Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Z Zodde skrev:
Inte omöjligt att det stämmer men nån ekonomisk katastrof blir det självklart inte, inte ens nära som du tror.
Jaså. Varför inte?
Har de nu bara några procents reserv och nu bristande leveranskapacitet är ransonering nära förestående. Eller?

Mikael_L
Det finns mycket sol och vindkraft idag.
Och massor av kol dessutom.

Mina solpaneler har hela denna vecka gett mig lika mycket el som huset förbrukar, så denna vecka skulle jag kunnat varit off-grid.

Mikael_L
You have no cards ...

• Haha
  • Älska
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Jaså. Varför inte?
Har de nu bara några procents reserv och nu bristande leveranskapacitet är ransonering nära förestående. Eller?
Fördubblat gaspriset sänker konsumtionen ordentligt. Men domedagsmedia basunerar självklart ut ”katastrofen” som nåt nära förestående, synd bara att du går på det…

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Fördubblat gaspriset sänker konsumtionen ordentligt. Men domedagsmedia basunerar självklart ut ”katastrofen” som nåt nära förestående, synd bara att du går på det…
Nja. Övertolka inte så desperat.
Fördubblat gaspris och kanske halverad mängd kan nog ställa till det ordentligt. Men eftersom varken du, jag eller vår engelskspråkiga väninnan kan se in i framtiden förblir det bara gissningar.
Den som lever får se.

Intet Intet skrev:
Nja. Övertolka inte så desperat.
Fördubblat gaspris och kanske halverad mängd kan nog ställa till det ordentligt. Men eftersom varken du, jag eller vår engelskspråkiga väninnan kan se in i framtiden förblir det bara gissningar.
Den som lever får se.
Tänka sig, jag har helt sedan internets barndom, ja tom innan, ständigt argumenterat MOT domedagsprofeter (för å inte tala om konspirationsteorier och marknadsmanipulationsteorier)…
Å vet du vad, jag har fått rätt VARJE, exakt VARJE gång…

Du ska se att den manipulationsteorin du förde fram om guld å silver, ja den kommer heller inte visa sig stämma.

Men då glömmer man den å dammar av den igen om 3-5år, när INGEN minnes den …
Det e så det fungerar. Man kan inte pusha för samma teori med för korta intervall…

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Naturgasen (Dutch TTF) tog ett litet skutt uppåt häromdagen, men nu har det redan börjat sjunka tillbaka.
Det kommer nog vara en lite orolig marknad för gasen ett tag framåt, men det är inte gott att veta ifall den kommer röra sig entydigt åt något håll.
[bild]

För översiktens skull kan man ju även kika på de senaste 5 åren:
[bild]

För den som vill kika över andra tidsperioder, t.ex. 10 år, så är en lämplig länk här:
[länk]

Nu killgissade jag lite, bara för att förringa mig själv ..., som den radikale, men icke feminist, som jag är.
Radikal-liberal ... kanske, nu kom jag på vad jag ska kalla mig framöver. :)

Annars på frågor om var jag står politiskt så brukar jag säga att min politiska färg är ultraviolett, bättre kan jag inte beskriva det, enormt mycket, av lite av varje.
Ultraviolett, ett intressant val för att beteckna din politiska åskådning,
den del av spektrumet som är osynlig för blotta ögat och känd för att vara den mest irriterande.😆

• Haha
jawen och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Fördubblat gaspris när redan miljoner lever i energifattigdom kommer att kräva massiva statliga stödåtgärder till de mindre köpstarka medborgarna.
Inom EU finns redan tiotals miljoner som kämpar med att klara nuvarande priser.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Radikal-liberal ... kanske, nu kom jag på vad jag ska kalla mig framöver. :)
Inte för att det nödvändigtvis beskriver mig, men jag gillar rent språkligt beteckningen ”centerextremist”. Så mellanmjölk det kan bli, typ…

• Gilla
Intet och 3 till
  • Laddar…
Så här med facit i hand kan man säga att Khameneis stora misstag var att inte skaffa bomben utan endast hålla dörren öppen för att göra det i framtiden.
För över tjugo år sedan uttalade han en fatwa att kärnvapen är haram då de dödar urskiljningslöst.
De fyrahundra kilona med höganrikat utan sägs vara i säkerhet och med hans son som ayatolla kommer det att vara fokus på att snabbt färdigställa bomben som skydd och avskräckning.
Ryssland och Nordkorea har klarat sig från angrepp just genom att kunna slå tillbaka hårt.

Mikael_L
B Bitterhetsakademin skrev:
Ultraviolett, ett intressant val för att beteckna din politiska åskådning,
den del av spektrumet som är osynlig för blotta ögat och känd för att vara den mest irriterande.😆
Jag tänkte, när jag satt detta epitet på mig själv, att violett är en blandning av rött och blått.
Detta skedde dock under en tid då man inte pratade om det gröna eller bruna i politiken, utan allt var antingen rött eller blått.
Jag tyckte aldrig att jag passade in i någon av färgerna, utan tyckte rött i många frågor och tyckte blått i många andra.

På den tiden röstskolkade jag också, då inget parti på något sätt motsvarade mina åsikter och tankar.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Redan under söndagskvällen gick råoljan över 100 $, den högsta nivån sedan kriget i Ukraina startade. Det som förvånar är att ädelmetaller inte rusar utan sjunker svagt istället.
Trump skrev ett långt inlägg på Truth Social med mycket versaler att det är kortvarigt och ett billigt pris att betala och alla som tycker annorlunda är korkade.
Något regimskifte har han inte fått igenom, bara en ny ayatolla som inte är så försiktig som sin far utan långt mer extrem.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Redan under söndagskvällen gick råoljan över 100 $, den högsta nivån sedan kriget i Ukraina startade. Det som förvånar är att ädelmetaller inte rusar utan sjunker svagt istället.
Trump skrev ett långt inlägg på Truth Social med mycket versaler att det är kortvarigt och ett billigt pris att betala och alla som tycker annorlunda är korkade.
Något regimskifte har han inte fått igenom, bara en ny ayatolla som inte är så försiktig som sin far utan långt mer extrem.
"Vi har inte råd med så här mycket seger", som Darth Putin skriver.

kashieda kashieda skrev:
"Vi har inte råd med så här mycket seger", som Darth Putin skriver.
Vad gulligt. Har din kelgris fått ett nytt smeknamn. 😀
Skrev han verkligen så och isåfall när och om vad?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.