98 096 läst ·
1 518 svar
98k läst
1,5k svar
Pyspunka eller global reset av det monetära systemet?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Vi stöttar länder från att tas över av större och starkare länder. Att du inte bryr dig om andra som du inte känner förvånar mig inte direkt.RoTe skrev:
Kanske skulle USA behandla de rättvist, men rättvisa är ju olika från person till person så det säger inte mycket. Däremot skulle det garanterat bli en ekonomisk förlust för nästan alla grönländare om USA tog över, en stor förlust.
Tyskland bryr sig inte heller och dom är ett betydligt större och starkare land än pellejönssverige... Jag fattar inte vad vi håller på med för jävla högt spel. Det är som att godhetssignalering är värt allt numeraFairlane skrev:
Vi stöttar länder från att tas över av större och starkare länder. Att du inte bryr dig om andra som du inte känner förvånar mig inte direkt.
Kanske skulle USA behandla de rättvist, men rättvisa är ju olika från person till person så det säger inte mycket. Däremot skulle det garanterat bli en ekonomisk förlust för nästan alla grönländare om USA tog över, en stor förlust.
Ger vi efter om Grönland så kommer nya länder att vara nödvändiga för USA:s säkerhet och för att tillfredsställa Trumps ego. Tro inte att det är hans sista krav, det är dags att sätta stopp för hans imperialistiska ambitioner. Kommer han med tullar så svarar vi med det dubbla.RoTe skrev:
du låter som orange man bad taco höhö osv osv plus, det är så jävla enkelt och uppenbart att i sverige har vi EN åsikt och ingen annanB Bitterhetsakademin skrev:
Jag tyckte själv att Trump under sin första period hade en del vettiga åsikter men under sin nuvarande period har han blivit mer och mer irrationell. Vi har länge fått höra att den regelbaserade världsordningen ska gälla och då Ryssland tillskansade sig land fick de hela Europa mot sig. Självklart skall detsamma gälla om andra länder försöker sig på något liknande, allt annat vore ett hyckleri av monumentala proportioner.RoTe skrev:
Följ med på nyheterna. Hörde när han talade på TV.RoTe skrev:
MEN Ssom du säger ”något jag inte vet vad det är”
Vet man inte ska man inte uttala sig så bombastiskt, DET är det största felet du gör…
Skriver först, ta reda på verkligheten efteråt… inga bra ordningsföljd 🤣
Men eftersom jag är snäll; här e hela talet
https://www.weforum.org/stories/202...friedrich-merz-federal-chancellor-of-germany/
Läs det, sen kan vi ta ev diskussion efteråt
Dom väljer ju bara 85 åriga stofiler i det där landet så vad fan ska vi göra åt det?B Bitterhetsakademin skrev:Jag tyckte själv att Trump under sin första period hade en del vettiga åsikter men under sin nuvarande period har han blivit mer och mer irrationell. Vi har länge fått höra att den regelbaserade världsordningen ska gälla och då Ryssland tillskansade sig land fick de hela Europa mot sig. Självklart skall detsamma gälla om andra länder försöker sig på något liknande, allt annat vore ett hyckleri av monumentala proportioner.
TacoZ Zodde skrev:Följ med på nyheterna. Hörde när han talade på TV.
MEN Ssom du säger ”något jag inte vet vad det är”
Vet man inte ska man inte uttala sig så bombastiskt, DET är det största felet du gör…
Skriver först, ta reda på verkligheten efteråt… inga bra ordningsföljd 🤣
Men eftersom jag är snäll; här e hela talet
[länk]
Läs det, sen kan vi ta ev diskussion efteråt
De har självbestämmande i nästan alla områden.RoTe skrev:
(De är också beroende av Danska pengar, Grönland går liksom inte runt ekonomiskt av sig självt).
Grönland har full rätt att koppla sig loss från Danmark, det finns förstås även där en "frihetsröreslse" som jobbar i den riktningen, men majoriteten av grönlänningarna anser att de har större nytta av den ställning gentemot Danmark de har idag, än att bli en självständig nation.
Dock skulle grönlänningarna kanske kunna överväga att faktiskt sälja ön till USA, till samma kurs som USA's senaste köp från Danmark, när Danska västindien såldes.
Jag klipper in från en annan site:
USA köpte Danska Västindien 1917 för 25 MUSD. Ytan är c:a 400 km2. Guld kostade då 20.56 USD/troy oz.
Grönland är på 2 166 000 km2 och guldpriset över 4400 USD/troy oz. Jag fick det till att med samma pris i guld per km2, så skulle Grönland kosta 28 800 GUSD = 93 % av USA:s BNP just nu.1/2 miljard USD per grönländare.
Det skulle alltså ge varje invånare på Grönland en egen förmögenhet på ca 5 miljarder SEK, det skulle kanske kunna locka dem till en affär.