Status
Inte öppen för fler kommentarer.
J jawen skrev:
Ja tittar man på Iranska bilder +- 8 år från 1969, så ser dom rätt "fria" ut.
Exakt vad menar du skedde efter 1953?

[bild]
Mossadeq som störtades av Usa i en CIA-ledd kupp var demokratiskt vald av folket men Usa önskade en lydig marionett som ledare och såg till att installera shahen och sätta Mossadeq i husarrest till sin död. Vi vet inte hur det hade blivit om den gamla regimen fått vara kvar men shahens auktoritära styre banade väg för islamisterna maktövertagande 1979.
Som oftast när Usa lägger sig i andra länders angelägenheter blir det kaos och misär.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Som oftast när Usa lägger sig i andra länders angelägenheter blir det kaos och misär.
Ja det håller jag absolut med om!
USA är inget föredöme för någon eller något genom världshistorien.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Jag har sett/hört kritiska kommentarer från både Macron å Starmer så du bör nog byta nyhetsförmedlare…
Med tanke på att Starmer aktivt hjälper USA genom att låta dem använda brittsika baser så är det ju inte lite dubbelmoral att sen kristisera USA för anfallet.

• Gilla
Bitterhetsakademin och 1 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Fredrik Löjdquist chef vid Centrum för Östeuropastudier är i varje fall av den uppfattningen att Ryssland gynnas ekonomiskt av konflikten. Har inte Ryssland numera egen drönarproduktion med till stor del kinesiska komponenter?
Många andra bedömare menar tvärtom.
Även om Ryssland har egen produktion av drönare är de inte immuna mot bortfallet av Iransk produktion...
S surfarn skrev:
SA och andra allierade bränner av patriot robotar i stor skala vilket lär ge att de är mindre sugna på att sälja dessa till Ukraina vilket ger ett Ukraina sämre skydd mot ballistiska missiler.
Om konflikten blir långvarig stämmer det säkert men taktiken till USA/Israel är å slå ut de Iranska ramperna ASAP

• Haha
Intet
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Med tanke på att Starmer aktivt hjälper USA genom att låta dem använda brittsika baser så är det ju inte lite dubbelmoral att sen kristisera USA för anfallet.
Aktiv hjälp är att delta själv.
Här är det snack om att inte stänga ute men samtidgt försöka vara kritisk.

Så tugget om att alla utom Spanien "helhjärtat ställer upp" visade sig igen vara fel.
Många som försöker sig på att skapa trådsanningar i bästa trollfabrikanda men blir återigen tagna med byxorna nede.

• Haha
Intet
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Aktiv hjälp är att delta själv.
Här är det snack om att inte stänga ute men samtidgt försöka vara kritisk.

Så tugget om att alla utom Spanien "helhjärtat ställer upp" visade sig igen vara fel.
Många som försöker sig på att skapa trådsanningar i bästa trollfabrikanda men blir återigen tagna med byxorna nede.
Inte bara Spanien. Även Italien och Turkiet vägrar att bidra till detta vansinniga israeliska anfallskrig.

När argumenten tryter dras trollkortet fram😁.

Låt oss säga att det här anfallskriget går lika illa som det brukar när USA är inblandat och den naiva tron några skribenter luftat att det är över på en vecka visar sig vara lika fel som i Vietnam, Afghanistan, Irak osv. Hur går det då för vår ekonomi när USA inte har någon ammunition kvar vare till sig själva eller till sin herre. Skall de, även det, som vanligt slänga vapnen och fly fältet och lämna ett totalt kaos efter sig med i bästa fall regionala krig och höga oljepriser på grund av oljebrist?

Då blir det inte bara pyspunk utan en däckexplotion. För vad? Två mäns egon där den ene vill glömma olämpliga kontakter och missnöjda väljare medans den ande vill slippa fängelse.
Det ser verkligen inte ljust ut med vår ekonomi.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
När argumenten tryter dras trollkortet fram😁
Vilka argument?
Länk till BBC å Politico PLUS inslag på TV Aktuellt/Rapport är inga "argument", det är facts.

Om du tror att EU "helhjärtat ställer upp" på USA/Israel får du också byta nyhetsförmedlare
Intet Intet skrev:
Det var väl inte riktigt sant?

Rederierna har på grund av oroligheterna nu höjt fraktpriserna för Lng med 650 procent och tar nu omkring 300000 $ per dygn istället för 40000 dagarna innan kriget.
Detta plus att priset för gasen skjutit i höjden gör att vi kommer att få vänja oss vid skyhöga energipriser framöver.
Det talas nu om att Iran ska börja släppa förbi kinesiska fartyg genom Hormuzsundet men övriga kommer angripas. Redan nu är det tvåhundra fartyg som inte kommer genom sundet.

Skall vi gissa att det gasberoende Europa klarar sig fjorton dar sådär innan det blir ransonering och total punktering.

Mikael_L
Ja du killgissar ju hela tiden, så det är bara att fortsätta.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja du killgissar ju hela tiden, så det är bara att fortsätta.
Är det inte vad tråden går ut på, att spekulera om framtiden? Bara tiden kan utvisa vem som hade rätt i sina funderingar. Killgissning är för övrigt ett ord skapat av radikalfeminister för att förringa män.

• Haha
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Naturgasen (Dutch TTF) tog ett litet skutt uppåt häromdagen, men nu har det redan börjat sjunka tillbaka.
Det kommer nog vara en lite orolig marknad för gasen ett tag framåt, men det är inte gott att veta ifall den kommer röra sig entydigt åt något håll.
Diagram över prisutvecklingen för naturgas (EUR/MWh) på Dutch TTF, visar prisökning och fluktuationer senaste sex månaderna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För översiktens skull kan man ju även kika på de senaste 5 åren:
Diagram över EU:s naturgaspriser (EUR/MWh) från 2021 till 2026, visar en topp 2022 och generell nedgång därefter, aktuell prisnivå 50,240 EUR/MWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För den som vill kika över andra tidsperioder, t.ex. 10 år, så är en lämplig länk här:
https://tradingeconomics.com/commodity/eu-natural-gas

Nu killgissade jag lite, bara för att förringa mig själv ..., som den radikale, men icke feminist, som jag är.
Radikal-liberal ... kanske, nu kom jag på vad jag ska kalla mig framöver. :)

Annars på frågor om var jag står politiskt så brukar jag säga att min politiska färg är ultraviolett, bättre kan jag inte beskriva det, enormt mycket, av lite av varje.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu killgissade jag lite, bara för att förringa mig själv ...
Nej nej. Gör inte det, för då försvinner du😁.

• Haha
Bitterhetsakademin och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Om det stämmer bara lite är vi nära en ekonomisk katastrof.
Inte omöjligt att det stämmer men nån ekonomisk katastrof blir det självklart inte, inte ens nära som du tror.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.