Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Något skumt är det med vädret. Efter toksnöfallet förra veckan slutade båda mina bilar att visa utetemperatur samtidigt. Surt när normalt byte av NTC-motståndet kostar ingenting, men standardåtgärd ät att byta hela backspegeln för 3.500:- x2. Beställde hem originalgivare från England för 80:-. Hyfsat enkelt att byta om man är lite händig.
I och med detta slutade även värmepumpens utegivare att fungera och visade -4800°. Ett standard NTC-motstånd fanns säkert i gömmorna.
Några dagar senare när givarna från England dök upp i lådan, började naturligtvis samtliga givare att fungera igen. Vafan!?
Salt och fukt...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Äh, solstormar!

F Fluxor skrev:
Äh, solstormar!
Bilen kan ha varit det, men knappast de enklare termomterar jag och Johan har. Vi bor bägge i Göteborgstrakten, så salt är alltid en misstänkt skurk...

pacman42 pacman42 skrev:
Bilen kan ha varit det, men knappast de enklare termomterar jag och Johan har. Vi bor bägge i Göteborgstrakten, så salt är alltid en misstänkt skurk...
Det var mest som ett skämt... Jag har personligen aldrig märkt något negativt av solstormar genom åren, men det kanske hör till ovanligheten. Att drabbas negativt.

F Fluxor skrev:
Det var mest som ett skämt... Jag har personligen aldrig märkt något negativt av solstormar genom åren, men det kanske hör till ovanligheten. Att drabbas negativt.
Det är inte alls ovanligt med störningar pga detta. Oftast dock i kommunikationer på längre avstånd och elnät.

• Gilla
Fluxor
  • Laddar…
Någon försökte använda hävarm för att bända loss ett fastfruset lådcykelbatteri, vilket slutade i att handtaget sprack.

Tydligen säljs det inte som reservdel utan det är ett nytt batteri för 6-7000kr som gäller i så fall...

Nä tack!
Trasigt handtag från ett lådcykelbatteri, brutet i två delar efter försök att använda hävarm för att lösgöra batteriet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trasigt handtag från lådcykelbatteri delat i två, liggande på träbord bredvid en hammare och en multisåg.
Skapa konto

Sprucket handtag på ett lådcykelbatteri som ligger på ett bord med en tidning under.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
RoTe och 11 till
  • Laddar…
hsd
Du passade väl på att fixa hammaren

Kan ha varit tur att inte batteriet släppte eftersom det kan gå illa om man försöker ladda ett fryset batteri

hsd hsd skrev:
Du passade väl på att fixa hammaren

Kan ha varit tur att inte batteriet släppte eftersom det kan gå illa om man försöker ladda ett fryset batteri
Nån dag ska den gå nytt skaft, nån dag...

Det var bara några minus, men det räcker för att frysa fast.
Sen har batteriet skydd för det, den vägrar ladda om det är under 0grader internt.

13th Marine 13th Marine skrev:
Någon försökte använda hävarm för att bända loss ett fastfruset lådcykelbatteri, vilket slutade i att handtaget sprack.

Tydligen säljs det inte som reservdel utan det är ett nytt batteri för 6-7000kr som gäller i så fall...

Nä tack!
[bild]
[bild]
[bild]
Se om du inte kan hitta en ny tom batterilåda på Ali express el likn. Å flytta över cellerna.

Inte helt ovanligt. Även om det Kräver envist sökande då det finns så många olika varianter.
Till min elmoped så har flera kinesiska batterisäljsre tom låda som alternativ. Jag var inne på det ett tag när mitt lås till batterilådan strulade.

Min trotjänare på handleden, en Garmin Fenix 3 från 2015, har haft en strulande Ned-knapp, och nu ville den inte alls.

Enkel pryl att skruva isär, ska överväga ett batteribyte.

Visar sig att knappen inte når fram till brytaren längre, så jag förlängde knappen 1mm.
Garmin Fenix 3 kretskort med etikett om batterisäkerhet, modell och tillverkningsdatum, borttagen från höljet för reparation eller batteribyte.
Skapa konto

En närbild av en person som håller den isärtagna insidan av en Garmin Fenix 3-klocka med knappar och kretskort synliga.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Min trotjänare på handleden, en Garmin Fenix 3 från 2015, har haft en strulande Ned-knapp, och nu ville den inte alls.

Enkel pryl att skruva isär, ska överväga ett batteribyte.

Visar sig att knappen inte når fram till brytaren längre, så jag förlängde knappen 1mm.
[bild]
[bild]
Hur orolig behöver man vara för vattentätheten efter öppning?

Hade velat skämma bort min 3 Sapphire (som är raka motsatsen till en trotjänare, ligger mest i en byrålåda, men samtidigt är det den enda klockan jag gillar att bära) med ett nytt batteri innan det ger upp...
Smartklocka Garmin Fenix 3 Sapphire på trächylla med 4% batteri och laddningskabel ansluten.
Skapa konto

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:

Hade velat skämma bort min 3 Sapphire (som är raka motsatsen till en trotjänare, ligger mest i en byrålåda, men samtidigt är det den enda klockan jag gillar att bära) med ett nytt batteri innan det ger upp...
[bild]
Fem T6-skruvar för att öppna, lossa flexen till skärmen, sen två T5 för kortet som går att lyfta ut i överkant. Batteriet sitter på baksidan, gissningsvis med dubbelhäftande tejp.

Tätningen ser inte ut att vara lätt att ha sönder, och spontant känns det som att prylen är gjord för att enkelt kunna demonteras.

Invändig vy av en isärskruvad smartklocka med moderkort och skärm lossade, synlig flexkabel och T6-skruvar.
Skapa konto

Tydligen hade jag skit på linsen, så därför ville mobilkameran inte fokusera ordentligt, men jag orkar inte skruva isär den igen 😅

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:

[bild]
Bara lägga en sträng sikaflex runt hela skarven när du är klar. Så håller den 5-6år till i byrålådan :)

• Haha
TeroM och 2 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Bara lägga en sträng sikaflex runt hela skarven när du är klar. Så håller den 5-6år till i byrålådan :)
Tre återförslutningsbara påsar med gula zip-lås, perfekta för att undvika spill och hålla saker torra under bygg- eller renoveringsprojekt.
Skapa konto

Slipper man kladda ;)

Service på robotdammsugaren, (Robot)Sten är snart 6år gammal och orkar inte längre städa hela huset på en laddning.

Nytt batteri beställt, men passade på att göra rent maskinen ordentligt också, samt nytt filter och ny borste.

Grävde mig ner till fläkten som tydligen kan bli igensatt, vilket verkar stämma:
Fläkt från robotdammsugare med damm och smuts som blockerat gallret, del av rengöringsprocessen för förbättrad prestanda.
Skapa konto

Öppen robotdammsugare på bord, omgiven av verktyg och målarfärg. Dammsugaren får service med nytt batteri, filter och borste.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.