97 237 läst ·
1 518 svar
97k läst
1,5k svar
Pyspunka eller global reset av det monetära systemet?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Mossadeq som störtades av Usa i en CIA-ledd kupp var demokratiskt vald av folket men Usa önskade en lydig marionett som ledare och såg till att installera shahen och sätta Mossadeq i husarrest till sin död. Vi vet inte hur det hade blivit om den gamla regimen fått vara kvar men shahens auktoritära styre banade väg för islamisterna maktövertagande 1979.J jawen skrev:
Som oftast när Usa lägger sig i andra länders angelägenheter blir det kaos och misär.
Många andra bedömare menar tvärtom.B Bitterhetsakademin skrev:
Även om Ryssland har egen produktion av drönare är de inte immuna mot bortfallet av Iransk produktion...
Om konflikten blir långvarig stämmer det säkert men taktiken till USA/Israel är å slå ut de Iranska ramperna ASAPS surfarn skrev:
Aktiv hjälp är att delta själv.L lbgu skrev:
Här är det snack om att inte stänga ute men samtidgt försöka vara kritisk.
Så tugget om att alla utom Spanien "helhjärtat ställer upp" visade sig igen vara fel.
Många som försöker sig på att skapa trådsanningar i bästa trollfabrikanda men blir återigen tagna med byxorna nede.
Inte bara Spanien. Även Italien och Turkiet vägrar att bidra till detta vansinniga israeliska anfallskrig.Z Zodde skrev:Aktiv hjälp är att delta själv.
Här är det snack om att inte stänga ute men samtidgt försöka vara kritisk.
Så tugget om att alla utom Spanien "helhjärtat ställer upp" visade sig igen vara fel.
Många som försöker sig på att skapa trådsanningar i bästa trollfabrikanda men blir återigen tagna med byxorna nede.
När argumenten tryter dras trollkortet fram😁.
Låt oss säga att det här anfallskriget går lika illa som det brukar när USA är inblandat och den naiva tron några skribenter luftat att det är över på en vecka visar sig vara lika fel som i Vietnam, Afghanistan, Irak osv. Hur går det då för vår ekonomi när USA inte har någon ammunition kvar vare till sig själva eller till sin herre. Skall de, även det, som vanligt slänga vapnen och fly fältet och lämna ett totalt kaos efter sig med i bästa fall regionala krig och höga oljepriser på grund av oljebrist?
Då blir det inte bara pyspunk utan en däckexplotion. För vad? Två mäns egon där den ene vill glömma olämpliga kontakter och missnöjda väljare medans den ande vill slippa fängelse.
Det ser verkligen inte ljust ut med vår ekonomi.
Vilka argument?Intet skrev:
Länk till BBC å Politico PLUS inslag på TV Aktuellt/Rapport är inga "argument", det är facts.
Om du tror att EU "helhjärtat ställer upp" på USA/Israel får du också byta nyhetsförmedlare
Intet skrev:
Rederierna har på grund av oroligheterna nu höjt fraktpriserna för Lng med 650 procent och tar nu omkring 300000 $ per dygn istället för 40000 dagarna innan kriget.
Detta plus att priset för gasen skjutit i höjden gör att vi kommer att få vänja oss vid skyhöga energipriser framöver.
Det talas nu om att Iran ska börja släppa förbi kinesiska fartyg genom Hormuzsundet men övriga kommer angripas. Redan nu är det tvåhundra fartyg som inte kommer genom sundet.
Detta plus att priset för gasen skjutit i höjden gör att vi kommer att få vänja oss vid skyhöga energipriser framöver.
Det talas nu om att Iran ska börja släppa förbi kinesiska fartyg genom Hormuzsundet men övriga kommer angripas. Redan nu är det tvåhundra fartyg som inte kommer genom sundet.
Naturgasen (Dutch TTF) tog ett litet skutt uppåt häromdagen, men nu har det redan börjat sjunka tillbaka.
Det kommer nog vara en lite orolig marknad för gasen ett tag framåt, men det är inte gott att veta ifall den kommer röra sig entydigt åt något håll.
För översiktens skull kan man ju även kika på de senaste 5 åren:
För den som vill kika över andra tidsperioder, t.ex. 10 år, så är en lämplig länk här:
https://tradingeconomics.com/commodity/eu-natural-gas
Nu killgissade jag lite, bara för att förringa mig själv ..., som den radikale, men icke feminist, som jag är.
Radikal-liberal ... kanske, nu kom jag på vad jag ska kalla mig framöver.
Annars på frågor om var jag står politiskt så brukar jag säga att min politiska färg är ultraviolett, bättre kan jag inte beskriva det, enormt mycket, av lite av varje.
Det kommer nog vara en lite orolig marknad för gasen ett tag framåt, men det är inte gott att veta ifall den kommer röra sig entydigt åt något håll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För översiktens skull kan man ju även kika på de senaste 5 åren:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För den som vill kika över andra tidsperioder, t.ex. 10 år, så är en lämplig länk här:
https://tradingeconomics.com/commodity/eu-natural-gas
Nu killgissade jag lite, bara för att förringa mig själv ..., som den radikale, men icke feminist, som jag är.
Radikal-liberal ... kanske, nu kom jag på vad jag ska kalla mig framöver.
Annars på frågor om var jag står politiskt så brukar jag säga att min politiska färg är ultraviolett, bättre kan jag inte beskriva det, enormt mycket, av lite av varje.
Hittade det här som varnar för att de tyska gaslagren kan sjunka till 5% i mars och det var före Israels militära specialoperation!
Om det stämmer bara lite är vi nära en ekonomisk katastrof.
https://indeksonline.net/sv/Tyska-gasreserver-faller-till-historiskt-låga-nivåer;-experter-varnar-för-försörjningsrisk/
Om det stämmer bara lite är vi nära en ekonomisk katastrof.
https://indeksonline.net/sv/Tyska-gasreserver-faller-till-historiskt-låga-nivåer;-experter-varnar-för-försörjningsrisk/