Status
Inte öppen för fler kommentarer.
pacman42 pacman42 skrev:
Köp Boliden. Jag har redan gott om dem köpta på lägre nivåer...
Köpte i samma veva som Telia, ångrar de sistnämnda men gungorna och karusellerna,😃

• Haha
pacman42
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Det spekuleras nu på nätforum att silverpriset kommer att rusa i början på mars då stora kontrakt löper ut och Comex inte kommer att kunna leverera silver till alla utgående kontrakt då lagren är låga. Det sägs att Comex ligger bakom marknadsmanipulation för att trycka ner priset på "pappers silver". Om det stämmer lär det bli en kraftig kursuppgång.
Manipulation på guld å silvermarknaden har det spekulerats om i decennier men ALDRIG visat sig stämma.

Innan guldpriset tog fart för 20 år sen (efter då >20 års kräftgång) ”slogs” jag på olika fora mot Guldbulls som envist hävdade att JPM, Rotschild å Tom FED var inne å hade stora shortpossar så de inte kunde tillåta att guldet rusade iväg…
Att de sen inte kunde förklara varför possarna aldrig syntes i respektive banks resultat,å balansräkning brydde de sig inte så mycket om.
Allt var förstås complete b**lshit.
Ju längre ifrån marknaden man sitter, desto livligare verkar fantasin bli. Verkligheten är inte som på film, den e mycket gråare å tråkigare.

Med den marknadsövervakning (som idag är mycket intensivare än för 20år sen) som råder är envar kurspåverkande ”manipulation ” helt omöjlig.

pacman42 pacman42 skrev:
Är du medveten om vad kläderna skulle kosta om de tillverkades i Sverige idag?

En tröja som kostar 500 kr på H&M idag skulle sannolikt kosta mellan 1 500 kr och 2 500 kr om den tillverkades i Sverige under likvärdiga förhållanden. Lokalerna är dyrare, energibehovet större, lönekostnaderna högre osv osv. Dessutom så måste marginalen för alla inblandade öka, de har större insatser och måste därför procentuellt tjäna lika mycket pengar, dvs marginalerna ökar.

Sedan får det andra effekter också, med dessa priser så måste hållbarheten upp och fast-fashion kan man glömma...
Jag skrev bara att när den svenska textilindustrin slogs ut så var inte priserna på svenska kläder ett problem. Folk var vana vid den nivån och accepterade den. Det som hände var att mycket billigare kläder strömmade in vilket inte gick att konkurrera med. Så hade ingen lågprisimport förekommit så hade antagligen textilindustrin kunnat överleva. Så det är möjligt att textilindustrin kunnat räddas med tullar på kläder. Sen vet jag inte om det är positivt att slavliknande förhållande och förorenande miljö som åtminstone till viss del kännetecknar textilindustrin i Bangladesh är något man bör uppmuntra. Innan nån skriver det så är jag medveten om att det var länder som Portugal som slog ut den svenska textilindustrin på 70-talet.

Angående fast-fashion så är det inget jag skulle sakna direkt ;)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Så tull bli ALDRIG ”vinst på totalen” för USA, att du öht tror nåt sånt visar hur vilse du gått…
Är du av uppfattningen att de tullar EU har inte är en vinst på totalen för EU? Om du anser det så borde du anse att EU-styret är inkompetent som håller på med dessa förlustaffärer.

L lbgu skrev:
Är du av uppfattningen att de tullar EU har inte är en vinst på totalen för EU? Om du anser det så borde du anse att EU-styret är inkompetent som håller på med dessa förlustaffärer.
Varför byter du hela tiden fokus..?
Nu e det ju USAs tullar vi diskuterar. EU länderna är inte ens ett bra exempel å jmf med då det finns ivartfall 7 centralbanker som sätter sin egen ränta…
Du skriver om skatter/folk i arbete etc å försöker få ihop nån vinst/förlust räkenskap på tullarna UTAN att öht ha tagit med räntan, hur tänkte du där..?

Fairlane
L lbgu skrev:
Jag skrev bara att när den svenska textilindustrin slogs ut så var inte priserna på svenska kläder ett problem. Folk var vana vid den nivån och accepterade den. Det som hände var att mycket billigare kläder strömmade in vilket inte gick att konkurrera med.
Klart det hade gått att konkurrera med, om du folk var beredda att betala ett högre pris för det som (kanske) var bättre kvalitet. Det var folk uppenbart inte, folk föredrog att få mer pengar till annat.

Ser man på kläder i USA så är det mycket import och inga amerikanska bolag kommer kunna starta en konkurrenskraftig produktion om inte tullarna höjs extremt mycket mer. Således inga nya jobb i USA, men vissa tullinkomster blir det såklart till USA. Det är nog bara du och Trump som tror att dessa betalas av den som exporterar till USA, alla andra vet att det är importören som betalar och de måste höja sina priser, vilket betyder att det är konsumenterna som betalar.

Men du är iallafall överens med Trump.
L lbgu skrev:
Så hade ingen lågprisimport förekommit så hade antagligen textilindustrin kunnat överleva. Så det är möjligt att textilindustrin kunnat räddas med tullar på kläder.
Ja, men det hade varit väldigt dyrt. Gillar du höga priser?
L lbgu skrev:
Sen vet jag inte om det är positivt att slavliknande förhållande och förorenande miljö som åtminstone till viss del kännetecknar textilindustrin i Bangladesh är något man bör uppmuntra. Innan nån skriver det så är jag medveten om att det var länder som Portugal som slog ut den svenska textilindustrin på 70-talet.
Nej det är såklart ett problem, men dels så är ju bästa chansen till förbättringar i Bangladesh ändå att man handlar med dem, inte låter bli att handla och sätter höga tullar.

I övrigt har det såklart inget att göra med vem som betalar tullar.
L lbgu skrev:
Säker inte, men det finns kanske något du vill köpa som kommer från något annat land. De flesta länder och de flesta människor förstår att tullar är dåligt. EU svarar på USAs tullar vilket såklart också påverkar USAs exportindustri.

L lbgu skrev:
Jag skrev bara att när den svenska textilindustrin slogs ut så var inte priserna på svenska kläder ett problem. Folk var vana vid den nivån och accepterade den. Det som hände var att mycket billigare kläder strömmade in vilket inte gick att konkurrera med. Så hade ingen lågprisimport förekommit så hade antagligen textilindustrin kunnat överleva. Så det är möjligt att textilindustrin kunnat räddas med tullar på kläder. Sen vet jag inte om det är positivt att slavliknande förhållande och förorenande miljö som åtminstone till viss del kännetecknar textilindustrin i Bangladesh är något man bör uppmuntra. Innan nån skriver det så är jag medveten om att det var länder som Portugal som slog ut den svenska textilindustrin på 70-talet.

Notera vad jag skrev om liknande förhållanden som i dagens produktionsländer. Skall du ha miljökrav mm så blir de ännu dyrare.

Z Zodde skrev:
Varför byter du hela tiden fokus..?
Nu e det ju USAs tullar vi diskuterar. EU länderna är inte ens ett bra exempel å jmf med då det finns ivartfall 7 centralbanker som sätter sin egen ränta…
Du skriver om skatter/folk i arbete etc å försöker få ihop nån vinst/förlust räkenskap på tullarna UTAN att öht ha tagit med räntan, hur tänkte du där..?
Är slutsatsen att du anser att USAs tullar är skadliga för USA men EUs tullar är bra för EU. Om det är så är det inte konstigt att du lyckas förvirra ;)

pacman42 pacman42 skrev:
Notera vad jag skrev om liknande förhållanden som i dagens produktionsländer. Skall du ha miljökrav mm så blir de ännu dyrare.
Samtidigt är det ju rent hyckleri att ställa hårda miljökrav på egen produktion, men tillåta import av sådant som inte uppfyller dessa krav. Men vill man skada sin egen industri gör man givetvis så.

L lbgu skrev:
Är slutsatsen att du anser att USAs tullar är skadliga för USA men EUs tullar är bra för EU. Om det är så är det inte konstigt att du lyckas förvirra ;)
Du byter fokus, EU har inte med Trumps tullar å göra.
Jag undrade varför du undvek den största kostnadsposten i ditt ”räknestycke” om USAs ”statskassa” tjänar eller förlorar på tullar…

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, men det hade varit väldigt dyrt. Gillar du höga priser?
Det är det väl ingen konsument som gillar. Men min poäng var att jag inte har uppfattningen att svenska textilprodukter uppfattades som väldigt dyra innan lågprisimporten kom.
Fairlane Fairlane skrev:
Nej det är såklart ett problem, men dels så är ju bästa chansen till förbättringar i Bangladesh ändå att man handlar med dem, inte låter bli att handla och sätter höga tullar.
Visst, gillar man barnarbete och annat så är det bara a tt handla på.

Fairlane Fairlane skrev:
De flesta länder och de flesta människor förstår att tullar är dåligt. EU svarar på USAs tullar vilket såklart också påverkar USAs exportindustri.
Varför har EU tullar om man tycker det är dåligt? Jag tror att de har det för att de tycker att de tjänar på det.

L lbgu skrev:
Men min poäng var att jag inte har uppfattningen att svenska textilprodukter uppfattades som väldigt dyra innan lågprisimporten kom.
Men e du såpass gammal att du kunde ha en sådan uppfattning..?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Men e du såpass gammal att du kunde ha en sådan uppfattning..?
Jag kan ha en uppfattning om vad som hände under Titanics jungfruresa även om jag inte var född då. Hade vi haft så höga klädpriser att det ansågs vara ett stort problem före 1950-talet är jag säker på att jag hade hört talas om det. Jag tar för givet att vi hade ungefär samma priser som i våra grannländer. Det var antagligen vad som uppfattades som en normal kostnad för kläder.

Men har du några källor som antyder att kläder i Sverige ansågs onormalt dyra då så får du gärna presentera dem.

Z Zodde skrev:
Du byter fokus, EU har inte med Trumps tullar å göra.
Det är väl inget speciellt med just USAs tullar? Samma sak gäller väl för andra länder med tullar också. Det är ju detta som visar det tokiga i ditt resonemang. Du verkar ju på allvar tycka att om USA inför tullar så skadar det USA, men samtidigt verkar du tycka att de tullar som EU infört är bra för EU. Ser du inte det orimliga med ditt resonemang.

Z Zodde skrev:
Jag undrade varför du undvek den största kostnadsposten i ditt ”räknestycke” om USAs ”statskassa” tjänar eller förlorar på tullar…
Vet man ens hur mycket tullarnas påverkar inflationen? Men samma sak där. Om tullar orsakar oönskad inflation i USA så borde givetvis EUs tullar göra det med. Men där ser du inga problem, eller?

L lbgu skrev:
Det är väl inget speciellt med just USAs tullar?
Jo, för USAs tullar e nya. Nya tullar påverkar inflationen direkt, det gör självklart inte befintliga på samma sätt.
L lbgu skrev:
Du verkar ju på allvar tycka att om USA inför tullar så skadar det USA, men samtidigt verkar du tycka att de tullar som EU infört är bra för EU. Ser du inte det orimliga med ditt resonemang.
Jag har öht inte uttryckt nån åsikt om EUs tullar (eftersom det är Trumps tullar vi diskuterar)så
du måste blandat ihop med mig nån annan.

L lbgu skrev:
Vet man ens hur mycket tullarnas påverkar inflationen?
Det finns statistik för sånt, precis som det finns när egna valutan försvagas (importerad inflation).
L lbgu skrev:
Om tullar orsakar oönskad inflation i USA så borde givetvis EUs tullar göra det med. Men där ser du inga problem, eller?
Varför blandar du hela tiden in EU? Du försöker ständigt flytta fokus.
Va d som sker i EU mtp tullar är irrelevant i diskussionen om USAs ”statskassa” tjänar eller förlorar på tullar.

Du tog upp faktorer som skatter å mindre arbetslöshet i ditt ”räkneexempel ” men tog inte med den största, dvs ökad räntekostnad pga högre ränta pga högre inflation… glömska eller okunnighet?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.