97 238 läst ·
1 518 svar
97k läst
1,5k svar
Pyspunka eller global reset av det monetära systemet?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Låt oss hoppas, men f.n vet...Huddingebo skrev:
Jag har bekanta som är republikaner ut i fingerspetserna (amerikaner), som avskydde Trump när han började kandidera till att få bli republikanernas presidentkandidat första gången. De avskydde hans olika uttalanden om kvinnor etc, men så fort han var nominerad så var det nog inte så farligt med dessa uttalanden etc och givetvis skulle de rösta på honom. Nu är han nära på helgonförklarad av dem...
Det är ett äldre par och de har 4 vuxna barn som avskyr Trump, så vi får väl hoppas att den yngre generationen är lite vettigare.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 573 inlägg
Det är rätt många som inte direkt bidrar, även om Iran med sian anfall mot grannstaterna försöker skapa fler direkta fiender.'Intet skrev:
Inte bara Spanien. Även Italien och Turkiet vägrar att bidra till detta vansinniga israeliska anfallskrig.
När argumenten tryter dras trollkortet fram😁.
Låt oss säga att det här anfallskriget går lika illa som det brukar när USA är inblandat och den naiva tron några skribenter luftat att det är över på en vecka visar sig vara lika fel som i Vietnam, Afghanistan, Irak osv. Hur går det då för vår ekonomi när USA inte har någon ammunition kvar vare till sig själva eller till sin herre. Skall de, även det, som vanligt slänga vapnen och fly fältet och lämna ett totalt kaos efter sig med i bästa fall regionala krig och höga oljepriser på grund av oljebrist?
Då blir det inte bara pyspunk utan en däckexplotion. För vad? Två mäns egon där den ene vill glömma olämpliga kontakter och missnöjda väljare medans den ande vill slippa fängelse.
Det ser verkligen inte ljust ut med vår ekonomi.
"anfallskriget går lika illa som det brukar när USA är inblandat" -där ser jag inte hur du tänker: Anfallen brukar ju gå lysande (Ur USAs synvinkel): Inte många kan stå emot USA (eller Israels) totala dominans från luften och deras effektiva luftstridskrafter, logistik och teknologiska överlägsenhet.
Men det är en helt annan sak än strategiskt vinna krig. Där har USA ett otroligt dålgt track record.
Och det är svårt att bomba bort en regim och sätta in en ny från luften...om det nu faktiskt är målet (personligen känns det mer som att Trump gör en "polare" en tjänst och hjälper Netanyahu).
Att USA får "Slut" på ammunition tror jag inte, möjligen "lågt" eller så man måste prioritera jsut denna konflikt. Det är då värre med allierade, tex gulfstaterna,eller leveranser till tex Ukraina (via Europa som ju köper dessa system/ammunition). Men det handlar isf om en mer utdragen konflikt.
Ekonomin är fortfarnde ett frågetecken: Jag tror, utan att egentligen vet mer än ngn annan, att Trump kommer vilja dra sig ur inom "kort" (veckor?).
Frågan är dels om han kan det. Och hur Iran tex kommer reagera: Kommer dom vilja, och kunna, hota Hormuz tex ?
Där är det ekonomiska impacten tror jag.
Om man, som i USA mfl, kan ta bort Irans förmåga att hota Hormuz och skydda sjöfatren så kan ekonomin, inkl börserna repa sig rätt snabbt. Om det inte går, och Iran kan och fortsätter hota, och dom visar detta, då kommer det bli värre.
För Irans folk tror jag tyvärr inte detta kommer göra det bättre...man kan som sagt inte bomba bort en regim från luften :/
Och om Trump räknar med att dom skall resa sig mot regimen när den är försvagad...det kan ju hända, Men utan tydlig inhemsk oppostition, systematiskt förtryck under årtionden och utan vapen så ser det ju inte jätteljust ut. Vi får se.
Jag är inte en fan av diktaturer, men att starta krig är sällan bra för gemene man
Det sägs att Iran har avancerade undervattensdrönare som användes vid de två framgångsrika attackerna mot två oljetankers som nu brinner. Om detta är riktigt samt att sundet är minerat så kommer det ta tid. Den nye ayatollan är med rätta heligt förbannad på Israel och Usa efter att fått stora delar av sin släkt mördad. Han lovar hämnd på flera fronter och att hålla sundet stängt ett halvår. Trump har satt sig i en situation som han inte kan ta sig ur. Det enda han lyckats med är att svetsa samman det iranska folket mot en yttre fiende. Iran har haft årtionden på sig att förbereda sig mot fienden.klaskarlsson skrev:
Det är rätt många som inte direkt bidrar, även om Iran med sian anfall mot grannstaterna försöker skapa fler direkta fiender.'
"anfallskriget går lika illa som det brukar när USA är inblandat" -där ser jag inte hur du tänker: Anfallen brukar ju gå lysande (Ur USAs synvinkel): Inte många kan stå emot USA (eller Israels) totala dominans från luften och deras effektiva luftstridskrafter, logistik och teknologiska överlägsenhet.
Men det är en helt annan sak än strategiskt vinna krig. Där har USA ett otroligt dålgt track record.
Och det är svårt att bomba bort en regim och sätta in en ny från luften...om det nu faktiskt är målet (personligen känns det mer som att Trump gör en "polare" en tjänst och hjälper Netanyahu).
Att USA får "Slut" på ammunition tror jag inte, möjligen "lågt" eller så man måste prioritera jsut denna konflikt. Det är då värre med allierade, tex gulfstaterna,eller leveranser till tex Ukraina (via Europa som ju köper dessa system/ammunition). Men det handlar isf om en mer utdragen konflikt.
Ekonomin är fortfarnde ett frågetecken: Jag tror, utan att egentligen vet mer än ngn annan, att Trump kommer vilja dra sig ur inom "kort" (veckor?).
Frågan är dels om han kan det. Och hur Iran tex kommer reagera: Kommer dom vilja, och kunna, hota Hormuz tex ?
Där är det ekonomiska impacten tror jag.
Om man, som i USA mfl, kan ta bort Irans förmåga att hota Hormuz och skydda sjöfatren så kan ekonomin, inkl börserna repa sig rätt snabbt. Om det inte går, och Iran kan och fortsätter hota, och dom visar detta, då kommer det bli värre.
För Irans folk tror jag tyvärr inte detta kommer göra det bättre...man kan som sagt inte bomba bort en regim från luften :/
Och om Trump räknar med att dom skall resa sig mot regimen när den är försvagad...det kan ju hända, Men utan tydlig inhemsk oppostition, systematiskt förtryck under årtionden och utan vapen så ser det ju inte jätteljust ut. Vi får se.
Jag är inte en fan av diktaturer, men att starta krig är sällan bra för gemene man![]()
Här intervjuas Jefferey Sachs igen.
För de som är intresserade av någon som faktiskt vet vad han talar om är det bara till att lyssna på hans analys av Israels anfallskig på Iran.
För de trångsynta kan meddelas att den gode Jeffrey föraktar Trump vilket per automatik gör honom till en pålitlig expert 😀.
Hur som helst är det pyspunka eller total omstart för hela slanten.
För de som är intresserade av någon som faktiskt vet vad han talar om är det bara till att lyssna på hans analys av Israels anfallskig på Iran.
För de trångsynta kan meddelas att den gode Jeffrey föraktar Trump vilket per automatik gör honom till en pålitlig expert 😀.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Jag vet inte om jaIntet skrev:
Här intervjuas Jefferey Sachs igen.
[media]
Ladda upp bild/video
https://www.byggahus.se/forum/attac...=314997&hash=f1e8e4522a34ce907108d50edcce8e77
g räknas till "de trångsynta", men jag ogillar Trump, Netanyahu och Putin, samt deras anfallskrig. Den här ska jag försöka se, den är inte alltför lång.
Den är nästan 2 timmar lång, kan du sammanfatta?Intet skrev:
Om det är fascistpropaganda så antar att han tyckte Rysslands anfall var bra och riktigt, för det är väl Putin-Ryssland som är det land som är mest fascistiskt i vårt närområde?
Förstår inte riktigt vad du menar.Fairlane skrev:
Din länk leder ingen vart.
Trångsynt, är väl en smaksak. Själv tycker jag han är vidsynt som inte följer det för tillfället gällande modet. Det är kanske därför han har kunnat ägna sig åt diplomati i trettio år.
Det programmet spelade Youtube upp automatiskt efter intervjun med Sachs.Fairlane skrev:
Max William finner jag helt vidrig. Han är själva sinnebilden av en trångsynt människa. Vem Andreas von der Hailen är, har jag inte en aning om, utan jag lade in det som en total motpol till Geoffrey Sachs. Enkom för att bredda diskussionen. Den tenderar ju annars som bekant att bli uttråkande enkelspårig.
Så långt jag stod ut att lyssna glorifierade de bägge Facisterna, Facistnationen Israels anfallskrig. Även USA berömdes för sin hjältemodiga insats för att befria Iraks befolkning. Att de istället verkar ena landet, nämndes inte med ett ord.
Jämfört med Israel och USA spelar Putin i gärdsgårdsserien, men det vet du naturligtvis redan även om du inte vill erkänna det 😀.
Men, som sagt. Jag lyssnade bara en stund på den gode Max.
Iran kommer att börja släppa på oljetransporter genom sundet för de skepp vars last är betald i yuan.
Ett slag mot petrodollarsystemet och något som förargar Trump.
Massiva bombningar mot ön Kharg sägs ha slagit ut Irans militära installationer och är en trolig förberedelse för invasion av ön som har den största oljeterminalen i regionen. Det förmodas att den sprängs av iranierna själva om den riskerar att falla i fiendens händer.
Ett slag mot petrodollarsystemet och något som förargar Trump.
Massiva bombningar mot ön Kharg sägs ha slagit ut Irans militära installationer och är en trolig förberedelse för invasion av ön som har den största oljeterminalen i regionen. Det förmodas att den sprängs av iranierna själva om den riskerar att falla i fiendens händer.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Ok, den var inte meningen alls är den skulle vara med. Det måste blivit problem i citeringen så den förstår jag att du inte förstår.Intet skrev:
Jag menade helt enkelt att jag ska försöka se den första videon du länkade till.
Är det Putin som du ser som vidsynt?Intet skrev:
Jag tycker illa om Israels anfall av Iran och deras agerande i Gaza, liksom Trumps agerande i nästan allt han gör. Att anfallet enar Iran är jag däremot inte helt övertygad om.Intet skrev:
Gör han? Slänger kritiker i fängelse, avrättar meningsmotståndare, lurar den egna befolkningen, startar anfallskrig etc.Intet skrev:
Ok. Men var det värt det?Intet skrev:
Det förklarar sakenFairlane skrev:
Naturligtvis inte. Vi pratade om Jeffrey Sacks och då var det givetvis han jag syftade på.Fairlane skrev:
Jag tror det gör det. När ett land krigar enar de folket. Speciellt gäller det länder som helt regelvidrigt anfalls av till synes helt överlägsna makter. David mot Goliat.Fairlane skrev:
Att Iran visar sig vara allt an̈nat är några skrikande beuiner med K-pistar. Istället visar de sina USA-allierade grannar att Amerikas skydd de förlitat sig på, inte verkar vara så effektivt när det väl gäller.
Det här är en uppfattning vi pumpas med.Fairlane skrev:
Vad medelIvan tycker om sitt land och dess styre, vet vi däremot väldigt lite om.
För egen del ser jag att Israel och den lättmanipulerade dumme, starke storebrodern, är ett långt mycket större hot mot världsfreden än Ryssland. Det är bara att börja räkna antalet krig och militärbaser i andra länder.
Nej. Verkligen inte! Mer hjärntvättade idioter har jag nog aldrig sett.Fairlane skrev:
Men i studiesyfte över mänsklig ignorans.
Vad som känns verkligt obehagligt är de högerkristnas retorik att detta är upptakten till Harmagedon, slutstriden och pratet om att Trump är "den smorde". Detta är åsikter från den högsta ledningen och inte någon förvirrad frikyrkopastor. Ännu galnare profetior finns i Israel där det talas om Eretz Yisrael, Storisrael som är utlovat av Gud och ska täcka större delen av Mellanöstern.
I ljuset av detta blir Netanyahus ord om att förvandla Libanon till ett nytt Gaza mer begripligt.
I ljuset av detta blir Netanyahus ord om att förvandla Libanon till ett nytt Gaza mer begripligt.
Nej. Det gör jag inte. Såklart det finns insyn. Det är ju bara att åka dit. Såg på ryska ambassadens hemsida för något år sedan att det inte fanns något inreseförbud för gemene svensk. Så, varför vidgar du inte dina vyer med en liten tripp.😃J jawen skrev:
En kompis luffade omkring där relativt länge och var mycket positivt överraskad över att ryssarna var väldigt gästfria och trevliga. Själv har jag inte ens varit på Gotland så min egen erfarenhet av det ryska Kynnet får anses som något begränsat.😀
Så här ser en typisk ryss ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så utan USA och Israel hade det ekonomiska världsläget varit mer stabilt. Mer åt pyspunkehållet än den globala omstart vi nu närmar oss.