Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Fairlane
B Bitterhetsakademin skrev:
Alternativ finns måhända men till flerfaldigt högre kostnader för Ungern som då kräver att EU täcker upp för merkostnaden.
Ungern får så sjukt mycket och det är ju enda anledningen till att de är med i EU. De kan ju välja att lämna EU och ansluta till Ryssland som de uppskattar så mycket mer istället.
Stavningen "ryzzland" gillas inte av rättstavningsprogrammet, den ser man annars mest på Flashback gärna i sällskap med "Putler" som benämning på Rysslands ledare.
Att jämföra Putin med Hitler är inte så långsökt. Både ansåg/anser sig ha rätt att bestämma över andra länder i attackera dessa. Givetvis är inte Ryssland korrekt stavning (även om kanske rättstavningsprogrammet inte ska ses som facit, med tanke på hur ofta det vill att man särskriver), men ett tydligt sätt att visa vad man tycker om landet.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
.
Jag har hört påståenden att FED, JPM, Rotschild, etc skulle manipulera guld å silverpriser så länge internet funnits.
De har ännu aldrig visats sig innehålla ETT UNS av sanning.
Om sen målet skulle va å viljac stärka dollarn (vems mål förresten?) så är det ett mycket trubbigt sätt som bara kan föreslås från nån som aldrig tagit en valutaposition.

Dollarn har för övrigt varit mycket stabil hela februari, lägre volatilitet än normalt, så där finns heller inget stöd för teorin.
Tackar för svaret. Det är trevligt att diskutera med de som är vuxna nog att förstå skillnaden på S och Z.

Det skulle uppskattas om du och alla andra som är intresserade av pyspunkan att lyssna igenom länken där det förlaras hur manupilationen går till och säg vad ni tycker.
Som ekonomisk amatör finner jag det logiskt, om än kortsiktigt att vräka ut metall för att sänka världsmarknadepriset och få intresset för Amerikas statsobligationer/valuta att öka.

Allt som har att göra med Ungern och Ryssland är idag minerad mark som visar folks antidemokratiska tendenser, se bara på Edward Bloms senaste utspel på X som kräver att all kritik mot Ukraina ska stoppas och alla som på något vis inte stämmer in i hyllningskören är rysstroll och Putintroll som ska tystas.
Så mycket med den fria debatten.
Enligt honom är alla som vill sätta ett tak på stödet till Ukraina Putinkramare.

• Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Tackar för svaret. Det är trevligt att diskutera med de som är vuxna nog att förstå skillnaden på S och Z.

Det skulle uppskattas om du och alla andra som är intresserade av pyspunkan att lyssna igenom länken där det förlaras hur manupilationen går till och säg vad ni tycker.
Som ekonomisk amatör finner jag det logiskt, om än kortsiktigt att vräka ut metall för att sänka världsmarknadepriset och få intresset för Amerikas statsobligationer/valuta att öka.
Bara det att verkligheten är inte som på film.

Om man verkligen skulle vilja få ned ett pris genom att kortsiktigt dumpa metall blir det ofantligt mycket dyrare när man sen ska börja köpa tillbaka…

För hade man INTE köpt tillbaka hade ju förändringarna av innehaven upptäckts i balansräkningarna.
Men det gör dom aldrig…

För att allt är nonsens

Hade ett uns varit sant hade det varit förstasidesstoff i WallStreetJournal, FinancialTimes m fl.

Ringer det ingen varningsklocka när denna typ av nyheter BARA finns på ett ställe?

Men jag lovar att kolla på den BITEN av klippet som är väsentligt för det du påstår.
Guida mig till rätt minut så ska jag lyssna (57 min e 10ggr för mycket)

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Allt som har att göra med Ungern och Ryssland är idag minerad mark som visar folks antidemokratiska tendenser, se bara på Edward Bloms senaste utspel på X som kräver att all kritik mot Ukraina ska stoppas och alla som på något vis inte stämmer in i hyllningskören är rysstroll och Putintroll som ska tystas.
Enligt honom är alla som vill sätta ett tak på stödet till Ukraina Putinkramare.
Nu skojar du väl igen, för visst vet du egentligen vad demokrati och antidemokrati är?

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Förlåt, vilka står för demokratin, sa du?

kashieda kashieda skrev:
Förlåt, vilka står för demokratin, sa du?
Att Ryssland har demokratiproblem kan de flesta enas kring, vad gäller Ungern har folket det styre de önskar och där nalkas snart val så är de inte nöjda med Orban får någon annan ta över.
Vad gäller Sveriges stöd till Ukraina är det bekostat av skattemedel och lån som bekostas av kommande generationer så där har varje medborgare full rätt att uttrycka sin mening utan att tystas eller bemötas med invektiv.

Z Zodde skrev:
Bara det att verkligheten är inte som på film.

Om man verkligen skulle vilja få ned ett pris genom att kortsiktigt dumpa metall blir det ofantligt mycket dyrare när man sen ska börja köpa tillbaka…

För hade man INTE köpt tillbaka hade ju förändringarna av innehaven upptäckts i balansräkningarna.
Men det gör dom aldrig…

För att allt är nonsens

Hade ett uns varit sant hade det varit förstasidesstoff i WallStreetJournal, FinancialTimes m fl.

Ringer det ingen varningsklocka när denna typ av nyheter BARA finns på ett ställe?
Klockorna klämtar för fullt.
Jag har hittills lyssnat på den tjommens resonemang om guld och framförallt silver vilket jag finner logiskt.
Men då han ofta svävar ut i grafer och terminologier som flyger långt över mitt huvud blir jag fundersam även av den orsaken.
Men, hittills har hans förkunnade varit oroväckande träffsäkert. För minst ett år sedan uppmanade han till köp av framförallt silver men även guld samt till samma gruvbolag på grundav en närstående kraftig uppgång.
Det nappade jag på och köpte mitt första silver för sju tusen kronor kilot.

Z Zodde skrev:
Men jag lovar att kolla på den BITEN av klippet som är väsentligt för det du påstår.
Guida mig till rätt minut så ska jag lyssna (57 min e 10ggr för mycket)
Det går inte för detta inlägg är ett I raden av många där resonemanget stöts och blöts. Så det finns ingen exakt minutlångt avsnitt att hänvisa till.

Edward Blom representerar bara sig själv, försöker du ta vad han menar som bevis för nåt som helst.

Klart vi stödjer Ukraina så länge det behövs.

Tänk om jänkarna i 1944 satt ett tak på deras bidrag i Normandie…
Ni får 100 Sherman-tanks , inte en enda utöver det…
Intet Intet skrev:
Klockorna klämtar för fullt.
Jag har hittills lyssnat på den tjommens resonemang om guld och framförallt silver vilket jag finner logiskt.
Men då han ofta svävar ut i grafer och terminologier som flyger långt över mitt huvud blir jag fundersam även av den orsaken.
Men, hittills har hans förkunnade varit oroväckande träffsäkert. För minst ett år sedan uppmanade han till köp av framförallt silver men även guld samt till samma gruvbolag på grundav en närstående kraftig uppgång.
Det nappade jag på och köpte mitt första silver för sju tusen kronor kilot.

Det går inte för detta inlägg är ett I raden av många där resonemanget stöts och blöts. Så det finns ingen exakt minutlångt avsnitt att hänvisa till.
Det du refererar till har sagts av guld/silver bulls så länge internet funnits (sannolikt mycket längre)

Jag har i decennier fajtats med folk som tror på detta.

INTE EN ENDA GÅNG har det visat sig vara i närheten av att stämma.

Guld/silvermarknaderna är stora. Största spelaren når upp till nån%
Säger sig självt att man ”kontrollerar ” inte en marknad om man har 97-98% emot sig…

Sen finns marknadsövervakning som slår ned på varje eventuellt försök. Mycket mer effektiv idag (pga digitalisering).

När bröderna Hunt försökte göra en corner på silvermarknaden för 50år sen var den nog ganska mycket lättare, ändå misslyckades man…

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Eller, det mesta kanske köps av ett enda EU-land, Ungern.
De har t.o.m ökat sina fossila köp från ryzzland.
Det du borde fundera på är hur kan Ungern och Slovakien köpa rysk energi. Ingen av dem har gräns ,mot Ryssland så vem tillåter energin att nå dem.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Mikael_L
Fairlane
L lbgu skrev:
Det du borde fundera på är hur kan Ungern och Slovakien köpa rysk energi. Ingen av dem har gräns ,mot Ryssland så vem tillåter energin att nå dem.
Turkiet, Bulgarien, Serbien.
Ungern har ett undantag, och får fortsatt köpa. Att Ungern är Rysslandsvänliga och Ukrainafientliga råder väl ingen tvivel kring?

Fairlane Fairlane skrev:
Ok, det kanske bara är en slump att du varje gång Ukraina / Ryssland tas upp så skriver du bara om hur dåligt Ukraina är och hur dumt det är att vi skänker vapen och pengar dit.
Kanske inte så konstigt att du uppfattas stå på Rysslands sida?
Nej. Det är ingen slump. Här i pyspunketråden kommenterar jag vårt aningslösa slöseri som genererar ökad skuldsättning. Vad jag förstått har Zverge😁 hittills skickat 120.000.000.000 till Ukraina. Förhoppningsvis har det genererat några jobb här men ett steg närmare pyspunka, det är vi.
Så att diskutera utgifter i en tråd om ekonomi kan inte vara utanför ämnet. Eller hur?
Fairlane Fairlane skrev:
Acceptabelt är såklart 0%, men även om man inte når den visionen så vill jag att man gör allt man kan för att stoppa Rysslands anfallskrig och Rysslands imperialism.
Men om 90% försvann på vägen. Hade du ändå ropat -ös på ös på. Även du måste såklart ha en gräns där det är bättre att stänga av vattnet i det läckande röret, än att öka trycket.
Fairlane Fairlane skrev:
Av vem? SD har väl rätt bra med respekt från sina väljare?
VII får se i nästa val.
Fairlane Fairlane skrev:
Nu är du nog ute och drömmer igen. Ungarna verkar ju lämna Orban och gå mot Magyar som vill ha mer samarbete med EU.
Att se Ryssland som ett land på uppgång får dig inte direkt att se mindre ut som en som stödjer Ryssland. Där talar vi om ett land som anfaller sina grannländer, där demokrati saknas där ekonomin är på väg åt helv..en, där rättssäkerheten är obefintlig, för korruptionen är betydligt värre än i Ukraina (som du brukar påpeka är så dåligt). Ett land på uppgång?
Nha. Nu far du iväg igen.
jag skrev "öst" som motsats till väst. Alltså inte bara Ryssland. Huruvida rysk korruption är än värre än Ukrainas, vet varken du eller jag.
Fairlane Fairlane skrev:
Att sakna känslor för människor som drabbas av Rysslands krig och att sakna känslor för hur den ryska befolkningen som inte stödjer regimen hanteras är vare sig roande eller mänskligt.
Det finns oändligt lidande överallt. Ukraina, VästSahara, och lite överallt i Afrika och mellanöstern. Samt inte att förglömma Bibi "slaktaren" den värsta av de alla. Pyspunka eller reset är ämnet och där är Netanyahu en storspelare som styr in USA i allehanda galenskaper som kan få en Pyspunka att framstå som rena drömmen.

Fairlane Fairlane skrev:
Det var ju du och Bitterhetsakademin om tog upp det?
Ja. Som en del av vår ekonomi. Och då är det ytterst relevant även om några inte fattar det.

• Haha
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Turkiet, Bulgarien, Serbien.
Ungern har ett undantag, och får fortsatt köpa. Att Ungern är Rysslandsvänliga och Ukrainafientliga råder väl ingen tvivel kring?
Att Ungern och Slovakien är ryssvänliga är väl ingen som ifrågasätt. Men hur kommer det sig att EU tillåter att rysk energi transporteras via EU-länder (Bulgarien) till dem, det är frågan? Måste säga att EU svajar ganska rejält när det gäller ställningstagande mellan Ukraina och Ryssland. Ska man 'Follow the Money' så har väl snarare EU stött Ryssland. Har sett siffror som visar att mer pengar gått från EU till Ryssland än till Ukraina sen kriget började. Hade EU haft ett uns moral så hade man accepterat att frysa några vintrar för att bistå Ukraina, men så viktigt anser man det uppenbarligen inte vara. Rätt sorgligt enligt min mening.

• Gilla
joakim_j och 1 till
  • Laddar…
Vad gäller korruptionen så får Danmark 90 poäng, Sverige 80, Ukraina 35 och Ryssland hamnar på föga smickrande 22 poäng.
Såväl Ukraina som Ryssland är alltså genomkorrumperade.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.