98 106 läst ·
1 518 svar
98k läst
1,5k svar
Pyspunka eller global reset av det monetära systemet?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 610 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 610 inlägg
Det är inte det värsta, det värsta är att republikanska kongressmän och senatorer sitter tysta och låter det fortgå. Givetvis inser dom att dom har med en galning att göra, men dom saknar totalt kurage att sätta stopp för galningen.A Abies koreana skrev:
Det är dom som kan och ska sätta stopp för galningen, andra länders ledare kan inte sätta stopp för Trump om man inte backas av politikerna i USA.
Hela världen, var att ta i.A Abies koreana skrev:
Europas ledar däremot önskar att bli påsatta snarast möjligt. Det märks mycket tydligt. Finlands president var ju extra stolt när han fick prata med Trump på tu man hand för de kom så bra överens. (Kallades han inte även för Trumps mentor?) När hela hermitaget var på besök i vita huset.
Som sagt var. Det är skillnad på folk och folk.
Så Trumps små eskapader lär inte orasaka varken pyspunka eller omstart.
USA är ett korthus på väg att rasa och går att bekämpa med ekonomiska medel. Avskaffa petrodollarn och låt alla oljeaffärer göras upp i euro samt dumpa amerikanska statsobligationer så är det slut med deras hegemoni.
Med svindlande 38600 miljarder dollar i statsskuld så blir även små räntehöjningar extremt smärtsamma.
Tänk på att budgetunderskottet växer med 5 miljarder dollar per dag.
Med svindlande 38600 miljarder dollar i statsskuld så blir även små räntehöjningar extremt smärtsamma.
Tänk på att budgetunderskottet växer med 5 miljarder dollar per dag.
Det är inte lätt att förstår det internationella spelet alla gånger, alla har inte vare sig kunskap eller begåvning men den som vill kan alltid vidga sina vyer.Intet skrev:
Ett tips i all vänlighet;
https://www.bokus.com/bok/9789100812683/maktens-triangel-om-maktbalansen-i-den-nya-varldsordningen/
Varken kunskap eller begåvning. Där slog du huvudet på spiken. Det är ju uppenbart att våra politiker saknar den kvalitén när de svansar för Trump i hopp om att bli uppmärksammade. Just den gången var det Stubb som fick jackpot på Donalds enarmade bandit, till de andras förtret, kan man tänka. Nästa gång väljer han någon annan som får sola sig med USAs president så att avund och osämja skall spridas i gruppen av fans.A Abies koreana skrev:
För det, krävs det varken kunskap eller begåvning hos Trump eller Stubb och company heller för den delen.
På sätt och vis är det rätt sympatiskt att de som har vårat väl och ve i sina händer är fullt normala medelmåttior och inte några överintelligenta maskiner som aldrig gör fel.
När USA sakta men säkert låter sina tentakler leta sig in under den Grönländska inlandsisen kommer våra folkvalda och andra, inte fullt så folkvalda att bara titta på i hopp om att någon annan säger ifrån.
Eller så åker Trump på stordäng i mellanårsvalet och då kommer nog planen på den fullskaliga invasionen att läggas i malpåse tills någon annan president dammar av den igen. Men, den dagen, den sorgen.
Kanske inte min sak att svara på men jag tror inte grönlänningarna lämnar sitt land frivilligt, men sen så är det finländska soldaterna som överlever medan, svenska saknar kängor, ryska fryser ihjäl om de inte köper kläder själva och lika illa med de amerikanska halvprivat garde som lyder presidenten, medan det arktiska specialförbanden hjälper ICE arrestera blonda amerikanska mödrar mfl som protesterar mot polisvåld från de svartmaskerade ICE männens räder på gatorna (i Maine).Intet skrev:
Jag har inga tvivel om de finländska soldaternas kvalité. Det jag ifrågasatte var heimlagas finska massmobilisering för att driva ut amerikanska styrkor från Grönland. Det skulle bli ganska trångt.blackarrow skrev:
Håller med. Vi övriga som över huvud taget är intresserade av deras väl och ve, är nog en embarmelig skara trashasar som handfallna skulle fråga om de har ekologisk vegankost på Grönland. -Fairtrade, naturligtvis.blackarrow skrev:
medan, svenska saknar kängor, ryska fryser ihjäl om de inte köper kläder själva och lika illa med de amerikanska halvprivat garde som lyder presidenten, medan det arktiska specialförbanden hjälper ICE arrestera blonda amerikanska mödrar mfl som protesterar mot polisvåld från de svartmaskerade ICE männens räder på gatorna (i Maine).
Och laktosfri kost...Intet skrev:
Jag har inga tvivel om de finländska soldaternas kvalité. Det jag ifrågasatte var heimlagas finska massmobilisering för att driva ut amerikanska styrkor från Grönland. Det skulle bli ganska trångt.
Håller med. Vi övriga som över huvud taget är intresserade av deras väl och ve, är nog en embarmelig skara trashasar som handfallna skulle fråga om de har ekologisk vegankost på Grönland. -Fairtrade, naturligtvis.
Missade jag det😁?blackarrow skrev:
Det är väl på tiden att vi säger upp DCA-avtalet. Eller skall vi husera amerikanska styrkor som mobiliserar på svensk mark för ett anfall mot Danmark 😁
Kanske inte är så dumt ändå. För vi fredsälskande europeer har ju slagits mot våra grannar i århundraden, så lite amerikansk hjälp i striden vid Knäred hade inte varit så dumt ändå?😀
Redigerat:
Medlem
· Uppland
· 2 529 inlägg
Jag har försökt skaffa mig en rimlig bild inför november (big mac) genom att följa både amerikanska forum och etablerade medier, men jag kan ärligt talat inte se något som med säkerhet pekar på en demokratisk vinst.Mats-S skrev:
Det är inte det värsta, det värsta är att republikanska kongressmän och senatorer sitter tysta och låter det fortgå. Givetvis inser dom att dom har med en galning att göra, men dom saknar totalt kurage att sätta stopp för galningen.
Det är dom som kan och ska sätta stopp för galningen, andra länders ledare kan inte sätta stopp för Trump om man inte backas av politikerna i USA.
Tyvärr framstår det som extremt jämnt. Om någon kan slå mig i huvudet med hårda fakta som visar motsatsen tar jag tacksamt emot det.
Det som oroar mig är de allt tydligare auktoritära dragen i USA,s politik.
I ett läge där Ryssland redan reducerat sig självt till en kärnvapenbärande bråkstake och Kina systematiskt utmanar den globala ordningen ekonomiskt och politiskt, har vi helt enkelt inte råd med ett USA som blir mer oförutsägbart och
inåtvänt som allt tyder på.
Att ersätta Trump med Vance är definitivt inte någon optimal lösning, utan snarare något som riskerar att påverka både EU och Sverige än mer negativt.
Redigerat:
Medlem
· Uppland
· 2 529 inlägg
Inget är säkert. Utgångsläget är dock ganska jämnt och historiskt brukar det parti som har makten tappa platser i mellanårsvalen.D Danne824 skrev:Jag har försökt skaffa mig en rimlig bild inför november (big mac) genom att följa både amerikanska forum och etablerade medier, men jag kan ärligt talat inte se något som med säkerhet pekar på en demokratisk vinst.
Tyvärr framstår det som extremt jämnt. Om någon kan slå mig i huvudet med hårda fakta som visar motsatsen tar jag tacksamt emot det.
Edit: Jag är inte särskilt insatt i amerikansk politik men jag tror att det den data du söker är opinionsundersökningar som kallas "generic ballot".
Tyvärr finns det inga motsvarigheter till de nationella opinionsmätningar vi är vana vid här, eftersom USA:s valsystem skiljer sig kraftigt mellan delstaterna.H HenrikHuslöse skrev:
Men du har rätt i att partiet som innehar presidentposten förlorar i snitt ungefär 26 platser i Representanthuset i mellanårsvalen.
Tyvärr är det långt kvar till november.
Nu tror jag inte just Natos kontorsbyggnad ger något extraskydd. Men Belgien är ju annars ett tydligt exempel på det som USA faktiskt rättmätigt kritiserar. Europeiska länder som mer eller mindre struntar i sitt eget försvar och sedan åker snålskjuts på de som satsar på försvaret.blackarrow skrev:
Sen det där med likasinnade grannar. Grönland är väl ett tydligt exempel där det inte fanns något riktigt hot i närheten. Det vi ser idag visar att sådant ibland är en chimär. Hade någon för några år sedan sagt att USA kunde tänkas att anfalla Danmark så hade folk trott man var galen. Men idag är vi där. För att ta Belgien så kan de ju inte veta om plötsligt Frankrike får en ny President som har Napoleon som sin stora idol och ser som sin mission att rätta till det olyckliga att hittepålandet Belgien skapades som någon sorts buffertstat vid Wienkongressen..