214 179 läst ·
1 349 svar
214k läst
1,3k svar
Prylarnas pris: Pryl-HLR
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 995 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 995 inlägg
Kanske ett av mina sämsta pryl-HLR sett till hur (o)strukturerad approach och felsökning var men samtidigt sannolikt en av de mest värdeskapande dito.
Vår båt har en motor med vad tillverkaren kallar ”active trim”, dvs. den justerar motorns trim ”automatiskt” utifrån div. givare och jag antar någon enklare gyro-funktion. När vi köpte den trodde jag det var mest en gimmick. Men efter att jag använt den ett tag och valt lämplig profil för trimmen tvingades jag inse att varje gång jag trodde mig vara smartare än automatiken blev jag motbevisad, ibland kunde jag hitta ett liiiite bättre trimläge men oftare inte och sett över tid var automatiken alltid otroligt mycket bättre än jag var.
När vi i helgen la i båten för säsongen blev det därför ett stort gaaaaahhh när jag skulle aktivera funktionen och det på skärmen stod ”no active trim module found” - såväl för båtupplevelsen som det stora hål i plånboken jag såg framför mig då jag antog att den relativt moderna elektronik vår båt har inte var något man löste själv…
…men man måste ju ge det ett försök - så jag började med att försöka lokalisera den modul som båten hävdade inte fanns. Efter en del sökande hittade jag den mitt bland sladdsalladen (aluminiumlådan till höger om hydraulstyrnigen i bilden)
Gott så - den hade i alla fall inte försvunnit under vintern
- men vad kan jag göra med den? Jag tog den enkla approachen - tog loss kabelstammen från den, blåste lite i kontakten (för lite fuktig andedräkt måste ju göra saken bättre), loakliserade andra änden av dess (NMEA?) koppling och gjorde likadant där - och sen den klassiska knacka lite på modulen varefter jag återmonterade kontakterna.
Startade upp båten med ganska låg förhoppning men döm om min förvåning när det direkt stod ”active trim enabled” och allt verkar funka som det gjorde förra säsongen.
Skönt att inte behöva inleda båtsäsongen med att åka till en verkstad och jag kände mig väldigt rik (mindre fattig) än 15 min tidigare..
/U
Vår båt har en motor med vad tillverkaren kallar ”active trim”, dvs. den justerar motorns trim ”automatiskt” utifrån div. givare och jag antar någon enklare gyro-funktion. När vi köpte den trodde jag det var mest en gimmick. Men efter att jag använt den ett tag och valt lämplig profil för trimmen tvingades jag inse att varje gång jag trodde mig vara smartare än automatiken blev jag motbevisad, ibland kunde jag hitta ett liiiite bättre trimläge men oftare inte och sett över tid var automatiken alltid otroligt mycket bättre än jag var.
När vi i helgen la i båten för säsongen blev det därför ett stort gaaaaahhh när jag skulle aktivera funktionen och det på skärmen stod ”no active trim module found” - såväl för båtupplevelsen som det stora hål i plånboken jag såg framför mig då jag antog att den relativt moderna elektronik vår båt har inte var något man löste själv…
…men man måste ju ge det ett försök - så jag började med att försöka lokalisera den modul som båten hävdade inte fanns. Efter en del sökande hittade jag den mitt bland sladdsalladen (aluminiumlådan till höger om hydraulstyrnigen i bilden)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gott så - den hade i alla fall inte försvunnit under vintern
Startade upp båten med ganska låg förhoppning men döm om min förvåning när det direkt stod ”active trim enabled” och allt verkar funka som det gjorde förra säsongen.
Skönt att inte behöva inleda båtsäsongen med att åka till en verkstad och jag kände mig väldigt rik (mindre fattig) än 15 min tidigare..
/U
Jag har tipsat om den här produkten tidigare på forumet och i det här fallet känns det klockrent: Korosion-X (väljer att felstava för att visa det jag skriver i nästa stycke). Kolla den här YouTube-videon så förstår du varför: Flite Test | Waterproofing Electronicsullberg skrev:
Jag har inga kopplingar till varesig produkten eller YT-kanalen, jag är bara en övertygad användare som preppar i princip alla elektriska kopplingar som riskerar att utsättas för fukt med det. Vi hade båt tidigare och allt, precis allt, som hade med el att göra i den fick lite. Även mycket i trädgården får sig några droppar, typ robotgräsklipparens kontakter, utomhusbelysningen etc. Släpkontakten till bilen...japp, you name it.
Jag kommer skriva ett inlägg i den här tråden om att jag fixat instrumentklustret till min Volvo genom lite omlödning. När jag var klar penslade jag på lite av produkten för att skydda lödningarna mot oxid och korrosion.
Jag har en gammal V70N (-02), en modell som har notoriska problem med instrumentklustret (DIM). Som jag förstått det beror det på att fabriken använt lödtenn av undermålig kvalité som inte klarar de temperaturväxlingar som DIM utsätts för, vilket leder till diverse olika problem. Det kan vara att helljusindikatorlampan slutar fungera (underkänt på bilprovningen), digitaldisplayer som helt kukar ur, digitalklockan börjar rusa m.m.
Det förstnämnda och sistnämnda har jag råkat ut för. Första gången var det helljusindikatorn som la av bara dagar innan besiktning, och andra gången började klockan rusa. Båda de gångerna lämnade jag in DIM till en firma som erbjuder tjänsten att löda om till kostnaden av 1500-2000 kr. Sura pengar, så nu när klockan började rusa igen kände jag att jag ville testa att löda om själv.
Jag har sen första gången DIM började strula blivit bättre på att löda och har bättre lödgrejer, och den här gången hade jag dessutom ett extra DIM som reserv från en kompis S60 som han säljer av grejer från för att sedan skrota. Jag kände därför att det var riskfritt att ge mig på jobbet själv.
För en sån här grej är YouTube oumbärligt. Jag hittade flera instruktionsvideor som visar vilka komponenter som orsakar dessa problem, så det finns inget behov att löda om allt. De flesta komponenterna är ganska enkla att värma på lite med lödkolven. Det är dock ett chip som kan vara lite knepigt, eftersom det är lätt att råka brygga några av lödbenen med lödtenn. Därför är det nödvändigt att ha extremt bra syn eller hjälp av förstoring, vilket jag har genom ett digitalmikroskop.
Nu har jag kört bilen ett antal mil, och klockan håller tiden precis som den ska, så jag skulle nog säga att jag lyckades med omlödningen.
Jag tog inga bilder av denna HLR, men om man är intresserad av hur det går till hänvisar jag till YouTube där man söker efter "Volvo DIM repair".
Det förstnämnda och sistnämnda har jag råkat ut för. Första gången var det helljusindikatorn som la av bara dagar innan besiktning, och andra gången började klockan rusa. Båda de gångerna lämnade jag in DIM till en firma som erbjuder tjänsten att löda om till kostnaden av 1500-2000 kr. Sura pengar, så nu när klockan började rusa igen kände jag att jag ville testa att löda om själv.
Jag har sen första gången DIM började strula blivit bättre på att löda och har bättre lödgrejer, och den här gången hade jag dessutom ett extra DIM som reserv från en kompis S60 som han säljer av grejer från för att sedan skrota. Jag kände därför att det var riskfritt att ge mig på jobbet själv.
För en sån här grej är YouTube oumbärligt. Jag hittade flera instruktionsvideor som visar vilka komponenter som orsakar dessa problem, så det finns inget behov att löda om allt. De flesta komponenterna är ganska enkla att värma på lite med lödkolven. Det är dock ett chip som kan vara lite knepigt, eftersom det är lätt att råka brygga några av lödbenen med lödtenn. Därför är det nödvändigt att ha extremt bra syn eller hjälp av förstoring, vilket jag har genom ett digitalmikroskop.
Nu har jag kört bilen ett antal mil, och klockan håller tiden precis som den ska, så jag skulle nog säga att jag lyckades med omlödningen.
Jag tog inga bilder av denna HLR, men om man är intresserad av hur det går till hänvisar jag till YouTube där man söker efter "Volvo DIM repair".
Kanske lite annorlunda HLR...
...men jag var igår på återvinningen och ser då en man som skall kasta begränsningskabel till Automower. Jag frågar om jag kan ta den istället och det fick jag. Så nu har jag begränsningskabel för flera år av lagningar och utbyggnation er av gräsmattan. Imponerande nog så hade kabeln bara två lagningar, så den måste ha suttit i en vanlig LITEN villaträdgård och inte på en sådan som jag har med terrasser, jordmassor som flyttar på sig, berg i dagen osv.
Hursomhelst så räddade jag livet på kabeln och sparade en hacka samtidigt.
...men jag var igår på återvinningen och ser då en man som skall kasta begränsningskabel till Automower. Jag frågar om jag kan ta den istället och det fick jag. Så nu har jag begränsningskabel för flera år av lagningar och utbyggnation er av gräsmattan. Imponerande nog så hade kabeln bara två lagningar, så den måste ha suttit i en vanlig LITEN villaträdgård och inte på en sådan som jag har med terrasser, jordmassor som flyttar på sig, berg i dagen osv.
Hursomhelst så räddade jag livet på kabeln och sparade en hacka samtidigt.
Om den inte vet så ljuger den ihop ett svarF fredrik.johansson skrev:Morfars fars gamla väggur från 1929 slutade gå för något år sedan. Pillade lite med den då, men fick inte igång den mer än några minuter och gav upp för jag inte fick den att gå jämnt.
Gjorde ett försök till idag och smörjde upp alla axeltappar efter lite rådgivning av en urmakare, man vill ju inte paja nåt med fel smörja!
Nu går den perfekt igen, vore ju trevligt om den gick till sin 100-årsdag!
Som kuriosa frågade jag först ChatGPT om lite råd och tjänstvilligheten visste inga gränser när den erbjöd sig att analysera ett foto av urverket och peka ut var jag skulle smörja…finn fem fel!
[bild]
Bilden med röda ringar är från ChatGPT
[bild]
Blev faktiskt lite trött på den när jag promptat med den en bra stund för att få fram en bra grund till en presentation. Allt såg bra ut och så föreslog den att den kunde lägga på organisationens grafiska profil vilket ju lät jättebra. Sen tänkte den länge, länge…. Till slut var den klar och med spänning öppnade jag filen och möttes av två slides med färgad bakgrund utan någon text alls…. 🤯
Remmen till torktumlaren gick av, rev loss en kondensator som la sig på motorn så en huvudsäkring gick.
Plocka isär hela maskinen och bytte rem
Ca 1000 skruvar för att få tillbaka allt, då märker jag att den går runt kanske ett varv sen stannar den...
Googlar och kanske är det en kondensator som är kass? Grannen har grejer och mäter upp, start kondensatorn är dålig.
Köper en ny och byter, samma resultat ☹️
Hittar en tråd på BH där ett programkort gått sönder, så jag river ur det och kollar.
En bana är avbränd, tråden till den kontakten går ner till kondensatorerna
Provar att löda över, men får inte till det så jag löder på en tråd från en EKK
Borrar hål genom kontakten så tråden går igenom, kopplar ihop med wago och provar
Jodå nu funkar det!
Maskinen är 10år och står i vårat lilla hyreshus så den går rätt mycket
Plocka isär hela maskinen och bytte rem
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ca 1000 skruvar för att få tillbaka allt, då märker jag att den går runt kanske ett varv sen stannar den...
Googlar och kanske är det en kondensator som är kass? Grannen har grejer och mäter upp, start kondensatorn är dålig.
Köper en ny och byter, samma resultat ☹️
Hittar en tråd på BH där ett programkort gått sönder, så jag river ur det och kollar.
En bana är avbränd, tråden till den kontakten går ner till kondensatorerna
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Provar att löda över, men får inte till det så jag löder på en tråd från en EKK
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Borrar hål genom kontakten så tråden går igenom, kopplar ihop med wago och provar
Jodå nu funkar det!
Maskinen är 10år och står i vårat lilla hyreshus så den går rätt mycket
Medlem
· Stockholm
· 2 226 inlägg
Den för ändamålet inköpta crimptången passade förstås inte alls på mina sma-kontakter men nu finns det åtminstone internet ett tag till. De fabriksmonterade kontakterna satt ju inte direkt heller speciellt bra. Centerstiftet var på tok för litet så det lödde jag (först efter att jag förstört två uppsättningar förvisso.) Yttermanteln däremot blev som den blev.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har skaffat mig ovanan att bryta av spadar lite väl ofta. Ett par gånger kan man ursäkta det med att den var gammal och inte så frisk i skaftet eller det var en billig spade med dålig kvalitet. Men den här gången var det en ny Fiskars spade som jag just köpt för att den gamla gick sönder. Dags att laga och förhoppningsvis förstärka. Och sedan vara försiktigare med dem.
Brottet är ihoplimmat i en stumfog och en bit ursågad på den belastade sidan.
Dags att hyvla till en bit ek som passar.
Och så limma dit ekbiten.
Och hyvla till formen.
Förstärka med glasfiber.
Och tillbaka med bladet. Nu har jag två så att jag kan fortsätta gräva direkt nästa gång en går sönder.
Brottet är ihoplimmat i en stumfog och en bit ursågad på den belastade sidan.
Dags att hyvla till en bit ek som passar.
Och så limma dit ekbiten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och hyvla till formen.
Förstärka med glasfiber.
Och tillbaka med bladet. Nu har jag två så att jag kan fortsätta gräva direkt nästa gång en går sönder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilen och servicen har påpekat att jag bör byta startbatteri i bilen, nya levererades igår, 2900 från mekonomen 🤬, 1700 från mekster med hemleverans 🙂 för samma batteri modell. Tänkte toppa upp den lite och efter 5 timmar hittade jag tillslut min ctek laddare - som inte gick att starta. Google sa att mode knappen brukar paja och det stämde bra.
Denna lilla låda för en hundralapp kom till nytta igen
Klippte bort utsticket på original knappen och en piggy-back montering ovanpå den gav rätt höjd så klickandet funkar genom membranet på burken
Så nu kan det toppas upp lite innan montering vilket tydligen även innefattar omkalibrering av fönsterhissar och panoramatakluckan enligt instruktioner från batteritillverkaren.
Denna lilla låda för en hundralapp kom till nytta igen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klippte bort utsticket på original knappen och en piggy-back montering ovanpå den gav rätt höjd så klickandet funkar genom membranet på burken
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så nu kan det toppas upp lite innan montering vilket tydligen även innefattar omkalibrering av fönsterhissar och panoramatakluckan enligt instruktioner från batteritillverkaren.
Just den lådan har utgått men det finns alternativ ...ClasseClas skrev:
https://www.amazon.se/b/ref=dp_bc_5?ie=UTF8&node=20651600031
Fick laddaren lagad i alla fall, batteribytet uteblev då jag beställde batteri baserat på regnummret, polerna sitter tvärtom mot vad som levererades. Verkar vara hos Exide det fallerar då det är samma felaktiga modell oberoende vilken site jag knackar in regnumret på. GAAAAHHHHH ....

