Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Krigshetsarna i Israel och Usa talar för att attackera ön Kharg vilket skulle slå ut nittio procent av Irans oljeexport, inte ens Reagan och Carter rörde ön då de var medvetna om konsekvenserna. Vid ett försök kommer inte Iran att låta anläggningen falla i fiendens händer utan spränger den själv och kommer därefter fullskaligt angripna all oljeindustri i grannländerna och då har vi en energikris av sällan skådat slag.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Mikael_L
Gaspriset har det fortfarande inte hänt något speciellt mer med.
Lite oroligt, men kvar på ungefär samma nivå som det initiala språnget. Mitt under dagen (igår tror jag det var), så var det upp och nosade på 60€ ett tag.

Graf som visar gaspriser i EU över de senaste 5 åren med en topp vid 60€ och en nuvarande nivå på 41,48€ per MWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och som vanligt, bra att zooma ut lite, för att få lite perspektiv, här priset de senaste 5 åren.
Diagram över naturgaspris i EU (EUR/MWh) de senaste 5 åren med toppar och nuvarande nivå på 55,556.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Gaspriset har det fortfarande inte hänt något speciellt mer med.
Lite oroligt, men kvar på ungefär samma nivå som det initiala språnget. Mitt under dagen (igår tror jag det var), så var det upp och nosade på 60€ ett tag.

[bild]

Och som vanligt, bra att zooma ut lite, för att få lite perspektiv, här priset de senaste 5 åren.
[bild]
En kraftig uppgång sedan årsskiftet om än inte katastrofal, det som är en större källa till oro är de mycket låga tyska gaslagren som nu är nere på tjugo procent vilket är historiskt lågt vid den här tiden. Det är ju vid den här tiden lagren ska börja fyllas efter vintern, först om några månader kan vi göra en prognos inför nästa vinter.
 
Mikael_L
B Bitterhetsakademin skrev:
det som är en större källa till oro är de mycket låga tyska gaslagren som nu är nere på tjugo procent vilket är historiskt lågt vid den här tiden. Det är ju vid den här tiden lagren ska börja fyllas efter vintern, först om några månader kan vi göra en prognos inför nästa vinter.
Och du tror inte att proffsen som handlar på börsen har koll på det där, och prisar in och ut varenda parameter som du kan tänka ut, och en massa som du inte har en aning om?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och du tror inte att proffsen som handlar på börsen har koll på det där, och prisar in och ut varenda parameter som du kan tänka ut, och en massa som du inte har en aning om?
Med en president som Trump vid makten är det nog inte lätt att komma med tillförlitliga prognoser som sträcker sig in i framtiden. Vad han sade igår behöver inte gälla idag.
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
Mikael_L
Men du tänker att du vet bättre än proffsen på råvaruhandel, har jag uppfattat dig rätt?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men du tänker att du vet bättre än proffsen på råvaruhandel, har jag uppfattat dig rätt?
Med dagens situation blir nog de flesta prognoser gissningar mer eller mindre väl underbyggda, framtiden får utvisa vem som har rätt.
 
I en annan tråd verkar vissa stå för åsikten att ju mindre man vet desto bättre kan man välja. Det kanske är samma syndrom som är aktivt här.
 
  • Haha
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
B Bitterhetsakademin skrev:
Med dagens situation blir nog de flesta prognoser gissningar mer eller mindre väl underbyggda, framtiden får utvisa vem som har rätt.
Men du tror att du gissar bättre än de som faktiskt handlar med gas på börsen?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men du tror att du gissar bättre än de som faktiskt handlar med gas på börsen?
De har tillgång till avancerade ai-program, jag får hålla tillgodo med ni (naturlig intelligens) men det behöver inte vara det sämsta. Som det är nu och med så många parametrar som spelar in så blir det bara mer eller mindre kvalificerade gissningar oavsett hur erfaren analytiker man är.
Förhoppningsvis gör den väl avlönade analytikern ett bättre jobb.
 
Två supertankers står nu i full brand i sundet, den ena amerikansk med irakisk olja. Nu kommer åtskilliga hundra miljoner fat olja att föras ut på marknaden ur beredskapslager vilket ger en respit men bara tillfälligt så vi lär se fortsatt stigande priser. Analytikerna talar om 150-200 $/fat vilket kommer att kyla av världsekonomin en del. Vidare kommer republikanerna att vara rökta i kommande val om energipriserna rusar.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men du tänker att du vet bättre än proffsen på råvaruhandel, har jag uppfattat dig rätt?
Som de flesta börsaktörer är väl dessa proffs oftast bara proffs till namnet. En yrkesgrupp som får stryk av en apa i en ärlig tävling har inte så mycket att skryta med. Eller bara titta på bankernas proffshanterade fonder, oftast är en indexfond betydligt bättre än proffsfonderna.
Sen är nog råvaruhandlarna i snitt bättre än aktiehandlare.
Men ser man bara på dessa proffs som dagligen gissar upp och nedgångar i amerikanska oljelager så blir man inte imponerad. Det konstiga är att oljepriset brukar reagera på deras felgissningar av någon anledning. Så uppenbarligen sitter en massa proffs och tror att deras proffskollegor ska gissa rätt, men de lär sig aldrig.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
B Bitterhetsakademin skrev:
Vidare kommer republikanerna att vara rökta i kommande val om energipriserna rusar.
Då får vi iallafall ut något bra ur denna soppa. Fler Trump-trogna behövs inte.
 
  • Gilla
  • Älska
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Två supertankers står nu i full brand i sundet, den ena amerikansk med irakisk olja. Nu kommer åtskilliga hundra miljoner fat olja att föras ut på marknaden ur beredskapslager vilket ger en respit men bara tillfälligt så vi lär se fortsatt stigande priser. Analytikerna talar om 150-200 $/fat vilket kommer att kyla av världsekonomin en del. Vidare kommer republikanerna att vara rökta i kommande val om energipriserna rusar.
Republikanerna, iaf kretsen kring Trump har ju varit rökta ett bra tag om man frågar mig.
Men detta är väl spiken i kistan.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.