98 093 läst ·
1 518 svar
98k läst
1,5k svar
Pyspunka eller global reset av det monetära systemet?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Till och med Paasikivi är av uppfattningen att kriget kommer fortsätta under överskådlig tid, i varje fall de närmaste åren. Krig är något som alltid gynnat storfinansen och för vapenindustrin råder strålande tider härliga tider.😢
Man kan väl anta att mäktiga individer har kriget som sin egen lilla lekstuga också, nu när Epstein ön inte längre är aktiv... Undrar hur många småbarn/ungdomar som försvunnit spårlöst. Man ser ju att varenda jävla land har haft sin elit på den där jävla ön.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 913 inlägg
Det är ett fruktansvärt pris såklart, ingen tycker annorlunda. Skillnaden mellan mig och Intet är var vi lägger skulden för detta höga pris. Jag lägger skulden till 100% på Ryssland.B Bitterhetsakademin skrev:Vi har gett pengar och vapen men problemet är vapenföra soldater. Ska de ha någon chans till avgörande behöver de våra söner och döttrar i kampen, är det ett rimligt pris?
De totala förlusterna på båda sidor närmar sig två miljoner stupade sårade och saknade. De tusentals miljarderna har förlängt kriget men aldrig gett Ukraina någon avgörande chans till seger.
Varje gång man tycker ett pris är högt, kanske för högt, måste man titta på vad alternativet är, oavsett om det rör sig om ett värmesystem eller ett krig.
Alternativet som jag ser det hade varit att vi i väst hade låtit Ryssland ta Ukraina. Det hade såklart också inneburit en hel del människoliv och våldtäkter etc, det har vi ju sett från de delar där Ryssland erövrat mark, men förmodligen färre människoliv. Sen hade samma sak kunnat hända med Georgien, Moldavien, eller Baltikum, kanske på sikt även Polen, Finland, Sverige.
Andra världskriget kostade enorma summor och en väldig stor mängd människoliv och stort lidande. Jag är ändå glad att man gjorde de uppoffringarna för att stoppa nazisterna.
Jag här i Sverige lider inte öht, varför? Jo för att några elitister bestämt sig för att kriget i Ukraina ska vi hålla oss ifrån. Varför? Vem har? Jag är helt för att gå in och plocka Ryssland som det U-land det är. Men så gör vi ju inte här i världen neeeeejFairlane skrev:
Det är ett fruktansvärt pris såklart, ingen tycker annorlunda. Skillnaden mellan mig och Intet är var vi lägger skulden för detta höga pris. Jag lägger skulden till 100% på Ryssland.
Varje gång man tycker ett pris är högt, kanske för högt, måste man titta på vad alternativet är, oavsett om det rör sig om ett värmesystem eller ett krig.
Alternativet som jag ser det hade varit att vi i väst hade låtit Ryssland ta Ukraina. Det hade såklart också inneburit en hel del människoliv och våldtäkter etc, det har vi ju sett från de delar där Ryssland erövrat mark, men förmodligen färre människoliv. Sen hade samma sak kunnat hända med Georgien, Moldavien, eller Baltikum, kanske på sikt även Polen, Finland, Sverige.
Andra världskriget kostade enorma summor och en väldig stor mängd människoliv och stort lidande. Jag är ändå glad att man gjorde de uppoffringarna för att stoppa nazisterna.
Här diskuteras det EKONOMINS upp och nedgångar. Framförallt guld och silvet samt manipulationen av desamma. Så det kommer tydligen från mer än ett ställe.
Jag har aldrig hört dessa innan så tag det för vad det är.
Jag har aldrig hört dessa innan så tag det för vad det är.
Troligtvis håller inte Europa och USA med dig och din analys. Annars hade vi bara kunnat diskutera total omstart.RoTe skrev:
Eliten håller sig från att gå in i Ryssland väl medvetna om Rysslands svar vid en hotande förlust, som bekant sade Putin att om Ryssland inte existerar så behöver inte världen heller göra det. Ryssland har via sina kärnvapenbestyckade ubåtar en god andraslagsförmåga. Skulle ändå allt gå åt helvete för Ryssland aktiveras per automatik "Sistema Perimetr" som startar automatisk avfyrning av alla kärnvapenmissiler i tjänst.RoTe skrev:
Nu är det dags igen, Pakistan har förklarat krig mot Afghanistan efter den senaste tidens terrordåd i Pakistan utförda av talibanerna och hårda strider pågår på båda sidor av gränsen. I värsta fall blir det ett regionalt storkrig där ena parten dessutom har kärnvapen.
Sannolikt stora flyktingströmmar mot Europa.
Sannolikt stora flyktingströmmar mot Europa.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 913 inlägg
Framförallt lär det bli stora flyktingströmmar i närområdet, men jag krig är otrevligt.B Bitterhetsakademin skrev:Nu är det dags igen, Pakistan har förklarat krig mot Afghanistan efter den senaste tidens terrordåd i Pakistan utförda av talibanerna och hårda strider pågår på båda sidor av gränsen. I värsta fall blir det ett regionalt storkrig där ena parten dessutom har kärnvapen.
Sannolikt stora flyktingströmmar mot Europa.
Experter på regionen tonar i viss mån ner faran för att det ska eskalera. De båda länderna har en lång historia av konflikter bakom sig men om bedömning är riktig kommer det stannar vid begränsade strider i gränsområdet.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 913 inlägg
Vi får även se hur USA:s fullskaliga angrepp på Iran kommer att besvaras. Denna gång verkar inte Iran hålla tillbaka utan de svarar, inte bara mot Israel utan med missiler mot amerikanska baser i regionen. Troligen kommer de även att försöka stoppa oljetrafiken i Hormuzsundet.
Israel hävdar nu att Khamenei är dödad och Iran svarar så gott de kan. Oljepriset stiger kraftigt och i värsta fall kommer detta att trappas upp.
Marc Klamberg är mycket skeptisk och anser att detta anfall är tveksamt folkrättsligt. Han hävdar att Ryssland kan hävda rätten till förebyggande anfall mot ovänligt sinnade länder på samma grunder som Usa och Israel.
Marc Klamberg är mycket skeptisk och anser att detta anfall är tveksamt folkrättsligt. Han hävdar att Ryssland kan hävda rätten till förebyggande anfall mot ovänligt sinnade länder på samma grunder som Usa och Israel.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 913 inlägg
I sak håller jag väl med Marc, men å andra sidan har ju Ryssland inte visat någon tendens att låta bli att attackera andra länder innan.B Bitterhetsakademin skrev:Israel hävdar nu att Khamenei är dödad och Iran svarar så gott de kan. Oljepriset stiger kraftigt och i värsta fall kommer detta att trappas upp.
Marc Klamberg är mycket skeptisk och anser att detta anfall är tveksamt folkrättsligt. Han hävdar att Ryssland kan hävda rätten till förebyggande anfall mot ovänligt sinnade länder på samma grunder som Usa och Israel.
Trump sade även att målet med attackerna var att byta regim och redan där har han brutit mot folkrätten. Tycka vad man vill om regimen i Iran men gårdagens anfall bryter mot en handfull artiklar i folkrätten och den internationella rätten. Iran har enligt folkrätten full rätt att nu försvara sig mot Israel och Usa med alla tillgängliga medel. Det slogs på stora trumman när Ryssland bröt mot folkrätten, ska vi se samma upprördhet nu eller gäller skilda måttstockar?
I vanlig ordning slår Usa och Israel sönder länder och lämnar dem i kaos utan att bygga upp ett nytt stabilt styre. Resultatet brukar bli kaos och miljoner på flykt.
I vanlig ordning slår Usa och Israel sönder länder och lämnar dem i kaos utan att bygga upp ett nytt stabilt styre. Resultatet brukar bli kaos och miljoner på flykt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 913 inlägg
Ja,B Bitterhetsakademin skrev:Trump sade även att målet med attackerna var att byta regim och redan där har han brutit mot folkrätten. Tycka vad man vill om regimen i Iran men gårdagens anfall bryter mot en handfull artiklar i folkrätten och den internationella rätten. Iran har enligt folkrätten full rätt att nu försvara sig mot Israel och Usa med alla tillgängliga medel. Det slogs på stora trumman när Ryssland bröt mot folkrätten, ska vi se samma upprördhet nu eller gäller skilda måttstockar?
I vanlig ordning slår Usa och Israel sönder länder och lämnar dem i kaos utan att bygga upp ett nytt stabilt styre. Resultatet brukar bli kaos och miljoner på flykt.
Trump är en katastrof (liksom för övrigt Netanyahu) och det borde stått klart för alla redan efter hans första presidentperiod. Tyvärr valdes han ändå och det vore intressant att se hur alla dessa som försvarade Trump som en bra president som inte startat några krig är på det hela nu. Kanske tycker de att angreppet mot Venezuela och angreppet mot Iran vägs upp av att han enligt egen utsago avslutat 8 krig...
Till och med företrädare för SD, som innan han valdes för andra gången föredrog honom, har ju börjat tala om att det inte blev bra. Några av SDs sympatisörer har förstås inte hunnit vända än, men så var det ju med Putin och Ryssland också.