Status
Inte öppen för fler kommentarer.
H HenrikHuslöse skrev:
- Det finns inte så många soldater i Europa eftersom vi européer inte är benägna att starta krig till höger och vänster. Europa är som tjuren Ferndinand. Vi gillar att sitta under vår korkek och lukta på blommorna. Vi kan knappt skramla ihop en miljon man i Europa utan att behöva mobilisera reserver och tidigare värnpliktiga. Det är typ hälften av USA.

- Vi har en hel del att vara tacksamma till USA för. Vi slipper vara ockuperade eller omringade av tyskar och ryssar och Sverige tjänade en massa pengar indirekt genom Marschall-planen.

- Om Grönland är inte så viktigt, vad är viktigt? Island? Irland? Jylland?
Finland kan mobilisera en kvart miljon på några dagar. Menar du verkligen att resten av Europa bara klarar trekvart miljon tillsamman? Jag tror du har fel i beräkningarna.

När det är krig mobiliserar man. Antalet soldater i fredstid har ingen betydelse i sammanhanget.

• Gilla
  • Älska
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Finland kan mobilisera en kvart miljon på några dagar. Menar du verkligen att resten av Europa bara klarar trekvart miljon tillsamman? Jag tror du har fel i beräkningarna.

När det är krig mobiliserar man. Antalet soldater i fredstid har ingen betydelse i sammanhanget.
Det gäller även att få fram utrustning i tillräcklig mängd, här i Sverige har det till och med varit brist på uniformer och kängor. Mycket vapen har sänts i bistånd och även om påfyllning sker finns mycket att önska.

• Gilla
Unikt namn och 1 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
- Det finns inte så många soldater i Europa eftersom vi européer inte är benägna att starta krig till höger och vänster.
ha! "Inte benägna att starta krig"! Det är ju i så fall en mycket nyfunnen benägenhet.😅
H HenrikHuslöse skrev:
Europa är som tjuren Ferndinand. Vi gillar att sitta under vår korkek och lukta på blommorna. Vi kan knappt skramla ihop en miljon man i Europa utan att behöva mobilisera reserver och tidigare värnpliktiga. Det är typ hälften av USA.
En HBTQ-certifierad Ferdinand med en knapp million lika HBTQ-certifierade oerfarna och säkert omotiverade "kämpar" där halva styrkan säkert inte ens visste att Grönland är Danmark.

H HenrikHuslöse skrev:
- Vi har en hel del att vara tacksamma till USA för. Vi slipper vara ockuperade eller omringade av tyskar och ryssar och Sverige tjänade en massa pengar indirekt genom Marschall-planen.
Nog tjänade vi pengar, alltid. Vårt välstånd uppstod inte av en slump, precis.
H HenrikHuslöse skrev:
- Om Grönland är inte så viktigt, vad är viktigt? Island? Irland? Jylland?
Fråga första bästa Turk, Grek, italienare, Spanjor, Portugis etc. Min högst persomliga gissning är att de skiter fullständigt i Grönland, Island och Irland med för den delen.
De bryr sig säkert mer om ifall det blir en pyspunka eller en krasch och nystart och vill då rakt inte slösa bort pengar och mannar på ett krig de inte kan vinna. Det ser vi ju tydligt tecken på redan nu med en växande ovilja att öka statsskulden för att satsa på den lägsta handen.

Vi såg nyligen hur EUs ledare stod uppradade som en upprymd skolklass när de allihopa reste Till USA för att få sola sig I Donalds glans. Extra stolt var Finlands president som fick en extrastund med gurun. Tror du verkligen att dessa skolbarn skulle starta ett krig mot sin idol.
Därför kommer ett amerikanskt övertagande av Grönland inte att starta varken en Pyspunka eller återstart.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Finland kan mobilisera en kvart miljon på några dagar. Menar du verkligen att resten av Europa bara klarar trekvart miljon tillsamman?
Ja, det menar jag. Finland har en stor del av Europas soldater. Finland är helt annorlunda än övriga länder.

Många länder har ingen värnplikt. Det som finns då är yrkessoldater och f.d. yrkessoldater som reserv.

• Gilla
Bitterhetsakademin och 1 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
I staterna är folket beväpnat så där finns möjlighet till motstånd. Konstitutionen är för många amerikaner närmast helig och ett flertal demokratiskt styrda delstater skulle förklara att de inte lyder utan bryta sig fria och då är väl inbördeskriget i full gång.
Problemet är väl att ICE, som mest lyder Trumps hejdukar, är just de "andra tillägget"-beväpnade tokar som brukar prata om att slå tillbaka mot en stat som går för långt.

H heimlaga skrev:
@heimlaga
Kan du utveckla din tanke lite?
Hur då mobilisera? Vilka?
Jag undrar om du inte har en lite väl romantiserad bild av krig.
Samt -vad tror du om trådens ämne, pyspunkan?

Intet Intet skrev:
ha! "Inte benägna att starta krig"! Det är ju i så fall en mycket nyfunnen benägenhet.😅
1945. Åttio år eller två och en halv generation.

Det finns undantag, som f.d. Jugoslavien, men de är få.
Intet Intet skrev:
En HBTQ-certifierad Ferdinand
Ehhh, du funderar på sådana saker om ett djur i en tecknad film? 😬

Intet Intet skrev:
De bryr sig säkert mer om ifall det blir en pyspunka eller en krasch och nystart
Det finns mycket intressantare saker än pengar. Det är nog en ganska vanlig uppfattning. Att försöka trumma in budskapet att pengar är allt är ganska osvenskt. Inte direkt det Palme hade framhållit som ideal. Däremot är det ett ideal som Kreml försöker sprida både hemma och utomlands.

Intet Intet skrev:
Vi såg nyligen hur EUs ledare stod uppradade som en upprymd skolklass när de allihopa reste Till USA för att få sola sig I Donalds glans.
Om man ser världen genom ett kaleidoskop kanske den ser ut så.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
1945. Åttio år eller två och en halv generation.

Det finns undantag, som f.d. Jugoslavien, men de är få.
Fast fram till murens fall så var länderna rustade till tänderna och bara väntade på det Sovjetiska anfallet. Det är väl först efter det som nedrustningen startade och man kan prata om en riktig fredsperiod (om man inte bor på Balkan eller i Kaukasus). Lite som att det blev nedrustning efter första världskriget, då alla trodde att den eviga freden i Europa skulle börja.

Slutet på 1800-talet till första världskriget var en rätt fredlig period i Europa. Det var till och med så att när första världskriget startade så förekom det att de inkallade var överlyckliga för att de äntligen skulle få uppleva ett krig, det som förnekats deras föräldrageneration.

Det finns givetvis inget genetiskt hos europeer som gör att de inte vill kriga. Däremot har det varit mode inom politik att fred står över allt en tid. Men sådana moden är just moden och kan ändras fort ifall någon lyckas piska upp stämningen. Bara se i Sverige de senaste åran, politiker som tidigare tyckte försvaret var ett särintresse tävlar nu om vem som vill upprusta mest.

Ska man lära något av historien så är det tyvärr att krig är något väldigt naturligt för människor att syssla med. Det finns alltid någon oförrätt som ska rättas till eller någon möjlighet som är för bra för att tacka nej till. Läser man en del granntrådar här på Byggahus så kan det inte förvåna någon.

• Gilla
Bitterhetsakademin och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
@heimlaga
Kan du utveckla din tanke lite?
Hur då mobilisera? Vilka?
Jag undrar om du inte har en lite väl romantiserad bild av krig.
Samt -vad tror du om trådens ämne, pyspunkan?
Du skall ta tag i din manusförfattare där på propagandakontoret och begära ett mer trovärdigt manus.

Jag vet att krig är helvete. Jag växte upp bland gubbar som hade varit med genom hela fanskapet från början till slut. Från hösten -39 till hösten -44. Och sådana som hade blivit mer eller mindre handikapade. Litet skadade i huvudet var de allihop. Gubbarna såg till att jag minsann fick veta jur fullkomligt jävligt ett krig är.
Men de lärde mig också att krig är bättre än massmord och etnisk rensning. De lärde mig vad en brutal diktatorisk regim kan hitta på. De lärde mig grunderna i hur man genomskådar nazistpropaga och kommunistpropaganda. De lärde mig också en del om vad som är möjligt när man måste.

När det är fred så är det fred. När det blir krig så är alla någorlunda friska män mellan 18 och 60 års ålder och alla någorlunda friska kvinnor mellan 18 och 60 år som har någon i sammanhanget användbar utbildning värnpliktiga.
Bland dem finns på förhand utsedda ungefär 250000 man som har bra hälsa och militärutbildning inom rätt specialiteter. De mobiliseras för fronttjänst i första skedet. För dem finns vapen och utrustning lättillgängligt i lager. I fall där båda föräldrarna tillhör den gruppen så skall de redan i fredstid ha färdigt uppgjort med någon nära vän eller släkting som tar hand om barnen ifall det blir krig.

Utöver de här mobiliseras manskap enligt behov till försörjningslinjer, befästningsarbete, luftbevakning, bevakning av krigsindustri, transport av sårade, krigssjukhus och så vidare. Samt bland de bäst militärutbildade ersättningsmanskap till fronten varefter folk börjar komma därifrån sönderskjutna.
Finland med 6 miljoner invånare torde kunna mobilisera mellan 400000 och 500000 man totalt för krigstjänst inräknat alla de här stödfunktionerna
Ungefär så går det till när ett medborgarsamhälle försvarar sig seriöst mot angrepp.

Jag som är över 40 och har en ryggskada och dålig syn men är arbetsför hamnar gissningsvis i befästningsarbete eller på någon verkstad eller som vakt någonstans med ett gammalt Pystykorva och en plåthjälm.

• Gilla
cpalm och 8 till
  • Laddar…
Alla med en annorlunda åsikt är inte anställda av propagandaavdelningen även om ryska troll sprider propaganda så är amerikanska propagandister och skribenter på MSB:s lönelista ett minst lika stort problem.
Håller med om att krig är ett helvete som sätter spår i åtskilliga generationer framåt. Min morfar lämnade hemmet utanför Vasa med tre små barn och sin unga hustru för att strida i JR 9 och i minnesboken står det hur han prisades av befälen efter att nedkämpat ett betydande antal ryssar. Turen tog slut vid Summa där han stupade och de efterlevande fick ett livslångt lidande. Min mor såg tillbaka på nöden under barndomen ända till sin bortgång i fjol.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
L lbgu skrev:
Fast fram till murens fall så var länderna rustade till tänderna och bara väntade på det Sovjetiska anfallet.
Fast vi var inte benägna att starta krig (vi ville undvika det, visa att vi skulle vara en för taggig sak att försöka äta upp, för att därigenom undvika krig).
Och det var väl just det som diskuterades, att vi inte var benägna att starta krig.

• Gilla
  • Älska
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Alla med en annorlunda åsikt är inte anställda av propagandaavdelningen även om ryska troll sprider propaganda så är amerikanska propagandister och skribenter på MSB:s lönelista ett minst lika stort problem.
Håller med om att krig är ett helvete som sätter spår i åtskilliga generationer framåt. Min morfar lämnade hemmet utanför Vasa med tre små barn och sin unga hustru för att strida i JR 9 och i minnesboken står det hur han prisades av befälen efter att nedkämpat ett betydande antal ryssar. Turen tog slut vid Summa där han stupade och de efterlevande fick ett livslångt lidande. Min mor såg tillbaka på nöden under barndomen ända till sin bortgång i fjol.
Så är det. Morfars bror blev kvar vid Summa han också. Har du hört om Rask. Psto. 2. och korsun "Lisa"?
Mormors ena bror dog i lunginflammation på väg till fronten efter en militärläkares misstag.
Morfar kom hem med benen fördärvade och det som i dag kallas PTSD. En följdsjukdom i benen tog livet av honom år 2000.
Farfar kom hem tämmeligen utsliten med psykiska problem som tog några år att reda upp.

Å andra sidan skulle den folkutrotningen som Stalin förberedde ha drabbat min familj ännu hårdare om vi inte hade försvarat oss.
Samma slags folkmord som nu är på gång i ockuperade delar av Ukraina.

• Gilla
  • Älska
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Fast vi var inte benägna att starta krig (vi ville undvika det, visa att vi skulle vara en för taggig sak att försöka äta upp, för att därigenom undvika krig).
Och det var väl just det som diskuterades, att vi inte var benägna att starta krig.
Under kalla kriget gjorde kärnvapenavskräckningen att det i princip var omöjligt för något land i Europa att starta krig. Så då alla länder ingick i block med kärnvapen och alla potentiella motståndare ingick i block med kärnvapen var det i princip omöjligt med krig i Europa. Krävs inte mycket hjärna för att inse att det är dumt att anfalla någon om man vet att svaret kommer att bli att ens eget land blir obeboeligt. Hade Ukraina haft kvar sina kärnvapen hade knappast Putin vågat anfalla. Men när kärnvapenparaplyet saknas så är det lite mer fritt fram, vilket vi ser idag. Trump hade knappast hållit på med Danmark som han gör ifall Danmark hade haft några kärnvapenbestyckade ubåtar som kunde blåsa bort USAs 10 största städer ifall USA gjorde något mot Grönland. Men nu har Danmark ett mycket litet försvar och dess så kallade vänner verkar tyvärr inte beredda till någon större uppoffring ifall det riskerar att kosta i blod. Frankrike hade ju kunnat hota med kärnvapen, men istället valde man att hota med ekonomiska sanktioner. .Det skrämmer knappast Trump utan visar enbart att man är svag och saknar ryggrad att stå upp för sina allierade.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
[lång text]
Finland är inte som andra länder. Få länder vill ha massor av mänskliga soldater idag. De är dyra att utbilda i fredstid, dyra att använda i krig och dyra att vårda som invalider efter kriget.

Ta till exempel Belgien. De har fler invånare än Finland och runt 33000 soldater totalt inklusive reserver.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Detaljkunskaperna är skrala och mor var bara tre och ett halvt när han stupade, begravning kunde först ske 1942 och hon berättade om hur hon som liten flicka gick att söka upp sin fars grav på kyrkogården. Det satte djupa spår i henne som varade livet ut och vi får hoppas på att slippa att krigets fasor sprider sig mer än de redan gjort.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.