Status
Inte öppen för fler kommentarer.
L lbgu skrev:
Tror du något EU-land (förutom Danmark) kommer att försvara Danmark med vapen mot USA?
Ja.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
L lbgu skrev:
När Trump hotade med tullar mot de länder som sände militär till Grönland så drog Tyskland omedelbart tillbaka sin utsända soldat
Det där var en tidningsrubrik som har blivit misstolkad.

Nån läste in det som det fanns nån orsak/verkan samband mellan de 2 händelserna, vilket det inte gjorde.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vad tror ni den amerikanska opinionen skulle säga om man frågade om USA borde starta ett (världs-)krig mot Europa?
 
H HenrikHuslöse skrev:
Ja.
Nämn ett. 😀
 
H HenrikHuslöse skrev:
Vad tror ni den amerikanska opinionen skulle säga om man frågade om USA borde starta ett (världs-)krig mot Europa?
Jag vet.
-Europa? Var ligger det?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Z Zodde skrev:
Nej, inget USA kräver, det har du fått om bakfoten.
Alla råvaror handlas i dollar (eller sterling)

Hur kan det göra det?

Scenario 1

Kina köper olja av Iran.
Kina betalar med dollar (exportinkomster))
Iran får dollar som man betalar sin import med.

Alltså dollarneutralt.

Scenario 2

Kina betalar med EUR som man köpt för sina exportintäkt-dollar
Iran får EUR, som man säljer för att köpa dollar för att betala sin import

Alltså dollarneutralt.

Då är varje lands valutareserv i dollar så ofantligt många gånger större än det som krävs för att dollar ska va en transaktionsvaluta på råvarumarknaden.

Det du återberättar är en myt som dessvärre är seglivad meningen desto mindre helfel.
Man vill väl helt enkelt göra affärer i en valuta som anses stabil, så att både köpare och säljare känner att det är låg risk för stor värdeförändring mellan kontrakt och leverans, typ ...

Och om man sen gör de flesta affärer i samma valuta så är ju problemet ännu mindre med värdeförändringar av valutan.

Men dollar har väl idag ingen exklusiv egenskap av att vara stabil, det finns väl egentligen andra valutor som är lika bra.
Och jag antar att det är bara av vana och historik som de flesta internationella affärer prissätts i dollar, men det skulle vara fullt möjligt att gå över till t.ex. EUR, men då ska det nog till att väldigt många gör det, ungefär samtidigt.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Man vill väl helt enkelt göra affärer i en valuta som anses stabil, så att både köpare och säljare känner att det är låg risk för stor värdeförändring mellan kontrakt och leverans, typ ...
Så är det. Dollarn är valuta nr 2 (reservvaluta) i alla världens länder.
Därför kommer crypto ALDRIG funka som betalningsmedel.
Minns för nåt år sen butikerna som slog på stora trumman å minsann skulle acceptera krypto som betalningsmedel.
Symbolhandling, javisst, men hur många hängde på?
Accepterar butikerna det fortfarande ..? Tvivlar

Mikael_L Mikael_L skrev:
Men dollar har väl idag ingen exklusiv egenskap av att vara stabil, det finns väl egentligen andra valutor som är lika bra.
Vilken..?

Dollarn är prisvaluta mot alla världens valutor, bortsett från de skandinaviska plus några fler Europeiska.
När det gäller valutaterminer så prissättes ALLT mot USD.

För drygt 25 år sen trodde jag att EUR skulle överta en liten del av USD roll som världsvaluta men där hade jag fel. Dollarn dominerar ännu fullständigt.
Mikael_L Mikael_L skrev:
men det skulle vara fullt möjligt att gå över till t.ex. EUR, men då ska det nog till att väldigt många gör det, ungefär samtidigt.
Omöjligt är det inte men finns liksom inget incitament att göra det. Å för länder utanför Europa skulle det bara kännas märkligt.
 
Mikael_L
Jomen EUR har de egenskaper som behövs för att den skulle kunna bli världshandelsvalutan.

Men det är ju såklart en enorm tröghet, för det går liksom knappt att övergå till den för bara något enstaka företag, eller enstaka land, utan då blir det nog bara krångligt i det internationella handelssystemet.

Så dollarn kommer nog inte att överges förrän den möjligen typ kraschar på något sätt.
Jag har inga speciella tankar på hur detta skulle kunna sker, eller några teorier. Ingen direkt tro på att det på något vis skulle vara nära förestående.
Kanske ev skulle trump-regimen kunna ställa till det tillräckligt, men det är inget vi ser idag.
(att de ställer till rätt mycket skit är sant, men just att det skulle leda till att dollar slutar vara valutan för världshandel är betydligt mer långsökt, än så länge, handelsvärlden väntar nog i tre år och tänker att sen blir det som vanligt igen)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så dollarn kommer nog inte att överges förrän den möjligen typ kraschar på något sätt.
Poängen är att kraschar dollarn så kraschar hela det monetära systemet as we know it. Den lär dra med sig alla FIAT valutor.

Om man då går tillbaka till guldmyntfoten eller hur man eventuellt löser det står skrivet i stjärnorna…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kanske ev skulle trump-regimen kunna ställa till det tillräckligt, men det är inget vi ser idag
Trump hinner egentligen inte ställa till för mycket oreda i penningpolitiken innan hans tid e ute.
FED är (likt alla västvärldens stora centralbanker) helt oberoende och lär så förbli.
Skulle han in å pilla där, ja då kan vi gott se ordentliga sell-offs av amerikanska värdepapper .
 
Intet Intet skrev:
Jag vet.
-Europa? Var ligger det?
Ja, det är säkert svaret du får om du frågar amerikanska femåringar.

Det slumpar sig så att Gallup har frågat vuxna amerikaner om deras geografikunskaper. Senast man gjorde det var 2019. 89% av de tillfrågade lyckades då svara rätt på vilken världsdel alperna ligger i. Resten var osäkra eller gissade fel. 93% av amerikanerna lyckades placera Venezuela i Sydamerika.

Om man vet var alperna ligger vet man var Europa ligger. Det är sannolikt fler amerikaner som känner till Europa än Venezuela.

Känner du dig fortfarande lika säker på ditt svar?
 
Z Zodde skrev:
Trump hinner egentligen inte ställa till för mycket oreda i penningpolitiken innan hans tid e ute.
FED är (likt alla västvärldens stora centralbanker) helt oberoende och lär så förbli.
Skulle han in å pilla där, ja då kan vi gott se ordentliga sell-offs av amerikanska värdepapper .
Det lät inte riktigt så på Jerome Powell när Trump fick justitiedepartement att börja utreda honom för (påhittade) brott nyligen. Budskapet "Sänk räntan annars hamnar du i finkan" gick nog i alla fall fram med önskvärd tydlighet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Sedan är det väl en trappa, först sanktioner sedan skarpare åtgärder om de förstnämnda inte räcker till.
Jag vet inte om du skämtar. Men ska jag tolka dig som att ifall ett Nato-land anfalles så är det naturliga att de andra medlemmarna svarar med ekonomiska sanktioner mot angriparen. Jag har svårt att tro att det är tanken. Jag trodde kanske lite naivt att själva syftet var att den angripne skulle få militär hjälp även om jag vet att artikel 5 inte specificerar typen av hjälp. Men är den enda hjälpen man kan räkna med ekonomiska sanktioner mot angriparen så känns medlemskapet rätt värdelöst.
 
Z Zodde skrev:
Det där var en tidningsrubrik som har blivit misstolkad.

Nån läste in det som det fanns nån orsak/verkan samband mellan de 2 händelserna, vilket det inte gjorde.
Visst tyskarna säger officiellt att deras soldat återvände enligt plan. Man kan ju undra varför just deras soldat skulle lämna övningen i förtid när de andra stannade kvar, rätt ovanligt beteende om man ska vara med på en övning.
Så svårt att bevisa något, men jag tycker tyskarnas förklaring låter rätt tunn och att de vill skademinimera är väl rätt självklart och då passar ju det svaret väldigt bra. Tyskarna var lika mjäkiga när ryssarna anföll Ukraina, då var det väldigt känsligt att sända något kraftigare än typ hjälmar till Ukraina.
 
L lbgu skrev:
Jag trodde kanske lite naivt att själva syftet var att den angripne skulle få militär hjälp även om jag vet att artikel 5 inte specificerar typen av hjälp.
Det behöver inte vara militär hjälp. Till exempel Island kan inte ge militär hjälp eftersom man saknar militär, så sanktioner är ungefär det enda man kan bistå med.
 
  • Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Amerikanska dollar mot SEK-fallande diagram, visar en nedgång från maj 2025 till januari 2026, växelkursen är 8,95 SEK i januari 2026.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Omvärldens förtroende för Donald Dump's USA nuförtiden.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.