Status
Inte öppen för fler kommentarer.
RoTe RoTe skrev:
Jag ser inga danskar där iaf...
Som jag skrev så var det snarare Norge som hade Grönland från början. Norrmän flyttade till Island, sen for några av dessa vidare till Grönland. Men Danmark och Norge hade senare under en lång period gemensam kung och i en antagligen fullt laglig transaktion överfördes Grönland till Danmark någon gång.

Ungefär som att Jämtland överfördes från Norge till Sverige i en laglig transaktion efter ett krig. Även om det säkert finns norrmän som vill ha tillbaka Jämtland är det inget de har någon rätt att få.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
RoTe RoTe skrev:
Jag ser inga danskar där iaf...
Är du där och tittar?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Men Danmark och Norge hade senare under en lång period gemensam kung och i en antagligen fullt laglig transaktion överfördes Grönland till Danmark någon gång.
Kan man sin historia vet man att

Sverige å Norge var 2 länder i union med gemensam kung.

Danmark/Norge var ETT land. (Norge var en dansk provins 1530ish till 1814)

Så nån ”transaktion ” var det inte snack om

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
USA rasar i allt.
På TV4 imorse så presenterades det resultat från undersökning som visade att vi numera ser USA som ett större globalt hot än Kina, och USA var enormt nära att ses som ett lika stort hot som ryssland.

En annan bra indikator är Anholt Nation Brands Index (NBI), som undersöker och ger en rating på hur olika nationer står sig som varumärken, dvs hur välsedd och ansedd nationen se i omvärlden, hur intresserade folk är att studera, forska, turista, idka handel, med och hur man tycker att deras styrelse och institutioner fungerar osv.
De har gjort denna undersökning sedan 2005, och USA har för det mesta legat på plats 1, Sverige har för det mesta legat på plats 9 eller 10.

Svenska institutet beskriver det såhär:
Om NBI
Undersökningen genomförs mellan slutet av juli och augusti och bygger på svar från 40 000 respondenter i 20 länder. Panelländerna har valts ut för att representera en stor andel av världens befolkning och BNP, samt för sitt ekonomiska och kulturella inflytande. De 23 egenskaper som undersöks inom områdena samhällsstyre, befolkning, export, talang och investeringar, kultur och turism betygsätts på en skala från 1 till 7. Betygen omvandlas sedan till en poäng mellan 0 och 100.

Men jag tänkte visa en bild här på de 10 länder i topp sedan 2008, kan ju vara lite spännande att se hur det rör sig, som man kan se så brukar det inte ske några snabba förändringar, omvärldens syn på ett land rubbas inte så snabbt, för det mesta.
Men 2025 (som inte finns med på bilden) så har USA nu ramlat ner till 14'e plats (Sverige kom på 9'e plats)
Om man funderar på USA's placeringar och när trump blev president (första gången 2017) så tycker jag mig se ett visst mönster.

[bild]
Tror ändå mycket är en Trump effekt.
Får USA en vettig president så har de all chans att reda ut saker. De har förmågan att få nya framgångsrika företag att blomstra.

Nya fredsrörelsen på initiativ av Donald Trump:

https://www.facebook.com/share/r/1A69rLHVXK/

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Kan man sin historia vet man att

Sverige å Norge var 2 länder i union med gemensam kung.

Danmark/Norge var ETT land. (Norge var en dansk provins 1530ish till 1814)
Där lärde man sig något nytt. Trodde de fortsatte i Kalmarunionens anda och att danska kungen hela tiden valdes till norsk kung med. Men danskarna tröttnade väl på den formaliteten efter 250 år.
Norrmännen verkar onekligen varit ett lättstyrt folk som inte ställde till det särskilt mycket för sina danska herrar.

Z Zodde skrev:
Så nån ”transaktion ” var det inte snack om
Det verkar som att danskarna fick behålla öarna när Sverige tog över ansvaret för Norge 1814.
Så danskarna ska kanske tacka eller förbanna de dåliga svenska förhandlarna som inte hade koll på att kräva in alla gamla norska delar utan lät Danmark behålla Grönland/Island/Färöarna.
Att jag skrev förbanna är för att en del antagligen gärna sett att något annat land haft 'problemet'.

Efter dagens dödsskjutning i Minneapolis då sju ICE-agenter dödade en trettiosjuåring inför ett stort antal vittnen som filmade det hela börjar nu situationen urarta med våldsamma demonstrationer.
Röster höjs för att använda vapen mot ICE så det kan nog bli lika vilt som under "Black lives matter" demonstrationerna.

• Ledsen
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Var kommer alla dessa ”ICE-soldater” ifrån? Ska vara över 2000 i Minnesota. Läste nånstans att de fått minimal upplärning så kanske inte så konstigt att sånt här sker i skarpa situationer…

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
RoTe
Z Zodde skrev:
Var kommer alla dessa ”ICE-soldater” ifrån? Ska vara över 2000 i Minnesota. Läste nånstans att de fått minimal upplärning så kanske inte så konstigt att sånt här sker i skarpa situationer…
du skulle avlida om du såg en usa polis utbildning kontra svensk

• Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Enligt uppgift klarar de varken fystest, öppen-bok-tenta eller skjutvapensäkerhet.

Helt oväntat verkar det räcka att älska Trump.

• Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
Trumps fan boys talar ju om vilken intelligent och genial affärsman man han är. Jag ser en dement 5-åring. Tycker hans uttalande om att han sänkt priserna på läkemedel med 600% talar för sig själv.

• Gilla
Dilato och 8 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Jag tror, med betoning på tror, att ICE-soldater skall kratta manegen inför en eventuell statskupp av Trump. Om det skjuts en och annan medborgare så skapar det oro och upplopp som motiverar att sända ännu fler soldater för att stävja oroligheterna. Att ha ICE-soldater utposterade runt om i USA är utmärkt vid en framtida eventuell statskupp.
Om det sker en eventuell statskupp nu inför mellanårsvalet eller i samband med presidentvalet 2028 kan man bara spekulera i. Om republikanerna vinner nästa val så behövs kanske ingen statskupp utan skjuts på framtiden.
Men hur framtiden kommer att gestalta sig är svårt att veta. Det bådar inte gott med nuvarande ledarskap vid makten.

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
trettisjuåring minsann, vad har det för relevans? var muslimen legal?
Den dödade Alex Pretti var intensivvårdssjukskötetska och tidigare ostraffad bortsett från parkeringsböter. Såvitt jag hört av medias rapportering framgår inget om hans eventuella religiösa övertygelse.

• Gilla
Huddingebo och 5 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Den dödade Alex Pretti var intensivvårdssjukskötetska och tidigare ostraffad bortsett från parkeringsböter. Såvitt jag hört av medias rapportering framgår inget om hans eventuella religiösa övertygelse.
Men för vissa är annat viktigare, även om det inte är sant...

• Gilla
Skandiamannen och 4 till
  • Laddar…
Det talas nu om att senatorer ska försöka stoppa finansieringen av ICE genom att rösta nej till budgetförslaget, går det igenom blir det en ny nedstängning av statsapparaten. USA är ett gravt dysfunktionellt land med en polarisering vi aldrig sett tidigare.

• Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
The Guardian rapporterar idag att det diskuteras att Tyskland ska ta hem de närmare 1300 ton guld som förvaras i amerikanska valv. Blir spännande att se om andra länder följer efter och om guldet överhuvudtaget finns tillgängligt. Hoppas att andra länder följer Tysklands exempel.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.