Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D Danne824 skrev:
Tyvärr finns det inga motsvarigheter till de nationella opinionsmätningar vi är vana vid här, eftersom USA:s valsystem skiljer sig kraftigt mellan delstaterna.

Men du har rätt i att partiet som innehar presidentposten förlorar i snitt ungefär 26 platser i Representanthuset i mellanårsvalen.

Tyvärr är det långt kvar till november.
Du måste förstå att medelamerikanen inte är svensk, med svensk paranoja.
De är enligt min mening en mycket provinsiell befolkning. Sverige ystar ost, Spanjorer utbrister -olé och dansar flamenco, italienare sjunger operaarior och skattefuskar, tyskar marscherar och ungrare käkar paprika.
Så att ta för givet att republikanerna förlorar, skall vi inte ta för givet.
Frågar du onkel Sam, har han ingen aning om var Grönland och Ukraina ligger. Vilket han dessutom skiter fullständigt I.

Hörde precis att Trump kallat Stalmer för -"Den mumlande idioten"!

Tack och lov kommer världens stormakter att nätt och hämt notera vad vi bortskämda européer förfasar oss över.

Redigerat:
  • Haha
Danne824
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Genetiskt? Nej. Formade av uppväxt och sociala normer? Definitivt.
Eftersom det inte är det breda folklagret som startar krig så har det inte så stor betydelse vad folkopinionen säger. Att starta krig är nog i princip aldrig en valfråga som folk får ta ställning till.Trump behöver knappast någon opinionsundersökning som visar att han har stort stöd för att anfalla Grönland, han anfaller om han vill anfalla.

Sen vet jag inte hur fredliga ungdomar i Sverige är idag. Ett obestridligt faktum är att dataspel som på olika sätt handlar om krig och/eller att skjuta folk är bland de mest populära spelen. Känns ju som ett rätt udda val val för folk som anser att fred i världen är det viktigaste.

Fairlane
Intet Intet skrev:
Sverige ystar ost, Spanjorer utbrister -olé och dansar flamenco, italienare sjunger operaarior och skattefuskar, tyskar marscherar och ungrare käkar paprika.
Och dina kompisar ryssarna mördar oskyldiga?

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
L lbgu skrev:
Har du inte fattat att vi uppenbarligen inte kan lita på varandra. Danskarna har just fått inse det tråkiga faktumet då det verkar rätt uppenbart att åtminstone de större länderna inom EU inte är beredda att stötta dem militärt ifall de angrips av USA. Så alla fina löften om att vi skall hjälpa en alliansmedlem som angrips verkar tyvärr inte vara värt ett skit. Så danskarna lär bli rätt ensamma trots alla löften om hjälp.

Jag föredrar att man kan försvara sig själv jämfört med din taktik som snarare påminner om rysk roulette. I ett större perspektiv så är det ointressant om vår ekonomi blir lite sämre än den varit ifall vi valt att inte spendera på försvaret. Hellre lite lägre levnadsstandard än risken att vakna under utländsk ockupation, i det läget lär du inte ha nytta av eventuella extraprylar du kunnat skaffa dig.
Men kan Kalifornien eller Florida eller Texas lita på att bli hjälpta och försvarade av det övriga USA?
Det är nog dags för Kalifornien, Utah och Tennessee att börja skaffa egna kärnvapen ...

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Mikael_L
Intet Intet skrev:
när de svansar för Trump i hopp om att bli uppmärksammade.
Du har ju noll koll ...

Mikael_L Mikael_L skrev:
Du har ju noll koll ...
Kan du förklara dig åtminstone lite bättre. Kanske för mycket begärt, men överraska mig!

Mikael_L
D Danne824 skrev:
Jag har försökt skaffa mig en rimlig bild inför november (big mac) genom att följa både amerikanska forum och etablerade medier, men jag kan ärligt talat inte se något som med säkerhet pekar på en demokratisk vinst.

Tyvärr framstår det som extremt jämnt. Om någon kan slå mig i huvudet med hårda fakta som visar motsatsen tar jag tacksamt emot det.

Det som oroar mig är de allt tydligare auktoritära dragen i USA,s politik.
Vi ska ju inte inbilla oss att det här kommande valet kommer bli rättvist och korrekt.
Det jobbas redan nu stenhårt med allt valfusk som man kan komma på, gerrymandering är bara en sak, ni ska se att det när valdagen närmar sig kommer det sjösättas lagar som kommer styra det hela åt "rätt håll", sen har de reservplanen på gång också, att genom ICE m.m försätta landet i inbördeskrigs-liknande tillstånd och ställa in valet (en repris av en gammal h!tler-goding)

Denna regim, denna administration bryter ju redan nu mot varenda lag som som finns och varenda demokratisk regel, inte kommer de att släppa makten.
HD är köpt av trump, men även om de möjligen skulle i något extremt osannolikt fall skulle gå emot trump så kommer administrationen att skita i det också.

Det är ärligt talat endast den amerikanska militärmakten kvar som skulle kunna lyfta packet ur vita huset.
Men det är förstås obehagligt för demokratiorienterade militärer, det är ju ... typ ... statskupp ...

Men jag hoppas på det bästa trots allt.
Jag vill se att ICC efterlyser trump och Hegseth nu snarast.
Men sen en massa domstolsprocesser i USA där bevisen kommer i form av pengaflöden och annat som påvisar valpåverkan, valfusk, olagliga ekonomiska aktiviteter osv, och att sen sitter trump i fängelse de sista erbarmliga åren av sitt liv, men även Hegseth, Vance, Thiel, Zuckerberg, Bezos, Musk, Yarvin, Sacks, vill jag får några år på kåken.

• Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Intet Intet skrev:
Kan du förklara dig åtminstone lite bättre. Kanske för mycket begärt, men överraska mig!
Ingen idé
Du är redan så tappad ...

D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vi ska ju inte inbilla oss att det här kommande valet kommer bli rättvist och korrekt.
Det jobbas redan nu stenhårt med allt valfusk som man kan komma på, gerrymandering är bara en sak, ni ska se att det när valdagen närmar sig kommer det sjösättas lagar som kommer styra det hela åt "rätt håll", sen har de reservplanen på gång också, att genom ICE m.m försätta landet i inbördeskrigs-liknande tillstånd och ställa in valet (en repris av en gammal h!tler-goding)

Denna regim, denna administration bryter ju redan nu mot varenda lag som som finns och varenda demokratisk regel, inte kommer de att släppa makten.
HD är köpt av trump, men även om de möjligen skulle i något extremt osannolikt fall skulle gå emot trump så kommer administrationen att skita i det också.

Det är ärligt talat endast den amerikanska militärmakten kvar som skulle kunna lyfta packet ur vita huset.
Men det är förstås obehagligt för demokratiorienterade militärer, det är ju ... typ ... statskupp ...

Men jag hoppas på det bästa trots allt.
Jag vill se att ICC efterlyser trump och Hegseth nu snarast.
Men sen en massa domstolsprocesser i USA där bevisen kommer i form av pengaflöden och annat som påvisar valpåverkan, valfusk, olagliga ekonomiska aktiviteter osv, och att sen sitter trump i fängelse de sista erbarmliga åren av sitt liv, men även Hegseth, Vance, Thiel, Zuckerberg, Bezos, Musk, Yarvin, Sacks, vill jag får några år på kåken.
Jag förstår absolut hur du resonerar, och jag delar oron kring hur robust det amerikanska valsystemet faktiskt är i det här läget.
Det finns redan i dag tydliga strukturella problem gerrymandering, politisering av valadministration och rättsprocesser som används strategiskt som i sig räcker för att undergräva förtroendet, även utan mer extrema scenarier.

Oavsett utfall är vi nog överens om att USA befinner sig i ett mycket allvarligt läge institutionellt, och att detta i sig är djupt problematiskt inte bara för USA, utan även för Sverige och EU.

Jag hoppas också att rättsstatliga processer till slut får verka, men just nu känns det tyvärr som att mycket hänger på att systemet faktiskt håller ihop hela vägen till och efter valet.

Många tycks missa hur negativt detta slår även mot Sverige.
Byggnation, hantverkare och stora delar av näringslivet är direkt beroende av stabila marknader och fungerande internationella relationer, och när dessa urholkas märks det snabbt även här.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Europas ledar däremot önskar att bli påsatta snarast möjligt. Det märks mycket tydligt.
Varav huvudet är fullt....
Intet Intet skrev:
Finlands president var ju extra stolt när han fick prata med Trump på tu man hand för de kom så bra överens. (Kallades han inte även för Trumps mentor?
Onekligen en originell analys, pröva med "Arga lappen" för större spridning

Intet Intet skrev:
När hela hermitaget var på besök i vita huset.
Hermitage betyder eremithydda, hur hamnade den i Vita huset?

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Trump och Stubb fanns varandra och deras stora golfintresse var nog en bidragande orsak men nu verkar det vara betydligt mer spänt dem emellan, i alla fall att döma av de utväxlade breven om Nobelpriset. Annars har väl Stubb varit den europeiska ledare som haft bäst kontakt med Trump vid sidan av Rutte och Meloni.

• Gilla
Danne824 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men kan Kalifornien eller Florida eller Texas lita på att bli hjälpta och försvarade av det övriga USA?
Det är nog dags för Kalifornien, Utah och Tennessee att börja skaffa egna kärnvapen ...
Din liknelse är inte särskilt bra. I USA är försvar och utrikespolitik federala frågor. Så din fråga är på nivå om Sverige kommer att skydda Småland ifall någon invaderar Småland, eller bör Småland skaffa ett eget försvar. Det jag skrivit handlar om suveräna stater. Och idag är det tyvärr uppenbart att åtminstone de stora länderna inom EU och Nato inte har något intresse av att hjälpa Danmark militärt ifall de skulle angripas av USA. Så den hyllade artikel 5 i Nato är inte värt särskilt mycket om hotet kommer från ett starkt land. Visst hade Brasilien invaderat Grönland så hade alla garanterat ställt upp. Kontentan är att inget land är beredda att ta stora risker för att uppfylla sin förväntade plikt.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Det är inte det värsta, det värsta är att republikanska kongressmän och senatorer sitter tysta och låter det fortgå. Givetvis inser dom att dom har med en galning att göra, men dom saknar totalt kurage att sätta stopp för galningen.
Tyvärr är det normen även här. I Sverige kallas fenomenet 'partipiskan'. Inte ovanligt att riksdagsmän röstar emot både sin egen och sina väljares uppfattning av den enda anledningen att de vet att deras politiska karriär är över ifall de inte lyder partiledningen.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Så din fråga är på nivå om Sverige kommer att skydda Småland ifall någon invaderar Småland, eller bör Småland skaffa ett eget försvar.
Kommer man att göra det? Någon företrädare för fredsrörelsen var ute och sade att vi inte borde försvara dem om någon ville ta svenska landskap.

Mikael_L
L lbgu skrev:
Din liknelse är inte särskilt bra.
Jodå, om du bara tagit dig tid att läsa henrikhuslöses inlägg ordentligt, och förstått vad han skrev.
Felet ligger hos dig, inte mig.

• Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.