98 103 läst ·
1 518 svar
98k läst
1,5k svar
Pyspunka eller global reset av det monetära systemet?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Finnarna är realister, övriga är naiva drömmare.H HenrikHuslöse skrev:Finland är inte som andra länder. Få länder vill ha massor av mänskliga soldater idag. De är dyra att utbilda i fredstid, dyra att använda i krig och dyra att vårda som invalider efter kriget.
Ta till exempel Belgien. De har fler invånare än Finland och runt 33000 soldater totalt inklusive reserver.
Medlem
· Uppland
· 2 529 inlägg
Du måste skilja på att försvara sig och att anfalla.L lbgu skrev:
Att ha ett försvar är jämförbart med att inspektera livsmedelshanteringen eller sätta lås på dörren. Det är för att skydda befolkningen mot matförgiftningen man gör inspektioner, inte för att inspektören också vill vara en bakterie. Att sätta lås på dörren gör dig inte till inbrottstjuv.
Att ha ett försvar är ett nödvändigt ont. Det är helt onödiga pengar som skulle kunna användas mycket bättre till annat. Om bara vore så väl att det inte funnes de som vill anfalla.
Att ingen startade krig i Europa under kalla kriget beror till stor del på att det i princip var omöjligt eftersom det hade lett till kärnvapenutplåning. Så även de som eventuellt hade velat starta krig avhöll sig från detta. Det berodde knappast på någon inneboende egenskap hos europeer att inte kriga. Historiskt sett har europeerna varit oerhört glada i att kriga. Så är det något som finns i generna så är det nog det. Sen är det rätt naturligt att efter ett stort krig så blir det lugnt ett tag då de som var med vet att det inte var särskilt trevligt. Men efter någon/några generationer så har man glömt fasorna och så sätter det igång igen. Nu har vi väl en generation som är uppväxt med att skjuta på varandra på datorn, inget skulle väl vara förvånade om inte en del av dem liksom rekryterna 1914 kan se det lockande med ett riktigt krig.H HenrikHuslöse skrev:Du måste skilja på att försvara sig och att anfalla.
Att ha ett försvar är jämförbart med att inspektera livsmedelshanteringen eller sätta lås på dörren. Det är för att skydda befolkningen mot matförgiftningen man gör inspektioner, inte för att inspektören också vill vara en bakterie. Att sätta lås på dörren gör dig inte till inbrottstjuv.
Att ha ett försvar är ett nödvändigt ont. Det är helt onödiga pengar som skulle kunna användas mycket bättre till annat. Om bara vore så väl att det inte funnes de som vill anfalla.
Det betyder i klartext att de har valt som sin strategi att bli erövrade och massmördade. Medan vi i Finland har valt överlevnad som vår strategi.H HenrikHuslöse skrev:Finland är inte som andra länder. Få länder vill ha massor av mänskliga soldater idag. De är dyra att utbilda i fredstid, dyra att använda i krig och dyra att vårda som invalider efter kriget.
Ta till exempel Belgien. De har fler invånare än Finland och runt 33000 soldater totalt inklusive reserver.
Det är ett val som varje nation gör.
Medlem
· Uppland
· 2 529 inlägg
Nej, det finns nog knappt någon i Europa som vill ha krig förutom Ryssland. Det räcker med att se på nyheterna så förstår man hur hemskt krig är. Europa är inte alls som Ryssland. När såg du senast svenska skolbarn uppklädda i uniformer och vapentränade? Det går inte att jämföra alls.L lbgu skrev:Att ingen startade krig i Europa under kalla kriget beror till stor del på att det i princip var omöjligt eftersom det hade lett till kärnvapenutplåning. Så även de som eventuellt hade velat starta krig avhöll sig från detta. Det berodde knappast på någon inneboende egenskap hos europeer att inte kriga. Historiskt sett har europeerna varit oerhört glada i att kriga. Så är det något som finns i generna så är det nog det. Sen är det rätt naturligt att efter ett stort krig så blir det lugnt ett tag då de som var med vet att det inte var särskilt trevligt. Men efter någon/några generationer så har man glömt fasorna och så sätter det igång igen. Nu har vi väl en generation som är uppväxt med att skjuta på varandra på datorn, inget skulle väl vara förvånade om inte en del av dem liksom rekryterna 1914 kan se det lockande med ett riktigt krig.
Medlem
· Uppland
· 2 529 inlägg
Det är mycket billigare om vi kan lita på varandra och försvara oss gemensamt. Ju mindre pengar vi behöver lägga på försvaret, desto bättre för samhället.H heimlaga skrev:
Jag tror på en starkare integration mellan Europas länder. Det är totalt inneffektivt att göra samma jobb 27 gånger om. Flytta istället hela den beslutande makten till Bryssel och skapa en försvarsmakt, ett rättsväsende, ett utbildningsdepartement. Skaffa en gemensam lagbok för Europa och ta bort den lagstiftande makten från enskilda länder. Det är helt kokobäng att ha en lagstiftning i Sverige och en i Danmark istället för en gemensam. Den svenska riksdagen kan få behålla motsvarande befogenheter som kommunfullmäktige har, inte mer. Vi kan bygga ett effektivt, integrerat och streamlinat Europa.
Jag tror att Europa och Afrika är de två världsdelar som har framtiden för sig. Vi står framför ett ekonomiskt mirakel i Afrika under de kommande decennierna och Europa som ligger nära och har samma tidszoner kommer vara den naturliga handelspartnern.
Det känns som om vi bevittnar H.C. Andersens berömda skapelse "Kejsarens nya kläder" i verkligheten där den amerikanske presidenten nästan dagligen överträder regler, lagar och det system som växte fram efter andra världskriget, det som vi kallar folkrätten. Varje människa har en potential att förvandlas till ett svin sägs det - jag vill nog inte skriva under på det men det beteende som nu utspelas inför våra ögon liknar de händelser som så småningom ledde fram till andra världskriget.
Norges statsminister fick till svar på sin invit till ett samtal att presidenten inte längre känner sig skyldig att tänka på fred eftersom Norge inte tilldelade honom fredspriset. Upprepade gånger har han informerats om att det inte är norska staten som delar ut fredspriset. Amerikas president är kränkt och vill hämnas, samma infantila reaktion som vi använde oss av i vårt umgänge som barn, innan vi mognade.
Det intressanta med H.C. Andersens saga är att det inte är kejsaren själv som är huvudpersonen utan alla människor runt honom som av rädsla, bekvämlighet och en snurrande tystnadsspiral som ingen vågar bryta.
Norges statsminister fick till svar på sin invit till ett samtal att presidenten inte längre känner sig skyldig att tänka på fred eftersom Norge inte tilldelade honom fredspriset. Upprepade gånger har han informerats om att det inte är norska staten som delar ut fredspriset. Amerikas president är kränkt och vill hämnas, samma infantila reaktion som vi använde oss av i vårt umgänge som barn, innan vi mognade.
Det intressanta med H.C. Andersens saga är att det inte är kejsaren själv som är huvudpersonen utan alla människor runt honom som av rädsla, bekvämlighet och en snurrande tystnadsspiral som ingen vågar bryta.
Det är nog sällan vanligt folk som vill ha krig. Det är snarare de ledare vi har som hittar på sådant och slumpen ställer ofta till det där. Plötsligt utan att någon fattat vad som hänt har någon en ledare som ser som sin mission att göra något krigiskt. Det jag reagerade mot var att du verkar vara av uppfattningen att just europeer har någon särskild egenskap som gör att de är mindre benägna att starta krig än andra. Det tror jag inte ett ögonblick på.H HenrikHuslöse skrev:
Har du inte fattat att vi uppenbarligen inte kan lita på varandra. Danskarna har just fått inse det tråkiga faktumet då det verkar rätt uppenbart att åtminstone de större länderna inom EU inte är beredda att stötta dem militärt ifall de angrips av USA. Så alla fina löften om att vi skall hjälpa en alliansmedlem som angrips verkar tyvärr inte vara värt ett skit. Så danskarna lär bli rätt ensamma trots alla löften om hjälp.H HenrikHuslöse skrev:
Jag föredrar att man kan försvara sig själv jämfört med din taktik som snarare påminner om rysk roulette. I ett större perspektiv så är det ointressant om vår ekonomi blir lite sämre än den varit ifall vi valt att inte spendera på försvaret. Hellre lite lägre levnadsstandard än risken att vakna under utländsk ockupation, i det läget lär du inte ha nytta av eventuella extraprylar du kunnat skaffa dig.
Belgien har ett militärt NATO högkvarter i landet och likasinnade grannar, så där ser väl hotbilden helt annorlunda ut än för Finland som är granne med en stormakt som invaderar sina grannländer.
Hur lång gräns man har mot ett invasionsbenäget grannland har större betydelse än befolkningsmängd för hur man försvarar sin gräns.
Hur lång gräns man har mot ett invasionsbenäget grannland har större betydelse än befolkningsmängd för hur man försvarar sin gräns.
Professor Scott Lucas gästar The Trump Report.
Jag tar gärna emot tips från dig på bättre manus 😀H heimlaga skrev:
Allt detta har du redan beskrivit ett flertal gånger så fort möjlighet funnits.H heimlaga skrev:Jag vet att krig är helvete. Jag växte upp bland gubbar som hade varit med genom hela fanskapet från början till slut. Från hösten -39 till hösten -44. Och sådana som hade blivit mer eller mindre handikapade. Litet skadade i huvudet var de allihop. Gubbarna såg till att jag minsann fick veta jur fullkomligt jävligt ett krig är.
Men de lärde mig också att krig är bättre än massmord och etnisk rensning. De lärde mig vad en brutal diktatorisk regim kan hitta på. De lärde mig grunderna i hur man genomskådar nazistpropaga och kommunistpropaganda. De lärde mig också en del om vad som är möjligt när man måste.
När det är fred så är det fred. När det blir krig så är alla någorlunda friska män mellan 18 och 60 års ålder och alla någorlunda friska kvinnor mellan 18 och 60 år som har någon i sammanhanget användbar utbildning värnpliktiga.
Bland dem finns på förhand utsedda ungefär 250000 man som har bra hälsa och militärutbildning inom rätt specialiteter. De mobiliseras för fronttjänst i första skedet. För dem finns vapen och utrustning lättillgängligt i lager. I fall där båda föräldrarna tillhör den gruppen så skall de redan i fredstid ha färdigt uppgjort med någon nära vän eller släkting som tar hand om barnen ifall det blir krig.
Utöver de här mobiliseras manskap enligt behov till försörjningslinjer, befästningsarbete, luftbevakning, bevakning av krigsindustri, transport av sårade, krigssjukhus och så vidare. Samt bland de bäst militärutbildade ersättningsmanskap till fronten varefter folk börjar komma därifrån sönderskjutna.
Finland med 6 miljoner invånare torde kunna mobilisera mellan 400000 och 500000 man totalt för krigstjänst inräknat alla de här stödfunktionerna
Ungefär så går det till när ett medborgarsamhälle försvarar sig seriöst mot angrepp.
Det jag frågade var hur outbildade finska civilister skulle hjälpa Grönland att mota lede fi tillbaks. Jag ser framför mig ett Grönland fullständigt knökfullt av finnar. Ni kanske blir så många att Grönländarna själva inte får plats. Varför inte åka till ett öde Finland, tänker de nog då?
Pystykorva är väl en bössa, gissar jag även om det låter som en norrländsk delikatess.H heimlaga skrev:
Ämnet var pyspunka och återstart. Min tro är att en eventuell Grönlanddskonflikt möts med knytna nävar i fickor och lite sura miner. Som sagt var - det är skillnad på folk och folk. Precis som Israel har USA frikort när de lever rövare så vår globala ekonomi kommer på sin höjd att nysa en gång.
Vad har du för uppsättning I frågan?
Medlem
· Uppland
· 2 529 inlägg
Genetiskt? Nej. Formade av uppväxt och sociala normer? Definitivt.L lbgu skrev:
Vikingarna hade andra sociala normer som gjorde dem krigiska.
Även demokratiska guvernörer hånar nu Europas ledare i Davos. Kaliforniens Gavin Newsom sade: Skärp er och visa lite ryggrad. "Jag borde tagit med mig knäskydd till alla världsledare här, hoppas de förstår hur patetiska de ser ut inför resten av världen" Han avfärdar tanken att använda diplomati utan det är hårt mot hårt som gäller.
Produkter som diskuteras: "knäskydd"
Knäskydd
Knäskydd är essentiella för yrkesverksamma som arbetar på knäna för att undvika allvarliga knäskador över tid. Våra knäskydd ger effektiv stötdämpning och skydd för knäna och är designade för komfort och hållbarhet.
Läs mer
"Trump är en T-rex. Du parar dig med honom eller så slukar han dig. Det är antingen det ena eller det andra och du måste stå emot"
Gavin Newsom
...och vår utrikesminister fortsätter att skrämma Trump med bestämdhet " Det är oacceptabelt!"
Och varför låtsas hela världen som om det är en normalfungerande person som sitter på världens mäktigaste ämbete?
Gavin Newsom
...och vår utrikesminister fortsätter att skrämma Trump med bestämdhet " Det är oacceptabelt!"
Och varför låtsas hela världen som om det är en normalfungerande person som sitter på världens mäktigaste ämbete?