98 162 läst ·
1 518 svar
98k läst
1,5k svar
Pyspunka eller global reset av det monetära systemet?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ja, religion kan verkligen vara "livsfarlig", och verkar kunna "slunga tillbaka" människans intelligens & lärdom 2000 år bak i tiden......när det passar dem.B Bitterhetsakademin skrev:Vad som känns verkligt obehagligt är de högerkristnas retorik att detta är upptakten till Harmagedon, slutstriden och pratet om att Trump är "den smorde". Detta är åsikter från den högsta ledningen och inte någon förvirrad frikyrkopastor. Ännu galnare profetior finns i Israel där det talas om Eretz Yisrael, Storisrael som är utlovat av Gud och ska täcka större delen av Mellanöstern.
I ljuset av detta blir Netanyahus ord om att förvandla Libanon till ett nytt Gaza mer begripligt.
Känner att jag inte behöver åka till Ryssland för att kunna ta del av det Ryssland "står för/ ser ut eller styrs", precis lika som att jag inte heller behöver åka till månen, för att få se vårt vackra jordklot uppifrån.Intet skrev:
Rysslands historia sista 1500 åren är relativt "lika", & löser inte våld problemen så tar man till mera våld.
år 600 eller 2025, ingen större skillnad faktiskt.
De kan säkert vara så. Såvitt jag kan minnas har jag aldrig påstått något annat.Fairlane skrev:
Jag vet helt enkelt inte då min kännedom om rysk rättsskipning grundar sig på vad jag får till mig via SVT o.dy.Fairlane skrev:
Det är nog säkrast för dig.J jawen skrev:
Det låter som en beskrivning av Europa i allmänhet och England i synnerhet.J jawen skrev:
Men nu börjar vi driva rakt in i rysskräckens grumliga träsk. Vilket är långtifrån både pyspunkor och omstarter.
Absolut om man talar om förr i tiden, men övriga Europa har inte "stått stilla" i "utvecklingen" av "människosyn" såsom Ryssland gjort.Intet skrev:
Och vad gäller det monetära systemet, så lär det inte "rasa ihop" förens största delen av världens befolkning helt enkelt "fått nog".
Men långt före det sker lär vi se inbördeskrig & strider överallt "i världen", men fasansfullt många dödade.
Jaha du! Jag börjar väl med att citera ditt eget motstridiga påstående om 1500 år, vilket jag bedömmer som "förr I tiden", så kan du förklara ditt virrvarr därifrån. OK?J jawen skrev:
"Rysslands historia sista 1500 åren är relativt "lika", & löser inte våld problemen så tar man till mera våld.
år 600 eller 2025, ingen större skillnad faktiskt."
Det beror ju på vad du menar med "rasa ihop". Det kan ju bli ett halvlångsam pyspunkeomstart istället. Kanske börjar det nu när Trump retar gallfeber på en och annan som ogillar att han startar krig i parti och minut för att göra sina donatorer och kompis glad, vilket får väldigt många att förlora väldigt mycket pengar. Sedan finns det ju andra som tjänar en väldigt massa pengar också. Till exempel de som inte seglar genom Hormossundet och de som sitter på en massa vapen som de kan kränga av med en liten vinst nu när USA skeppar allt de har till Israel eller bränner av själva.J jawen skrev:
Det alternativet är ju inte så osannolikt. Vi kan ju börja med EUs och NATOs sönderfall ock petrodollarns kollaps. Bara det lilla skulle sätta sprett på vår del av världen.J jawen skrev:
Dollarn har stärkts rejält senaste tiden och som lök på laxen kommer oljepriset att skena, allt sammantaget leder detta till skenande priser på så gott som alla varor. Blir det långvarigt lär lantbruket få problem då merparten av konstgödseln produceras i Ryssland och Iran. Riksbankens enda vapen att ta till är massiva räntehöjningar, vi ligger fortfarande långt under nivåerna på nittiotalet men det kommer svida för den överbelånade medelklassen.
Iran har vetat om hotet och haft årtionden på sig att finslipa strategierna. Deras smartaste drag är en decentraliserad krigsmakt där de 31 provinserna var och en kan ses som självständiga enheter och fortsätter att strida även om den högsta ledningen försvinner.
Historiskt sett brukar ett yttre hot få befolkningen att sluta upp kring regimen och det ser vi nu i kriget mot Iran.
Iran har vetat om hotet och haft årtionden på sig att finslipa strategierna. Deras smartaste drag är en decentraliserad krigsmakt där de 31 provinserna var och en kan ses som självständiga enheter och fortsätter att strida även om den högsta ledningen försvinner.
Historiskt sett brukar ett yttre hot få befolkningen att sluta upp kring regimen och det ser vi nu i kriget mot Iran.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Men information från Gaza och Iran får du på trovärdigare vägar?Intet skrev:
Det finns så många vittnesmål om personer som dömts till långa fängelsestraff för att de protesterat mot Putins anfallskrig mot Ukraina.
Vi har exempelvis Sasja Skotjilenko som dömdes till 7 års fängelse för att hon bytte ut 4 prislappar i en affär mot lappar som kritiserade kriget.
Medlemmar i gruppen Puśsy Riot har dömts till 13 år för protestsånger mot Ryssland.
När du inte låtsas om saker som ovanstående (som bara är exempel, det finns hur mycket som helst), eller viftar bort det lite i förbigående, och samtidigt låtsas veta allt som USA eller Israel gör så är det faktiskt inte så märkligt att du anklagas så ofta för att få Rysslands ärenden. Jag tror faktiskt inte du inte förstår varför.
Belgiens premiärminister De Wever säger i en intervju att EU inte kan besegra Ryssland genom vapenleveranser och sanktioner utan det måste till förhandlingar med Putin vilket kommer bli svårsmält för väst. Han hävdar att flera EU-ledare håller med honom privat men han är vid sidan av Orban och Fico den enda som säger det öppet.
Usa har slutat skicka vapen till Ukraina men säljer fortfarande till Natoländer som sedan skickar vidare till Ukraina men i takt med att Usa och Israel gör av med lagren av avancerade missiler mot Iran kommer leveranserna att sina.
De Wever tror att Trump kommer pressa Ukraina till ett fredsavtal som då sannolikt blir mycket ofördelaktigt och att de kan få till ett bättre avtal med mindre landavträdelser än vad annars blir fallet om EU tar direktkontakt med Putin och inleder förhandlingar.
Usa har slutat skicka vapen till Ukraina men säljer fortfarande till Natoländer som sedan skickar vidare till Ukraina men i takt med att Usa och Israel gör av med lagren av avancerade missiler mot Iran kommer leveranserna att sina.
De Wever tror att Trump kommer pressa Ukraina till ett fredsavtal som då sannolikt blir mycket ofördelaktigt och att de kan få till ett bättre avtal med mindre landavträdelser än vad annars blir fallet om EU tar direktkontakt med Putin och inleder förhandlingar.
Rysslands våldsamma historia från urminnes tider är lika våldsam än idag, dvs Ryssland använde lika mycket våldskapital år 600, som man fortfarande gör 2026. (jag kan inte förstå varför du missförstod?)Intet skrev:
USA skeppar "allt de har"....Tillåt mig småle 😊Intet skrev:
Så nu har du tydligen insyn i USA totala vapenlagerarsenal & vapenproduktionsindustri!
Du som inte ens har liiiiiite insyn i Rysslands eget folks situation angående yttrandefrihet?
Jag tror i så fall "det börjar" med en riktigt stor händelse först, exempelvis att Kina kliver in i ett krig & öppet samarbetar med Ryssland eller liknande. Då kommer Indien tvingas "ta ställning" & sedan är "dansen" igång.Intet skrev:
Och med det redan nu stora missnöjet som finns i väldigt många länder även i väst (som konstant ligger å bubblar), så finns det nog många grupperingar som redan ligger i startgropen för att skapa "mer kaos"
Ja du för ju ständigt fram kremls talespunkter, det vet vi ju sedan länge.Intet skrev:
Jag hoppas att du åtminstone får bra betalt.
Känns som att du ser Ryssland som "överlägset" i dialogen, men så är ju knappast sanningen.B Bitterhetsakademin skrev:Belgiens premiärminister De Wever säger i en intervju att EU inte kan besegra Ryssland genom vapenleveranser och sanktioner utan det måste till förhandlingar med Putin vilket kommer bli svårsmält för väst. Han hävdar att flera EU-ledare håller med honom privat men han är vid sidan av Orban och Fico den enda som säger det öppet.
När Japan dominerade kriget emot Kina 1937–1945, så hade Japan 73 milj invånare & Kina ca 500 milj.
Kina hade alltså hela 7 ggr fler människor "att tillgå"!
De påvisar hur otroligt viktigt teknik/ utbildning/ koordination/ vapenteknologi/ taktik & samarbete är under ett krig.
Ryssland är 3 ggr fler invånare men har i dagens mått en usel taktik, usel koordination & ett uselt samarbete eftersom dem flesta soldater tvingas kriga.
Lägg sedan till dagens totala förluster av krigsmateriel, förluster av manskap & en sedan länge mycket pressad ekonomi.
Inget enskilt land genom historien, har med "facit i handen" haft råd "att kriga" 5 år utan att skapa "fattigdom" för landet. Se bara England efter WW1