98 161 läst ·
1 518 svar
98k läst
1,5k svar
Pyspunka eller global reset av det monetära systemet?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Vad jag hittills sett från politikerhåll är en extrem rädsla att säga något som kan förarga Trump. När jag skriver Spanien borde det vara klart att jag avser den politiska ledningen i landet och att de flesta utom någon enstaka autist som tar allt bokstavligen resonerar lika.Mikael_L skrev:
Israel och Usa har ju satt standarden för vilka vilka civila förluster som är rimliga och tillåtna för att uppnå målet så vi får hoppas att Iran lägger sig på samma nivå. Några hundra döda skolflickor är sådant man får räkna som svinn om man tillhör den goda sidan. I Infernos nionde krets får de göra Judas och andra förrädare sällskap...Mikael_L skrev:
Det har de sedan 4 dagar tillbaka (den rätten uppstod inte idag), de är attackerade, och de har rätt att begå krigshandlingar mot det/de länder som har gått i krig mot dem på alla ställen på jorden, de har rätt att anfalla och döda vilken militär personal som helst, slå till mot alla militära installationer, fordon, flygplan, båtar osv. De har också rätt att slå till mot allt som sas stödjer deras militära insatser, dvs all form av försörjning, de kan t.ex. slå ut ett tågset i USA som transporterar råvaror som ska bli sprängämnen.
De har även rätt att slå till mot alla slags transporter som rör deras fiendes försörjning av krigsinsatsen, även om den utförs av tredje land, dvs kan t.ex. ett svenskt transportfartyg attackeras och sänkas, om det transporterar t.ex. ammunition till USA's armé.
Det enda är att allt ska ske proportionerligt vad gäller skador och lidande för civila, det måste inte vara så att ingen civil skadas eller dör, men att sänka en fullastad passagerarfärja bara för att det finns en lastbil med amerikanskt (eller israeliskt) militärt material på nedersta bildäck blir inte OK.
Vidare ska kombattanter som ger upp behandlas som krigsfångar inte som stridande, dvs inte dödas, torteras eller nåt sånt.
Ja ungefär så är det.
Förövrigt hoppas jag att ICC arbetar på ett åtal mot Trump och Hegseth för brott mot folkrätten och att deras internationella efterlysning snart kommer.
Inte för att jag gråter den minsta lilla tår över gubbmullorna och jag önskar dem ner till Dantes 9'e krets, men jag kan ju hålla två tankar i huvudet .. så ...
Nope, en försiktighet gentemot det som kan ge en framtida valförlust är vad du ser.B Bitterhetsakademin skrev:
(Eller inte ser, för du ser inte sånt).
Det är nästan ingen politiker som vill bli förknippad med att försvara Iran, att ställt sig på Irans sida.
Lika lite vill ingen politiker heller förknippas med att vara den som inte tycker att folkrätten ska gälla.
När en journalist (eller någon annan) frågar en politiker om hur de ser på USA's och Israels roll i detta, och om det var rätt av dem att starta detta kriget, så är det journalist/politiker-versionen av RoTe's fråga till mig "Har du slutat att slå din fru?"
Dvs en fråga som inte går att besvara med hedern i intakt.
(Det är f.ö inte alls Rote som kommit på den där, den är gammal som gatan)
Tyvärr är du som vanligt för detta mesta totallurad. Du måste sluta att läsa på de konstiga ställen du tar din information ifrån.B Bitterhetsakademin skrev:
För vi har faktiskt märkt att du för det mesta är och slirar ute i ren osanning och desinformation.
JAG har ingen aning om varför du är så lättlurad, jag känner ju inte dig, jag ser ju bara vad du skriver.
Hellre foliehatt än dumstrut, du verkar så gott som alltid framföra den officiellt godkända åsikten. Det är uppfriskande att ibland ta del av icke regimtrogna media istället. Vi och vi, har du blivit talesman för hela forumet nu också 😆.Mikael_L skrev:
Tyvärr är du som vanligt för detta mesta totallurad. Du måste sluta att läsa på de konstiga ställen du tar din information ifrån.
För vi har faktiskt märkt att du för det mesta är och slirar ute i ren osanning och desinformation.
JAG har ingen aning om varför du är så lättlurad, jag känner ju inte dig, jag ser ju bara vad du skriver.
Vad jag kritiserade var den svenska hållningslösheten i frågan, om det går bra i Iran så stödjer vi Usa om det går dåligt stödjer vi inte. Det är den totala avsaknaden av principer och ett krypande inför makten.Mikael_L skrev:
Nope, en försiktighet gentemot det som kan ge en framtida valförlust är vad du ser.
(Eller inte ser, för du ser inte sånt).
Det är nästan ingen politiker som vill bli förknippad med att försvara Iran, att ställt sig på Irans sida.
Lika lite vill ingen politiker heller förknippas med att vara den som inte tycker att folkrätten ska gälla.
När en journalist (eller någon annan) frågar en politiker om hur de ser på USA's och Israels roll i detta, och om det var rätt av dem att starta detta kriget, så är det journalist/politiker-versionen av RoTe's fråga till mig "Har du slutat att slå din fru?"
Dvs en fråga som inte går att besvara med hedern i intakt.
(Det är f.ö inte alls Rote som kommit på den där, den är gammal som gatan)
Man kunde säga mycket om Palme men han var en utmärkt talare. Det märktes i hans jultal 1972 där han talade klarspråk om Usa:s terrorbombningar i Vietnam. Sådana tal väntar vi förgäves på idag.
Jodå, jag är ju helt klart en del av den stora konspirationen mot dig.B Bitterhetsakademin skrev:
Tack för morgonens första skratt! Nu måste jag torka kaffe från tangentbordet.
Den som är gladast över konflikten i Mellanöstern är Putin som ser de ryska oljeinkomsterna stiga vilket ger ett välkommet tillskott till krigskassan. Han talar om att använda energivapnet mot Europa och stoppa leveranserna fast i nuläget är det väl bara Ungern och Slovakien som köper några större mängder.
För Putin är Iran konflikten mycket negativt , alltså tvärtemot vad du skriver.B Bitterhetsakademin skrev:
a) Ryssland får INTE spot världsmarknadspriser på sin olja, långt ifrån, så absolut ingen direkt connection.
b) Iran var än nära allierad till Putin. Är en stor leverantör av droner å andra komponenter till olika slags krigsmateriel. Reduceras dessa, eller t.o.m. upphör är det katastrof för Putin.
c) Nästan all Irans luftvärn var ryssproducerad (Kina har också levererat)
. Att denna så lätt kunde slås ut är mycket negativt när Ryssland sen försöker förmå andra allierade att köpa denna (Proven in combat…NOT)
Fredrik Löjdquist chef vid Centrum för Östeuropastudier är i varje fall av den uppfattningen att Ryssland gynnas ekonomiskt av konflikten. Har inte Ryssland numera egen drönarproduktion med till stor del kinesiska komponenter?Z Zodde skrev:För Putin är Iran konflikten mycket negativt , alltså tvärtemot vad du skriver.
a) Ryssland får INTE spot världsmarknadspriser på sin olja, långt ifrån, så absolut ingen direkt connection.
b) Iran var än nära allierad till Putin. Är en stor leverantör av droner å andra komponenter till olika slags krigsmateriel. Reduceras dessa, eller t.o.m. upphör är det katastrof för Putin.
. Att denna så lätt kunde slås ut är mycket negativt när Ryssland sen försöker förmå andra allierade att köpa denna (Proven in combat…NOT)
USA och andra allierade bränner av patriot robotar i stor skala vilket lär ge att de är mindre sugna på att sälja dessa till Ukraina vilket ger ett Ukraina sämre skydd mot ballistiska missiler. Så på så sätt gynnar detta Ryssland. Just nu är tillverkningstakten av PAC-3, 600 om åretZ Zodde skrev:För Putin är Iran konflikten mycket negativt , alltså tvärtemot vad du skriver.
IRIS-T/ Eldenhet 98 ligger nu "nästan jämnt" med Patriot-systemen, men är mycket mer fördelaktiga pga tillgång & pris.S surfarn skrev: