Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Fairlane Fairlane skrev:
Ja,
Trump är en katastrof (liksom för övrigt Netanyahu) och det borde stått klart för alla redan efter hans första presidentperiod. Tyvärr valdes han ändå och det vore intressant att se hur alla dessa som försvarade Trump som en bra president som inte startat några krig är på det hela nu. Kanske tycker de att angreppet mot Venezuela och angreppet mot Iran vägs upp av att han enligt egen utsago avslutat 8 krig...
Till och med företrädare för SD, som innan han valdes för andra gången föredrog honom, har ju börjat tala om att det inte blev bra. Några av SDs sympatisörer har förstås inte hunnit vända än, men så var det ju med Putin och Ryssland också.
Trump har ju nyligen gått ut och sagt att han numera inte längre behöver tänka på freden då han inte fick Nobels fredspris. Vad gäller situationen i Iran hade det kanske varit ett demokratiskt land om inte Usa stöttat Mossadeq och installerat shahen 1953. Det mesta av världens ondska är direkt eller indirekt skapad genom Usa:s inblandning.
Statskuppen i Iran genomfördes av CIA i operation AJAX under ledning av Kermit Roosevelt Jr och bröt den demokratisering som var på gång i Iran och kom indirekt att bana vägen för det nuvarande teokratiska styret.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
B Bitterhetsakademin skrev:
Trump har ju nyligen gått ut och sagt att han numera inte längre behöver tänka på freden då han inte fick Nobels fredspris. Vad gäller situationen i Iran hade det kanske varit ett demokratiskt land om inte Usa stöttat Mossadeq och installerat shahen 1953. Det mesta av världens ondska är direkt eller indirekt skapad genom Usa:s inblandning.
Statskuppen i Iran genomfördes av CIA i operation AJAX under ledning av Kermit Roosevelt Jr och bröt den demokratisering som var på gång i Iran och kom indirekt att bana vägen för det nuvarande teokratiska styret.
Jag håller med om delar, men meningen "Det mesta av världens ondska är direkt eller indirekt skapad genom Usa:s inblandning.", Nja. Det är lite långsökt att skylla Rysslands angrepp på USA (jag vet att vissa gärna gör det), svårt att skylla Nazityskland, PolPot-regimen, massakern i Srebrenica etc på USA, al-Assad regimen etc. USA hjälpte förvisso Saddam Hussein till makten, men vem vet om det blivit bättre om de inte gjort det.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag håller med om delar, men meningen "Det mesta av världens ondska är direkt eller indirekt skapad genom Usa:s inblandning.", Nja. Det är lite långsökt att skylla Rysslands angrepp på USA (jag vet att vissa gärna gör det), svårt att skylla Nazityskland, PolPot-regimen, massakern i Srebrenica etc på USA, al-Assad regimen etc. USA hjälpte förvisso Saddam Hussein till makten, men vem vet om det blivit bättre om de inte gjort det.
Skulle kanske skrivit "den enskilda aktör som skapat mest ondska". Bara all jävelskap de ställt till med i syd och mellanamerika räcker till att fylla flera sidor. I Mellanöstern har USA och Israel varit delaktiga i att finansiera flera islamistgrupper, härska genom att söndra... En stor del av världens flyktingströmmar har vi att tacka de två länderna.
 
  • Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
Enligt iranska källor har de skjutit mot och träffat USS Abraham Lincoln, skulle vara en fin fjäder i hatten för Iran om de lyckades sänka ett stort atomdrivet hangarfartyg. De hävdar att de fått in fyra träffar men det är ännu inte bekräftat.
Blir nog stökigt på marknaden när börserna öppnar i morgon och man kan förmoda att kineserna inte är överlyckliga över att Hormuzsundet stängts då en stor del av deras olja går den vägen. Det kan bli en avsevärd påverkan på världsekonomin.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Som väntat lägger EU hela skulden på Iran för Usa:s och Israels folkrättsvidriga anfall så olika länder mäts efter skilda måttskalor.
Som man kunnat förutse sticker olje och råvarupriser uppåt men börserna faller inte lika mycket som befarat.
Som det ser ut nu kommer det att sprida sig till ett regionalt storkrig så effekterna på världsekonomin kommer bli betydande. Ett av världens största raffinaderier Saudi Aramco är stängt efter att ha träffats men skadornas omfattning är oklara.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jaggatagga och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
I sak håller jag väl med Marc, men å andra sidan har ju Ryssland inte visat någon tendens att låta bli att attackera andra länder innan.
Det visar bara att de var lite före sin tid.

Nu har Israel startat sin egen " militära specialoperation" i Libanon medans USA bombar småflickor och sjukhus. Lika barn, leka bäst!😬

Här är en analys av någon som inte ens heimlaga kan kalla Putintroll.


För utom ett och annat nöt, skulle jag gärna vilja ha en kommentar, eftersom jag finner honom helt odräglig.
 
Redigerat:
Intet Intet skrev:
Det visar bara att de var lite före sin tid.

Nu har Israel startat sin egen " militära specialoperation" i Libanon medans USA bombar småflickor och sjukhus. Lika barn, leka bäst!😬

Här är en analys av någon som inte ens heimlaga kan kalla Putintroll.

[media]
För utom ett och annat nöt, skulle jag gärna vilja ha en kommentar, eftersom jag finner honom helt odräglig.
Och Israel/Usa fördöms i nuläget endast av Spanien, övriga EU-länder står helhjärtat på angriparnas sida.
Att FN med sitt vetosystem är helt impotent visste Iran för länge sedan.
Redan efter fjolårets angrepp mot Iran sattes långt gående planer upp för vedergällning vid ett anfall där statsledningen slås ut bland annat ska energiproduktion i grannländerna slås ut och oljetransporterna stoppas.
Värt att minnas är att Iran efter Ryssland är ett av världens största producentländer för konstgödning som är en grundläggande förutsättning för att livnära en befolkning på åtta miljarder.
Är det nu dags med sanktioner och fördömanden efter Usa/Israels fullskaliga angrepp i strid mot folkrätten som riskerar världsfreden eller gäller den regelbaserade världsordningen bara när det passar.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Och Israel/Usa fördöms i nuläget endast av Spanien, övriga EU-länder står helhjärtat på angriparnas sida.
Att FN med sitt vetosystem är helt impotent visste Iran för länge sedan.
Redan efter fjolårets angrepp mot Iran sattes långt gående planer upp för vedergällning vid ett anfall där statsledningen slås ut bland annat ska energiproduktion i grannländerna slås ut och oljetransporterna stoppas.
Värt att minnas är att Iran efter Ryssland är ett av världens största producentländer för konstgödning som är en grundläggande förutsättning för att livnära en befolkning på åtta miljarder.
Är det nu dags med sanktioner och fördömanden efter Usa/Israels fullskaliga angrepp i strid mot folkrätten som riskerar världsfreden eller gäller den regelbaserade världsordningen bara när det passar.
Israels knähund har inga problem med att lyda sin galne husses minsta vink.
Det är inte bara Trump som sålt sig och för israels stormaktsplaners skull riskerar ett nytt storkrig och ekonomisk kollaps.

Det är ändå märkligt att en etnisk folkgrupp så totalt styr Amerikas 330.000.000 människors liv och indirek många många fler genom att gynna sina egna extrema särintressen.

 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Nu blir det som det verkar den mördade ayatollans son som tar vid och han är ännu radikalare än sin far. Hans motståndare var barnbarn till Khomeini men anses för reforminriktad. Iran har nu fått ett av sina fartyg sänkt utanför Sri Lanka efter att det torpederats av en ubåt med hundratals döda som följd så nu har de full rätt att sänka amerikanska fartyg såväl som israeliska.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Och Israel/Usa fördöms i nuläget endast av Spanien, övriga EU-länder står helhjärtat på angriparnas sida.
Jag har sett/hört kritiska kommentarer från både Macron å Starmer så du bör nog byta nyhetsförmedlare…
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Jag har sett/hört kritiska kommentarer från både Macron å Starmer så du bör nog byta nyhetsförmedlare…
Det var väl inte riktigt sant?
 
Mikael_L
B Bitterhetsakademin skrev:
övriga EU-länder står helhjärtat på angriparnas sida.
Står länder på någon sida?
Jag trodde inte att länder hade vare sig tankar eller känslor.

Om vi snackar var politiker står så är de flesta extremt ambivalenta.
Du vill ju gärna att din världsbild ska gälla, så du ändrar ju verkligheten för att den ska passa dig. Säkert ett bra recept.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
B Bitterhetsakademin skrev:
så nu har de full rätt att sänka amerikanska fartyg såväl som israeliska.
Det har de sedan 4 dagar tillbaka (den rätten uppstod inte idag), de är attackerade, och de har rätt att begå krigshandlingar mot det/de länder som har gått i krig mot dem på alla ställen på jorden, de har rätt att anfalla och döda vilken militär personal som helst, slå till mot alla militära installationer, fordon, flygplan, båtar osv. De har också rätt att slå till mot allt som sas stödjer deras militära insatser, dvs all form av försörjning, de kan t.ex. slå ut ett tågset i USA som transporterar råvaror som ska bli sprängämnen.

De har även rätt att slå till mot alla slags transporter som rör deras fiendes försörjning av krigsinsatsen, även om den utförs av tredje land, dvs kan t.ex. ett svenskt transportfartyg attackeras och sänkas, om det transporterar t.ex. ammunition till USA's armé.

Det enda är att allt ska ske proportionerligt vad gäller skador och lidande för civila, det måste inte vara så att ingen civil skadas eller dör, men att sänka en fullastad passagerarfärja bara för att det finns en lastbil med amerikanskt (eller israeliskt) militärt material på nedersta bildäck blir inte OK.

Vidare ska kombattanter som ger upp behandlas som krigsfångar inte som stridande, dvs inte dödas, torteras eller nåt sånt.

Ja ungefär så är det.

Förövrigt hoppas jag att ICC arbetar på ett åtal mot Trump och Hegseth för brott mot folkrätten och att deras internationella efterlysning snart kommer.

Inte för att jag gråter den minsta lilla tår över gubbmullorna och jag önskar dem ner till Dantes 9'e krets, men jag kan ju hålla två tankar i huvudet .. så ...
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
 
Intet Intet skrev:
Det var väl inte riktigt sant?

US strikes on Iran ‘outside international law,’ says Macron​

https://www.politico.eu/article/us-strikes-on-iran-outside-international-law/


Starmer criticises Trump over Iran strikes, as he defends UK position​


https://www.bbc.com/news/articles/cj0dnq2v0e2o


Ovanstående vet ALLA som bryr sig om å följa med internationell politik.
Har visats om och om igen på nyheterna sista dygnet

Tips: testa en enkel googling INNAN skrivklådan blir för stor så slipper du visa dina kunskapsluckor
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.