Status
Inte öppen för fler kommentarer.
pacman42 pacman42 skrev:
USA har däremot ett problem om värdet på deras statsobligationer faller. Därför är utförsäljningar av pensionsfonder (typ Alecta) ett problem för USA. Det höjer räntorna och det i sin tur innebär att kostnaderna för räntorna på skulden ökar. Trump vill hålla igång inflationen, men med en låg ränta. Då minskar den amerikanska statsskulden automatiskt. Inte helt enkelt att lyckas med det vågspelet...
Nja, Trump vill INTE ha inflation. Han har ju t.o.m. klagat på statistiken å insinuerat att de som rapporterar publicerar för höga siffror. Ekonomer worldwide e bekymrade över att han slänger ut betrott folk å ersätter med egna rövslickare. Man oroas över att kvaliten på siffrorna eroderas…

Inflationssiffrorna är ju de som gjort att FED dröjt med sänkningarna till Trumps stora förtret
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Självklart, men kan dessa muslimer på något sätt (annat än med terrordåd vilket de försökt med rätt länge) vara ett reellt hot mot USA. Jag tror det inte. Sen är det inte så svart eller vitt, en hel del muslimer (t.ex. Iran) hatar Saudi. Sen kan ju alltid USA låta området kring Mekka överlåtas till något muslimskt råd, vilket säkert skulle lugna ner stämningen.
Skulle väl i sådana fall vara om Pakistan vill göra Jihad med sina bomber, även om shia inte tål sunni så är Mecca heligt för de båda och vallfärden dit är varje troendes högsta mål i livet. Att gå in militärt där är som att vispa runt i ett getingbo och tro att man inte blir stucken, det finns nog inget som skulle ena hela den muslimska världen så som ett anfall mot Saudiarabien. Även om USA skulle segra blir det till ett högt pris.
 
Z Zodde skrev:
Nja, Trump vill INTE ha inflation. Han har ju t.o.m. klagat på statistiken å insinuerat att de som rapporterar publicerar för höga siffror. Ekonomer worldwide e bekymrade över att han slänger ut betrott folk å ersätter med egna rövslickare. Man oroas över att kvaliten på siffrorna eroderas…

Inflationssiffrorna är ju de som gjort att FED dröjt med sänkningarna till Trumps stora förtret
Han vill ha inflation, men han vill inte att den skall påverka räntorna. Nu kan det ena inte ske utan det andra, men det bryr han sig inte riktigt om.
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Skulle väl i sådana fall vara om Pakistan vill göra Jihad med sina bomber, även om shia inte tål sunni så är Mecca heligt för de båda och vallfärden dit är varje troendes högsta mål i livet. Att gå in militärt där är som att vispa runt i ett getingbo och tro att man inte blir stucken, det finns nog inget som skulle ena hela den muslimska världen så som ett anfall mot Saudiarabien. Även om USA skulle segra blir det till ett högt pris.
Som jag skrev. Bara att överlämna det heliga området kring Mekka till något muslimskt råd. Sen det du kallar högt pris är antagligen inte särskilt högt ifall du jämför med alternativet att gå i konkurs.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Han vill ha inflation, men han vill inte att den skall påverka räntorna.
Verifiera det!??

Han har ALDRIG kommunicerat det, är det din killgissning bör du säga det explicit

Inflation för att urholka skulder har betydelse på myyyyycket lång sikt.
Trump behöver resultat idag!
Alltså låg inflation som ger lägre räntor
 
Z Zodde skrev:
Verifiera det!??

Han har ALDRIG kommunicerat det, är det din killgissning bör du säga det explicit

Inflation för att urholka skulder har betydelse på myyyyycket lång sikt.
Trump behöver resultat idag!
Alltså låg inflation som ger lägre räntor
Han har sagt att han vill ha en svagare dollar -> inflation
Han har sagt att han vill ha låga räntor (lägre än vad som kan motiveras med det ekonomiska läget) -> inflation (som dock leder till högre räntor efteråt om man inte förhindrar detta på något sätt).
Han vill ha tullar -> inflation.

Han säger att han "besegrat inflationen", trots att den ligger klart högre än på 2010-talet. Där inflationen ligger nu (2,6 - 2,7%) är lite av en sweet-spot (enligt vissa), man slipper många av nackdelarna med inflationen och kan ändå tillgodoräkna sig en del av fördelarna - som nedskrivning av skulder via inflationen.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Han har sagt att han vill ha en svagare dollar -> inflation
Allt annat lika innebär en svagare egen valuta ökad risk för importerad inflation.
Gäller framförallt mindre länder (som Sverige å Norge)

För USA, som har världens största inhemska marknad och dessutom har den egna valutan som resten av världens reservvaluta är dessa samband mycket svagare.

Trump har aldrig uttryckt att han vill ha inflation, han har däremot sagt motsatsen.

Att hans politik i vissa stycken hindrar inflationen att komma ned e en annan femma..
 
Trump sänder nu en stor flottstyrka med hangarfartyg mot Iran men om det är för att skrämmas eller början på ett fullskaligt anfall får vi se den närmaste tiden. Iran har i alla fall en del att sätta emot och kan göra motstånd, möjligen minera Hormuzsundet. De går knappast att slå utan betydande markinsatser.
 
L lbgu skrev:
Sen såg man ju hur både Frankrike och Tyskland tydligt visade att de inte var beredda att försvara Danmark mot ett angrepp från USA.
En lögn blir inte sann för att den upprepas. EU står enat bakom Danmark. Det har kommunicerats tydligt av ledarna och i Europaparlamentet. Ungern är de enda som uttryckligen sagt att de inte stödjer Danmark.

Macron har varit väldigt tydlig. Starmer har varit lite försiktigare i sina uttalanden, vilket är naturligt givet landets utsatta läge utanför EU.
 
  • Gilla
  • Haha
Intet och 3 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Han har ALDRIG kommunicerat det, är det din killgissning bör du säga det explicit
Trump, juli 2025: "I'm a person that likes a strong dollar, but a weak dollar makes you a hell of a lot more money"
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Trump, juli 2025: "I'm a person that likes a strong dollar, but a weak dollar makes you a hell of a lot more money"
Låter som han vill ha båda delarna…🤣

Smart taktik, då kan man alltid säga att man fick vad man ville, oavsett resultat

Men har fortfarande tillgodo att han uttryckt att han vill ha hög inflation…🧐
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Rotationen ut ur USA får ny fart – ”drar sig tyst ur” | EFN.se [länk]

Investerarna minskar innehaven i USA...
Märks inte (ännu) på börs, räntor eller dollarn.
Dollarn e på samma nivå som julhelgen å har i princip gått sidledes sen sommaren.
30åringen har också gått sidledes sen i somras, Faktiskt varit stilla kring 4.80 i en hel månad…
Alla börser är ordentligt upp sen sommaren.
Att tolka en mild rekyl till att investerare lämnar är alltför tidigt.

Alltså absolut inga trendbrott.

Men det finns alltid dom som vill vara först ute med just spådomar som den i artikeln.
Får man rätt så blir det typ ”vi såg det först”
Har man fel göms det för att sen glömmas birt
Så har det varit bland ekonomijournalisterna i alla tider.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
En lögn blir inte sann för att den upprepas. EU står enat bakom Danmark. Det har kommunicerats tydligt av ledarna och i Europaparlamentet. Ungern är de enda som uttryckligen sagt att de inte stödjer Danmark.

Macron har varit väldigt tydlig. Starmer har varit lite försiktigare i sina uttalanden, vilket är naturligt givet landets utsatta läge utanför EU.
Vad är lögnen?
Frankrike gick tidigare ut och sa i stil med att om USA tar Grönland så kommer det att bli handelskrig. Det tolkar åtminstone jag som att de inte planerade att gå ut i militärt krig mot USA för att försvara sin attackerade Nato-kollega Danmark. Hur tolkar du det?

När Trump hotade med tullar mot de länder som sände militär till Grönland så drog Tyskland omedelbart tillbaka sin utsända soldat. Hur tolkar du det?

Alltså. EU stöder Danmark med ord, det kostar inte mycket. Men skulle Danmark attackeras av USA så är min tolkning att man inte ska räkna med att de EU-länder som är med i Nato kommer att gå ut i krig mot USA. Tror du något EU-land (förutom Danmark) kommer att försvara Danmark med vapen mot USA?.
Det enda EU-landet som har möjlighet att allvarligt skada USA i ett krig är Frankrike och de var tydliga att det var på handelsområdet motståndet skulle ske.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Vad är lögnen?
Frankrike gick tidigare ut och sa i stil med att om USA tar Grönland så kommer det att bli handelskrig. Det tolkar åtminstone jag som att de inte planerade att gå ut i militärt krig mot USA för att försvara sin attackerade Nato-kollega Danmark. Hur tolkar du det?

När Trump hotade med tullar mot de länder som sände militär till Grönland så drog Tyskland omedelbart tillbaka sin utsända soldat. Hur tolkar du det?

Alltså. EU stöder Danmark med ord, det kostar inte mycket. Men skulle Danmark attackeras av USA så är min tolkning att man inte ska räkna med att de EU-länder som är med i Nato kommer att gå ut i krig mot USA. Tror du något EU-land (förutom Danmark) kommer att försvara Danmark med vapen mot USA?.
Det enda EU-landet som har möjlighet att allvarligt skada USA i ett krig är Frankrike och de var tydliga att det var på handelsområdet motståndet skulle ske.
Frankrike var förvisso ett av grundarländerna men stod i flera årtionden de facto utanför Nato. Fransmännen har alltid varit bakvända, se bara på hur de stavar till Nato.😆.
Sedan är det väl en trappa, först sanktioner sedan skarpare åtgärder om de förstnämnda inte räcker till.
 
  • Affisch för 10-årsjubileet av Nato (OTAN) med Eiffeltornet i bakgrunden, årtalen 1949-1959 och byggnader med flaggor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.