Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jag undrar vad han gjort för fel denna gång. Glömt fälla ner dasslocket, kanske? 😁

En person i kostym och solglasögon talar på World Economic Forum 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Lustigkuren Trump hördes säga: -Är det hans fru igen?

Det är ändå sympatiskt att de som kan orsaka pyspunka eller total omstart av det monetära systemet, är samma medelmåttor som de flesta om än utrustade med än mindre förnuft.
 
B Bitterhetsakademin skrev:
En av de danska pensionsfonderna säljer nu hela sitt innehav av amerikanska statsobligationer i och för sig småpengar, knappt en miljard men ändå ett steg i rätt riktning. Den norska oljefonden sitter på stora innehav och vi får hoppas de följer danskarnas exempel.
Det lär man INTE göra. Tror symboliken är det vikigaste. Nån reell påverkan blir det aldrig. Detvdkulle världsekonomin totalt förlora alldeles för mycket på (inklusive landet som bojkottar treasury bonds)
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Det lär man INTE göra. Tror symboliken är det vikigaste. Nån reell påverkan blir det aldrig. Detvdkulle världsekonomin totalt förlora alldeles för mycket på (inklusive landet som bojkottar treasury bonds)
Kanske inga panikförsäljningar men i takt med Trumps tilltagande galenskap tror jag investerare drar sig för att köpa nya när gamla löper ut.
Då blir det svårare att leva på lån som USA gjort i årtionden.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
11th Airborne med 1500 soldater har försatts i högsta beredskap. Officiellt heter det för att vid behov bistå ICE-agenter i Minnesota men det rör sig om USA:s enda specialstyrka för strid i Arktis så man kan förmoda andra planer.
 
D Danne824 skrev:
Jaha, jag lyssnade på Trumps tal i Davos tidigare idag och blev varken imponerad eller särskilt förvånad.
Var det väl använd tid?

Carneys tal var intressant. Det känns som att världen tar en ny riktning politiskt, något som kommer få efterverkningar på ekonomi och försvar.

Här finns en lärdom från Ryssland: till och med ryssarna själva väntade sig att sanktionerna 2022 skulle skada den ryska ekonomin katastrofalt. De har definitivt skadat ekonomin, men inte på något förödande sätt. De ryska förhoppningarna att alla i Europa skulle frysa kom också på skam. Det blev några månader med höga priser, sedan var det över.

En frånkoppling av USA från Europa kan med lärdom av detta få mycket mindre ekonomisk betydelse än man först kan tro. Kanada verkar klara sin försiktiga frånkoppling från USA ganska väl, även om man nu kämpar med att ställa om produktionen för andra marknader. Att såga virke i mm istället för tum är tydligen en mycket större omställning än man kan tro.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Kanske inga panikförsäljningar men i takt med Trumps tilltagande galenskap tror jag investerare drar sig för att köpa nya när gamla löper ut.
Då blir det svårare att leva på lån som USA gjort i årtionden.
Jag tror, som sagt, det stannar vidcsymboliskt. Om 3år har vi en normal president igen.
Om INTE, då kan vi snacka, men först då..ö…
 
Fairlane
Z Zodde skrev:
Jag tror, som sagt, det stannar vidcsymboliskt. Om 3år har vi en normal president igen.
Om INTE, då kan vi snacka, men först då..ö…
Alecta sålde av det mesta under ett år, så det berodde inte på nuvarande galenskaper utan att man helt enkelt ansåg att det var för osäkert enligt deras bedömning. Kanske köper man igen när USA har en stabilare president som inte ändrar sig från dag till dag.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Alecta sålde av det mesta under ett år, så det berodde inte på nuvarande galenskaper utan att man helt enkelt ansåg att det var för osäkert enligt deras bedömning. Kanske köper man igen när USA har en stabilare president som inte ändrar sig från dag till dag.
I Norge går diskussionen bland populisterna om att oljefonden (20x Alectas storlek i förvaltat kapital) ska sälja sig ut.
Kommer självklart aldrig ske.
 
  • Gilla
solidbase och 1 till
  • Laddar…
Med bara tre veckor in på det nya året är silverpriset upp med 38 procent och det skrivs på nätet att asiatiska handlare bjuder tio procent över spotpriset så mycket säljs dit. Dessutom har Kina lagt exportstopp på silver. Även Tesla köper upp allt vad de kan komma över. De senaste åren har förbrukningen vida överstigit produktionen så lagren är nere på historiskt låga nivåer. Även guldet når rekordpris.
En sådan flykt till ädelmetaller som vi ser nu tyder på en växande oro för framtiden och att folk försöker rädda vad som räddas kan inför kommande kriser.
 
B Bitterhetsakademin skrev:
Med bara tre veckor in på det nya året är silverpriset upp med 38 procent och det skrivs på nätet att asiatiska handlare bjuder tio procent över spotpriset så mycket säljs dit. Dessutom har Kina lagt exportstopp på silver. Även Tesla köper upp allt vad de kan komma över. De senaste åren har förbrukningen vida överstigit produktionen så lagren är nere på historiskt låga nivåer. Ä0ven guldet når rekordpris.
En sådan flykt till ädelmetaller som vi ser nu tyder på en växande oro för framtiden och att folk försöker rädda vad som räddas kan inför kommande kriser.
Inte överraskande alls. Ryssarna sålde sitt guld och köpte silver istället. Kineserna köper silver. Jag köper silver när jag är i Norge. Senast köpte jag allt en handlare hade. Vilket i ärlighetens namn inte var så mycket😁. Han sade att det inte längre gick att gå tag på silver.

Amerikanska obligationer ges ut för att täcka älde obligationer. Därför måste de öka I värde för att få köpare, vilket förr eller senare är en fribiljett till "Lyxfällan".
Det har de flesta för utom Europa fattat.
 
  • Gilla
Zodde och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Jag tror, som sagt, det stannar vidcsymboliskt. Om 3år har vi en normal president igen.
Om INTE, då kan vi snacka, men först då..ö…
Nja. Danskarna kanske säljer av känslomässig orsak. Men resten? De ser nog helt enkelt att nackdelarna överväger fördelarna för inte lär lånandet sluta för att det väljs en ny president. Själv har jag sålt av allt i min amerikanska indexfond och köpt gruvaktier istället vilket för en gångs skull varit riktigt lyckat. Än så länge😁.
Man skall inte heller underskatta flockmentaliteten. När du ser att alla andra runt omkring dig säljer, säljer även du.
Så detta kanske är början på den totala återstarten. Den som lever får se.
 
Intet Intet skrev:
Nja. Danskarna kanske säljer av känslomässig orsak. Men resten? De ser nog helt enkelt att nackdelarna överväger fördelarna för inte lär lånandet sluta för att det väljs en ny president. Själv har jag sålt av allt i min amerikanska indexfond och köpt gruvaktier istället vilket för en gångs skull varit riktigt lyckat. Än så länge😁.
Man skall inte heller underskatta flockmentaliteten. När du ser att alla andra runt omkring dig säljer, säljer även du.
Så detta kanske är början på den totala återstarten. Den som lever får se.
Gruvaktier är nog en vettig satsning, sitter själv med en del Boliden sen många år och de har gått riktigt bra senaste tiden. Grämer mig att jag i samma veva köpte Telia men gungorna och karusellerna.😃
 
  • Haha
Intet
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Gruvaktier är nog en vettig satsning, sitter själv med en del Boliden sen många år och de har gått riktigt bra senaste tiden. Grämer mig att jag i samma veva köpte Telia men gungorna och karusellerna.😃
Ja herre gud. Telia. Tala inte om elendet. Jag köpte en full pott.😬
 
Intet Intet skrev:
Amerikanska obligationer ges ut för att täcka älde obligationer. Därför måste de öka I värde för att få köpare, vilket förr eller senare är en fribiljett till "Lyxfällan".
Det har de flesta för utom Europa fattat.
Stämmer inte. Finns ingen sån koppling att nyare obligationer måste vara bättre än de gamla. Priset är marknadsräntan, inget annat.

Sen är det heller inte så att Europa skiljer sig mot övriga världen då det gäller intresset för Treasury Bonds, fel även där…
Intet Intet skrev:
Man skall inte heller underskatta flockmentaliteten
Flockmentaliteten står småsparare som du å jag för.
Proffsen som handlar T-bonds går efter ”value for money” only

Det har i över 50år funnits domedagsprofeter som förutspått den amerikanska ekonomins snara undergång.
Just nu är orsaken en galen president.
Tidigare har det varit både ökad penningmängd, skuldsättning å Subprime mortgage (Lehman) krisen som skulle vara orsaken.
Om framtiden vet vi inget men vi kan konstatera at 50års domedagspredikande varit fel, å är det högst sannolikt även idag.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.