Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Fairlane
Z Zodde skrev:
Se där ja, IBGU har ju trott att Trumpens makt var suverän. Det påstods t.o.m. att han skulle. kunna starta krig mot Grönland utan att ta det genom kongressen. WALOR…



Emergency law doesn't authorise Trump to impose tariffs, ruling sayspublished at 16:15​

16:15BREAKING​


In its ruling, the US Supreme Court says Trump exceeded his authority in imposing sweeping tariffs through a law reserved for a national emergency.

The high court rules the International Emergency Economic Powers Act "does not authorize the President to impose tariffs".
"Bakgrunden, skriver TT, är att mer än 1 000 olika amerikanska företag drivit ärendet i domstol och begärt ersättning för tullarna."

Varför har dessa 1000 amerikanska företag begärt ersättning för tullarna?! Det är ju den som exporterar som betalar dessa tullar har vi ju lärt oss?! 😂
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Blir intressant att se hur det slutar med sanktionerna mot Ryssland och EU:s stödpaket till Ukraina där det ska lånas upp nittio miljarder.
Nu lovar Ungern att lägga in sitt veto om inte den fyra hundra mil långa pipelinen som försörjer Ungern med rysk olja öppnas omedelbart. Slovakiens Fico hotade även att slå av elleveranserna till Ukraina om inte ledningen öppnas.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Blir intressant att se hur det slutar med sanktionerna mot Ryssland och EU:s stödpaket till Ukraina där det ska lånas upp nittio miljarder.
Nu lovar Ungern att lägga in sitt veto om inte den fyra hundra mil långa pipelinen som försörjer Ungern med rysk olja öppnas omedelbart. Slovakiens Fico hotade även att slå av elleveranserna till Ukraina om inte ledningen öppnas.
Den stora pumpstationen och oljeterminalen i Altemievsk som försörjer Druzba-röret är redan bombad och sprängd och brinner för fullt. Över 1000 km in i Ryssland. Inte ens Orban och Putin kan få den i funktion före valet i Ungern. Som Orban vill vinna genom att pressa ned oljepriserna med billig ryssolja.
 
  • Gilla
  • Älska
jawen och 2 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Blir intressant att se hur det slutar med sanktionerna mot Ryssland och EU:s stödpaket till Ukraina där det ska lånas upp nittio miljarder.
Nu lovar Ungern att lägga in sitt veto om inte den fyra hundra mil långa pipelinen som försörjer Ungern med rysk olja öppnas omedelbart. Slovakiens Fico hotade även att slå av elleveranserna till Ukraina om inte ledningen öppnas.
Vill det sig väl hinner än fler ukrainska mutkolvar avslöjas med väskor fulla av våra pengar på flykt ur landet. Då. Men först då, kanske donatorernas givmildhet med våra skattepengar avtar? Men jag tvivlar.

https://www.sydsvenskan.se/varlden/karlsson-pa-taket-staller-till-det-i-ukraina/

Enligt förundersökningen upprättades det ett särskilt kontor i centrala Kiev, där företag som ville ha lukrativa kontrakt med det statliga kärnkraftsbolaget betalade mutor som uppgick till 10–15 procent av kontraktssumman. Sammanlagt uppges mutorna ha uppgått till närmare 100 miljoner dollar – ungefär en miljard kronor.
H heimlaga skrev:
Den stora pumpstationen och oljeterminalen i Altemievsk som försörjer Druzba-röret är redan bombad och sprängd och brinner för fullt. Över 1000 km in i Ryssland. Inte ens Orban och Putin kan få den i funktion före valet i Ungern. Som Orban vill vinna genom att pressa ned oljepriserna med billig ryssolja.
Orban verkar mäkta populär vad jag förstått för det brukar gå hem i stugorna när politiker visar lite kurage och går mot strömmen. Något SD borde tänkt på. Att Balkanerna får en hyfsad trogenkundrabatt gör knappast gemene ungrare vid MACKen mer tveksam om vem de skall rösta på.

Här är, enligt Magnus Stenlund en förklaring till varför silver och guldpriset hoppat upp och ner.
Hans bestämda uppfattning är att Fed samt några stora banker dumpat metaller på världsmarknaden när Kineserna firar nyår, för att stärka Dollarn.
Det vore intressant att höra några kommentarer om det.

 
  • Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Fairlane
Intet Intet skrev:
Vill det sig väl hinner än fler ukrainska mutkolvar avslöjas med väskor fulla av våra pengar på flykt ur landet. Då. Men först då, kanske donatorernas givmildhet med våra skattepengar avtar? Men jag tvivlar.
Jag önskar såklart är det inte fanns några som tog mutor i Ukraina, men tyvärr gör det ju det.
Trots det så är jag ändå helst att Ukraina får mer vapen och mer pengar, för alternativet är värre. Ja, vi vet att du låtsas som att du inte hejar på Ryssland men det är synnerligen svårt att tro.
Intet Intet skrev:
Orban verkar mäkta populär vad jag förstått för det brukar gå hem i stugorna när politiker visar lite kurage och går mot strömmen. Något SD borde tänkt på.
Orbans populäritet dalar fort i Ungern. Mycket tyder på att han förlorar valet i april, därav hans utökade bråk med EU och utökade stöd för Ryssland. SD hyllade både Orban (och Ungern) samt Putin länge. Det gjorde man ju även efter Rysslands angrepp 2014. Det var väl först efter det större angreppet 2022 som man började ta avstånd från Putin. Orban har nog fortfarande en del sympatisörer inom partiet, men i och med hans stöd för Ryssland så tvekar man nog mer nu, men jag förstår att du uppskattar det.
Intet Intet skrev:
Att Balkanerna får en hyfsad trogenkundrabatt gör knappast gemene ungrare vid MACKen mer tveksam om vem de skall rösta på.
Som sagt, han är på väg att tappa makten.
Hoppet ligger väl i ryskt stöd.

Du kommer säkert skratta gott och inte alls förstå varför folk tycker du verkar stödja Ryssland, men för mig är det tydligt. Om de gör aktivt och medvetet eller bara i form av någon som vill vara anti etablissemanget vet jag inte, men det är inte heller särskilt intressant.
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag önskar såklart är det inte fanns några som tog mutor i Ukraina, men tyvärr gör det ju det.
Trots det så är jag ändå helst att Ukraina får mer vapen och mer pengar, för alternativet är värre. Ja, vi vet att du låtsas som att du inte hejar på Ryssland men det är synnerligen svårt att tro.
"Vi vet"?
Nja. Ni hallucinerar. Det är en helt annan sak. Önskedrömmar blir inte sanna bara för att du hittat några trosfränder med samma langare på internet.

Mer pengar och mer vapen betyder mer mutor till politiker. Tycker du att 10. 20. 30. 50 ..% är ett acceptabelt svinn som aldrig når de stackars soldaterna eller de frysande civila.
Fairlane Fairlane skrev:
Orbans populäritet dalar fort i Ungern. Mycket tyder på att han förlorar valet i april, därav hans utökade bråk med EU och utökade stöd för Ryssland. SD hyllade både Orban (och Ungern) samt Putin länge. Det gjorde man ju även efter Rysslands angrepp 2014. Det var väl först efter det större angreppet 2022 som man började ta avstånd från Putin. Orban har nog fortfarande en del sympatisörer inom partiet, men i och med hans stöd för Ryssland så tvekar man nog mer nu,
Du missförstår mig igen.
Det jag menar är att SD hade fått mer respekt ifall de stoist hållit fast vid sina ideal.
Fairlane Fairlane skrev:
men jag förstår att du uppskattar det.
Nej. Det förstår du inte.
Fairlane Fairlane skrev:
Som sagt, han är på väg att tappa makten.
Hoppet ligger väl i ryskt stöd.
Ungarna ser väl varthän det barkar. Ett väst med pyspunka eller ett "öst" på uppgång.
Fairlane Fairlane skrev:
Du kommer säkert skratta gott och inte alls förstå varför folk tycker du verkar stödja Ryssland, men för mig är det tydligt. Om de gör aktivt och medvetet eller bara i form av någon som vill vara anti etablissemanget vet jag inte, men det är inte heller särskilt intressant.
Att vanligtvis, förnuftiga skribenter fullständigt tappar greppet när känslorna svallar kan naturligtvis vara roande men själv blir jag beklämd över er trångsynthet.


Synd att du inte bemödade dig att kommentera tråden ämne som jag hoppades. istället upprepade du samma tröttsamma ryssnoja som inte har med pyspunka att göra. Vilket inte är särskilt intressant.
Sad. Very sad.
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja du, du och Bitterhetsakademin är ju ryssapologeter, så vi vet ju redan era budskap.
Jag hoppas att ni får bra ersättning från kreml, för av mig får ni bara förakt.

Mest av allt skulle jag önska att ni blev bannade här, för detta forum sabbas enormt av edra politiska budskap.
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
RoTe
Ja herregud oliktänkande kan vi inte ha. Det brukar bli bra länder av dom som förbjuder såna...
 
  • Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det vore intressant att höra några kommentarer om det
.
Jag har hört påståenden att FED, JPM, Rotschild, etc skulle manipulera guld å silverpriser så länge internet funnits.
De har ännu aldrig visats sig innehålla ETT UNS av sanning.
Om sen målet skulle va å viljac stärka dollarn (vems mål förresten?) så är det ett mycket trubbigt sätt som bara kan föreslås från nån som aldrig tagit en valutaposition.

Dollarn har för övrigt varit mycket stabil hela februari, lägre volatilitet än normalt, så där finns heller inget stöd för teorin.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja du, du och Bitterhetsakademin är ju ryssapologeter, så vi vet ju redan era budskap.
Jag hoppas att ni får bra ersättning från kreml, för av mig får ni bara förakt.

Mest av allt skulle jag önska att ni blev bannade här, för detta forum sabbas enormt av edra politiska budskap.
Jag tror du tillskriver mig och Intet väl stor betydelse, vi är bara två skribenter på ett stort forum. Du är själv ofta extremt regimlojal men jag önskar dig inte bannad för det, olika åsikter gör istället att man skärper de egna argumenten.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Mikael_L
B Bitterhetsakademin skrev:
Jag tror du tillskriver mig och Intet väl stor betydelse, vi är bara två skribenter på ett stort forum. Du är själv ofta extremt regimlojal men jag önskar dig inte bannad för det, olika åsikter gör istället att man skärper de egna argumenten.
Nej ni är helt betydelselösa.
Ni sabbar dock forumet och forumets inriktning genom att alltid leda in diskussionerna i politik.

Gå ut på gatorna med plakat och demonstrera istället.
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Eu-länderna köper fortfarande rysk energi för svindlande belopp, närmare 15 miljarder euro i fjol så trots allt tal om stenhårda sanktioner verkar det vara svårt att bli fri från beroendet av rysk energi.
 
Fairlane
Intet Intet skrev:
"Vi vet"?
Nja. Ni hallucinerar. Det är en helt annan sak. Önskedrömmar blir inte sanna bara för att du hittat några trosfränder med samma langare på internet.
Ok, det kanske bara är en slump att du varje gång Ukraina / Ryssland tas upp så skriver du bara om hur dåligt Ukraina är och hur dumt det är att vi skänker vapen och pengar dit.
Kanske inte så konstigt att du uppfattas stå på Rysslands sida?
Intet Intet skrev:
Mer pengar och mer vapen betyder mer mutor till politiker. Tycker du att 10. 20. 30. 50 ..% är ett acceptabelt svinn som aldrig når de stackars soldaterna eller de frysande civila.
Acceptabelt är såklart 0%, men även om man inte når den visionen så vill jag att man gör allt man kan för att stoppa Rysslands anfallskrig och Rysslands imperialism.
Intet Intet skrev:
Du missförstår mig igen.
Det jag menar är att SD hade fått mer respekt ifall de stoist hållit fast vid sina ideal.
Av vem? SD har väl rätt bra med respekt från sina väljare?
Intet Intet skrev:
Ungarna ser väl varthän det barkar. Ett väst med pyspunka eller ett "öst" på uppgång.
Nu är du nog ute och drömmer igen. Ungarna verkar ju lämna Orban och gå mot Magyar som vill ha mer samarbete med EU.
Att se Ryssland som ett land på uppgång får dig inte direkt att se mindre ut som en som stödjer Ryssland. Där talar vi om ett land som anfaller sina grannländer, där demokrati saknas där ekonomin är på väg åt helv..en, där rättssäkerheten är obefintlig, för korruptionen är betydligt värre än i Ukraina (som du brukar påpeka är så dåligt). Ett land på uppgång?
Intet Intet skrev:
Att vanligtvis, förnuftiga skribenter fullständigt tappar greppet när känslorna svallar kan naturligtvis vara roande men själv blir jag beklämd över er trångsynthet.
Att sakna känslor för människor som drabbas av Rysslands krig och att sakna känslor för hur den ryska befolkningen som inte stödjer regimen hanteras är vare sig roande eller mänskligt.
Intet Intet skrev:
Synd att du inte bemödade dig att kommentera tråden ämne som jag hoppades. istället upprepade du samma tröttsamma ryssnoja som inte har med pyspunka att göra. Vilket inte är särskilt intressant.
Sad. Very sad.
Det var ju du och Bitterhetsakademin om tog upp det?
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Eller, det mesta kanske köps av ett enda EU-land, Ungern.
De har t.o.m ökat sina fossila köp från ryzzland.

Fast de är nog inte de enda som köper rysk energi, men de största.

Sedan invasionen av Ukraina har EU försökt kapa banden till rysk fossilenergi. Men Ungern och Slovakien går mot strömmen. Trots att alternativen finns har länderna ökat sitt beroende av rysk olja och gas – helt i onödan.
Ungern och Slovakien är fortfarande EU:s mest beroende länder av rysk fossil energi, trots att det finns fullt fungerande alternativ. Det visar en ny rapport från Centre for Research on Energy and Clean Air (CREA) och Center for the Study of Democracy.Sedan Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina har de två länderna importerat rysk olja och gas till ett värde av över 33 miljarder euro. Det har gett den ryska staten minst 5,4 miljarder euro i skatteintäkter – motsvarande 1800 ballistiska missiler.

[länk]

Detta är en artikel för nästan ett år sedan ...
Alternativ finns måhända men till flerfaldigt högre kostnader för Ungern som då kräver att EU täcker upp för merkostnaden.
Stavningen "ryzzland" gillas inte av rättstavningsprogrammet, den ser man annars mest på Flashback gärna i sällskap med "Putler" som benämning på Rysslands ledare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.