Status
Inte öppen för fler kommentarer.
L lbgu skrev:
Det är väl allmänt känt att Schweiz rykte som en säker hamn för pengar naggats rejält i kanten. Tidigare hade de ju rykte om sig att pengar i Schweiziska banker var trygga pengar utan risk för att myndigheter beslagtog dessa av olika skäl
Nu snackar du om schweiziska privatägda banker, det var inte riktigt det som var temat här, som tidigare påpekats.
L lbgu skrev:
Tyvärr har presidenten en hel del makt att utföra diverse militära specialoperationer mot främmande länder vilket visat sig åtskilliga gånger i historien.
Men har det visat sig någon gång i historien att en president konfiskerat tillgångar som demokratiska stater deponerat hos FED?
L lbgu skrev:
. Eller tror du inte att den svenska kronan skulle rasa ifall vi blev ockuperade
Blev vi ockuperade a la Norge under WW2 så införs nog valutarestriktioner igen (sådana som vi hade fram till 1988ish)

En normalt sett sansad debatör som Göran Rosenberg säger i en P1- intervju att det är fullt möjligt att delstatens styrkor börjar skjuta mot ICE, onekligen ett intressant scenario om det blir verklighet.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Nyss sprängde silvret historiska 1000 kronor/oz (10 procent upp idag och mer än 260 procent på ett år). Det här är långt ifrån normalt och man undrar hur det ska sluta, om det ska ses som förebud inför en större krasch.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
1) Nej, det fungerar inte så svart eller vitt. Det sannolika är inte en fullskalig ockupation utan en delvis och åtgärder för att behålla valutan funktionsduglig är viktig i krig. Se Ukraina, deras valuta är inte värd 0 idag. Men vi kommer behöva kunna genomföra affärer av allt dess slag. Ett land slutar inte helt fungera i krig utan tvärtom är det en framgång i krig att kunna göra så mycket som möjligt som vanligt, det är så man vinner krig.
Fast om man inte blir ockuperad så lär man ha kvar sin guldreserv. Man förvarar givetvis inte guldreserven på en sådan plats att fienden tar den i inledningen av ett krig. Din jämförelse med Ukraina halter rätt betänkligt då kriget är mer eller mindre stillastående då ingen sida verkar förmögen att genomföra några effektiva offensiva operationer. Så den ukrainska guldreserven (om den finns i Ukraina) är nog relativt trygg.

USA har satt sig i en position att många länder litar på dem och om de gör saker (som de nu påbörjat) som bryter mot det så kommer stora länder tvingas tänka om och det påverkar dem negativt.
Du skriver det själv. De har börjat göra skumma saker alltså kan man givetvis inte ha något större förtroende för dem. Räcker det inte med att hålla på att hota och kräva territoriella eftergifter från andra länder utan legitim grund för att ett land ska ses som en stor riskfaktor. Om det händer något kan man ju inte säga att man inte var förvarnad. Historiens dom lär bli rätt hård. Men många är uppenbart strutsar som vägrar se det som händer utan sticker huvudet i sanden.

3) Du kan inte blanda ihop Schweiziska banker med dess riksbank och dess neutralitet som land, då tappar du bort dig helt. Beslutet att förlägga pengar i Schweiz handlar mer om att sprida risken att deras neutralitet skyddar en del av reserven mer än landets militära styrka.
Deras tidigare bankpolitik var grunden till att de setts som ett tryggt land när det gäller pengaförvaring. Hade Schweiz tidigare haft liknande bankpolitik som de flesta andra länder är jag ytterst tveksam om att Schweiz hade varit attraktivt som guldförvaringsland, då hade de nog endast varit kända för klockor.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Nu snackar du om schweiziska privatägda banker, det var inte riktigt det som var temat här, som tidigare påpekats.
Som jag nyss skrev i ett annat inlägg så handlade det om att reglerna för dessa privatägda banker gjorde att Schweiz fick ett rykte som ett väldigt säkert land att förvara pengar i. Utan det ryktet hade nog inte så många velat lägga sin guldreserv där.

Z Zodde skrev:
Men har det visat sig någon gång i historien att en president konfiskerat tillgångar som demokratiska stater deponerat hos FED?
Har det någonsin hänt att de tidigare hotat Natoallierade för att tvinga dem att ge territorium till USA. Mycket som kan hända som aldrig hänt tidigare.

Z Zodde skrev:
Blev vi ockuperade a la Norge under WW2 så införs nog valutarestriktioner igen (sådana som vi hade fram till 1988ish)
Eller så inför ockupationsmakten sin egen valuta. Vem kommer i det läget att handla i svenska kronor.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Utan det ryktet hade nog inte så många velat lägga sin guldreserv där.
Ingen lägger sin guldreserv i ett land pga ”rykten”
L lbgu skrev:
Har det någonsin hänt att de tidigare hotat Natoallierade för att tvinga dem att ge territorium till USA. Mycket som kan hända som aldrig hänt tidigare.
Det sägs ännu mycket mer (från Trump) som aldrig kommer hända. Man ska lyssna på nyktra republikaner så förstår man. Å glöm inte, TACO!😀

L lbgu skrev:
Eller så inför ockupationsmakten sin egen valuta. Vem kommer i det läget att handla i svenska kronor
Nej, funkar inte så. Först om det ockuperade landet HELT införlivas med den aggressiva parten kan det bli aktuellt.

B Bitterhetsakademin skrev:
Nyss sprängde silvret historiska 1000 kronor/oz (10 procent upp idag och mer än 260 procent på ett år). Det här är långt ifrån normalt och man undrar hur det ska sluta, om det ska ses som förebud inför en större krasch.
grymt irriterande att sitta med typ 6 kilo 999 silver i Sverige 10450 km härifrån 😉

Jag har samlat silver typ sånt här ( jag har två sådana collections) och en trekilos best och massor av Svenska minnesmynt 995 silver i begränsad upplaga.

Nu när det händer som alla spått sedan sent 90-tal, nu ska jag äntligen få utväxling på investeringen så sket det sig av praktiska skäl 😮
😮😀

• Haha
jawen
  • Laddar…
D Dilato skrev:
grymt irriterande att sitta med typ 6 kilo 999 silver i Sverige 10450 km härifrån 😉

Jag har samlat silver typ sånt här ( jag har två sådana collections) och en trekilos best och massor av Svenska minnesmynt 995 silver i begränsad upplaga.

Nu när det händer som alla spått sedan sent 90-tal, nu ska jag äntligen få utväxling på investeringen så sket det sig av praktiska skäl 😮
Vad menar du sket sig..?
Kan du inte be om hjälp?

Själv hade jag dille på 1kr före 1968…
Intresset väcktes 1973 då jag såg en annons i GP att man betalade 1.10 för alla 1kr före 1968.
Vilket då var anmärkningsvärt eftersom över hälften av alla 1kr vid den tiden var just före 1968…
Samlade som tonåring allt jag kunde, (hade många tusen) missade att sälja på spiken 1980 (Hunt brothers corner attempt) 9kr fick man då…

Sålde mid 80 för 7kr å köpte aktier…
Idag får man 55-65kr för varje 1kr före 1968

B Bitterhetsakademin skrev:
Nyss sprängde silvret historiska 1000 kronor/oz (10 procent upp idag och mer än 260 procent på ett år). Det här är långt ifrån normalt och man undrar hur det ska sluta
Med att det öppnas nya silvergruvor och gamla återupptar verksamheten. Gräver man längre ner och på nya platser finns det mer guld och silver om priset är det rätta.

En hel del guld och silver ingår i produktionen av olika varor, som kemikalier och elektronik. De köparna kommer vara mer motiverade att hitta alternativ till dessa metaller. Solpanelstillverkarna arbetar för fullt med att minska mängden silver. I elektronik finns guld till exempel i konktakter. Där kan det i vissa fall ersättas av maxfasmaterial.

Z Zodde skrev:
ad menar du sket sig..?
Kan du inte be om hjälp?
Vem ska hjälpa mig att gräva fram och sälja silvret i sverige medan jag är i östafrika?

Jag har inga barn, syskon eller vänner som har tillgång till mitt hus.

Men som det ser ut kommer silvret nog inte att minska i värde till jag kommer hem om någon/några månad(er), tvärtom.😀

• Gilla
Intet
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Vem ska hjälpa mig att gräva fram och sälja silvret i sverige medan jag är i östafrika?

Jag har inga barn, syskon eller vänner som har tillgång till mitt hus.

Men som det ser ut kommer silvret nog inte att minska i värde till jag kommer hem om någon/några månad(er), tvärtom.😀
Men du vet ju när du kommer hem nästa gång? Då går det att sälja XAG/USD CFDs som hedge..?
Som gammal handlare kallade vi dessa tjurrusningar för ”nackbrytningar”. Avslutar ofta en lång trend, En trend som hör startade våren -24. De sista shorts squeezas ut. Jag tror att vi sannolikt är lägre,än dagens 114.5$ i mars-april.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Det finns flera analytiker som som tror på 200$/oz för silvret innan årets slut men på lång sikt lär nog priset stabilisera sig i takt med ökat utbud och utveckling mot batterier och solceller med inget eller långt mindre behov av silver. Utvecklingen är på gång men kommer nog att dröja många år än innan de finns i konsumentprodukter.

Z Zodde skrev:
Ingen lägger sin guldreserv i ett land pga ”rykten”
Du verkar inte fatta att Schweiz ansågs som en säker pengahamn förr i tiden. Hade det inte varit för det så hade ingen utomstående utnyttjat Schweiziska banker och det enda man tänkt på ifall man hörde Schweiz var klockor och eventuellt skidåkning.

Z Zodde skrev:
Det sägs ännu mycket mer (från Trump) som aldrig kommer hända. Man ska lyssna på nyktra republikaner så förstår man. Å glöm inte, TACO!😀
Du verkar tro att du sitter med facit när det gäller Trump. Jag är nog mer av uppfattningen att han kommer med fler överraskningar. Du hade nog aldrig trott att USA skulle kunna tilltvinga sig ett så 'orättvist' tullavtal med EU som man gjort. Din grundinställning verkar vara att ifall något inte har hänt tidigare kan det inte hända. När det gäller ett land med Trump som president så är det en rätt korkad inställning.

L lbgu skrev:
Du verkar inte fatta att Schweiz ansågs som en säker pengahamn förr i tiden.
Förr i tiden men även idag! CHF räknas fortfarande som den starkaste å säkraste valutan i världen.
Att vissa Schweiziska banker haft problem har inte ändrat på det.
L lbgu skrev:
Du verkar tro att du sitter med facit när det gäller Trump. Jag är nog mer av uppfattningen att han kommer med fler överraskningar. Du hade nog aldrig trott att USA skulle kunna tilltvinga sig ett så 'orättvist' tullavtal med EU som man gjort. Din grundinställning verkar vara att ifall något inte har hänt tidigare kan det inte hända. När det gäller ett land med Trump som president så är det en rätt korkad inställning.
Verbala överraskningar, javisst, men så verkställer han bara en bråkdel av allt han hotat med. Det är en förhandlingstaktik som funkar i affärsvärlden men inte alls lika bra här. Folk genomskådar han, TACO stämmer. Nästan över hela linjen.
Att USA klarar å förhandla sig till förmånligare tullavtal är väl inte direkt anmärkningsvärt heller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.