Status
Inte öppen för fler kommentarer.
RoTe
Mikael_L Mikael_L skrev:
De har självbestämmande i nästan alla områden.
(De är också beroende av Danska pengar, Grönland går liksom inte runt ekonomiskt av sig självt).

Grönland har full rätt att koppla sig loss från Danmark, det finns förstås även där en "frihetsröreslse" som jobbar i den riktningen, men majoriteten av grönlänningarna anser att de har större nytta av den ställning gentemot Danmark de har idag, än att bli en självständig nation.

Dock skulle grönlänningarna kanske kunna överväga att faktiskt sälja ön till USA, till samma kurs som USA's senaste köp från Danmark, när Danska västindien såldes.

Jag klipper in från en annan site:
USA köpte Danska Västindien 1917 för 25 MUSD. Ytan är c:a 400 km2. Guld kostade då 20.56 USD/troy oz.
Grönland är på 2 166 000 km2 och guldpriset över 4400 USD/troy oz. Jag fick det till att med samma pris i guld per km2, så skulle Grönland kosta 28 800 GUSD = 93 % av USA:s BNP just nu.1/2 miljard USD per grönländare.


Det skulle alltså ge varje invånare på Grönland en egen förmögenhet på ca 5 miljarder SEK, det skulle kanske kunna locka dem till en affär.
Och varför försvarar SVERIGE detta? Jag skiter som sagt i detta pissland och varför ska jag straffas för detta?
 
RoTe RoTe skrev:
Taco
Inser att jag kastar pärlor åt svin.

Du kan omöjligen ha läst talet jag länkade (tar 5-15minuter å läsa, 5 minuter skumläsning, 15 för å få med sig allt)
Du svarade på 30 sekunder..👎🏼👎🏼👎🏼👎🏼👎🏼

Du frågar, får svar men skiter i svaret och kommer med nya frågor.
EOD för mig
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Dom väljer ju bara 85 åriga stofiler i det där landet så vad fan ska vi göra åt det?
Ja Biden var väl inte helt klar i knoppen men betydligt oförargligare. Sedan får de välja vilken ledare de önskar men om de inte beter sig i enlighet med folkrätten så är det resten av världens plikt att sätta ner foten och stå upp för det rätta även om det har ett pris. Även som privatperson kan man göra sin om än mikroskopiska insats genom att undvika amerikanska produkter och tjänster i görligaste mån.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
RoTe
Jag bryr mig som sagt inte. Finns inget politiskt jag bryr mig om längre,. Blir bara irriterad när det blir dyrare för mig. Jag var politiskt intresserad för 20+ år sedan men det förstördes av åsiktskorridoren osv. Sedan dess har jag föraktat svenskar å det grövsta.
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
RoTe RoTe skrev:
upplys mig gärna istället för att hänvisa till att lyssna på något jag inte vet vad det är
Kan du inte bara lämna tråden?
Om du nu är sååå okunnig att du inte ens vet vem Friedrich Merz är, så tror jag att du har inget att bidra med - ärligt talat.

Eller, tja, du behöver inte lämna tråden, att läsa kan nog vara nyttigt för dig.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
upplys mig gärna
Done

RoTe RoTe skrev:
Jag bryr mig som sagt inte
Lämna tråden då, du tillför absolut inget.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L
RoTe RoTe skrev:
Jag bryr mig som sagt inte. Finns inget politiskt jag bryr mig om längre,. Blir bara irriterad när det blir dyrare för mig. Jag var politiskt intresserad för 20+ år sedan men det förstördes av åsiktskorridoren osv. Sedan dess har jag föraktat svenskar å det grövsta.
Du är extremt politiskt intresserad, för minst 99% av vad du skriver är ren politik, och för det mesta rätt hemsk extremhögerdemagogi.
 
  • Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
RoTe
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du är extremt politiskt intresserad, för minst 99% av vad du skriver är ren politik, och för det mesta rätt hemsk extremhögerdemagogi.
det var mer än jag visste tackar
 
Mikael_L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Rote låter som microsofts andra försök till en chat-AI :)
Men EN gång har Rote i alla fall skrivit en sak som jag tyckte var bra, såpass bra att jag t.o.m har tagit det med mig.
Så om 6000 inlägg till så får jag förhoppningsvis ett bra till.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men EN gång har Rote i alla fall skrivit en sak som jag tyckte var bra, såpass bra att jag t.o.m har tagit det med mig.
Så om 6000 inlägg till så får jag förhoppningsvis ett bra till.
Kul att jag kunde underålla dig, jag skiter fan i dig och alla andra dock. Svenskar är pissfolk
 
Fairlane
RoTe RoTe skrev:
Jag bryr mig som sagt inte. Finns inget politiskt jag bryr mig om längre,.
Vilket är intressant då du som sagt ofta skriver om saker som rör politik.
RoTe RoTe skrev:
Blir bara irriterad när det blir dyrare för mig.
Ja, du är inte ensam. Det finns fler som tänker som du "kan jag få något billigare så skiter jag i om det för några 100' personer". Jag gissar att du också anser att vi ska låta Ryssland ta Ukraina. Om några miljoner Ukrainare för eller torteras eller fängslas spelar ju ingen roll om du kan tanka bilen lite billigare och elen blir lite billigare.

Det är din rätt att tänka så, och du har fler som tänker lika, men förvänta dig inte att alla är så.
RoTe RoTe skrev:
Jag var politiskt intresserad för 20+ år sedan men det förstördes av åsiktskorridoren osv.
🤔
RoTe RoTe skrev:
Sedan dess har jag föraktat svenskar å det grövsta.
Det är också din fulla rätt, som att vara helt okunnig om vad Tyskarna vill och vem som är förbundskansler i Tyskland. Det är också din rätt att säga vad de vill och tänker, helt utan kunskap.

Det är andras rätt att bedöma dig efter ditt agerande.
 
  • Gilla
Zsam och 3 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Ang Grönland så fattar jag inte vad Danmark har för rätt över en eskimånation mitt i arktis. Trodde världen hade kommit längre än att ha massa kolonier man härskade över.
Danmark kan faktiskt rent historiskt motivera att de ska ha Grönland. När
vikingarna koloniserade Grönland var det obebott. Inuiterna verkar ha kommit senare och någon gång under medeltiden verkar vikingaättlingarna bara försvinna. Klimatet blev sämre, men det är ju inte omöjligt att de sista kvarvarande antagligen försvagade invånarna blev ihjälslagna av inuiter. I vilket fall som helst försvann de bara spårlöst ungefär samtidigt som inuiterna slog sig ner på Grönland. Så danskarna kan ju se sig som någon sorts urbefolkning eftersom de var först. Sen var de nog mer norskättlingar än danskättlingar, men Danmark hade ju i princip kontroll över Norge sedan 1300-talet, så de överförde väl Grönland till Danmark någon gång.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Fairlane Fairlane skrev:
Vilket är intressant då du som sagt ofta skriver om saker som rör politik.

Ja, du är inte ensam. Det finns fler som tänker som du "kan jag få något billigare så skiter jag i om det för några 100' personer". Jag gissar att du också anser att vi ska låta Ryssland ta Ukraina. Om några miljoner Ukrainare för eller torteras eller fängslas spelar ju ingen roll om du kan tanka bilen lite billigare och elen blir lite billigare.

Det är din rätt att tänka så, och du har fler som tänker lika, men förvänta dig inte att alla är så.

🤔

Det är också din fulla rätt, som att vara helt okunnig om vad Tyskarna vill och vem som är förbundskansler i Tyskland. Det är också din rätt att säga vad de vill och tänker, helt utan kunskap.

Det är andras rätt att bedöma dig efter ditt agerande.
din åsikt är noterad.
 
RoTe
L lbgu skrev:
Danmark kan faktiskt rent historiskt motivera att de ska ha Grönland. När
vikingarna koloniserade Grönland var det obebott. Inuiterna verkar ha kommit senare och någon gång under medeltiden verkar vikingaättlingarna bara försvinna. Klimatet blev sämre, men det är ju inte omöjligt att de sista kvarvarande antagligen försvagade invånarna blev ihjälslagna av inuiter. I vilket fall som helst försvann de bara spårlöst ungefär samtidigt som inuiterna slog sig ner på Grönland. Så danskarna kan ju se sig som någon sorts urbefolkning eftersom de var först. Sen var de nog mer norskättlingar än danskättlingar, men Danmark hade ju i princip kontroll över Norge sedan 1300-talet, så de överförde väl Grönland till Danmark någon gång.
Jag ser inga danskar där iaf...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.