Status
Inte öppen för fler kommentarer.
H HenrikHuslöse skrev:
Det lät inte riktigt så på Jerome Powell när Trump fick justitiedepartement att börja utreda honom för (påhittade) brott nyligen. Budskapet "Sänk räntan annars hamnar du i finkan" gick nog i alla fall fram med önskvärd tydlighet.
Jo, han talar ju för sitt liv (professionella)
Men där är jag övertygad om att det finns tillräckligt många ”goda” republikaner så det slipper vi.
 
L lbgu skrev:
Man kan ju undra varför just deras soldat skulle lämna övningen i förtid när de andra stannade kvar
Nej, det var fler än tysken som lämnade.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
[bild]

Omvärldens förtroende för Donald Dump's USA nuförtiden.
Sen i somras är det än SEK förstärkning snarare än en USD försvagning.
 
L lbgu skrev:
Jag vet inte om du skämtar. Men ska jag tolka dig som att ifall ett Nato-land anfalles så är det naturliga att de andra medlemmarna svarar med ekonomiska sanktioner mot angriparen. Jag har svårt att tro att det är tanken. Jag trodde kanske lite naivt att själva syftet var att den angripne skulle få militär hjälp även om jag vet att artikel 5 inte specificerar typen av hjälp. Men är den enda hjälpen man kan räkna med ekonomiska sanktioner mot angriparen så känns medlemskapet rätt värdelöst.
Vad jag avsåg är att om Trump inför tullar och annat om han inte får sin vilja fram med Grönland så ska Europa svara med samma mynt. Det sker antagligen en upptrappning från båda sidor innan ett eventuellt militärt anfall. Om han får för sig att sända en invasionstyrka finns såklart få alternativ än rent militära men det är många steg dit. Om så sker är min förhoppning att de berömda svenska ubåtarna får visa vad de går för i skarpt läge och sätter en torped midskepps i ett amerikanskt hangarfartyg.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Sen i somras är det än SEK förstärkning snarare än en USD försvagning.
Fast dollarn har rasat mot de flesta valutor!
Mot euron tex är dollarraset mer signifikant än stärkt krona. Diagram över dollarn mot euron; visar nedgång från 1 till 0,85 euro från maj 2025 till januari 2026.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Mikael_L
Huddingebo Huddingebo skrev:
[bild]
Omvärldens förtroende för Donald Dump's USA nuförtiden.
USA rasar i allt.
På TV4 imorse så presenterades det resultat från undersökning som visade att vi numera ser USA som ett större globalt hot än Kina, och USA var enormt nära att ses som ett lika stort hot som ryssland.

En annan bra indikator är Anholt Nation Brands Index (NBI), som undersöker och ger en rating på hur olika nationer står sig som varumärken, dvs hur välsedd och ansedd nationen se i omvärlden, hur intresserade folk är att studera, forska, turista, idka handel, med och hur man tycker att deras styrelse och institutioner fungerar osv.
De har gjort denna undersökning sedan 2005, och USA har för det mesta legat på plats 1, Sverige har för det mesta legat på plats 9 eller 10.

Svenska institutet beskriver det såhär:
Om NBI
Undersökningen genomförs mellan slutet av juli och augusti och bygger på svar från 40 000 respondenter i 20 länder. Panelländerna har valts ut för att representera en stor andel av världens befolkning och BNP, samt för sitt ekonomiska och kulturella inflytande. De 23 egenskaper som undersöks inom områdena samhällsstyre, befolkning, export, talang och investeringar, kultur och turism betygsätts på en skala från 1 till 7. Betygen omvandlas sedan till en poäng mellan 0 och 100.


Men jag tänkte visa en bild här på de 10 länder i topp sedan 2008, kan ju vara lite spännande att se hur det rör sig, som man kan se så brukar det inte ske några snabba förändringar, omvärldens syn på ett land rubbas inte så snabbt, för det mesta.
Men 2025 (som inte finns med på bilden) så har USA nu ramlat ner till 14'e plats (Sverige kom på 9'e plats)
Om man funderar på USA's placeringar och när trump blev president (första gången 2017) så tycker jag mig se ett visst mönster.

Tabell över Anholt Nation Brands Index rangordning 2008-2024, visar länder som Tyskland, Japans och USA:s placeringar över åren. Flaggor och årtal ingår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B Bitterhetsakademin skrev:
Vad jag avsåg är att om Trump inför tullar och annat om han inte får sin vilja fram med Grönland så ska Europa svara med samma mynt. Det sker antagligen en upptrappning från båda sidor innan ett eventuellt militärt anfall. Om han får för sig att sända en invasionstyrka finns såklart få alternativ än rent militära men det är många steg dit. Om så sker är min förhoppning att de berömda svenska ubåtarna får visa vad de går för i skarpt läge och sätter en torped midskepps i ett amerikanskt hangarfartyg.
Visst, men i det inlägg från mig som du svarade på så var ju min kritik mot Frankrike att de sagt att ifall USA tar Grönland så kommer de att svara med någon sorts ekonomiska åtgärder. Och då svarade du med att sanktioner var ett naturligt första steg. Så det handlade om hur man besvarar en militär attack på Grönland.
 
Z Zodde skrev:
Nej, det var fler än tysken som lämnade.
Det troliga är väl att de andra som lämnade i förtid också gjorde det för att de också blev rädda efter Trumps tullhot. Det verkar ju ha varit en ganska liten övning så det är ändå lite underligt ifall några inte skulle vara med hela tiden.

Sen i själva sakfrågan. Ska jag dra slutsatsen att du ser det som sannolikt att Tyskland går i krig på Danmarks sida ifall USA anfaller Grönland? Själv tror jag att det är extremt osannolikt.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Fast dollarn har rasat mot de flesta valutor!
Mot euron tex är dollarraset mer signifikant än stärkt krona.[bild]
Sen i somras skrev jag, å vidhåller det e korrekt.
Ser man sen Trump tillträdde är bilden annorlunda
 
L lbgu skrev:
övning så det är ändå lite underligt ifall några inte skulle vara med hela tiden.

Sen i själva sakfrågan. Ska jag dra slutsatsen att du ser det som sannolikt att Tyskland går i krig på Danmarks sida ifall USA anfaller Grönland? Själv tror jag att det är extremt osannolikt.
Hela frågeställningen är osannolik. Ett NATO land GÅR INTE i krig med ett annat, vi kan stoppa där.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Hela frågeställningen är osannolik. Ett NATO land GÅR INTE i krig med ett annat, vi kan stoppa där.
Vi har en president i USA som är så osannolik att det osannolika plötsligt blir sannolikt. Tänker på Tage Danielssons geniala monolog om sannolikheten.
 
  • Gilla
skogaliten och 6 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Hela frågeställningen är osannolik. Ett NATO land GÅR INTE i krig med ett annat, vi kan stoppa där.
Med tanke på att ett Nato land just hotat att erövra en del av ett annat Nato land så undrar jag ifall du sovit under en sten den senaste tiden. Du kan väl inte gärna missat det. Nu senast sa ju Trump att det inte var aktuellt med militärt angrepp, men tidigare lät det ju som att det var det. Sen vet man nog aldrig vad han hittar på, så helt osannolikt är det inte. Händer massor med osannolika saker. Mycket av det Trump gjort under senaste presidentperioden är ju sådana saker som hade beskrivits som helt osannolika om någon antytt det för några år sedan.
 
  • Gilla
Huddingebo och 3 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Vi har en president i USA som är så osannolik att det osannolika plötsligt blir sannolikt. Tänker på Tage Danielssons geniala monolog om sannolikheten.
Dessbättre kan han inte fatta sådana beslut själv å det finns tillräckligt många vettiga GOPs i kongressen för att nåt sånt ALDRIG blir aktuellt…

Sen är ju TACO en realitet
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Med tanke på att ett Nato land just hotat att erövra en del av ett annat Nato land så undrar jag ifall du sovit under en sten den senaste tiden. Du kan väl inte gärna missat det. Nu senast sa ju Trump att det inte var aktuellt med militärt angrepp, men tidigare lät det ju som att det var det. Sen vet man nog aldrig vad han hittar på, så helt osannolikt är det inte. Händer massor med osannolika saker. Mycket av det Trump gjort under senaste presidentperioden är ju sådana saker som hade beskrivits som helt osannolika om någon antytt det för några år sedan.
TACO

Inte ett. NATO land, utan en galen president som inte får nåt sånt genomfört p egen hand.
 
RoTe
Z Zodde skrev:
TACO

Inte ett. NATO land, utan en galen president som inte får nåt sånt genomfört p egen hand.
Först en senildement president och sedan en "galen" president... Hur ska vi klara nästa?
 
  • Haha
Intet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.