gamla lever längre än vad som är vanligt i Ryssland. Det är i områden som Dagestan som Rysslands framtid finns.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
J jawen skrev:
Känns som att du ser Ryssland som "överlägset" i dialogen, men så är ju knappast sanningen.
När Japan dominerade kriget emot Kina 1937–1945, så hade Japan 73 milj invånare & Kina ca 500 milj.
Kina hade alltså hela 7 ggr fler människor "att tillgå"!

De påvisar hur otroligt viktigt teknik/ utbildning/ koordination/ vapenteknologi/ taktik & samarbete är under ett krig.
Ryssland är 3 ggr fler invånare men har i dagens mått en usel taktik, usel koordination & ett uselt samarbete eftersom dem flesta soldater tvingas kriga.
Lägg sedan till dagens totala förluster av krigsmateriel, förluster av manskap & en sedan länge mycket pressad ekonomi.

Inget enskilt land genom historien, har med "facit i handen" haft råd "att kriga" 5 år utan att skapa "fattigdom" för landet. Se bara England efter WW1
Hade de varit totalt överlägsna hade kriget varit över på några veckor men trots massivt bistånd från väst har det inte kommit till ett avgörande efter drygt fyra år. Ryssland verkar kunna ta stora förluster i manskap och fyller på hela tiden. Även om de saknar den modernaste utrustningen har de kvantiteter eller som Stalin sade: Kvantitet är en kvalitet i sig.
Som situationen ser ut är det låsta fronter även om Ukraina den sista tiden gjort vissa framsteg och återtagit en landyta ungefär motsvarande Arboga kommun.
Rysslands inflöde av drönare från Iran har sinat men de har en egen produktion som i viss mån kompenserar men Ukraina drabbas troligen i större grad av konflikten mellan Iran och Usa då lagren av missiler snabbt sinar.

B Bitterhetsakademin skrev:
Ryssland verkar kunna ta stora förluster i manskap och fyller på hela tiden. Även om de saknar den modernaste utrustningen har de kvantiteter eller som Stalin sade: Kvantitet är en kvalitet i sig.
Ja, dom får väl kasta stenar när vapnen är slut 😉

Och när Ryssland nu har tömt sina fängelser & tvångsinkallat 80 % av sitt manskap från avlägsna områden för att få ihop manskap till detta krig, så hopar sig problemen överlag.

Högre & högre ersättningar för dem som skriver på, men nu sedan en tid räcker det inte ens med höga ersättningar, & vad ska Ryssland göra då?
Mobilisera?, det kommer bli ramaskri i Ryssland om exempelvis Moskva eller ST: Petersburg- pojkar skickas ut i krig & sedan ska begravas av sina mammor (om dom har sådan tur att det finns en kropp att ens begrava)

Nä, jag tror Ryssland är mycket illa ute i situationen dom satt sig i på flera vitalt viktiga sätt.
Dom klarar inte tillräcklig vapenproduktion själva, färre & färre "nya soldater", bristfällig teknologi, dopad ekonomi som förr eller senare kommer bli kostsamt för hela det ryska folket.

Och deras framtida vapenexport ?.....Vilka vill köpa ens nu när "skarpt läge" påvisat hur usel den är?
Olja går alltid att sälja men 35 års infrastruktur riktat för Europa är "borta", & det tar lång tid att bygga "nya kanaler/pipelines" till "fjärran länder"

Utöver alla högutbildade som redan flytt landet.

• Gilla
  • Älska
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Men information från Gaza och Iran får du på trovärdigare vägar?
Egentligen inte. Men i Gasa är det lite enklare att se de sönderbombade sjukhusen, skolorna, "säkra" platserna, bostadshusen. Kort och gott allt är förstört. Samt Israels erkännande att de vill fördriva ursprungsbefolkningen och i gammal god nazistisk anda låta det utvalda folket få mer "livsrum". Det går ju liksom inte att missa.
Netanyahu har ju dessutom längtat efter att bomba Iran i fyrtio år. Alltså långt mycket längre än vad det påstådda kärnvapenhotet varit aktuellt. Ja, samma hot som USA nyss eliminerade med sin "vackra" operation skall nu elimineras en gång till.
Att det resonemanget vacklar förstår till och med ett nöt🤔.

Fairlane Fairlane skrev:
Det finns så många vittnesmål om personer som dömts till långa fängelsestraff för att de protesterat mot Putins anfallskrig mot Ukraina.
Vi har exempelvis Sasja Skotjilenko som dömdes till 7 års fängelse för att hon bytte ut 4 prislappar i en affär mot lappar som kritiserade kriget.
Medlemmar i gruppen Puśsy Riot har dömts till 13 år för protestsånger mot Ryssland.
Har inte emotsagt mig det heller.
Fairlane Fairlane skrev:
När du inte låtsas om saker som ovanstående (som bara är exempel, det finns hur mycket som helst), eller viftar bort det lite i förbigående, och samtidigt låtsas veta allt som USA eller Israel gör så är det faktiskt inte så märkligt att du anklagas så ofta för att få Rysslands ärenden. Jag tror faktiskt inte du inte förstår varför.
Här blev det inte många rätt, som så ofta när känslorna tar kommandot.
Att du aldrig lär dig?

Att några ovanligt ömhudade skygglappsförsedda främlingar inte kan läsa, är inte mitt ansvar. Möjligen deras mammor.

Fairlane
Intet Intet skrev:
Egentligen inte. Men i Gasa är det lite enklare att se de sönderbombade sjukhusen, skolorna, "säkra" platserna, bostadshusen. Kort och gott allt är förstört. Samt Israels erkännande att de vill fördriva ursprungsbefolkningen och i gammal god nazistisk anda låta det utvalda folket få mer "livsrum". Det går ju liksom inte att missa.
Netanyahu har ju dessutom längtat efter att bomba Iran i fyrtio år. Alltså långt mycket längre än vad det påstådda kärnvapenhotet varit aktuellt. Ja, samma hot som USA nyss eliminerade med sin "vackra" operation skall nu elimineras en gång till.
Att det resonemanget vacklar förstår till och med ett nöt🤔.
Det är inte särskilt svårt att se säkra bilder från Mariupil, Butja etc om man vill.
Intet Intet skrev:
Har inte emotsagt mig det heller.
Den du skriver inte att det är fel, bara att du inte vet ... "Jag vet helt enkelt inte då min kännedom om rysk rättsskipning grundar sig på vad jag får till mig via SVT o.dy."
Intet Intet skrev:
Här blev det inte många rätt, som så ofta när känslorna tar kommandot.
Att du aldrig lär dig?

Att några ovanligt ömhudade skygglappsförsedda främlingar inte kan läsa, är inte mitt ansvar. Möjligen deras mammor.
Om alla misstolkar allt du skriver så kanske du inte är så tydlig?

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är inte särskilt svårt att se säkra bilder från Mariupil, Butja etc om man vill.
Det vet jag. Det pågår ett krig där, inte utrotning av en hel civilbefolkning.
Fairlane Fairlane skrev:
Den du skriver inte att det är fel, bara att du inte vet ... "Jag vet helt enkelt inte då min kännedom om rysk rättsskipning grundar sig på vad jag får till mig via SVT o.dy."
Det klart det är fel enligt min moral men hur den ryska lagstiftningen ser ut, vet jag inte.
Fairlane Fairlane skrev:
Om alla misstolkar allt du skriver så kanske du inte är så tydlig?
Om "alla" i din världsbild, är en liten skara ryggdunkande främlingar som peppar varandra att missförstå, så får det vara så. Det är hur som helst inget jag kan eller är intresserad av att lösa åt dom. Det får som sagt deras mammor göra.

• Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:

Det klart det är fel enligt min moral men hur den ryska lagstiftningen ser ut, vet jag inte.

Om "alla" i din världsbild, är en liten skara ryggdunkande främlingar som peppar varandra att missförstå, så får det vara så. Det är hur som helst inget jag kan eller är intresserad av att lösa åt dom. Det får som sagt deras mammor göra.
FNs människorättsexperter håller inte alls med dig.
Det gör däremot folkmördarnas propaganbdister.

• Gilla
  • Älska
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
FNs människorättsexperter håller inte alls med dig.
Det gör däremot folkmördarnas propaganbdister.
Säger de verkligen att Ryssland försöker utrota hela Ukrainas civilbefolkning? Är du helt säker eller är det bara en önskedröm?
Men nu drar du återigen iväg ifrån ämnet pyspunka och återstart.
Vad tror du om det vi faktiskt diskuterar, eller borde diskutera ifall alla hade haft sitt luktsalt lätt tillhands.
Pyspunk, återstart eller ingenting?

Redigerat:
Intet Intet skrev:
Men i Gasa är det lite enklare att se de sönderbombade sjukhusen, skolorna, "säkra" platserna, bostadshusen. Kort och gott allt är förstört. Samt Israels erkännande att de vill fördriva ursprungsbefolkningen och i gammal god nazistisk anda låta det utvalda folket få mer "livsrum".
Dina meningar passar helt in på hur man beskriver Rysslands invasion av Ukraina 👍
Bara 15 gånger fler människor inblandade i kriget mot Ukraina & hemskheterna sker på en större landmassa.

Konstigt att du tycker det "är enklare att se" någonting som är i betydligt "mindre skala".
Eller förresten!...Det är väl bara "dina känslor" som talar, fast du tycker att man ska lämna känslor därhän.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Säger de verkligen att Ryssland försöker utrota hela Ukrainas civilbefolkning
Det är ingenting som Israel strävar efter heller, det är "styret" i landet bägge vill påverka 👍
Och kärnvapenfrågan är väsentlig.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Redan i maj 2025 hade 53000 dödats i Gaza varav enligt vissa uppgifter så många som 83 procent var civila.
Under perioden 2023 till och med 2025 dödades enligt FN 6576 civila Ukrainare.
Siffrorna talar sitt tydliga språk...

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Fairlane
Intet Intet skrev:
Som i Iran alltså?
Med skillnaden då att ryssarna regelbundet och högst avsiktligt mördar civila. Den stora skillnaden är väl framförallt Ukrainas möjlighet att försvara sig. Eftersom Putin och hans kumpaner inte anser att det finns något Ukraina, inte finns något ukrainskt språk, inte finns någon ukrainsk kultur etc så kan de ju inte utrota det på samma sätt.
Intet Intet skrev:
Självklart behöver man inte vara expert på rysk lagstiftning, men du vet inte att man stiftat lagar efter krigets utbrott, där man gör det förbjudet att tala illa om militären? Du vet inte att folk dömts till långa fängelsestraff för att de visat en skylt med "stoppa kriget"? Ellet en blank skylt? Du känner inte till historien där en 11-åring målade en krigskritisk bild och så fick hon inte längre bo hos pappan, som för övrigt dömdes till fängelse?
Intet Intet skrev:
Det är en rätt stor skara, faktiskt. Många av oss har totalt olika åsikter i andra frågor, men som är hur du hela tiden försöka förminska de ryska övergreppen, nu med "jag vet inte hur den ryska lagstiftningen ser ut". Eller kommenterar "Slänger kritiker i fängelse, avrättar meningsmotståndare, lurar den egna befolkningen, startar anfallskrig etc." (Rörande Putin, som du tycker är mycket bättre än Trump och Netanyahu)
med "Det här är en uppfattning vi pumpas med."
Det är alltså en uppfattning vi pumpas med, men det kanske inte är sant?

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Redan i maj 2025 hade 53000 dödats i Gaza varav enligt vissa uppgifter så många som 83 procent var civila.
Under perioden 2023 till och med 2025 dödades enligt FN 6576 civila Ukrainare.
Siffrorna talar sitt tydliga språk
FN talar om "minst" 15.000, och vad som skett beträffande dödsfall i alla "gigantiska" ockuperade områden lär vi aldrig riktigt få reda på, men flygfotografier har visat på åtskilliga massgravar som gjorts.

Och precis som du säger, så vet dem inte antalet dödade civila i Gaza heller, men jag är med "logiska tankar" redan övertygad att Ukraina totalt kommer ha avsevärt fler dödade civila när allt till slut kan "sammanställas" med "bättre information".

Sedan exakt vad som hänt dem 100.000 tals "bortrövade" Ukrainabarnen!

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
J jawen skrev:
FN talar om "minst" 15.000, och vad som skett beträffande dödsfall i alla "gigantiska" ockuperade områden lär vi aldrig riktigt få reda på, men flygfotografier har visat på åtskilliga massgravar som gjorts.

Och precis som du säger, så vet dem inte antalet dödade civila i Gaza heller, men jag är med "logiska tankar" redan övertygad att Ukraina totalt kommer ha avsevärt fler dödade civila när allt till slut kan "sammanställas" med "bättre information".

Sedan exakt vad som hänt dem 100.000 tals "bortrövade" Ukrainabarnen!
Vad gäller de bortförda barnen är det ett brott mot folkrätten och värt att fördöma. Däremot är det svårt att få grepp om omfattningen. FN har namn på 1200 barn varav tjugo procent återförenats med sina föräldrar, Ukraina talar om 20000 och några källor påstår 200000 barn. Enligt Kvartals artikel den 17/2 rör det sig om knappt 20000.

Trump har nu gått ut med att det är mycket dåligt för Natos framtid om inte de övriga länderna bistår Usa i kampen mot Iran. Han säger sig ha krävt att sju länder som är beroende av olja från regionen ska vakta sundet men vägrade uppge vilka. Tidigare har han ställt krav på ett flertal länder att bidra men intresset har varit blygsamt, såväl Frankrike som Japan har avböjt och inget annat land har lovat att sända skepp till Hormuzsundet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.